Gå til innhold

Tråden for opptak til Politihøgskolen 2013

Gjest medlem-261816

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-261816

Då er min dag 1 ferdig. Vi starta som 18, og endte til slutt på 13.

Fekk en 2er på løp og benkpress, også 1 på bom og svømming.

Svømminga er eg skuffa over, ellers fornøyd :)

Intervju i morra.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-261816

Bestått er bestått, godt jobba Stian!

Hvor røk folk?

Noen følelser rundt dataoppgavene?

Var vel 1 gutt og 1 jente som rauk på svømming, også var det 1 jente og 1 gutt som rauk på bom. Trur det var ei jente som rauk på benkpress og.

Datatestane var heilt kurrante. Var jo seff noken ord eg ikkje hadde hørt, men eg syns ikkje den med figurane og tallrekkene var noke problem.

Og personlighetstesten var som personlighetstester ofte er - vriene. Skulle gjerne hatt fleire svarte prikker å fordele på enkelte utsagn! ;)

Lenke til kommentar

Godt å høre, gi oss tilbakemelding her på magefølelsen etter intervjuet. Syntes ventetiden på mitt eget svar blir enda lenger når jeg ikke får nye nytt å lese her :)

Mange andre enn meg med Stavern på første?

Endret av bmw1502
Lenke til kommentar
Gjest medlem-261816

Godt å høre, gi oss tilbakemelding her på magefølelsen etter intervjuet. Syntes ventetiden på mitt eget svar blir enda lenger når jeg ikke får nye nytt å lese her :)

Mange andre enn meg med Stavern på første?

Will do! ;) Kjenner faktisk null nerver før intervjuet i morra, er heller gruppeøvelsen eg er litt spent på.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-261816

Då er dag 2 over for meg. Gruppeoppgåva og intetvjuet gikk greit, med unntak av en real smell på slutten. Var registrert 2 ganger i politiet sitt system!

1 gang for mange år siden pga bråk med ei dørvakt, og 1 gang pga slossing.

Den første er delvis grei, men nr 2 er heilt på tryne og ukorrekt. Var på stedet, men hverken sloss eller krangla. Var heller ikkje innblanda i noke sånn. Så den kom som et realt sjokk. ho dama sa meldinga var vag....

Eg hadde jo ikkje kryssa på kontakt med politiet, så no er eg spent gitt. Tviler no veldig. Hendelse nummer en over 7år gammel, og var gått i mi gløymebok. "Hendelse" nummer to var 1, 5år siden.

Aldri fått bøter eller pålegg. Heller aldri fått oppretta sak på meg.

Blir vel uskikka på meg.

Endret av medlem-261816
Lenke til kommentar

Var en som egentlig skulle møtt på samme opptak som meg, men som visstnok hadde fått en telefon to uker før der de hadde oppdaget at han hadde mistet lappen en gang for 5 eller 7 år siden (husker ikke helt). Han fikk ikke møte på opptaket en gang...

Håper på det beste, Stian!

Jeg håper også på å komme inn i Stavern forresten. :)

Lenke til kommentar

Kjedelig å høre at du fikk en dårlig slutt på opptaket Stian. Kan jo hende at du forklarte deg godt ut av situasjonene, og dermed stiller enda sterkere :)

Hvordan følte du at du fikk svart for deg på det når de tok det opp, og hvordan følte du at du fikk svart på resten?

Lenke til kommentar

Då er dag 2 over for meg. Gruppeoppgåva og intetvjuet gikk greit, med unntak av en real smell på slutten. Var registrert 2 ganger i politiet sitt system!

1 gang for mange år siden pga bråk med ei dørvakt, og 1 gang pga slossing.

Den første er delvis grei, men nr 2 er heilt på tryne og ukorrekt. Var på stedet, men hverken sloss eller krangla. Var heller ikkje innblanda i noke sånn. Så den kom som et realt sjokk. ho dama sa meldinga var vag....

Eg hadde jo ikkje kryssa på kontakt med politiet, så no er eg spent gitt. Tviler no veldig. Hendelse nummer en over 7år gammel, og var gått i mi gløymebok. "Hendelse" nummer to var 1, 5år siden.

