Gå til innhold

Tråden for opptak til Politihøgskolen 2013


Gjest medlem-261816

Anbefalte innlegg

Hvilke apparater anbefaler du?? :)

 

Om du har tilgang på et nedtrekkapparat er det en fin start!

Enten å bare gjøre nedtrekk (samme bevegelse som i hangups), eller å lene deg bakover slik at du trekker stangen mot brystet. Pass isåfall på å holde overkroppen i ro.

 

Spør en treningsveileder om å følge litt med på teknikken din! Det er kjempesmart!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jaja. Fikk endelig unna mitt i sta. Bestilte første legetime før jul, så syns ikke jeg har kastet bort så mye tid. Det meste av info har jeg hatt liggende lenge, men selv om jeg ble henvist til øre/nese/hals for audiometri i begynnelsen av januar så hadde jeg jo ikke time før i dag. Og det var kun fordi jeg ringte for å purre på dem selv.

 

Føler vel egentlig at jeg ikke har hatt spes dårlig tid heller, men selvfølgelig. Hvis det ikke ordner seg i år, så skal jeg nok få tatt nye tester osv før nyttår.

 

Nå gjenstår det jo bare å se hvem som kalles inn til opptaksprøver. :) Det er jo over 1 mnd til vi får vite det, så da blir det vel litt roligere i tråden her igjen. Full fokus på trening. Og for min del rehab av skuldre. :S

Lenke til kommentar
Hvis du leste innlegget mitt, kan det være veldig mange grunner til det. Jeg skjønner ikke hvorfor dere er så frampå med å ha forklaringer på det.

 

Hva så om noen får dårlig tid og kanskje ikke rekker fristen?

 

Jeg kan bare ikke skjønne at folk som er så motivert at de til og med diskuterer det i et forum ikke klarer å få ting gjort i god tid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kan jo prøve å gi deg et svar; Grunnene til at folk ikke får levert inn i god tid kan være mange. Det kan komme uforutsette ting i veien, noen steder er det lengre ventetid enn forventet og timer kan bli flyttet og man står igjen med lua i hånda.

 

Selvfølgelig, aller helst burde man planlegge ting i god tid og ha alt klart til det er åpent for innsending. Poenget mitt er bare at man skal ikke så tvil om folks motivasjon, da de kan ha gjort alt korrekt, men det er legesenter etc. som gjør ting vanskelig.

 

Jeg for min del fikk beskjed uka før jeg skulle ha audiometri time at denne avdelingen på mitt lokale sykehus skulle nedlegges og derfor ikke tok imot "pasienter". Dette hadde vært vedtatt lang tid i forveien men sykehuset mente det ikke var noe problem å sende ut beskjed uka før fordi vi ble henvist til nærmeste sted som foretok undersøkelsen. Vi ble selvfølgelig plassert bakerst i køen. Vi var altså flere fra samme sted som søkte PHS. Som den sindige og rolige politimannen jeg skal bli tok jeg en lite hyggelig telefon til sykehuset og forklarte hva jeg mente om saken og jeg fikk flyttet min time til et par dager etter fristen var gått ut fordi det var en som ikke kunne. Jeg ringte opptakskontoret og fikk beskjed om dette ikke var noe problem i det hele tatt.

 

Bare et eks. på hva slags idiotiske ting som kan oppstå, så jeg forstår godt at folk kan få dårlig tid. Jeg stiller i hvertfall ikke spørsmålstegn ved motivasjonen til folk begrunnet av at man er litt sent ute.

 

Forutinntatthet er en egenskap som man skal være seg selv bevisst. Spesielt når man vil bli politi.

 

Men la det være helt klart: har man rett og slett vært sløv og ikke giddi å fiksa ting før i siste liten kan jeg si meg enig med Stavangern og Pjassop.

Lenke til kommentar

Jeg kan jo prøve å gi deg et svar; Grunnene til at folk ikke får levert inn i god tid kan være mange. Det kan komme uforutsette ting i veien, noen steder er det lengre ventetid enn forventet og timer kan bli flyttet og man står igjen med lua i hånda.

 

Selvfølgelig, aller helst burde man planlegge ting i god tid og ha alt klart til det er åpent for innsending. Poenget mitt er bare at man skal ikke så tvil om folks motivasjon, da de kan ha gjort alt korrekt, men det er legesenter etc. som gjør ting vanskelig.

 

Jeg for min del fikk beskjed uka før jeg skulle ha audiometri time at denne avdelingen på mitt lokale sykehus skulle nedlegges og derfor ikke tok imot "pasienter". Dette hadde vært vedtatt lang tid i forveien men sykehuset mente det ikke var noe problem å sende ut beskjed uka før fordi vi ble henvist til nærmeste sted som foretok undersøkelsen. Vi ble selvfølgelig plassert bakerst i køen. Vi var altså flere fra samme sted som søkte PHS. Som den sindige og rolige politimannen jeg skal bli tok jeg en lite hyggelig telefon til sykehuset og forklarte hva jeg mente om saken og jeg fikk flyttet min time til et par dager etter fristen var gått ut fordi det var en som ikke kunne. Jeg ringte opptakskontoret og fikk beskjed om dette ikke var noe problem i det hele tatt.

 

Bare et eks. på hva slags idiotiske ting som kan oppstå, så jeg forstår godt at folk kan få dårlig tid. Jeg stiller i hvertfall ikke spørsmålstegn ved motivasjonen til folk begrunnet av at man er litt sent ute.

 

Forutinntatthet er en egenskap som man skal være seg selv bevisst. Spesielt når man vil bli politi.

 

Men la det være helt klart: har man rett og slett vært sløv og ikke giddi å fiksa ting før i siste liten kan jeg si meg enig med Stavangern og Pjassop.

 

Nå synes jeg du går for langt Downhill.

 

Det å kalle andre for forutinntatte, når alt de gjør er å stille et enkelt, og ganske vanlig kritisik spørsmål, er virkelig å kaste stein i glasshus. Såpass må man tåle.

 

Du har tydeligvis en klar, legitim grunn, og ingen stiller spørsmålstegn ved det. Det er ingen som har rettet en pekefinger mot deg, så du trenger ikke gå til kraftig angrep, forsvare deg, og slik.

I tillegg så bør man tåle kritikk, hvis det er grunn til å stille spørsmålstegn.

 

Når en tidsfrist er kjent i over et år, og politiyrket typisk er noe man planlegger og har tenkt på i minst like lang tid, om ikke lenger, så må det være lov å lure på hvorfor enkelte er ute i siste liten.

 

Jeg er ikke på noen måte ute etter å henge ut noen, men det tror ved å lese tråden her, og ellers, så finner man nok av grunner til for sein levering, som mangler noe god forklaring.

 

Tror også at de fleste vet at punklighet er viktig i alle seriøse yrker. Sier en del om dine personlige egenskaper. Selvfølgelig sier det ikke alt, men er en del av puslespillet når arbeidsgiver skal finne en ny ansatt som passer inn i bildet.

 

Og, jeg tror man kunne fått litt problemer, hvis man under intervju på opptak, kaller intervjueren for forutinntatt når vedkommende våger å stille spørsmålstegn ved at du til tross for 1 års frist, presterte å levere for sent :)

 

Så ja, man må tåle at man lurer på hvorfor folk ikke er punktlige, uten at man angriper den som stiller spørsmålet.

 

Jeg er som sagt ikke ute etter å ta noen, ikke på noen måte, men jeg tror det kan være klokt å få belyst problemstillingen, slik at neste år så kan folk her inne minne hverandre på allerede etter sommeren, at legetime/hørselstest er noe som må startes på tidlig :)

Lenke til kommentar

Det jeg reagerer på er hvordan du/dere på en rimelig tydelig måte retter en finger mot folk her inne. Det var andre som reagerte på det første innlegget du skrev.

 

Ja, jeg vil fortsatt kalle deg/dere forutinntatt siden dere faktisk viser at dere er det. Det er jo bare å se på måten dere har formulert innleggene i en retning som kan tilsi at det er retta mot noen her inne som har hatt det litt travelt i det siste.

 

Uansett så får de av dere som skal levere inn ha masse lykke til :) Ser ut til at de fleste her inne får levert det de skal til rett tid og mitt siste ord er sagt i denne saken :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Litt spent på mitt følgeskjema ettersom jeg sendte alt borsett fra legeerklæringen i går, mens jeg sendte legeerklæringen sammen med ettersendingsslippen i dag. (skal ikke ettersende noe annet seinere.) La ved et lite vedlegg hvor jeg forklarte hvorfor jeg sendte separat. Håper alt går knirkefritt. Om det skal gå bra ser jeg ingen grunn til å ikke bli innkalt på opptak.

Lenke til kommentar

Når du svømmer rygg, dra fingrne langs magen/siden i stedet for bakover, så slipper du å bremse hver gang du skal ta nytt tak. Selvfølgelig bremser det noe, men du treffer ikke vannet like bredt da. Når det kommer til teknikk på bryst går jeg opp og ned av vannet, det hjelper MYE.

Lenke til kommentar

Smart :) Skal forsøke det neste svømmeøkt. Takk!

 

Det med bryst gjør jeg, men bryst generelt synes jeg er ganske tungt i lengden. Synes pustingen er lettere på bryst, men totalt sett er crawl desidert raskeste teknikk.

