Gå til innhold

Tråden for opptak til Politihøgskolen 2013

Gjest medlem-261816

Anbefalte innlegg

1. året er det Sosiologi (høst) og Ordentjeneste (vår).

Når jeg hadde hadde eksamen i sosiologi fikk vi ikke engang forberede oss i 30 min. Man trakk et spørsmål og fikk et par min til å skrive noen stikkord så var det bare å kjøre på. Videre trakk man to mindre spørsmål hvor man kunne velge et å svare på.

For min egen del er det lettere å kunne om et tema som "sosiologi" framfor et fag som famgår med mange kjemiske reaksjoner, formler og perodisk system. Det blir litt som å samenligne fagene norsk og matematikk for min del. I tillegg hadde du nok dette faget med forelesing i et helt år - jeg hadde 1 måned hjemme med lesing ut av en bok. Ja, jeg hadde valget å følge med på skolen den gangen jeg gikk VGS, men med en utrolig dårlig lærer i naturfag (som etterhvert fikk sparken grunnet elendige resultater på stort sett alle elever og han gadd ikke ta oss med på labben en eneste gang!) og med lite motivasjon, så gikk det som det gikk - en toer.

Er fornøyd med å klare å lese meg opp fra 2 og så og si ingen kunnskap til 4 og en del kunnskap hjemme ut av boka. Det er ikke alle som klarer det i et fag som NAT1003 og det bemerket sensor også.

NAT1003 overskygger ikke NAT1001 i min situasjon nei. Spurte sensor også om dette når eksamen var over, men hun stod fast ved at NAT1001 også ville telle som fellesfag for min del :) 1001 er nok enklere enn 1003 også.

Uansett fikk jeg ikke 5 og da er jeg ikke fornøyd. Føler hele PHS glipper fra meg i år. Men jeg prøver likevell. Kan skje at snittet går ned, selv om lite tyder på akkurat det.

Noen som har linken til poenggrenser for fjoråret? Finner den ikke igjen.

Endret av Mantoius
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel litt nedgang i antall % søkere til bodø og kongsvinger i år, så selv med 12% ekstra som skal inn til opptaksprøver så er det ikke sikkert snittet øker noe spes.

http://www.phs.no/om-phs/nyheter/flere-sokere-fra-21-politidistrikter/ (nederst)

Hvis det ikke går, så får du joine meg i 2014. ;)

fant en tråd som forklarte litt om hvilke karakterer som blir med på vitnemålet.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1289346&view=findpost&p=16762142

Lenke til kommentar

Sindre, lyst til å nevne hva man har muntlig eksamen i på PHS? :)

Førsteåret er det som sagt ordenstjeneste og sosiologi. I tredjeklasse er det etterforskning, kommunikasjon og konflikthåndtering og fordypningsemne.

Endret av Sindrehj
Lenke til kommentar

Ligger ann til like i overkant av 40 poeng om jeg klarer å få 3 eller bedre på historie i morgen (hater det faget) og 6 på naturfag1001 neste uke en gang (har 48-timersmodell og da er 6 sannsynlig)

Ser desverre ikke ut som jeg kommer inn på bakgrunn av studiepoeng dersom snittet stiger i forhold til i fjor. Utrolig surt å ligge bare 1 eller 2 poeng bak. :hm:

"Hei. Jeg kan ikke bli politi fordi jeg ikke kan nok om antikken"

skjønner at det er surt å muligens ikke komme inn på grunn av et par enkelte fag, men allikevel synes jeg det er bra at det er slik som det er mtp poeng.

Jeg stod på som bare det på videregående og fikk gode karakterer og trenger nå ikke å bekymre meg for antall konkurransepoeng. Jeg mener dette gjenspeiler en person i forhold til selvdesiplin osv, og hva man faktisk gadd å gjøre på skolen. Selvfølgelig er det ikke like lett for alle så jeg skal ikke sette alle i en bås. Man kan jo f.eks ha forskjellige læringsvansker og forutsetninger for at det er vanskeligere for en person å gjøre noe enn for en annen. Matte f.eks er jo ikke like lett for alle.

Dersom man ikke har gode karakterer nok synes jeg det er bra at vi i det hele tatt har muligheten til å ta opp fag for å forbedre vitnemålet. Er det ikke godt nok allikevel må man bare bite i det sure eplet og forbedre atter en gang og prøve igjen 1 år senere.

• Liker 1
Lenke til kommentar

skjønner at det er surt å muligens ikke komme inn på grunn av et par enkelte fag, men allikevel synes jeg det er bra at det er slik som det er mtp poeng.

Helt enig. Samtidig må ikke folk grave seg ned fordi man ikke kommer inn. Det gjør ingenting om man må søke et par ganger før man får skoleplass.

Lenke til kommentar

Det å ta opp fag er veldig greit så lenge man er motivert til det. Jeg gikk fra 2.8 i snitt til 3,95 i løpet av 2-3 år :).

Så det er bare å kjøre på! :)

(om du har hatt yrkesfag tidligere er det det aller letteste å få gode karakterer i, gikk fra 2-3 til 4-6 i alt :).)

Lenke til kommentar

Helt enig. Samtidig må ikke folk grave seg ned fordi man ikke kommer inn. Det gjør ingenting om man må søke et par ganger før man får skoleplass.

Det er jeg helt enig i. Selv synes jeg det er fair og selvfølgelig skal de som har stått på på videregående belønnes der etter :)

Men for min personlige del er det surt å trakke hjemme i en jobbsituasjon man ikke trives særlig godt i og vente nok et år før man kan begynne på det man egentlig vil - politihøgskolen.

Jeg er veldig flink i fag som norsk (både skriftlig og muntlig), religion, samfunnsfag og fag man drøfter og hvor vi ikke snakker i tall og systemer. Men men, sånn er det nå en gang og det er ikke sikkert jeg må stå over i år pga poenggrenser. Mye kan skje og jeg holder motet oppe.

Om jeg reiser til nord eller får studieplass midt i oslogryta er revnende likegyldig for meg. Politiyrket er det som gjelder.

Endret av Mantoius
Lenke til kommentar

Fikk nettopp beskjeden jeg hadde fryktet:

"Hei.

Vi starter med benk og bom og fortsetter med løping. Vi avslutter de fysiske testene med dykk og svømming."

Rekkefølgen med svømming til slutt. Dette var spesielt.

Lenke til kommentar

Jeg tror det er en rekkefølge som fint kunne passet meg. Hvor fikk du vite det?

Hmmm tror du? Selv ligger jeg bare 10-15 sekunder over kravet i svømmingen. Frykter at dette kan og blir tungt. Man blir jo helt kake etter løpetesten. Samtidig så kommer jo benk og bom før svømming. Sendte epost til politidistriktet, så dette gjelder for Tromsø i alle fall.

Lenke til kommentar

Om det blir litt pause mellom løpingen og svømmingen blir ikke det der noe problem vøtt!:)

Digg å starte med styrkeøvelsene også, for å få maks ut av de.

Det kan hende. Tungt blir det, men neppe umulig :) ser hallen er leid fra 08-12.00 og svømmehallen er leid fra 12.00-14.00. Blir vel en god del pause før svømmingen ser det ut til, det er jo 25 stk i pulja.

Lenke til kommentar

Har jeg lest feil et sted, eller skal det holdes opptak i Trondheim også? Hvis ja, noen som vet hvor dette skjer?

Hvilken rekkefølge har dere på de forskjellige studiestedene? :) Er det slik at hvis man setter Oslo som nr. 1, men har for lavt snitt til å komme inn der, går de videre til nr. 2 på lista for å se om du kan komme inn der?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-261816

Har jeg lest feil et sted, eller skal det holdes opptak i Trondheim også? Hvis ja, noen som vet hvor dette skjer?

Hvilken rekkefølge har dere på de forskjellige studiestedene? :) Er det slik at hvis man setter Oslo som nr. 1, men har for lavt snitt til å komme inn der, går de videre til nr. 2 på lista for å se om du kan komme inn der?

Det er opptak i Trondheim ja. Husebyhallen.

Lenke til kommentar

Det er korrekt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...