Thuesen Skrevet 24. juni 2012 Rapporter Del Skrevet 24. juni 2012 Hei. Vet ikke om jeg har postet dette riktig sted. Kunne gjerne tenkt meg og hive på en volum kontroll på aux kabelen som går fra mobilen til spilleren i bilen da spilleren ligger skjult. Er dette mulig? Hvilket potmeter trenger jeg. elfa har masse men med mye forskjellige specs. Viktig at den klarer og få skrudd helt ned og helt opp så da må vel potmeteret klare en viss watt rekkevidde? Setter pris på litt hjelp her Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 24. juni 2012 Rapporter Del Skrevet 24. juni 2012 Kan du ikke bruke volumkontrollen på mobilen ? Ellers: Hvis det er signalet fra mobilen til forsterkeren i bilen så er dette bare signalnivåer. Så du trenger ikke noe effektpotmeter. Jeg vil anta et på 10k eller 100k med full range vil være passende for signalnivåer. Pass på å få et logaritmisk potmeter istedet for et lineært da et logaritmisk passer bedre med opplevd lydnivå. Det er også en fordel om potmeteret er 1 turn (slik at du ikke må vri så mye). Har du to kanaler, (stereo) trenger du et dual potmeter. 64-125-14 på elfa bør kunne brukes. (PS: En slik løsning vil ikke virke mellom mobil og hodetelefoner, da trenger du et potmeter med mye lavere verdi og som tåler den del effekt). 1 Lenke til kommentar
Olli12345 Skrevet 4. juli 2012 Rapporter Del Skrevet 4. juli 2012 Du trenger en pot med to i en, altså to potentiometere i en pakke, slik som denne: http://www.taydaelectronics.com/potentiometer-variable-resistors/rotary-potentiometer/logarithmic/10k-ohm-logarithmic-dual-taper-potentiometer.html. Kobler du det slik som bildet under vil det skape en spenningsdeler slik at du alltid kan vri fra 0% til 100%. 10k Ohm bør være bra tror jeg. Husk at ørepluggene vil være koblet i parallell med wiperen og jord så hvis verdien på poteniometeret er veldig høyt vil antagelig volumkarakteristikken ikke bli helt som ønsket. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå