Gå til innhold

Tråden for opptak til Politihøgskolen 2013

Gjest medlem-261816

Anbefalte innlegg

Du kan faktisk nekte å gjøre ting du mener ikke er etisk riktig. Og nei, du vil ikke få sparken.

Men blir det såpass at man ikke kan gjøre jobben sin på en god måte, blir det selvfølgelig et problem.

Det er forskjell fra politiet til forsvaret.

Nei, forsvaret & politiet er ganske like på dette..

Så du kan nekte hente et barn som skal sendes ut av Norge om du mener det er feil at den Norske stat gjør det ?

Du kan nekte utføre en arrestasjon av en person som bruker cannabis fordi din mening er at cannabis burde være lov for voksne individer ?

Du kan nekte sitte 2timer å måle fart på en øde strekning fordi du mener ressursene er bedre brukt et annet sted ?

Kom igjen, ta en realitet sjekk..Politiet skal ha en homogen mening, du kan ikke tilegne politiet dine meninger du skal opprettholde de Norske lover thats it..

Hvordan har du kommet frem til dette? Basert på egne erfaringer med politiet? Som politi? Jeg er jo ikke politi selv, så kan ikke svare for hvordan det faktisk er. Men er intr. i å vite hvordan man lander på akkurat en slik mening.

Kjenner to som er politi, snakket en del om dette med de, noe mer vil jeg ikke utdype..Jeg vet om flere i politiet her i Oslo som bare kaster som eks cannabis om de finner det på voksne folk, men hadde noen oppi systemet funnet ut det hadde de mest sannsynlig fått sparken..

Vil ende dette med å si at jeg ikke misliker politiet, jeg misliker de som styrer politiet..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Loven skal håndheves. Om man er uenig i den eller hvordan den blir tolket så er det de som styrer man må gå på.

Det er nok mange (inkludert nåværende og kommende politi) som skulle sett forandringer på en god del.

Noe av det du nevner er negative aspekter ved jobben, noe man nok ikke kommer unna. Men det er en del av yrket man har valgt, et yrke som i bunn og brunn er negativt ladet tvers igjennom. Har på tross av dette ikke noe tvil om at det kan være en ekstremt givende jobb.

Man trenger vel ikke bli hjernevasket til å ha en "riktig" holdning for politiarbeid? Ikke mer (kanskje mindre) enn i mange andre "vanlige" jobber.

Skulle skrevet mer, men klokka er midt på natta. Jeg er trøtt og har kramper i beina. Peace out!

Endret av Alienated82
Lenke til kommentar

Politiet er en homogen gruppe der man skal følge en vei, i politiet skal man ikke ha egne meninger man skal blindt følge en rød bok kalt Norske lover..

Så PHS sine meninger skal bli dine meninger, ganske enkelt voksen hjernevasking..

Tror det er du som må ta deg en realitetssjekk...

"Politiskjønnet innebærer at prioritering og avgjørelse ikke er selvsagt og forhåndsbestemt. Regler og målsettinger må tolkes og brukes. I en klassisk beskrivelse av politiskjønnet heter det: «En politibetjent eller en politiorganisasjon utøver skjønn når det ikke finnes klare anvisninger med hensyn til hva som skal gjøres. En person eller en organisasjon står dermed fritt til å velge mellom flere ulike handlingsalternativer. Skjønnsutøvelse innebærer også et valg mellom å gjøre noe eller å la være å gjøre noe» (Davis 1969:4). Beskrivelsen forteller at skjønnet ikke utøves bare av den enkelte politibetjent, men også av politiorganisasjonen."

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tror det er du som må ta deg en realitetssjekk...

"Politiskjønnet innebærer at prioritering og avgjørelse ikke er selvsagt og forhåndsbestemt. Regler og målsettinger må tolkes og brukes. I en klassisk beskrivelse av politiskjønnet heter det: «En politibetjent eller en politiorganisasjon utøver skjønn når det ikke finnes klare anvisninger med hensyn til hva som skal gjøres. En person eller en organisasjon står dermed fritt til å velge mellom flere ulike handlingsalternativer. Skjønnsutøvelse innebærer også et valg mellom å gjøre noe eller å la være å gjøre noe» (Davis 1969:4). Beskrivelsen forteller at skjønnet ikke utøves bare av den enkelte politibetjent, men også av politiorganisasjonen."

En politibetjent eller en politiorganisasjon utøver skjønn når det ikke finnes klare anvisninger med hensyn til hva som skal gjøres.

rest my case, du kan gjemme det negative med yrke så mye du vil, ellers så sa Alienated82 det veldig bra..

Lenke til kommentar

Hvordan kan dere mene at yrket et negativt ladet tvers gjennom?

- Man drar ut etter en savnet jente. Jenta er sist observert for flere døgn siden og været i området har i den siste perioden vært dårlig. Værmeldingen for de kommende dagene er kjølig vær og nedbør i form av snø.

Du drar ut i skogen i nærheten av hvor jenta sist ble observert. Sammen med din trofaste sporhund finner dere etter en god tid et spor som hunden følger konstant og bestemt. Mørket begynner å sige på og du kan ikke holde på særlig mye lenger før dere må ta opp søket når morgenlyset igjen setter inn.

Dere finner jenta nedkjølt og forvirret ved en bergknaust. Hun ville trolig ikke klart seg særlig mye lenger om det ikke hadde vært for deg og hunden din.

Dette kan jo fort bli realitiet om man velger å bli politi. Politiyrket framstår slett ikke "negativt laddet tvers gjennom" for min del. Mer givende jobb tror jeg at jeg personlig skal lete lenge etter.

Endret av Mantoius
Lenke til kommentar

Jeg sier jo at jeg tror det kan være en ekstremt givende jobb.

Men når det er sagt. Man får ikke saker fordi alt er bra. Kanskje det var falsk alarm eller at alt ordnet seg. Men det er vel liten tvil om at menneskene man man støter på er i en situasjon som ikke akkurat er positiv.

Noe overromantisert det du skriver, men den situasjonen er jo også negativ for alle involverte frem til det går bra. Noe som kanskje skjer og kanskje ikke. Hele tiden underveis i oppdraget har man håpet på det beste men allikevel forberedt seg på hva som kan vente..

Det er jo også mye mer. Igjen så kan man vel trekke frem boken som ble anbefalt her tidligere. 101 reasons why you should not become a cop Selv om den ikke vil passe 100% for oss på denne siden av atlanteren, så er det fortsatt veldig mye ved yrket som det blir satt lys på som man kanskje ikke tenker over.

Legger inn den ene av grunnene her. Nettop det vi snakker om.

Reason One Hundred One: Ninety percent of the job is negative.

Prospective police candidates should ask themselves if the last one hundred reasons are worth

enduring time and time again throughout a twenty-five-to thirty-year career.

This last reason is the one reason that a person should contemplate for a long

time before committing to a career in law enforcement. Although there will be

positive events, the majority of experiences that officers witness are negative.

Officers continually contact people who have been victims, and officers will not

be able to help them recover from their traumatic events.

The story told here is a simple one, but the story tells it like it is:

An officer was at a local restaurant and overheard a conversation between a couple

talking about how police are corrupt. The officer heard one of the individuals say the

following: “Have you ever noticed that police are always around when something bad

has happened? Why is that—doesn’t that make you suspicious?” After that comment,

it took all the officer could do to hold his tongue, but the officer knew that addressing

the couple would not change their opinion of police.

Police officers are a necessary element of a society. The majority of police work

is reacting to calls when something “bad” has occurred. Although a citizen may

have a problem that requires a police response, the citizen is in a situation that he

does not want to be in, and he wishes that whatever had happened hadn’t. The

Here Are 101 Reasons Why You Should Not Become a Police Officer 90

police officer is a part of that negative experience, thus people will consciously

and unconsciously identify police with their traumatic event.

Lenke til kommentar

Korleis trur dåke mulighetane er for å bytte opptaksdag når eg allerede har meldt meg opp? Er litt små stressa. Låg med øyrebetennelse ei veka, blei frisk og var bra i to dagar, så fekk eg halsbetenbelse :/ Begynte på pencilinkur igår, men er redd eg ikkje blir bra igjen til opptaket. Skal på opptak 22. mai :) Så det er ikkje lenge til. Får vel kanskje ringe å spør fiint om å få utsette det ei veka. :)

Endret av frøken87
Lenke til kommentar

Korleis trur dåke mulighetane er for å bytte opptaksdag når eg allerede har meldt meg opp? Er litt små stressa. Låg med øyrebetennelse ei veka, blei frisk og var bra i to dagar, så fekk eg halsbetenbelse :/ Begynte på pencilinkur igår, men er redd eg ikkje blir bra igjen til opptaket. Skal på opptak 22. mai :) Så det er ikkje lenge til. Får vel kanskje ringe å spør fiint om å få utsette det ei veka. :)

Siterer mail fra opptakskontoret: "Vær nøye med å velge tidspunkt når du registrerer deg. Det er ikke mulig å endre dato når du først har registrert deg. Det er heller ikke mulig å melde seg til opptaksprøver pr. brev eller telefon." Ville nok forberedt meg på opptaksprøver den 22, men prøv for all del! Håper det ordner seg:)

Endret av Bjørnegutten
Lenke til kommentar

Siterer mail fra opptakskontoret: "Vær nøye med å velge tidspunkt når du registrerer deg. Det er ikke mulig å endre dato når du først har registrert deg. Det er heller ikke mulig å melde seg til opptaksprøver pr. brev eller telefon." Ville nok forberedt meg på opptaksprøver den 22, men prøv for all del! Håper det ordner seg:)

Ja, er innstillt på at eg må ta den dagen eg allerede har valgt! Men er verdt eit forsøk. Takk for det :)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-261816

kjøpte speedo i går og svømte istad. sparte inn ca 3sek per runde.

gikk fra 1.52 - 1.40 så anbefaler alle å kjøpe om dere ikke allerede har.

Jøss. Har det virkelig så stor effekt?

Lenke til kommentar

kjøpte speedo i går og svømte istad. sparte inn ca 3sek per runde.

gikk fra 1.52 - 1.40 så anbefaler alle å kjøpe om dere ikke allerede har.

Kan jeg spørre om hva du svømte med i utgangspunktet? Den der ser helt lik ut en som jeg har. Fra merket Arena :)

Lenke til kommentar

Jøss. Har det virkelig så stor effekt?

Å svømme med badebukse blir som å løpe med en plastpose som fyller seg med luft bak deg. Det du får mindre fart og blir fortere sliten.

Endret av bmw1502
Lenke til kommentar

Å svømme med badebukse blir som å løpe med en plastpose som fyller seg med luft bak deg. Det du får mindre fart og blir fortere sliten.

Da mener du vel type sydenshorts som er vid og med lommer osv?

Lenke til kommentar

Kan jeg spørre om hva du svømte med i utgangspunktet? Den der ser helt lik ut en som jeg har. Fra merket Arena :)

brukte en vanlig badeshorts, surfeshorts fra quiksilver som gikk ned til knærne. merket stor forskjell

Lenke til kommentar

Jeg har ganske langt hår...svømte uten badehette i et halvt år, kjøpte badehette for noen mnd siden....det var en helt ny verden! :D

Testet ut alt i dag rett etter hverandre. samboer var med og tok tiden osv... det ble:

Dykk: bestått

Svømming: 1:58

Benk: 18

Bom: 4

Løping: (7 x 12-13 m bane inne): 17,5 runde.

Lenke til kommentar

Jeg har ganske langt hår...svømte uten badehette i et halvt år, kjøpte badehette for noen mnd siden....det var en helt ny verden! :D

Testet ut alt i dag rett etter hverandre. samboer var med og tok tiden osv... det ble:

Dykk: bestått

Svømming: 1:58

Benk: 18

Bom: 4

Løping: (7 x 12-13 m bane inne): 17,5 runde.

Då ligge du godt ann!:) Har vurdert badehetta eg og, trur eg må kjøpe det :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...