Jusst Skrevet 5. mai 2013 Del Skrevet 5. mai 2013 Flotters! Klarte liksom 5 ordentlige i dag på stang. Skal sies at kroppen er rar på grunn av eksamen osv. Tar med overgrep, håper det går greit med bom! Lenke til kommentar
MicroGram Skrevet 5. mai 2013 Del Skrevet 5. mai 2013 Trur du/dåke at snittet vil auke så mykje då? Eg trur det er mange som berre søke for å søke, uten og faktisk sende inn følgeskjema, eller trene mot opptaket. Var jo mange som røyk på det fysiske ifjor. Han som intervjua meg sa han var overraska over kor mange som hadde røke ut på testane Jeg så at Bodø hadde poenggrense på 40,8 ved hovedopptak og 40,3 ved supplering i fjor, men da søkertallet i år ble offentliggjort ble jeg litt usikker på om 41 poeng holder, men, jeg håper! Lenke til kommentar
labro- Skrevet 5. mai 2013 Del Skrevet 5. mai 2013 Nå har jeg vært gjest på forumet her så lenge at jeg tenkte det var på tide jeg og posta noe. Tida fram mot opptaket har gått fort! Syns jeg burde ha klart å legge inn litt flere treninger enn jeg har gjort, men ligger på 2 poeng i løping, benkpress og pull-ups. I svømming har jeg ikke tatt tida enda. Dykkinga burde ikke være noe problem. Så alt i alt er jeg fornøyd. Meldte meg opp til opptak den 6. juni så med litt mer trening og ekstra motivasjon på opptaket har jeg kanskje sjans på 3 poeng i på et par av testene og. Noen nyttige klipp fra opptaket: http://www.tv2.no/sp...en-3529077.html 1 Lenke til kommentar
frøken87 Skrevet 5. mai 2013 Del Skrevet 5. mai 2013 Jeg så at Bodø hadde poenggrense på 40,8 ved hovedopptak og 40,3 ved supplering i fjor, men da søkertallet i år ble offentliggjort ble jeg litt usikker på om 41 poeng holder, men, jeg håper! Ja Bodø var veldig lavt ifjor Enda som nr 23 på venteliste der, surt, men hadde berre 38 poeng! Holde på å forbedre karakterane no Me får håpe at snittet holde seg slik som i fjor Trur og håpar at 41 er nok Lenke til kommentar
Tom&Jerry Skrevet 5. mai 2013 Del Skrevet 5. mai 2013 (endret) Har sett litt skrytestatuser rundt om på facebook over folk som blir kaldt inn til opptaket. Det er vel ikke særlig mye å skryte over eller hva? Personlig er jeg mest mulig still om det, for om man ikke kommer inn er det typisk klisjè med holdninger som "jah. Kom ikke inn på politihøgskolen nei" Blir man tilbyd skoleplass, vel da kan man skryte litt Har folk derimot spurt hvilke planer jeg har framover, så har jeg svart at jeg har søkt PHS men at det gjenstår å se om jeg kommer inn. Endret 5. mai 2013 av Mantoius Lenke til kommentar
DrKirurg Skrevet 5. mai 2013 Del Skrevet 5. mai 2013 (endret) Har sett litt skrytestatuser rundt om på facebook over folk som blir kaldt inn til opptaket. Det er vel ikke særlig mye å skryte over eller hva? Personlig er jeg mest mulig still om det, for om man ikke kommer inn er det typisk klisjè med holdninger som "jah. Kom ikke inn på politihøgskolen nei" Blir man tilbyd skoleplass, vel da kan man skryte litt Har folk derimot spurt hvilke planer jeg har framover, så har jeg svart at jeg har søkt PHS men at det gjenstår å se om jeg kommer inn. Å skryte av det blir som å skryte av at man har klart å sende inn riktige papirer et sted. Det er ca like imponerende... La oss ikke glemme generell studiekompentase og 3 i bokmål... Endret 5. mai 2013 av DrKirurg Lenke til kommentar
st2016 Skrevet 5. mai 2013 Del Skrevet 5. mai 2013 (endret) Har selv aldri nevnt at jeg har søkt på PHS på facebook, mine venner og kolleger vet det, det får vel holde? Uansett, jeg jubler ikke før jeg har fått tilbud om studieplass. Nettop kommet hjem fra svømming, 01.30 på 75 bryst m stup og 25 rygg, 5 irriterende sekunder. Forhåpentligvis sparer jeg 1-2 sek på stupet ved opptaket da det er høyere. Endret 5. mai 2013 av bmw1502 Lenke til kommentar
frøken87 Skrevet 5. mai 2013 Del Skrevet 5. mai 2013 Har selv aldri nevnt at jeg har søkt på PHS på facebook, mine venner og kolleger vet det, det får vel holde? Uansett, jeg jubler ikke før jeg har fått tilbud om studieplass. Nettop kommet hjem fra svømming, 01.30 på 75 bryst m stup og 25 rygg, 5 irriterende sekunder. Forhåpentligvis sparer jeg 1-2 sek på stupet ved opptaket da det er høyere. 1.30 uten crawl?? Wow. Du er rå Flinking! Lenke til kommentar
Pjassop Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 Nå har jeg snart gått på skolen i 3 år, og jeg kan skrive under på at dette ikke blir første gang du vil stille spørsmålstegn ved logikken til PHS... Om du kommer inn da... Uansett; lykke til. Det er mye som ikke stemmer allerede før man er kommet inn. At det er karakterskala på de fysiske testene er meningsløst så lenge man bare trenger å bestå, for eksempel. Leste også om det siste året(?), der sosiologieksamen ikke handlet om politiet i det hele tatt. Det var noe svada om noe helt annet og urelatert. Skjønner ikke PHS at studentene blir frustrerte når de påtvinges svada de ikke føler er relevant i det hele tatt? Lenke til kommentar
Pjassop Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 Det blir en smule feil synes jeg, å prøve og tilegne seg personlige egenskaper via en bok. Kom som du er. Det er den personen politiet vil se. Personen man er påvirkes gjennom hele livet. Hvis det var helt umulig å endre folk, hvorfor lærer politistudenter da ting som psykologi? Din argumentasjon forutsetter jo omtrent at politistudenter er utlært allerede før de starter studiene. Akkurat som man kan lære seg psykologi kan man også lære seg å fungere bedre i grupper. Hvis man kan fungere bedre i grupper av å lese en bok, hva er galt med det? Om nemda oppdager at jeg er helt udugelig med andre mennesker, ikke fungerer bra på gruppeoppgaven osv, er det helt greit for meg, da passer jeg ikke i yrket. Hvis du er udugelig med andre mennesker kan du lære deg til å bli flink med andre mennesker. Det sier seg selv at en som har jobbet med mennesker hele livet har tilegnet seg god kunnskap og gode egenskaper fordi de har nettopp denne erfaringen. Den erfaringen kan man også skaffe seg på andre måter. Hvis man er udugelig med mennesker i dag så kan man begynne å jobbe for å bli bedre. 1 Lenke til kommentar
Juggel Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 Det er mye som ikke stemmer allerede før man er kommet inn. At det er karakterskala på de fysiske testene er meningsløst så lenge man bare trenger å bestå, for eksempel. Leste også om det siste året(?), der sosiologieksamen ikke handlet om politiet i det hele tatt. Det var noe svada om noe helt annet og urelatert. Skjønner ikke PHS at studentene blir frustrerte når de påtvinges svada de ikke føler er relevant i det hele tatt? Selvfølgelig er det ting som kan stilles spørsmålstegn ved, men det blir ikke bedre av å gå å gnage på det (slik som jeg tillater meg å tro Sindrehj har gjort). Det er slik det er og det må man ganske enkelt bare godta i den forstand at man ikke kommer utenom. Det man kan få gjort med ting man synes er meningsløst å bruke tid på, er å ta det opp med skoleledelse gjennom studentråd. Hvis man som politi skal gå å kjenne på alt som er meningsløst og håpløst, da tror jeg man ikke vil fungere som polititjenesteperson. Man kan jo bare se på det gamle sambandet til nødetatene som var så lite praktisk at politifolk reiv seg i håret. Man sa i fra, men måtte rett og slett bare leve med det. Så jeg for min del bruker nesten ikke tid på å se på alt som kunne være gjort annerledes, jeg har reflektert over det, men ikke mer enn det. Lenke til kommentar
Sindrehj Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 Det er mye som ikke stemmer allerede før man er kommet inn. At det er karakterskala på de fysiske testene er meningsløst så lenge man bare trenger å bestå, for eksempel. Leste også om det siste året(?), der sosiologieksamen ikke handlet om politiet i det hele tatt. Det var noe svada om noe helt annet og urelatert. Skjønner ikke PHS at studentene blir frustrerte når de påtvinges svada de ikke føler er relevant i det hele tatt? Sosiologieksamen har man i B1, og den er jo et eget kapittel... Jeg er ikke som mange andre PHS-studenter som mener sosiologi er helt unødvendig, for det er feil. Sosiologi er viktig, men det er som du sier - faget burde vært lagt opp på en litt annen måte. Selvfølgelig er det ting som kan stilles spørsmålstegn ved, men det blir ikke bedre av å gå å gnage på det (slik som jeg tillater meg å tro Sindrehj har gjort). Det er slik det er og det må man ganske enkelt bare godta i den forstand at man ikke kommer utenom. Det man kan få gjort med ting man synes er meningsløst å bruke tid på, er å ta det opp med skoleledelse gjennom studentråd. Hvis man som politi skal gå å kjenne på alt som er meningsløst og håpløst, da tror jeg man ikke vil fungere som polititjenesteperson. Man kan jo bare se på det gamle sambandet til nødetatene som var så lite praktisk at politifolk reiv seg i håret. Man sa i fra, men måtte rett og slett bare leve med det. Så jeg for min del bruker nesten ikke tid på å se på alt som kunne være gjort annerledes, jeg har reflektert over det, men ikke mer enn det. Helt klart. Ingenting blir bedre av syting og klaging, og det har jeg heller ikke gjort gjennom mine år på PHS. Jeg er mer frustrert over måten ting blir gjort på. Og det er først i B3 man begynner å stille spørsmålstegn ved måten ting blir gjort på. Det vil du erfare. Tro meg... Lenke til kommentar
i93 Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 Noen som har tips til bøker som kan være lurt å lese for å forberede seg litt til intervjuet? Har allerede blitt tipset om Liv Finstads bok "politiblikket". Lenke til kommentar
Juggel Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 (endret) Så langt i løpet har jeg ikke kommet Sindrehj, men tiden får vise. Blir vanskelig å gjøre seg opp noen meninger når du heller ikke kommer med noen eksempler og hvordan man opplever ting kan jo også være veldig individuelt. Det jeg har hørt fra mine kompiser som går i B3 er at de er veldig fornøyd og igjen er det jo forskjeller fra skole til skole på samme måte som det er forskjeller fra distrikt til distrikt. Misforstå meg rett, jeg har absolutt stilt noen spørsmål jeg også. Men det har jeg også gjort i min tid i forsvaret og på to andre høgskoler. Jeg tror egentlig hver etat/skole har sine ting som kan forbedres. Om det er brannvesen, NAV eller Idrettshøgskolen så har alle institusjonene forbedringspotensiale. Så at PHS er den stygge andungen tviler jeg på. Og om det er slik du sier Sindrehj at det er større forbedringspotensiale enn det det burde vært, så er det jo varslet ganske omfattende endringer i skolestrukturen på PHS i kommende år. Så får vi håpe dette evt. luker ut det som ikke er så bra for kommende kull Endret 6. mai 2013 av Downhill Lenke til kommentar
Juggel Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 Noen som har tips til bøker som kan være lurt å lese for å forberede seg litt til intervjuet? Har allerede blitt tipset om Liv Finstads bok "politiblikket". Liv Finstad har i alle fall skrevet bøker som er pensum på PHS. Om Politiblikket er det, vet jeg ikke. Sånn utenom kan jeg si at dere ikke vil få noen spørsmål på intervjuet som går i dybden på hva politiet gjør eller hvordan etaten er bygd opp. Selvfølgelig kan det være greit å vite om Justis- og beredskapsdepartementet og særorganene innen politiet osv. Så å tilegne seg kunnskap fra bøker er strengt tatt ikke nødvendig da du finner det meste på politi.no og Wikipedia Jeg ville heller brukt tida på å reflektere mye rundt spørsmål du tror du kommer til å få. Spørsmål som handler om empati, sterke/svake sider ved deg selv, hvordan du tror du mestrer stress, hvorfor politietaten jobber for å få kvinner og minoriteter til å søke PHS osv. Det var dette jeg gjorde og for meg funket det i alle fall bra 1 Lenke til kommentar
Pjassop Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 Noen som har tips til bøker som kan være lurt å lese for å forberede seg litt til intervjuet? Har allerede blitt tipset om Liv Finstads bok "politiblikket". Etter det jeg har hørt om spørsmålene i 2012 er det ikke mye politifaglig du trenger å vite egentlig. Det går på deg som person mer enn politirollen som sådan (dvs. det går på personlige egenskaper som er regnet som ønskelige). Det beste du kan gjøre er å lese om de seks kompetanseområdene og tenke nøye rundt disse. Det vil være langt mer verdifullt enn å lese tilfeldige bøker. Lenke til kommentar
Jusst Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 Var selv på intervju for NOKAS her i forrige uke. Må innrømme at jeg ble litt paff over spørsmålene som kom. Det å tenke ut alle mulige spørsmål som en kan reflektere litt rundt, vil nok være lurt. Fikk her blant annet spørsmål om hva som gjør meg stresset, hva jeg ser på som en god leder, hvordan min rolle som borger eventuelt ville bli forandret om jeg faktisk fikk jobben osv. Handler vel om å kunne reflektere godt for å se om egenskapene er ønskelig som nevnt i tråden. Lenke til kommentar
Jusst Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 Forresten, pulje 4 i Tromsø noen? Lenke til kommentar
Jusst Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 Hvordan er erfaringene deres med tanke på å gjøre øvelsene etter hverandre? Har lest at en har slitt med bom etter svømming, men ikke noe ellers. Har ikke fått testet de enda, men rekkefølgen på øvelsene tilsier at det nok skal gå fint. Lenke til kommentar
heidi_h Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 Gode tips til ting å tenke over altså! Jeg har bare testet ut bom/benk etter løp, og det gikk helt greit. Skal teste ut alt på samme dag til helgen. Kan tenke meg at bom kan bli hardere etter svømming. Mener å huske det er en bestemt rekkefølge på opptaksprøvene i Oslo, kan det stemme? Dykk, svømming, bom/benk, løp? Jeg sliter veldig med løpingen, noen som har noen tips for å komme seg lett opp igjen? Må løpe ute på gress i hagen fordi aerobicsalen på treningssenteret er litt for liten, men løp inne frem til snøen gikk da. Var lettere å løpe inne gitt Fortsatt litt tid...det går sikkert greit. Merker at det nærmer seg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå