Gå til innhold

Tråden for opptak til Politihøgskolen 2013


Gjest medlem-261816

Anbefalte innlegg

til informasjon for alle som nylig har tatt førerkort. jeg ringte phs og fikk et klart og tydelig svar. Jeg bruker meg selv som eksempel.

 

Jeg har oppkjøring 28 januar. Det står på phs.no at man må ha gyldig førerkort før søknadsfrist 1 mars for å kunne søke. I tillegg står det at man må ha hatt førerkortet i minimum 2 år ved påbegynnelse av praksisåret.

 

Det jeg ble informert om er at dette ikke hindrer en i å søke, den eneste ulempen er at man ikke får begynt med utrykning før man kommer til datoen der man har hatt førerkortet i 2 år.

 

I mitt tilfelle vil dette si at ved praksisåret (som starter i august?) kan jeg ikke kjøre bil før den 28 januar igjen 2015 som tilsier at det første halvåret får man ikke kjøre bil men må sitte i baksetet/passasjersetet.

 

Phs sa dette ikke er et problem da man får kjørt omsider uansett men at det kan være litt kjedelig det første halvåret.

 

Håper denne informasjonen er nyttig for de andre som fortsatt ikke har fått førerkortet eller nylig har fått det :)

Endret av Barone
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det noen som vet hva "planmessig tjeneste" er og ikke er? Det er nødvendig for å rykke opp til PB2 og PB3.

 

For å si det litt enkelt, så er planmessig tjeneste gjerne små perioder du jobber med et annet fagfelt enn du allerede jobber med. Typisk eksempel er at man jobber på orden, så hospiterer 6 måneder på etterforskning, og dermed får etterforskning som en dokumentert kompetanse. Jobber man tre år ett sted (f.eks på etterforskning), får man derimot det hele godkjent som "fagområde", som er hakket høyere. Noen avsnitt krever at man har et fagområde innenfor det avsnittet driver med. (Obs! det er forskjellig fra distrikt til distrikt, og noen gir deg fagområde etter to år)

 

Er man i Oslo veileder for student på orden i to år, gir det også f.eks godkjent planmessig tjeneste.

 

Så finnes det muligheter uten planmessig tjeneste, og det kan være å ha studiepoeng fra før. med f.eks tre års ansiennitet og 30 studiepoeng, kan en rykke opp fra pb1 til pb2. Dersom man har jobbet i syv år rykker man automatisk opp. (pb3 60p og 6 år osv).

 

Så er det egne regler igjen for kursdager. Her er det mye forskjellig som godkjennes, alt fra når du er instruktør for andre (kolleger, studenter, etc), til når du deltar på kurs selv. 1 dag kan f.eks tilsvare 1 studiepoeng.

 

Til dere som vil se kravene til hver enkelt opprykk, se på linkene i midten på denne sida:

http://www.webcruiter.no/wcmain/portalpage.aspx?company_id=85340&page=1OsloPoliti

Lenke til kommentar

til informasjon for alle som nylig har tatt førerkort. jeg ringte phs og fikk et klart og tydelig svar. Jeg bruker meg selv som eksempel.

 

Jeg har oppkjøring 28 januar. Det står på phs.no at man må ha gyldig førerkort før søknadsfrist 1 mars for å kunne søke. I tillegg står det at man må ha hatt førerkortet i minimum 2 år ved påbegynnelse av praksisåret.

 

Det jeg ble informert om er at dette ikke hindrer en i å søke, den eneste ulempen er at man ikke får begynt med utrykning før man kommer til datoen der man har hatt førerkortet i 2 år.

 

I mitt tilfelle vil dette si at ved praksisåret (som starter i august?) kan jeg ikke kjøre bil før den 28 januar igjen 2015 som tilsier at det første halvåret får man ikke kjøre bil men må sitte i baksetet/passasjersetet.

 

Phs sa dette ikke er et problem da man får kjørt omsider uansett men at det kan være litt kjedelig det første halvåret.

 

Håper denne informasjonen er nyttig for de andre som fortsatt ikke har fått førerkortet eller nylig har fått det :)

 

Du trenger ikke frykte at du havner noe lenger "bak" i kjørekøen enn de fleste andre ved å være godkjent til kurset i januar! Utrykningskurset (to uker hvor du kun kurses i kjøring) fordeles utover året alt etter hvor du er stasjonert i praksisåret. Noen får det etter noen uker i tjeneste, mens f.eks praksisstudentene i Oslo (som regel) får det sist. Sistnevnte fikk i 2012 kompetansebeviset så sent som midten av mai - som er 3-4 uker før året var omme. Kjipt men sant.

 

Man får likevel lov å kjøre politibil, men ved utrykning må man bytte plass med veileder igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Førstegangstjeneste var et må-krav tidligere i politet, og det diskuteres om det skal gjeninnføres. Så å si at det ikke er relevant vet jeg nå ikke om stemmer. Det er ikke et stort minus å ikke ha avtjent førstegangstjeneste, det er ikke et krav så det har ingen innvirkning. (Kun ca 1/3 av hvert kull de siste årene som går inn i Forsvaret, så du er ikke alene)

Lenke til kommentar

Førstegangstjeneste var et må-krav tidligere i politet, og det diskuteres om det skal gjeninnføres. Så å si at det ikke er relevant vet jeg nå ikke om stemmer. Det er ikke et stort minus å ikke ha avtjent førstegangstjeneste, det er ikke et krav så det har ingen innvirkning. (Kun ca 1/3 av hvert kull de siste årene som går inn i Forsvaret, så du er ikke alene)

 

Så du mener det diskuteres å gjeninnføres?

 

Kilder?

Lenke til kommentar

 

 

Så du mener det diskuteres å gjeninnføres?

 

Kilder?

 

Nei, jeg har ingen offesielle kilder på det, så bare stryk det :) Men det var heller ikke det store poenget. Poenget mitt var at tjeneste i Forsvaret er ikke urelevant for Politiet! :)

Lenke til kommentar

Du trenger ikke frykte at du havner noe lenger "bak" i kjørekøen enn de fleste andre ved å være godkjent til kurset i januar! Utrykningskurset (to uker hvor du kun kurses i kjøring) fordeles utover året alt etter hvor du er stasjonert i praksisåret. Noen får det etter noen uker i tjeneste, mens f.eks praksisstudentene i Oslo (som regel) får det sist. Sistnevnte fikk i 2012 kompetansebeviset så sent som midten av mai - som er 3-4 uker før året var omme. Kjipt men sant.

 

Man får likevel lov å kjøre politibil, men ved utrykning må man bytte plass med veileder igjen.

 

Takk for informasjonen :) var ganske betryggende å vite, så da går det nok fint.

 

Så man kan altså kjøre politibilen under praksisåret men for å kunne kjøre utrykning må man vente til det har gått 2 år om jeg forstod det riktig?

Lenke til kommentar

Nei, jeg har ingen offesielle kilder på det, så bare stryk det :) Men det var heller ikke det store poenget. Poenget mitt var at tjeneste i Forsvaret er ikke urelevant for Politiet! :)

 

Hehe! hovedpoeng eller ikke - med såpass mange som svetter og planlegger opptil flere år frem i tid for dette, så er det litt relevant.

 

Men helt sant at det ikke er "urelevant", men på lik linje med at ingen bakgrunn er irrelevant i seg selv. Det er ikke et stort minus - for det er ikke et minus. MEN å ha avtjent militæret KAN være et pluss når man vurderer bakgrunnen din! Akkurat som det å ha arbeidet som snekker, og jobbet selvstendig, kan være et pluss.

 

Jeg har hatt mye med opptakskontoret til PHS å gjøre oppigjennom, og (med andre) på vegne av elevene gitt tilsvar på nye opptakskrav tidligere - og å gjeninnføre dette kravet ville i så fall gå i mot alle signaler og retninger gitt i den sammenheng.

 

Politiet har i mange år forsøkt å innføre et enda mer tydelig sivilt preg over politiet, og dette ønsket lå bak da de luket vekk dette kravet (sammen med stadig lavere gjennomføringsprosent av ftjenesten). Dette er også (mens debattene raser) noe som har blitt gjenspeilt i det nye bachelor-programmet. Å gjeninnføre det er rett og slett i mot alt det jobbes mot. (da tar jeg ikke stilling til riktig/galt, mer/mindre fokus på en mer operativ utdannelse-debatten).

