Gå til innhold

Tråden for opptak til Politihøgskolen 2013

Gjest medlem-261816

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dro og så Iron Man 3 i håp om at mail var på plass når jeg kom hjem. Men ingenting.

Nå er det egentlig ikke så altfor nøye, for jeg har nok slått fra meg opptak 2013 som en mulighet uansett. Får det bare ikke til å klaffe. Men hadde dog vært greit å finne ut om jeg kvalifiserer til innkallelse. evt hva som må gjøres før neste år.

Lenke til kommentar

Dro og så Iron Man 3 i håp om at mail var på plass når jeg kom hjem. Men ingenting.

Nå er det egentlig ikke så altfor nøye, for jeg har nok slått fra meg opptak 2013 som en mulighet uansett. Får det bare ikke til å klaffe. Men hadde dog vært greit å finne ut om jeg kvalifiserer til innkallelse. evt hva som må gjøres før neste år.

Har heller ikke fått noe innkalling og kravene for å bli kalt inn til opptaksprøvene er rimelig rett fram, og jeg vet jeg oppfyller dem, så er ganske sikker på at jeg blir kalt inn... Så ikke slå fra deg opptaket riktig enda bare fordi du ikke har hørt noe enda ;)

Lenke til kommentar

Noen som vet når samordna opptak legger ut karakterkrav fra årets opptak? Er nødt til å ta opp igjen fag, og er jo kurant å vite akkurat hvor mange jeg må ta opp/hvor gode karakterer jeg er nødt til å få.

Kjipt å sitte her nå og ta opp fag, når jeg kunne gjort en ørliten innsats på videregående.

Lenke til kommentar

Slår det fra meg på grunn av andre ting. Prøver å pusle opptak inn i livet og jobben min og det ser dårlig ut akkurat i år. Gått døgnet rundt her nå i flere uker og ser ut til å gjøre det i allefall i et par mnd til.

Kanskje jeg kunne fått det til hvis jeg hadde hatt mulighet til å velge en dato et godt stykke ut i juni. Men selv om alt hadde gått veien så er det lite sannsynlig at jeg hadde hatt mulighet til å begynne på skolen i August.

Og jeg ser jo at en tidligere i kveld har fått avslag pga forenkla forelegg så da blir jeg også litt usikker. Har et sånt et. La det ved når jeg søkte da. Så de vet jo om det.

Lenke til kommentar

Etter første runde med inntak mener jeg. Altså rundt 20. juli. Kravene er jo basert på de som består opptaksprøvene i mai/juni. Skal du forbedre karakterer så får du vel ikke gjort det før til høsten?

Noen som vet når samordna opptak legger ut karakterkrav fra årets opptak? Er nødt til å ta opp igjen fag, og er jo kurant å vite akkurat hvor mange jeg må ta opp/hvor gode karakterer jeg er nødt til å få.

Kjipt å sitte her nå og ta opp fag, når jeg kunne gjort en ørliten innsats på videregående.

Lenke til kommentar

Er snakk om å søke neste år. Har ikke søkt noe skole i år, da jeg ønsker å jobbe, trene og ta opp fag fra videregående. Altså, jeg ønsker ikke å ta opp igjen fag, men det er en nødvendighet for å komme inn på PHS.

Endret av HOK
Lenke til kommentar

Er snakk om å søke neste år. Har ikke søkt noe skole i år, da jeg ønsker å jobbe, trene og ta opp fag fra videregående. Altså, jeg ønsker ikke å ta opp igjen fag, men det er en nødvendighet for å komme inn på PHS.

I c. Oppmelding for eksamener i høstsemesteret åpner vel ikke før utti mot slutten av august og i begynnelsen av september mener jeg. Så da har du god tid til å vurdere hva du skal ta opp igjen etter at info om snitt på inntaket i år blir sluppet.

Hvilken av skolene har du lyst til å komme inn på?

Hva har du i snitt nå? Noen ekstrapoeng?

Lenke til kommentar

Jeg har 38 poeng, inkludert full pott for alder og Forsvaret. Litt usikker på hvordan det ligger an med fordypningspoeng i fag som media og rettslære, tho. Da jeg var siste kullet med R94, hvor det ble en del endringer i dette, vet jeg ikke. Noen som sitter på noe info kanskje? Så jeg må nok ta opp 4-5 fag, avhengig av hvor god karakter jeg får og om jeg har ekstrapoeng for media og rettslære over to år. Skal egentlig ikke være noe problem å få noen femmere, da jeg kan ta opp fag som jeg faktisk liker.

Av skolene tenker jeg Stavern på første, men om Bodø er den eneste jeg kommer inn på er ikke det noe problem egentlig. Er i alle fall ikke interessert i Oslo. Jeg er en landsens gutt, og Oslo blir for svært for meg :wee:

Edit: Ser at jeg får 0.5 poeng for ett år med brukersystemer. Har også to år med tysk fordypning på vgs(tre år på ungdomsskole), noen som vet hvilke poeng det kan gi meg?

Endret av HOK
Lenke til kommentar

Det "beste/enkleste" hadde vel vært om du er over 27 og kan dokumentere 5 år med jobbing. Da kunne du fått full pott med alderspoeng på 23/5 regelen. Du sier du er siste R94, så da er du vel ikke så langt unna 27 uansett? Kan hende 23/5 er veien å gå da.

Da er det bare studiekompetansefagene som teller på snittet. Hvis du har et vitnemål med masse forskjellige fag så er det kjedelig å måtte ta en haug med fag for å øke litt. Enklere da å bare ta de 6 fagene til studiekompetansen. Feks fordelt på 2 semestre.

Lenke til kommentar

Problemet blir jo da at jeg må vente i tre år + jobbe i fem. Jeg har gått på høgskole i tre år nå, og får en bachelorgrad til sommeren. Jeg har lite arbeidserfaring, annet enn deltidsjobber og 6+6mnd før og etter Forsvaret.

Slik jeg ser det får jeg 1.5 poeng for brukersystemer+tysk. Jeg vil da ligge på 39.5 poeng. Tar jeg opp fire fag og får femmere, vil jeg havne på ca 43. Så får jeg bare se an hvordan karaktersnittet ser ut til høsten når jeg skal melde meg opp i fag. Jeg antar det vil øke noe fra i fjor, grunnet flere søkere. Så spørs det om tendensen fortsetter, eller om man får færre søkere neste år igjen.

Det helt klart beste for min del vil være å ta opp flest mulig fag til jul, slik at det er ute av verden, og jeg kan fokusere på andre ting. Slippe å ha eksamener henge over seg hele tiden.

Lenke til kommentar

Grattis og lykke til for dere som skal på opptak!

Er det noen som vet hvordan turnusen fungere for de som jobber i ordenstjenesten?

Varierer litt fra distrikt til distrikt, men pleier å være hver tredje helg.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kan hende eg tar litt feil no, men dei kan no vel ikkje forvente at ein gjennomsnittlig, fornuftig nordmann skal kunne vite sanne ting som gruppepsykologi osv på intervjuet? Det er no vel heller det vi kjem for å lære oss? :)

Er ikke det jeg tenker på, men det kan være greit å vite hvordan du f.eks på best mulig måte kan inkludere alle i en eventuell case du ville få på opptaket. Det er folk som skal vurdere hvordan du er som person og takler samspill mellom flere kanskje ulike meninger. Står mye om det i boken :)

Endret av Mantoius
Lenke til kommentar

Er ikke det jeg tenker på, men det kan være greit å vite hvordan du f.eks på best mulig måte kan inkludere alle i en eventuell case du ville få på opptaket. Det er folk som skal vurdere hvordan du er som person og takler samspill mellom flere kanskje ulike meninger. Står mye om det i boken :)

Hvilken bok?

Lenke til kommentar

Det blir en smule feil synes jeg, å prøve og tilegne seg personlige egenskaper via en bok. Kom som du er. Det er den personen politiet vil se.

Om nemda oppdager at jeg er helt udugelig med andre mennesker, ikke fungerer bra på gruppeoppgaven osv, er det helt greit for meg, da passer jeg ikke i yrket.

Men jeg tror og mener det blir feil å lese seg til slike kunnskaper via en bok, man er den man er, og det er også det man skal bli bedømt ut fra.

Forhåpentligvis er nok intervjuerne smarte nok til å se gjennom hvem som har lest seg til de "korrekte" svarene via en bok, vs dem som bare er seg selv.

Personligheten din har du ervervet gjennom alle dine leveår. Når du er ute i yrket som politi, så nytter det ikke å tenke tilbake på boka som forteller deg hvordan du samhandler med andre. Du må ha et slags talent og instinkt for det å arbeide for og med andre mennesker.

Så dropp boka, ikke tenk på intervjudelen, og vær deg selv tror jeg er lurt :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...