Gå til innhold

Tråden for opptak til Politihøgskolen 2013

Gjest medlem-261816

Anbefalte innlegg

Hei,

Slik jeg har forstått det så må du bestå alle øvelsene for å komme videre i opptaket. Vet du selv hva som gjør at du svømmer på 4min? De aller fleste kan svømme drastisk mye fortere med litt pussing på teknikken og vendinger! Dette kan du få til så lenge du gir jernet! Husk å blåse ut med nesen under vann, så trenger du ikke holde den. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar!

- Ja, var det jeg trodde.

Har nok mye med teknikk og gjøre, ja. Crawl og butterfly har jeg aldri vært borti, så må kjøre testen på bryst..

Utrolig dumt at svømmingen må stå i veien for min største drøm. Men må bare trene hardt nå før opptak - og satse på det beste!

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg har et spm angående opptaksprøven.

Jeg er ei jente på 20 som har tatt ett årsstudium i juss, og har søkt meg inn på Phs til høsten.

Jeg vet at jeg skal klare meg på benkpressen, bom og løpetesten. Er desverre fullstendig ubrukelig da det kommer til svømming, og dykk for den saks skyld.

Tror jeg svømmer på ca 4 min. Jeg er klarer ikke dykke under vann uten å holde for nesen heller - men har heldigvis 14 dager igjen hvor jeg skal ligge i hardtrening.

Det psykiske er jeg ikke nervøs for, det går fint.

Det jeg lurer på om man kan komme inn selv om man ikke består svømmingen og evnt. Dykk ? Selv om man gjør det bra på alt annet?

Takk for svar!! Og masse lykke til for alle som skal/har vært inne på opptak:)

Lenke til kommentar

Som nevnt tidligere, pust ut når du er under vann.

En annen ting er å ikke ta armtakene for raskt. Når armene er rett fram, skal du sparke fra å gli litt før du starter på neste armtak. På denne måten bremser du ikke så mye.

På dykker har jeg lært at du skal puste ut før du går ned, da vil det være enklere å holde seg på bunnen litt lengre (flyter ikke opp), om du begynner å flyte opp er det fortsatt en del luft igjen i lungene, selv om det kanskje ikke føles sånn:)

Bare spør så kan jeg prøve å hjelpe:)

Lenke til kommentar

Det er vel ikke særlig imponerende om jeg holder for nesen? Er det akseptert egentlig? For klarer testen da..

Regner egentlig med at det ikke er lov, med tanke på at neseklipe ikke er tillatt, men hvem vet...

Lenke til kommentar

Tror nok ikke de synes det er særlig positivt hvertfall. Men det får bli siste utvei å holde for nesen! ;)

Et lite spm til forresten!

Har forstått det slik at man altså ikke kommer inn om man ikke består på ett eller fler av de fysiske kravene. Og da vil man dermed ikke bli kalt inn til videre intervju?

Det vil jo si at man vet om man ikke kommer inn etter opptaksprøven, eller ikke?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-261816

Tror nok ikke de synes det er særlig positivt hvertfall. Men det får bli siste utvei å holde for nesen! ;)

Har forstått det slik at man altså ikke kommer inn om man ikke består på ett eller fler av de fysiske kravene. Og da vil man dermed ikke bli kalt inn til videre intervju?

Det vil jo si at man vet om man ikke kommer inn etter opptaksprøven, eller ikke?

Du må bestå dei fysiske testane for å få komme på intervju ja.

Lenke til kommentar

Dersom du ikke klarer de fysiske opptakene, vet du jo at du ikke kommer inn. Men om du kommer gjennom alt inkl. intervju må du vente til juli.

Har sett på tidligere tråder at noen har fått tilbakemelding etter intervjuet, men da regner jeg med at de har fått en tilbakemelding kun basert på intervjuet.

De bruker jo også testene til å danne seg et helhetsinntrykk:)

Lenke til kommentar

Fysiske bestått! :D

Svømte på 1:55 og det holdt akkurat til en karakter 2.

Holdt på å drite meg ut på dykkingen. Svømte under første forsøk langt forbi ting nummer 2. Ekkel aliminiumsbunn kombinert med litt rare ringer. De var nærmest umulig å se! Heldigvis gikk det på andre forsøk. Vi va vel 3 som svømte forbi den svarte ringen.

2 som røyk på svømming og 5 i bom i dag - hvorav 4 jenter :)

Venter på legen nå..

• Liker 1
Lenke til kommentar

Fysiske bestått! :D

Svømte på 1:55 og det holdt akkurat til en karakter 2.

Holdt på å drite meg ut på dykkingen. Svømte under første forsøk langt forbi ting nummer 2. Ekkel aliminiumsbunn kombinert med litt rare ringer. De var nærmest umulig å se! Heldigvis gikk det på andre forsøk. Vi va vel 3 som svømte forbi den svarte ringen.

2 som røyk på svømming og 5 i bom i dag - hvorav 4 jenter :)

Venter på legen nå..

Er jo nesten det som er værst med dykkingen, å kunne se ringene. Var det ikke hvit bunn og farger på ringene dere brukte?

Foresten hvor langt var det fra der du startet til første gjenstand?

Imponerende tid på svømmingen!:)

Når skal du på intervju?

Lenke til kommentar

Kvit bunn og kvite ringer? Nei.

En rød og en svart.

Den svarte var nermæst umulig å se, og det tror jeg mange andre følte også.

Ble nervøs når instruktøren sa "Ikke drit dere ut nå" til vi 3 som sto igjen med kun 1 forsøk igjen.

Ferdig med logikktestene også nå. Gikk helt greit. Forstod mye :)

Intervju i morgen

Lenke til kommentar

Kvit bunn og kvite ringer? Nei.

En rød og en svart.

Den svarte var nermæst umulig å se, og det tror jeg mange andre følte også.

Ble nervøs når instruktøren sa "Ikke drit dere ut nå" til vi 3 som sto igjen med kun 1 forsøk igjen.

Ferdig med logikktestene også nå. Gikk helt greit. Forstod mye :)

Intervju i morgen

Gratulera så masse!!! Kjempebra tid på svømminga då :) Lykke til med intervjuet!

Lenke til kommentar

Takk for det :)

Fin gjeng som var på opptak i dag.

Løpetesten var faktisk helt jævlig - mye jævligere enn jeg trodde. Var 3 meter unna karakter 2, men men.. bestått er bestått.

Ja det trur eg på! Viktigaste er å bestå :)

Eg er på veg til Bergen no, opptak imorgon. Kvir meg! Satsar på nervene roe seg litt :p hehe

Lenke til kommentar

Ingenting å grue seg til!

Kjempehyggelige instruktører med glimt i øyet som hjelper deg gjennom øvelsene :)

Frode er mannen du skal forholde deg til gjennom dagen (med mindre de endrer på det i morgen, men forstod det sånn at han skulle ha puljen i morgen også). Hyggelig fyr med gode svar på det folk måtte lure på.

Vanvittig flotte fasiliteter der også må jeg si. Er vel nytt hele bygget der i 2010 om jeg ikke tar feil. Svømmehallen var en drøm i forhold til den lokale vi kan skilte med der hvor jeg er i fra.

Endret av Mantoius
Lenke til kommentar

Ingenting å grue seg til!

Kjempehyggelige instruktører med glimt i øyet som hjelper deg gjennom øvelsene :)

Frode er mannen du skal forholde deg til gjennom dagen (med mindre de endrer på det i morgen, men forstod det sånn at han skulle ha puljen i morgen også). Hyggelig fyr med gode svar på det folk måtte lure på.

Vanvittig flotte fasiliteter der også må jeg si. Er vel nytt hele bygget der i 2010 om jeg ikke tar feil. Svømmehallen var en drøm i forhold til den lokale vi kan skilte med der hvor jeg er i fra.

Ok! Ja, får berre gjer så godt eg kan. Går nok bra. Utrulig bra at dei har så flinke instruktøra. Då ser eg fram til å helsa på frode og gjengen imorgon :D

Enig! Blei overraska over det ifjor. Flott anlegg dei har der.

Lenke til kommentar

På dykker har jeg lært at du skal puste ut før du går ned, da vil det være enklere å holde seg på bunnen litt lengre (flyter ikke opp), om du begynner å flyte opp er det fortsatt en del luft igjen i lungene, selv om det kanskje ikke føles sånn:)

Bare spør så kan jeg prøve å hjelpe:)

Pust er vel ikke det største problemet, for det er ikke særlig lenge man skal være der nede og heller ikke særlig dypt. Enig i det du skriver, men syn er ofte det folk sliter med. Nå vet ikke jeg om alle steder benytter de samme ringene, men de vi dykka etter så nesten ut som hestesko også men en streng på ene "siden" av ringen. I tillegg var den ene svart og det kan være vanskelig å se på grunn av linjer og fliser som også er svart der nede på bunnen.

I tillegg kan det være en medvirkende faktor at dette er første øvelsen (for mange puljer) og selv om man har drillet på det før opptaket, så blir folk litt sånn "Ånei. No må eg klare det!" og da kan du fort stryke på en test som krever at du er 100% skjerpet.

Selve svømmingen er forsåvidt ikke noe problem for de fleste. Det er teknikken som er problemet! Mye teknikk jeg så i dag hvor de nok lett kunne økt en karakter med litt bedre vendinger. Søk på youtube, lær deg skikkelig vendinger og hvordan du skal utøve sporten.

Mange tar også lett på hang-ups delen, men der ryker folk gang på gang. Var folk i dag også folk som gikk med hodet bøyd ut av gymsalen etter å ha strøket i bom.

Endret av Mantoius
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...