 

Av nesten 18.000 tjenestedyktige på sesjon, fullførte under 8000 førstegangstjenesten i 2011. PHS skal ha inn 720 stk, og trenger med andre ord hver tiende gutt/jente (kun 9% av fullført var jenter, så der måtte vi hatt nesten "alle").

 

Så det er det generelle tilsvaret til at det skal foregå en diskusjon - resten kan du se på som mer generelle tanker :)

 

I fjor var det underkant av 3500 søkere til PHS, noe de er veldig stolt av. Sannheten er at de har mye mer et opptaksproblem enn et luksusproblem med 5 søkere pr plass.

 

For å bruke litt grove tall; under halvparten stilte på fysiske tester. Noen fordi de ikke oppfylte krav om plettfri vandel, andre pga norskkarakter/generell studiekompetanse etc, mens andre aldri meldte seg opp til selve opptaket etter å ha fått tilbud om det.

 

Men verre enn det; kun overkant av 900 søkere kom til de psykiske vurderingene.

 

Med andre ord; PHS trengte 720 av disse.

 

 

Dette er politisk styrt, og en fallitterklæring mot regjeringen ift til "Politiet mot 2020" om de ikke engang klarer å fylle skolene. Samtidig blir det en fallitterklæring mot utdannelsen om man må begynne å lempe på krav (noe som ikke falt i smak noe sted sist det ble gjort).

 

Så går det ikke oppover i år, så skal det bli spennende å se hva som skjer fremover... Huff!

 

MEN Bruk nå dette bare til deres fordel, gutter og jenter! Topp motiverte søkere er det alltid plass til, og ikke minst, topp motiverte elever er det alltid plass til i etaten også ;)

 

Takk for informasjonen :) var ganske betryggende å vite, så da går det nok fint.

 

Så man kan altså kjøre politibilen under praksisåret men for å kunne kjøre utrykning må man vente til det har gått 2 år om jeg forstod det riktig?

 

Det stemmer! Du kan kjøre bilen - men ikke med bæbu! Når du oppfyller kravet om 2 år, så vil du være klarert til å kunne ta kurset! Men som sagt, det kan fremdeles hende at det ikke skjer før i mai uansett ;)

Endret av mezzanine
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Mezzanine... En må velge sine slag her i livet, og jeg hadde tapt en diskusjon rundt dette med deg, så vi sier 1 - 0 til deg :)

 

Lite spørsmål til det du skrev... Kun 900 personer kommer seg gjennom alle må-kravene og videre til psykisk vurdering? Så det du sier på godt nok norsk er at i realiteten konkurrer en med ca 1000 pers + - for 720 plasser. (Forutsatt at man er innenfor må-kravene)

Lenke til kommentar

Mezzanine... En må velge sine slag her i livet, og jeg hadde tapt en diskusjon rundt dette med deg, så vi sier 1 - 0 til deg :)

 

Lite spørsmål til det du skrev... Kun 900 personer kommer seg gjennom alle må-kravene og videre til psykisk vurdering? Så det du sier på godt nok norsk er at i realiteten konkurrer en med ca 1000 pers + - for 720 plasser. (Forutsatt at man er innenfor må-kravene)

 

Jepp :) klarer en det fysiske ligger veien vidåpen (om 2012 er en peker, vel og merke)

 

Før ble man også vurdert mot hverandre. Nå er prosessen kun for å sile ut uegnede, resten får stempel egnet, og må sloss med karakterene sine om hvem som får plassene (10.000 kunne i teorien blitt stemplet egnet i året, osv).

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg har vært en ivrig leser av både denne tråden og 2012 tråden, og føler det er på tide at jeg blir litt aktiv jeg også. Har store planer om å søke politihøgskolen nå i februar, og føler det vil hjelpe mye å ha noen å dele hele søknads- og opptaksprosessen med.

 

Jeg er en jente på 20 år fra Akershus, med store drømmer om å jobbe som politi. Tiden fremover kommer jeg til å være fokusert på trening (spesielt svømmingen!), og har planer om å lære meg et nytt språk så godt som flytende før opptak. Det er da albansk jeg skal prøve å lære meg.

 

Noen som tror det vil være en fordel for meg å lære meg albansk?

 

Jeg er litt urolig for å ikke komme inn på skolen i år, pga jeg er ung og ikke har noe relevant utdanning eller arbeidserfaring (jobbet i mat- og klesbutikk). Har 49 i karakterpoeng, så hvis jeg eventuelt ikke kommer inn er det pga jeg blir regnet som ikke egnet, eller fysiske tester.

Lenke til kommentar

Hei! Det handler for det meste om hvordan du er som person, de vil finne ut om du er en ordentlig oppegående person, og bakgrunn har noe å si, men til slutt er det bare for å se om dette yrket passer for deg. Om du har det som kreves. Både mentalt og fysisk. Lykke til :-)

Endret av Jmarth
Lenke til kommentar

Hei!

Jeg har vært en ivrig leser av både denne tråden og 2012 tråden, og føler det er på tide at jeg blir litt aktiv jeg også. Har store planer om å søke politihøgskolen nå i februar, og føler det vil hjelpe mye å ha noen å dele hele søknads- og opptaksprosessen med.

 

Jeg er en jente på 20 år fra Akershus, med store drømmer om å jobbe som politi. Tiden fremover kommer jeg til å være fokusert på trening (spesielt svømmingen!), og har planer om å lære meg et nytt språk så godt som flytende før opptak. Det er da albansk jeg skal prøve å lære meg.

 

Noen som tror det vil være en fordel for meg å lære meg albansk?

 

Jeg er litt urolig for å ikke komme inn på skolen i år, pga jeg er ung og ikke har noe relevant utdanning eller arbeidserfaring (jobbet i mat- og klesbutikk). Har 49 i karakterpoeng, så hvis jeg eventuelt ikke kommer inn er det pga jeg blir regnet som ikke egnet, eller fysiske tester.

 

Gi gass! Ikke overanalysere nå. Tren målrettet mot opptaket, bli kjent med politietaten og gjør ditt beste. At du er 20 år har ingenting å si. Det ble tatt opp mange 20 åringer i fjor! Sålenge du viser at du er utadvendt, reflektert, ha dine egne meninger, ha sunne verdier så kommer du inn! ;) Jeg skjønner at du lurer på enkelte ting er til din fordel, om du burde gjøre slik og datt, men til syvende og sist må du tro på deg selv! De leter ikke etter superwoman ;).

 

Lykke til!

Endret av Yamazero
Lenke til kommentar

Tips til hvordan man kan lære seg crawl på egenhånd? Hadde egentlig tenkt til å melde meg på svømmekurs for voksne nå nylig, men det var selvfølgelig på en ukedag som ikke passer for meg. Så da må jeg vel ta saken i egne hender!

 

På de svømmeøktene jeg har hatt nå har jeg konsentrert mest på bryst, men ser at det kan være fordelaktig med crawl. Jeg sliter maks med pustingen på denne "stilarten". Noen ganger tar jeg meg selv i å nesten ikke puste underveis, og det er jo litt dumt.

 

Så ser jeg de i banen ved siden av crawler kontinuerlig i 30 min uten å bli slitne. Jaja, man må bare stå på!

Lenke til kommentar

Da er legesjekken, og alt endelig HELT i boks. Det eneste jeg har huket av, er for allergi.

 

Vedlegger da allergitest + uttalelse fra fastlegen. Fastlegen skriver her at jeg kun har rihnitt, men aldri hatt resp problemer eller hudsykdommer. Frisk kar.

 

Rihnitt er ikke noe jeg lengre er plaget med. Rihnitt kan vel sees på som en "betennelse i nesen" når den utsettes for allergener. I mitt tilfellet, er det snakk om allergi mot husmidd. Dette ble skrevet på legeuttalelsen, siden jeg hadde dette for 6 år siden(ved allergitest). Bruker ingen medisiner til daglig.

 

Nå har jeg fullført førstegangstjenesten med gode tilbakemeldinger. Legger ved tjenesteuttalelse, og helseprofil fra forsvaret. Dette peker jo i retning av at jeg ikke har hatt noe problem.

 

Leser samtidig dette i sammenheng med at søkeren ikke skal vise symptomer eller tegn til nedsatt funksjonsforstyrrelse, og at det ikke skal forekomme permanent reduksjon i luftveiene.

 

Da jeg ikke har dette lengre( i alle fall svært lite), påfører jeg dette på legeskjemaet. Jeg ser det i alle fall ikke som et problem for hvorfor jeg ikke skal bli kalt inn til opptak.

 

Hva tenker dere?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...