st2016 Skrevet 20. mars 2013 Del Skrevet 20. mars 2013 (endret) Hvor langt på siden da? Rett over sidebeina? Kan jo bli en rar vinkel på takene om du skjønner. Må jo vri armene som bare det Beklager om jeg formulerer meg dårlig, bare prøv deg frem. Det var det jeg gjorde.. Til Alienated82, det stemmer. Med startstup vil jeg tro den første lengden kan ligge på rundt 10-14 sekunder, derifra med gode vendinger kan det gå på rundt 17-20 vil jeg tro. Jeg kan ta tiden neste gang jeg svømmer Har ikke sjekket hva jeg ligger på i år. Når jeg trente i hallen her før opptaket i fjor lå jeg på rundt 1.34 osv. Altså et par sekunder over det jeg hadde på opptaket. På opptaket stuper vi fra en høyere avsats (ca 50cm totalt vil jeg tro) enn hva jeg gjør her jeg trener hvor jeg stuper fra kanten. Så det kan hende at det gjorde litt av utslaget, i tilegg til et stort konkurranse instinkt! Jeg taper iallefall altfor mye tid på ryggen. Brystet går så det suser så lenge man får til gode vendinger. http://www.youtube.com/watch?v=PaMpeaAZ_nQ Et kjapt youtube søk, hvordan man vender riktig. Bryst kan gå kjapt om du er litt sterk og har grei kondisjon. Crawl er selvfølgelig mye lettere om man har erfaring med det. Men når jeg var på opptak i fjor var det vel 1/10 som crawla som KUNNE crawle. I tilegg var det mange som hadde dårlig teknikk på bryst. Endret 20. mars 2013 av bmw1502 Lenke til kommentar
Roaster Skrevet 20. mars 2013 Del Skrevet 20. mars 2013 (endret) Heisann folkens ^^ Mye bra lesing her, godt å se at det er folk som trener målrettet for opptaket, jeg har ikke gått igjennom alle 49 sider med spm og svar så ha tålmodighet om noe av det jeg spør om er gjentagende.. Jeg har noen spm angående disse gruppetestene som blir utført på opptaket, hva innebærer dette? Ser at det er mye som har forandret seg med tanke på det fysiske testene, siden jeg var på mitt første opptak som 21 åring, er 26 nu ^^ Var ikke helt tør bak øra på den tiden, så det er enda bedre med livserfaring før man evt blir akseptert og godkjent til å begynne med studie. Har sendt inn alle papirer og venter spent til respons i form av brev til opptaket. Jeg har vært så heldig som har 2 kulturer og flere språk å forholde meg til i hverdagen som har gjort meg språkkyndig. Hvor mye vektlegges det på karakterer fra VGS? Er det lettere å komme inn som student om man har utenlandsk bakgrunn/snakker flere språk og behersker Norsk godt. Hvordan er det med familie som har kommet litt på kjøret? Vil dette ha noe å si på enn selv, på noen som helst negativ måte? (Anbefaller en app som er helt rå med tanke på kondisjonstrening; "Zombies, run!" Du får råkondisjon på 1-2-3!) Endret 20. mars 2013 av Roaster Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 20. mars 2013 Del Skrevet 20. mars 2013 Hello, mine venner! Noen poster, samt svar til disse er slettet, etter eget ønske fra posteren selv. Lenke til kommentar
Alienated82 Skrevet 20. mars 2013 Del Skrevet 20. mars 2013 (endret) x Endret 23. mars 2013 av Alienated82 Lenke til kommentar
Pjassop Skrevet 22. mars 2013 Del Skrevet 22. mars 2013 Jeg for min del fikk beskjed uka før jeg skulle ha audiometri time at denne avdelingen på mitt lokale sykehus skulle nedlegges og derfor ikke tok imot "pasienter". Dette hadde vært vedtatt lang tid i forveien men sykehuset mente det ikke var noe problem å sende ut beskjed uka før fordi vi ble henvist til nærmeste sted som foretok undersøkelsen. Vi ble selvfølgelig plassert bakerst i køen. Vi var altså flere fra samme sted som søkte PHS. Som den sindige og rolige politimannen jeg skal bli tok jeg en lite hyggelig telefon til sykehuset og forklarte hva jeg mente om saken og jeg fikk flyttet min time til et par dager etter fristen var gått ut fordi det var en som ikke kunne. Jeg ringte opptakskontoret og fikk beskjed om dette ikke var noe problem i det hele tatt. Når skulle du egentlig ha denne timen da? Hvor lang ventetid var det i utgangspunktet? Lenke til kommentar
Pjassop Skrevet 22. mars 2013 Del Skrevet 22. mars 2013 Ja, jeg vil fortsatt kalle deg/dere forutinntatt siden dere faktisk viser at dere er det. Det er jo bare å se på måten dere har formulert innleggene i en retning som kan tilsi at det er retta mot noen her inne som har hatt det litt travelt i det siste. Jeg stilte et helt ærlig spørsmål fordi jeg rett og slett ikke kan skjønne at det skal være så mange som har dette problemet. Du kaller dette forutinntatthet, noe jeg heller ikke skjønner. For å være forutinntatt må man ha en forhåndsoppfatning om noe. Jeg ante rett og slett ikke hvordan så mange klarer å slite med å raske sammen dokumentasjonen i tide når man faktisk vet såpass lenge før når fristen er. Lenke til kommentar
Pjassop Skrevet 22. mars 2013 Del Skrevet 22. mars 2013 Jeg har noen spm angående disse gruppetestene som blir utført på opptaket, hva innebærer dette? Det er en gruppeøvelse der du sammen med en liten gruppe skal komme frem til en konklusjon. Det går rett og slett ut på at dere diskuterer i gruppen. Hvor mye vektlegges det på karakterer fra VGS? Hvis du klarer opptaksprøvene er det konkurransepoeng som gjelder (karakterer+ekstrapoeng+militæret/folkehøyskole+alderspoeng). Er det lettere å komme inn som student om man har utenlandsk bakgrunn/snakker flere språk og behersker Norsk godt. De etterspør annen språkkompetanse enn norsk og engelsk, men det ville være rart om det var avgjørende. En person som ikke er skikket men kan flere språk er jo fortsatt ikke skikket. Hvordan er det med familie som har kommet litt på kjøret? Vil dette ha noe å si på enn selv, på noen som helst negativ måte? Interjvuet nå er strukturert og etter en fast mal, og ikke basert på selverklæring. Det er altså ikke sikkert du kommer til å berøre dette emnet i det hele tatt. Det eneste unntaket er hvis du har hatt mye kontakt med politiet og krysset av for dette på følgeskjemaet. Lenke til kommentar
OscarMike1 Skrevet 22. mars 2013 Del Skrevet 22. mars 2013 Jeg stilte et helt ærlig spørsmål fordi jeg rett og slett ikke kan skjønne at det skal være så mange som har dette problemet. Du kaller dette forutinntatthet, noe jeg heller ikke skjønner. For å være forutinntatt må man ha en forhåndsoppfatning om noe. Jeg ante rett og slett ikke hvordan så mange klarer å slite med å raske sammen dokumentasjonen i tide når man faktisk vet såpass lenge før når fristen er. Pjassop og stavangern har faktisk et poeng her. Man kan ha svært gode grunner til at man akkurat rekker fristen. Men igjen, når man har 365 dager på å fikse noe, og på dag 350 fortsatt ikke har gjort det er det lov å stille spørsmål. Og det er bedre å få spørsmålet her enn i intervjuet. Snakker nå på generell basis, ikke på grunn av innlegg her. Om det er en ting dere må huske er at den dagen dere kommer i jobb, og må sende inn et dokument, går det ikke å komme løpende rett før fristen går ut. Lenke til kommentar
Pjassop Skrevet 22. mars 2013 Del Skrevet 22. mars 2013 Bare så det er sagt, så er det veldig lite sannsynlig at dette blir noe tema under intervjuet. Intervjuet nå følger en fast mal, og det er basert på faste spørsmål, og spørsmål direkte relatert til personlighetstesten (og nå sannsynligvis de nye testene i tillegg). Lenke til kommentar
DrKirurg Skrevet 22. mars 2013 Del Skrevet 22. mars 2013 Noen som har ettersendt vedlegg? Jeg sendte med en midlertidig blodprøve pga d-vitamin ikke var ferdig den 20. Den komplette testen kom i går og ble sendt til opptakskontoret med en gang. Skrev på navn fødselnummer og søknadsnummer Burde vel holde det? Spurte om det gikk an å få en bekreftelse på at det var riktig, men det drev de ikke med sa de på [email protected] Lenke til kommentar
Juggel Skrevet 22. mars 2013 Del Skrevet 22. mars 2013 På intervjuet vil ikke prosessen angående innsending av papirer bli noe tema. At man blir innkalt til intervju og opptaksprøver er jo en bekreftelse på at opptakskontoret har fått det de skal Lenke til kommentar
OscarMike1 Skrevet 22. mars 2013 Del Skrevet 22. mars 2013 (endret) På intervjuet vil ikke prosessen angående innsending av papirer bli noe tema. At man blir innkalt til intervju og opptaksprøver er jo en bekreftelse på at opptakskontoret har fått det de skal Ja. Det stemmer nok. Men gitt at man får spørsmålet "du sier du er nøye og ansvarsfull, hvorfor ble flere av dokumentene mottatt etter siste frist?" Det jeg vil frem til her, er at etter endt utdanning kan man ikke si "jo, du skjønner.." om rapporten påtalemyndigheten MÅ ha kommer for sent. I så måte er søknadsprosessen til PHS aller siste mulighet man har til å "drite seg ut". Endret 22. mars 2013 av OscarMike1 Lenke til kommentar
Juggel Skrevet 22. mars 2013 Del Skrevet 22. mars 2013 Man kan da "drite seg ut" på PHS også. Det blir ikke læring uten feiling. Som foreleserne jeg har hatt hittil sier i blant annet rapportskriving "det er ingen her som forventer at det du gjør skal være 100% eller feilfritt". Dette gjelder forsåvidt praksisåret også. Når man er ferdig utdannet har man som regel skrevet så mange rapporter og anmeldelser at dette blir gjort både nøye og raskt. Misforstå meg rett nå da; politiyrket krever at man er nøye i det man driver med. Men ettermin mening er det ikke nødvendig å stille spørsmål ved motivasjonen (på bakgrunn av dokumentinnsending) til folk før de i det hele tatt har fått bevist hva de står for. Det har blitt fremstilt her som hvis man får dårlig tid med dokumentene, vil man også komme for seint på jobb osv. Det er ikke alltid at der finnes en slik sammenheng. For all del, dere er i deres fulle rett til å stille så mange kritiske spørsmål som dere bare vil, men jeg vil i alle fall ikke gjøre det på bakgrunn av noe så vagt som innsending av dokumenter. Hvis man er innenfor fristen (som jeg tror alle på dette forumet er) så er det i alle fall bare tull å rette en finger mot motivasjonen deres! er rivende likegyldig om dokumentene kommer frem 4 mnd, 4 uker eller 4 dager før fristen går ut. Igjen, min mening. 2 Lenke til kommentar
OscarMike1 Skrevet 22. mars 2013 Del Skrevet 22. mars 2013 (endret) Jeg mente overhodet ikke å stille spørsmål om motivasjonen. Mener absolutt ikke å likestille å være treg med papirer og å komme for sent på jobb. Mulig det ble tatt opp lenger opp. Selvfølgelig gjør man feil på skolen, gjorde drøssevis selv. Men eneste konsekvensen da var minus i margen, eventuelt at noen lo av feilen.. Konsekvensen når man har kommet seg i jobb blir noe helt annet. Det er det jeg prøver å poengtere her. Er man i siste liten med å sende inn noe man har visst om i ett helt år i forkant, bør den uvanen gjøres noe med før man mottar vitnemålet :-) Endret 22. mars 2013 av OscarMike1 Lenke til kommentar
Juggel Skrevet 22. mars 2013 Del Skrevet 22. mars 2013 (endret) Konsekvensen når man har kommet seg i jobb blir noe helt annet. Det er det jeg prøver å poengtere her. Er man i siste liten med å sende inn noe man har visst om i ett helt år i forkant, bør den uvanen gjøres noe med før man mottar vitnemålet :-) Dette er jeg helt enig i! Har man før vært litt treg med å få ting gjort og kommer inn på PHS så forventes det selvfølgelig at man legger inn en arbeidsinnsats for å endre seg. Og poenget mitt har hele tiden vært å la folk få den sjansen. De aller aller fleste vokser med oppgavene som blir gitt. Om man derimot ikke viser noe tegn til endring/bedring i løpet av B1-B3 og gang på gang leverer oppgaver for sent, har man selvfølgelig et problem. Blant annet at man ikke får tatt eksamen og i ytterste konsekvens blir funnet uskikket for studiet. For litt siden så jeg en statistikk som viste at 98% av PHS studentene fullfører studiet så dette er i praksis et ikke-problem, heldigvis Edit: skreiveleif Endret 22. mars 2013 av Downhill Lenke til kommentar
DrKirurg Skrevet 22. mars 2013 Del Skrevet 22. mars 2013 På intervjuet vil ikke prosessen angående innsending av papirer bli noe tema. At man blir innkalt til intervju og opptaksprøver er jo en bekreftelse på at opptakskontoret har fått det de skal Hvis jeg ikke blir innkalt pga manglende innsending er jeg jo helt fucked og da er det for sent å rette opp i det. Får jo heller ikke beskjed om at det mangler noe. Får bare krysse fingrene det kommer frem og blir lagt i riktig bunke. Lenke til kommentar
st2016 Skrevet 22. mars 2013 Del Skrevet 22. mars 2013 Jeg brukte som nevnt ettersendingslippen til å sende inn legesjekken min Drkirurg. Jeg sendte den riktignok dagen etter jeg sendte følgeskjemaet 19.. Regner med det løser seg, selvom det ikke ser SÅ bra ut. Grunnen til at jeg var litt seint ute selv var pga jeg ikke hadde tenkt noe særlig på det før jeg brått leste her at alle hadde fått følgeskjemaet på samodrna opptak. Så ja, for min del kan det skyldes at jeg ikke har holdt meg oppdatert nok, men jeg har hatt mye annet å tenke på også. Så lenge det er sendt innenfor en frist så kan man vel ikke klage? Lenke til kommentar
Tom&Jerry Skrevet 23. mars 2013 Del Skrevet 23. mars 2013 Siste status Sendingen er utlevert - Mottatt av: ******* 21.03.2013 08:54, 0024 OSLO Lenke til kommentar
Mann20 Skrevet 23. mars 2013 Del Skrevet 23. mars 2013 Hey! Når får man evt innkalling til opptaksprøver/må sette opp passende dato? Lenke til kommentar
Alienated82 Skrevet 23. mars 2013 Del Skrevet 23. mars 2013 http://www.phs.no/Studietilbud/Bachelor/soknadsprosess/ 1. mai Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå