Gå til innhold

Tråden for opptak til Politihøgskolen 2013

Gjest medlem-261816

Anbefalte innlegg

Gode tips til ting å tenke over altså! :)

Jeg har bare testet ut bom/benk etter løp, og det gikk helt greit. Skal teste ut alt på samme dag til helgen. Kan tenke meg at bom kan bli hardere etter svømming. Mener å huske det er en bestemt rekkefølge på opptaksprøvene i Oslo, kan det stemme? Dykk, svømming, bom/benk, løp?

Jeg sliter veldig med løpingen, noen som har noen tips for å komme seg lett opp igjen? Må løpe ute på gress i hagen fordi aerobicsalen på treningssenteret er litt for liten, men løp inne frem til snøen gikk da. Var lettere å løpe inne gitt :p Fortsatt litt tid...det går sikkert greit. Merker at det nærmer seg :)

Tror ikke jeg orker å prøve det etter hverandre. Må nesten bare gi full gass uansett tenker jeg. Har bare prøvd løpinga en gang, slitsomt var det! Innbiller meg at det er rekkefølgen i oslo ja. Svømming før alt det andre i alle fall.

Sliter selv med å komme meg fort nok opp :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har bare testet ut bom/benk etter løp, og det gikk helt greit. Skal teste ut alt på samme dag til helgen. Kan tenke meg at bom kan bli hardere etter svømming. Mener å huske det er en bestemt rekkefølge på opptaksprøvene i Oslo, kan det stemme? Dykk, svømming, bom/benk, løp?

Jeg sliter veldig med løpingen, noen som har noen tips for å komme seg lett opp igjen? Må løpe ute på gress i hagen fordi aerobicsalen på treningssenteret er litt for liten, men løp inne frem til snøen gikk da. Var lettere å løpe inne gitt :p Fortsatt litt tid...det går sikkert greit. Merker at det nærmer seg :)

Jeg har vært på opptak 2 ganger i Oslo, og begge gangene var det dykk, svømming, bom eller benk og til slutt løp.

Når det gjelder løpetesten var jeg før det første opptaket veldig flink til å trene sittups og pushups, det hjalp meg veldig. 2 gangen jeg var på opptak gjorde jeg ikke det, og syntes løpetesten var mye hardere. Jeg løp den forøvrig flere ganger før test og forbedret meg mye hver gang.

Stå på folkens, dere kommer ikke til å angre. At det er noe man må igjennom på PHS som føles litt meningsløst, blir som resten av livet egentlig. Ikke alt er perfekt, men det hjelper hvis man prøver å tenke litt positivt :w00t:

Jeg er nå i ferd med å avslutte B2 og stortrives med mitt valg :green:

Lenke til kommentar

Nå har jeg vært gjest på forumet her så lenge at jeg tenkte det var på tide jeg og posta noe. Tida fram mot opptaket har gått fort! Syns jeg burde ha klart å legge inn litt flere treninger enn jeg har gjort, men ligger på 2 poeng i løping, benkpress og pull-ups. I svømming har jeg ikke tatt tida enda. Dykkinga burde ikke være noe problem. Så alt i alt er jeg fornøyd. Meldte meg opp til opptak den 6. juni så med litt mer trening og ekstra motivasjon på opptaket har jeg kanskje sjans på 3 poeng i på et par av testene og. :)

Noen nyttige klipp fra opptaket:

http://www.tv2.no/sp...en-3529077.html

Får ikke den videoen til å fungere. Tror den er fjernet.

Endret av Rons0
Lenke til kommentar

Sahara, du går opp og ned av vannet? Da burde jo pusten være ganske grei ? :). Det eneste problemet jeg har hatt når jeg kjører bryst er at jeg føler jeg ikke får nok luft, men ettersom det kun er 75m bryst så går det bra for min del. Uansett, puster du ut med nesa under vann og trekker inn med munnen over? :)

Det er veldig viktig å gjøre det riktig når man vender, beina mot kanten, sparke godt ifra og former deg som en "pil" under vann. Så får du gli og du slipper å bruke armene i 1-2 sekunder :)

Det er også veldig viktig at du glir litt i vannet mellom takene, slik at du ikke bremser opp hver eneste gang du tar et nytt tak, utnytt "flyten" så mye som mulig.

Når det kommer til benk vil jeg kjøre litt lettere et par uker (om opptaks vekten er for tung, så vil jeg anbefale å kjøre ca 5 kg under), slik at du får jobbet opp teknikken og støttemuskler. Så kjører du på det reelle opptakskravet de siste ukene før opptak :)

Takk så mye for alle tips og råd! Det virker som du har veldig god peiling, så skal forsøke det du sier:-)

Ja, jeg går opp og ned av vannet vår jeg svømmer, og puster ut under og inn over, så pustingen burde jo ikke være noe problem egentlig. Men jeg tror problemet ligger i at jeg bruker for kort tid under vannet før jeg kommer opp for å trekke pusten igjen, og da blir det nesten hyperventilering når jeg trekker pusten så ofte. Tror itillegg jeg ikke trekker pusten dypt nok, så det blir kun sånn overfladisk pusting på en måte:/ Men skal prøve, som du sier, å utnytte gliden under vann så godt som mulig. Skal svømme imorgen, og skal terpe pusteteknikken og gliden under vann. Så kanskje jeg kommer meg under minimumstiden etterhvert, haha :-)

Lenke til kommentar

Får ikke den videoen til å fungere. Tror den er fjernet.

Ser sånn ut ja, det var synd! Var kanskje mest interessant for oss som ikke har vært på opptaket før, for å se hvordan det foregår.

Lenke til kommentar

Takk så mye for alle tips og råd! Det virker som du har veldig god peiling, så skal forsøke det du sier:-)

Ja, jeg går opp og ned av vannet vår jeg svømmer, og puster ut under og inn over, så pustingen burde jo ikke være noe problem egentlig. Men jeg tror problemet ligger i at jeg bruker for kort tid under vannet før jeg kommer opp for å trekke pusten igjen, og da blir det nesten hyperventilering når jeg trekker pusten så ofte. Tror itillegg jeg ikke trekker pusten dypt nok, så det blir kun sånn overfladisk pusting på en måte:/ Men skal prøve, som du sier, å utnytte gliden under vann så godt som mulig. Skal svømme imorgen, og skal terpe pusteteknikken og gliden under vann. Så kanskje jeg kommer meg under minimumstiden etterhvert, haha :-)

Har ikke så mye erfaring selv, men det fungerer iallefall for meg (som nevnt svømte jeg på 01.30 på søndag med denne teknikken)

Uansett, husk tettsittende bokser/Speedo og gummilue :) Der sparer du MYE energi om du har svømt med badebukse tidligere. Var ALTFOR mange som var på opptak med badebukse.

Lenke til kommentar

Noen som vet om man eventuelt kan få fritak for en av øvelsene ved en legeattest? Har operert en skulder, og det kan se ut som testene kommer i tidligste laget i forhold til pull upsene. Resten går helt fint.

Endret av Loids
Lenke til kommentar

Tredemølle fungerer da utmerket?

Lenke til kommentar
Noen som vet om man eventuelt kan få fritak for en av øvelsene ved en legeattest? Har operert en skulder, og det kan se ut som testene kommer i tidligste laget i forhold til pull upsene. Resten går helt fint.

Jeg kan ikke se noen grunn til å gi deg fritak for noe som helst. Enten klarer du testene eller så klarer du dem ikke. Hvis du ikke er fysisk i stand til det i år, får du vente til neste år.

Lenke til kommentar

Det gis ikke fritak, hverken for sykdom eller skade.

Lenke til kommentar

Heisann!

Har nå vært innom 61 sider av disse innleggene! Skulle ønske jeg oppdagen siden litt tidligere! Mye nyttig informasjon som står her. Ser at det er et par nåværende politistudenter som skriver her inne. Kunne dere utdype litt om hva slags spørsmål som kommer på intervjuet? Tenker da ikke på de opplagte spørsmålene som hvorfor du vil bli politi, positive/negative sider ved deg selv, osv. Anngående gruppeøvelsen. Er det mer eller mindre bare for å sjekke hvordan du samarbeider med andre?

Setter pris på eventuelle svar! Skal selv på opptak i Oslo den 29. mai kl. 12:)

Lykke til til samtlige :w00t:

Endret av Bjørnegutten
Lenke til kommentar

Heisann!

Har nå vært innom 61 sider av disse innleggene! Skulle ønske jeg oppdagen siden litt tidligere! Mye nyttig informasjon som står her. Ser at det er et par nåværende politistudenter som skriver her inne. Kunne dere utdype litt om hva slags spørsmål som kommer på intervjuet? Tenker da ikke på de opplagte spørsmålene som hvorfor du vil bli politi, positive/negative sider ved deg selv, osv. Anngående gruppeøvelsen. Er det mer eller mindre bare for å sjekke hvordan du samarbeider med andre?

Setter pris på eventuelle svar! Skal selv på opptak i Oslo den 29. mai kl. 12:)

Lykke til til samtlige :w00t:

Jeg er litt usikker på hvordan det blir med årets opptak. PHS har endret litt på prosessen rundt opptaket. Da jeg var på opptak i 2010 skrev man egenærklæring, og denne dannet grunnlaget for det påfølgende intervjuet, så man bestemte på mange måter mange av de spørsmålene som kom under intervjuet.

Uansett så er det viktig at man er samfunnsengasjert, at man på forhånd har reflektert noe over sine positive og negative sider, og at man ikke er helt blank på eventuelle spørsmål som kan komme om politiet som etat.

Mye handler om refleksjon.

Endret av Sindrehj
Lenke til kommentar

I tillegg er mye av intervjuet basert på personlighetstesten man skal gjennom. Her er det vanskelig å gi noen råd, da personlighetstesten er personlig og dermed individuell. Kort sagt blir du konfrontert med endel påstander om deg selv, som er satt på bakgrunn av svarene du har gitt på testen. Så skal du svare på om du er enig/uenig i påstanden og gjerne en begrunnelse om hvorfor. Har du vært ærlig mot deg selv på personlighetstesten, er dette null stress.

Det er værre med de som lurer seg selv ved å svare det de tror PHS er ute etter. Da må man sitte og huske hva man har svart og det er ikke en oppskrift på suksess.

Lenke til kommentar
Har du vært ærlig mot deg selv på personlighetstesten, er dette null stress.

Ærlighet er et viktig stikkord. PHS velger ikke studenter etter en standardisert mal, og man går i en stor felle dersom man tror det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...