Aldri fått bøter eller pålegg. Heller aldri fått oppretta sak på meg.

Blir vel uskikka på meg.

Føler med deg! Sitte igjen med samme følelse. Kryssa nei eg og, sjølv om det tydlegvis var feil. Men spørsmålet var: " Har du vert i kontakt med politiet som KAN HA BETYDNING for din søknad?" Eg kryssa nei fordi eg tenkte at det ikkje hadde noko betydning. Eg hadde ikkje gjort noko gale, og det blei heller ikkje oppretta sak.

Dersom me blir funne uskikka pga. det, bør dei formulere spørsmålet annleis!

Ekkel følelse, er nesten sikker på at eg ikkje kjem inn.

Endret av frøken87
Lenke til kommentar
Gjest medlem-261816

Hvordan svarte du på sakene når du ble konfrontert med det? Og hvordan reagerte sensor? Dårlig stemning eller virket det som han/hu mente det var ubetydelig?

Ho reagerte egentlig ikkje i det heile...

Eg vart jo egentlig litt provosert av heile greine. Men sa det som det var. 1 var ok. 2 var tull fra ende til anna.

Lenke til kommentar

Ho reagerte egentlig ikkje i det heile...

Eg vart jo egentlig litt provosert av heile greine. Men sa det som det var. 1 var ok. 2 var tull fra ende til anna.

Hvorfor ble du provosert? Er jo du som har havnet i disse situasjonene, på ene eller andre måten. Politiet & opptaksnemda dikter ikke opp ting for moro skyld.

Istedenfor å bli provosert, bør du heller ta ansvar. Jeg aner ikke om du gjorde det, eller ikke gjorde det. Ikke er det min sak heller. Men hvis du har havnet i bråk med en dørvakt, blitt registrert i forbindelse med et slagsmål, og i tillegg blir provosert når du blir konfrontert med det, ja da kan en jo begynne å lure litt.

Ikke alle egner seg som politi, og politiet prøver å luke ut de som er hissige på avtrekkeren, og eventuelt kan reagere negativt i en stressende hverdag.

På intervjuet er det ikke det du svarer som nødvendigvis er det viktigste, men snarere hvordan du opptrer i en intervjusituasjon, dvs om du blir stresset, irritert osv. Nemda vil garantert stille brå spørsmål, bare for å se hvordan kandidaten takler situasjonen.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-261816

Hvorfor ble du provosert? Er jo du som har havnet i disse situasjonene, på ene eller andre måten. Politiet & opptaksnemda dikter ikke opp ting for moro skyld.

Istedenfor å bli provosert, bør du heller ta ansvar. Jeg aner ikke om du gjorde det, eller ikke gjorde det. Ikke er det min sak heller. Men hvis du har havnet i bråk med en dørvakt, blitt registrert i forbindelse med et slagsmål, og i tillegg blir provosert når du blir konfrontert med det, ja da kan en jo begynne å lure litt.

Ikke alle egner seg som politi, og politiet prøver å luke ut de som er hissige på avtrekkeren, og eventuelt kan reagere negativt i en stressende hverdag.

På intervjuet er det ikke det du svarer som nødvendigvis er det viktigste, men snarere hvordan du opptrer i en intervjusituasjon, dvs om du blir stresset, irritert osv. Nemda vil garantert stille brå spørsmål, bare for å se hvordan kandidaten takler situasjonen.

Eg ser at eg formulerte meg litt klønete, så forstår det lett kunne mistolkast.

Nemnda er i sin fulle rett og spørre om dette når det stod slik det stod. Deira jobb er jo å finne ut kem som ikkje er aktuelle søkere, MEN...

At den uskyldige leg-sjekken av ei hyggelig politidame skulle havne i samma loggføring som en slosskamp? Og at det stod at politiet var tilkalt som en følge av dette med mitt personnummer under? Det står jo ingen form for oppfølging der. At eg faktisk ikkje hadde noke med dette å gjere. At eg fekk forsette kvelden osv.

Ikkje visste eg at det hadde vært en slosskamp, og ikkje var eg en del av det på noken som helst måte.

Så det irriterte meg at man skal bli "dømt" på denne måten i en ufulstendig logg, uten å engang vite at man blir satt samen med noke slikt. Fekk rett og slett hakeslepp når ho dama la dette fram. Så satser på at ho dama gjer sine vurderinger og ikkje blindt stoler på det der. Loggen var "veldig vag" som ho sa.

Den første loggføringa berre bekrefta eg, og den andre sa eg at eg ikkje hadde kjennskap til slik det stod forklart der. Og forklarte korleis dette hadde gått til.

Uansett. Intervjuet hadde ein fin tone. Vi smilte og lo litt. Litt meir alvorlig når dette kom opp, men like hyggelig etterpå. Det eg evt trur "feller" meg, er at eg ikkje hadde kryssa av for "ja" på skjemaet. Og det må eg ta på mi kappe.

Endret av medlem-261816
Lenke til kommentar

Her skjønner jeg deg godt, Stian! Det er slik at om politiet f.eks. trenger personalia fra en som har vært vitne, eller i nærheten av, en slåsskamp så blir dette loggført senere. Det blir ikke mer enn en loggføring, men her burde/må beskrivelsen være korrekt.

Slik jeg har forstått det var Stian i nærheten av en slåsskamp (ikke delaktig i det hele tatt) og når politiet da lagrer loggen som f.eks. "person xx involvert i slåsskamp", "person xx i slåsskamp" osv så blir det selvfølgelig helt feil. Antagelig er det dette som har skjedd.

Logger er som regel vage, og burde ikke være fellende alene.

Det blir litt som at vi her i Norge kan anmelde absolutt hvem man vil helt ut av det blå. Det er ikke lov med falsk anmeldelse, men det finner man ut i ettertid. I mellomtiden har anmeldelsen blir lagret på deg, og det er noe som følger med deg i mange år. Vanlige personer legger ikke merke til dette, men det kan ødelegge mye for de som vil inn i sikkerhetsbransjen. Selv om saken blir henlagt og alt er helt greit, er dette noe man vil få spørsmål om på opptak og det er veldig ubehagelig.

Lenke til kommentar

Her skjønner jeg deg godt, Stian! Det er slik at om politiet f.eks. trenger personalia fra en som har vært vitne, eller i nærheten av, en slåsskamp så blir dette loggført senere. Det blir ikke mer enn en loggføring, men her burde/må beskrivelsen være korrekt.

Slik jeg har forstått det var Stian i nærheten av en slåsskamp (ikke delaktig i det hele tatt) og når politiet da lagrer loggen som f.eks. "person xx involvert i slåsskamp", "person xx i slåsskamp" osv så blir det selvfølgelig helt feil. Antagelig er det dette som har skjedd.

Logger er som regel vage, og burde ikke være fellende alene.

Det blir litt som at vi her i Norge kan anmelde absolutt hvem man vil helt ut av det blå. Det er ikke lov med falsk anmeldelse, men det finner man ut i ettertid. I mellomtiden har anmeldelsen blir lagret på deg, og det er noe som følger med deg i mange år. Vanlige personer legger ikke merke til dette, men det kan ødelegge mye for de som vil inn i sikkerhetsbransjen. Selv om saken blir henlagt og alt er helt greit, er dette noe man vil få spørsmål om på opptak og det er veldig ubehagelig.

Enig med det du skriver Downhill, men så lenge man holder seg rolig og ikke lar seg stresse opp av det, og forklarer nøyaktig hvordan det henger sammen, så bør man neppe bekymre seg.

Men hvis man er loggført i flere slike saker, og så tydelig irriterer seg & hisser seg opp på intervju, da kan vel nemda se et slags mønster hos kandidaten.

PHS har blitt ekstra nøye siste året, med tanke på alle "skandalene" som har dukket opp i media, med politistudenter med tidligere narkodommer og liknende på rullebladet.

Synes forsåvidt det er veldig greit at PHS er svært nøye på slik.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...