Du har ikke vurdert å heller kjøre crawl? Man bruker også mindre krefter på crawl enn ved bryst.

 

Crawl sitter ikke hos meg enda. Sliter litt med at jeg drar inn vann når jeg skal på siden og puste og jeg tar 5-6 svømmetak før jeg gisper etter luft, og da blir behovet for luft for stort. 2-3 armtak er vel det idèele før man legger hodet på siden.

Uvant å blåse lufta ut av nesa også...

 

 

Riktignok OL, men det er jo fascinerende å se på! Kan lære litt her også. Legg merke til kickingen under vann.

http://www.youtube.com/watch?v=nIlHQWPdBec

Endret av Mantoius
Lenke til kommentar

Når du svømmer rygg, dra fingrne langs magen/siden i stedet for bakover, så slipper du å bremse hver gang du skal ta nytt tak. Selvfølgelig bremser det noe, men du treffer ikke vannet like bredt da. Når det kommer til teknikk på bryst går jeg opp og ned av vannet, det hjelper MYE.

 

Bremset mye mindre ja. Men hvordan stiller denne teknikken seg mtp. at armene skal være under vann? Hvis jeg mellom hvert tak drar de langs siden/kryss over magen og nytt tak(om du skjønner), så vil jo fingrene omtrent touche overflata. Altså komme litt over enkelte ganger. Hvor streng er de på dette?

Lenke til kommentar

Du må passe på så du ikke drar de langs toppen av magen, men helst siden av magen, du må bare prøve deg frem, så skjønner du det. Man skal jo unngå at fingrene går over. Men om du har fingrene over i 0,5 sekunder tror jeg de ikke klarer å se det engang.

 

Jeg har gått svømmekurs for å lære meg crawl, men jeg fikk aldri inn teknikken godt nok til å kunne stole på det. Så jeg vil heller statse på å bli 4 sekunder raskere på bryst enn å legge om til crawl. Jeg får heller øve på crawl om jeg ikke skulle komme inn i år. Så har jeg noe å jobbe med på den fysiske delen iallefall.

Endret av bmw1502
Lenke til kommentar

Du må passe på så du ikke drar de langs toppen av magen, men helst siden av magen, du må bare prøve deg frem, så skjønner du det. Man skal jo unngå at fingrene går over. Men om du har fingrene over i 0,5 sekunder tror jeg de ikke klarer å se det engang.

 

Jeg har gått svømmekurs for å lære meg crawl, men jeg fikk aldri inn teknikken godt nok til å kunne stole på det. Så jeg vil heller statse på å bli 4 sekunder raskere på bryst enn å legge om til crawl. Jeg får heller øve på crawl om jeg ikke skulle komme inn i år. Så har jeg noe å jobbe med på den fysiske delen iallefall.

 

Hvor langt på siden da? Rett over sidebeina? Kan jo bli en rar vinkel på takene om du skjønner. Må jo vri armene som bare det :p

Lenke til kommentar

Jeg har gått svømmekurs for å lære meg crawl, men jeg fikk aldri inn teknikken godt nok til å kunne stole på det. Så jeg vil heller statse på å bli 4 sekunder raskere på bryst enn å legge om til crawl. Jeg får heller øve på crawl om jeg ikke skulle komme inn i år. Så har jeg noe å jobbe med på den fysiske delen iallefall.

 

Du hadde 11/12 i fjor? Er det ikke nok å jobbe med å holde formen i svømminga. Heller øke i de tingene man blir vurdert på når karakterer skal settes i løpet av utdannelsen? ;) 1.29 du svømte på, var det ikke?

Av ren nysgjerrighet. Og for å se hvor langt jeg er fra gode resultater. Vet du ca hva du svømmer en lengde på? 25 meter uten startstup?

Endret av Alienated82
Lenke til kommentar

Du hadde 11/12 i fjor? Er det ikke nok å jobbe med å holde formen i svømminga. Heller øke i de tingene man blir vurdert på når karakterer skal settes i løpet av utdannelsen? ;) 1.29 du svømte på, var det ikke?

Av ren nysgjerrighet. Og for å se hvor langt jeg er fra gode resultater. Vet du ca hva du svømmer en lengde på? 25 meter uten startstup?

 

Jeg svømmer i alle fall en lengde på mellom 27 og 36 sekunder. Blir vel rundt 32,33 sekunder pr. lengde. Er ingen kjapping i vannet.

Lenke til kommentar

Sendingen er innlevert etter fristen, og vil bli sendt neste virkedag

18.03.2013 20:51

 

Merkelig at brevet ikke er kommet noe veg :hmm:

 

Leverte brevet på fredag. Kom ikke opp noen oppdateringer før det plutselig var utlevert i dag :)

Endret av Jusst
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...