Alienated82 Skrevet 14. mai 2013 Del Skrevet 14. mai 2013 Er ikke B3 kravene helt greie? Eller er det sånn at det er mange som slår seg til ro med feks en C? Og brannvesen er vel ikke så mye hardere? 3000 meter, høydetest, Pushup, situps, ryggstrekk + noe bæring eller.no i den duren. Løpetesten på PHS er vel regnet for å være tyngre enn en 3k. Lenke til kommentar
Alienated82 Skrevet 14. mai 2013 Del Skrevet 14. mai 2013 Når vi ser på opptakstalla for 2013, så ser vi at 4052 har søkt PHS. Kor mange som har PHS på førsteprioritet veit eg ikkje, men PHS oppgir at av dei som har PHS på førsteprioritet så har 16,7% av desse Bodø som førstevalg. 3233 hadde det som førstevalg. http://www.phs.no/om-phs/nyheter/rekordmange-sokere-til-politihogskolen/ Lenke til kommentar
MicroGram Skrevet 14. mai 2013 Del Skrevet 14. mai 2013 Om vi ser på for 2010, 2011 og 2012... 2010: Antall søkere: 3844 (3220 hadde det som førsteprioritet, av dette hadde 445 Bodø som førstevalg) Poenggrenser: Hovudopptak: 42,1 Supplerings: 41,9 2011: Antall søkere: 3369 (2760 hadde det som førsteprioritet, av dette hadde 475 Bodø som førstevalg) Poenggrenser: Hovudopptak: 42,2 Supplerings: 42 2012: Antall søkere: 3442 (2733 hadde det som førsprioritet, av dette hadde 467 Bodø som førstevalg) Poenggrenser: Hovudopptak: 40,8 Supplerings: 40,2 Når vi ser på opptakstalla for 2013, så ser vi at 4052 har søkt PHS. Kor mange som har PHS på førsteprioritet veit eg ikkje, men PHS oppgir at av dei som har PHS på førsteprioritet så har 16,7% av desse Bodø som førstevalg. Ingen kan jo vite kva poenggrensene blir før det faktiske opptaket er gjort. Likevel så ser en på tidligare tall at ved fleire søkare, dess høgare blir poenggrensa. Siden fleire har merbart fleire har søkt PHS i år, så vil det vere naturlig å tenke seg at antallet som har PHS på førsteplass også stiger. Sjølv om det prosentvis er færre som vil ha Bodø enn i fjor (16,7% mot 17,1%) så vil nok det totale søkarantallet som har Bodø på 1.plass også stige. (Ein kan jo også endre rekkefølge fram til 01.juli) Og dette vil medføre høgare poenggrense slik det ser ut fra tidligere år... Det kan også sjå ut til at poenggrense fra i fjor var litt lågare enn normalen... Mi synsing og gjetting er difor at eg tipper at poenggrensene for Bodø kjem til å stige i forhold til 2012. Snakker vi 42 +/- , kanskje? Men vi veit jo ikkje Kan nok stemme det.. Det var vell før opptaket i 2012 at PHS opprettet flere studieplasser, totalt 720 plasser, som også skal videreføres i år? Slik at konkurransepoengene fra 2010 og 2011 ikke kan sammenlignes helt, da det også var færre studieplasser enn i 2012 og i år? Men med tanke på antall søkere osv, så er det rett å rimelig å anta att grensene vil øke noe fra i fjor.. Forhåpentligvis holder 41 poeng til opptak ved supplering i Bodø... men vi får se... Spennende Lenke til kommentar
Gjest medlem-261816 Skrevet 14. mai 2013 Del Skrevet 14. mai 2013 (endret) Kan nok stemme det.. Det var vell før opptaket i 2012 at PHS opprettet flere studieplasser, totalt 720 plasser, som også skal videreføres i år? Slik at konkurransepoengene fra 2010 og 2011 ikke kan sammenlignes helt, da det også var færre studieplasser enn i 2012 og i år? Men med tanke på antall søkere osv, så er det rett å rimelig å anta att grensene vil øke noe fra i fjor.. Forhåpentligvis holder 41 poeng til opptak ved supplering i Bodø... men vi får se... Spennende Har vore 720 plasser i 2010, 2011 og 2012. Så jo - ut i fra studieplasser kan det samanliknast. Endret 14. mai 2013 av medlem-261816 Lenke til kommentar
Gjest medlem-261816 Skrevet 14. mai 2013 Del Skrevet 14. mai 2013 3233 hadde det som førstevalg. http://www.phs.no/om...olitihogskolen/ Då vil jo det bety omtrent 540 som har Bodø på 1.valg no... Endå eit argument om kvifor poenggrensene vil kunne gå opp. Lenke til kommentar
Sindrehj Skrevet 14. mai 2013 Del Skrevet 14. mai 2013 Er ikke B3 kravene helt greie? Eller er det sånn at det er mange som slår seg til ro med feks en C? Og brannvesen er vel ikke så mye hardere? 3000 meter, høydetest, Pushup, situps, ryggstrekk + noe bæring eller.no i den duren. Løpetesten på PHS er vel regnet for å være tyngre enn en 3k. Det er mange som slår seg til ro med en C i B3, ja... Brannvesenet har lokale varianter. Hørt at de kjører 5000 meter en del plasser + mange praktisk rettede øvelser. Jeg vet ikke om jeg er enig i at løpetesten til PHS er tyngre enn en 3000m. Den var kanskje det før de endret på den, før opptaket i fjor. Lenke til kommentar
Alienated82 Skrevet 14. mai 2013 Del Skrevet 14. mai 2013 Hva ble endret på løpetesten? Har sikkert lest det før her et sted men. Har også lest i en av trådene her at det var folk med greie tider på 3000 meter som slet med løpetesten på opptaket. Er det ikke såpass rift om jobbene etter endt B3 at folk flest vil gå for best mulig resultat tvers over fjøla? Vet ikke hvordan politidistriktene velger ut hvem som skal få komme på jobbintervju, men regner vel med at resultatene fra skolen + referanser fra B2 veier tungt? Lenke til kommentar
Oneness Skrevet 14. mai 2013 Del Skrevet 14. mai 2013 Hva ble endret på løpetesten? Har sikkert lest det før her et sted men. Har også lest i en av trådene her at det var folk med greie tider på 3000 meter som slet med løpetesten på opptaket. Er det ikke såpass rift om jobbene etter endt B3 at folk flest vil gå for best mulig resultat tvers over fjøla? Vet ikke hvordan politidistriktene velger ut hvem som skal få komme på jobbintervju, men regner vel med at resultatene fra skolen + referanser fra B2 veier tungt? Var ikkje det 10 min. løpetesten varte før? Og no er den kutta ned til 6 min. Gjennomførte løpetesten kvart år på VGS med nazi-gymlæraren min, og da var det 10 min. Heilt jævlig Lenke til kommentar
Tom&Jerry Skrevet 14. mai 2013 Del Skrevet 14. mai 2013 (endret) Gikk rett vest på eksamen i dag Fikk "Imperialisme i Afrika" og jeg var omtrent helt blank på det området. Må være det eneste ene jeg kunne trekke som jeg visste lite om. Har gått meg hus forbi i den 600 sider store historieboka om. Imperialismen liksom... Følte meg som en komplett fjott der jeg satt foran to sensorer som klødde seg i hodet og hvor jeg vagt snakket om at europeiske nasjoner var interessert i ressurser og å styrke sin nasjonalisme. Heldigvis fikk jeg oppstillingsspørsmål om Norge etter 1945. Både økonomisk og politisk. Her startet jeg med arbeiderbevegelsen og arbeiderpartiet i regjering og endte opp med olje og velstand. Litt OT fra politihøgskolen men. Det ble ikke noe bedre karakter enn hva jeg hadde fra før... hadde jeg bare trukket om antikken Endret 14. mai 2013 av Mantoius Lenke til kommentar
heisann1 Skrevet 14. mai 2013 Del Skrevet 14. mai 2013 Det er mange som slår seg til ro med en C i B3, ja... Brannvesenet har lokale varianter. Hørt at de kjører 5000 meter en del plasser + mange praktisk rettede øvelser. Jeg vet ikke om jeg er enig i at løpetesten til PHS er tyngre enn en 3000m. Den var kanskje det før de endret på den, før opptaket i fjor. Løpetesten var tidligere 10 minutter, og da var den omtrent som en 3000 m., nå som den er på 6 minutter hørte jeg at den var å regne som 15-1600 m mener jeg å huske. Etter at den ble på 6 minutter måtte man også løpe litt raskere. Ser at mange fokuserer på å være både rask og sterk, og det er kjempe bra. Jeg trener mye selv Men nå, etter et år ute i praksis har jeg måtte bruke styrken min 1 gang, mens jeg ikke har løpt etter noen enda. Mye av det andre jeg har lært bruker jeg hele tiden, flere ganger i løpet av en dag. Tror det er minst like viktig å ha fokus på andre ting. Noen er super flinke til å løpe, mens andre er super flinke på kommunikasjon. Ikke alle kan være best i alt, men i sammen så blir vi super gode Lenke til kommentar
Jusst Skrevet 14. mai 2013 Del Skrevet 14. mai 2013 Løpetesten var tidligere 10 minutter, og da var den omtrent som en 3000 m., nå som den er på 6 minutter hørte jeg at den var å regne som 15-1600 m mener jeg å huske. Etter at den ble på 6 minutter måtte man også løpe litt raskere. Ser at mange fokuserer på å være både rask og sterk, og det er kjempe bra. Jeg trener mye selv Men nå, etter et år ute i praksis har jeg måtte bruke styrken min 1 gang, mens jeg ikke har løpt etter noen enda. Mye av det andre jeg har lært bruker jeg hele tiden, flere ganger i løpet av en dag. Tror det er minst like viktig å ha fokus på andre ting. Noen er super flinke til å løpe, mens andre er super flinke på kommunikasjon. Ikke alle kan være best i alt, men i sammen så blir vi super gode Kloke ord! Lenke til kommentar
Tom&Jerry Skrevet 14. mai 2013 Del Skrevet 14. mai 2013 (endret) Synes det er flott at svømming kommer sist jeg. Trolig min dårligste gren og da tenker jeg at det er fint å bli litt varm i trøya og ha motivasjonen på topp etter å ha klart alle de andre kravene Svøm til du spyr og tapp deg for den siste energien du har igjen i kroppen! Endret 14. mai 2013 av Mantoius Lenke til kommentar
frøken87 Skrevet 14. mai 2013 Del Skrevet 14. mai 2013 Lure på kva snittet komme til å ligge på i Stavern, sikkert høgt... Lenke til kommentar
DonQuixotec Skrevet 14. mai 2013 Del Skrevet 14. mai 2013 Lure på kva snittet komme til å ligge på i Stavern, sikkert høgt... http://www.phs.no/studietilbud/Bachelor/soknadsprosess/rangering-av-kvalifiserte-sokere/ Nederst på den siden, finner du poenggrenser. Lenke til kommentar
DonQuixotec Skrevet 14. mai 2013 Del Skrevet 14. mai 2013 Jeg er i slutten av praksisåret (B2). Dersom det er noen som lurer på noe dere tror jeg kan svare på, enten det er opptakskrav eller noe dere lurer på om selve tjenesten, er det bare å enten sende meg en melding, eller svare meg her, så hjelper jeg gladelig til. Lenke til kommentar
Tom&Jerry Skrevet 14. mai 2013 Del Skrevet 14. mai 2013 Hvorfor skriver dere "snitt"? Snitt er noe man regner ut fra karakterer og deler på antall fag. Her snakker vi poeng. Blir derfor feil å si at "Bodø hadde 4 i snitt i fjor for å komme inn" Ettersom man må være fylt 20 år det året man søker, så vil samtlige søkere stille med minimum 2 alderspoeng. (2 poeng per år etter fylte 20. Unntaket et om man taes opp eter 23/5-regelen) "Snittet" til den med lavest karakterer i fjor hadde derfor under 4 i snitt fra VGS Lenke til kommentar
Alienated82 Skrevet 15. mai 2013 Del Skrevet 15. mai 2013 Tja. Kan vel være at det er enklere for mange å utelukke alder på søkerne siden det er en faktor vi ikke vet noe spes om. Hvis plutselig en stor andel av de nye søkerne i år er eldre folk med 8 alderspoeng så vil det tippe grensene veldig. Nå blir det jo ikke noe før 2014 for min egen del. Men selv om jeg har 8 alderspoeng, så har jeg i allefall et håp om å komme over årets poenggrenser med bare snittet mitt x10 Lenke til kommentar
frøken87 Skrevet 15. mai 2013 Del Skrevet 15. mai 2013 (endret) Hvorfor skriver dere "snitt"? Snitt er noe man regner ut fra karakterer og deler på antall fag. Her snakker vi poeng. Blir derfor feil å si at "Bodø hadde 4 i snitt i fjor for å komme inn" Ettersom man må være fylt 20 år det året man søker, så vil samtlige søkere stille med minimum 2 alderspoeng. (2 poeng per år etter fylte 20. Unntaket et om man taes opp eter 23/5-regelen) "Snittet" til den med lavest karakterer i fjor hadde derfor under 4 i snitt fra VGS Ok, den er grei! Skal ikkje bruke ordet " snitt" her inne Endret 15. mai 2013 av frøken87 Lenke til kommentar
Jusst Skrevet 15. mai 2013 Del Skrevet 15. mai 2013 Synes det er flott at svømming kommer sist jeg. Trolig min dårligste gren og da tenker jeg at det er fint å bli litt varm i trøya og ha motivasjonen på topp etter å ha klart alle de andre kravene Svøm til du spyr og tapp deg for den siste energien du har igjen i kroppen! Hehe ja! Energitapping på sitt beste. Nå er det 9 dager igjen å vente for min del! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå