Jmarth Skrevet 19. mars 2013 Del Skrevet 19. mars 2013 Åja, det har eg aldri prøvd. Korleis gjer du det? Det med farten er veldig individuelt. Kommer ann på kor god kondisen er i utgangspunktet. Men det skal vere såpass tungt at du er heilt utslitt etter siste gjennomføring. Eg begynte på 12 for ei stund sia. No ligg eg mellom 13.5-14, komme litt ann på dagsformen! Du kan jo prøve deg fram? Husk at du skal holde samme tempo i 4 min:) Du kan jo bruke pulsklokke? Å høyre med nokon som har peiling kor høgt du skal ligge? Eg har aldri brukt det, sjølv om det sikkert er lurt Ja, jeg får bare prøve meg fram.. pulsklokke er ikke dumt, PT'en jeg har nå har anbefalt det, men så skjønner jeg ikke bæret av det da. Jeg merker jo på kroppen når jeg yter maks og når jeg klarer å prate mens jeg jogger. Går etter det jeg! Lenke til kommentar
Juggel Skrevet 19. mars 2013 Del Skrevet 19. mars 2013 Håper personligheten over her forsøker seg på litt humor, hvis ikke så er det bare nitrist Lenke til kommentar
frøken87 Skrevet 20. mars 2013 Del Skrevet 20. mars 2013 Ja, jeg får bare prøve meg fram.. pulsklokke er ikke dumt, PT'en jeg har nå har anbefalt det, men så skjønner jeg ikke bæret av det da. Jeg merker jo på kroppen når jeg yter maks og når jeg klarer å prate mens jeg jogger. Går etter det jeg! Hehe!! Samme her. Lenke til kommentar
Pjassop Skrevet 20. mars 2013 Del Skrevet 20. mars 2013 (endret) Noen forslag til effektiv kondisjonstrening til en som HATER kondisjon over alt? Kun intervaller, takk. Langkjør har jeg bare ikke motivasjon til. Du skal bare løpe i seks minutter, så da kan du jo bare trene på det. Regn ut hvor raskt du må løpe for å klare kravet du sikter på, og så legger du til noen sekunder per runde pga. at du må ned på mage og rygg. Det du så gjør er at du starter forsiktig, f.eks. på 12 km/t i 4 minutter, så 10 km/t i 4,5 minutter nest økt, så 10 km/t i 5 minutter, så 5,5, så 6 minutter. Så øker du til 12,1 km/t og løper i 4 minutter, så 4,5, så 5, osv. Da har du bare korte økter, men likevel bør du oppleve progressjon. Du trener også mot et konkret mål (opptaket, og hvor raskt du ønsker å løpe der). Endret 20. mars 2013 av Pjassop Lenke til kommentar
Pjassop Skrevet 20. mars 2013 Del Skrevet 20. mars 2013 Fikk sendt inn følgebrevet i dag, midt i en travel jobbhverdag. Glemte selvfølgelig og sende som rekommandert post, og sendte som vanlig brev i konvolutt. Hva vil dette ha å si for at brevet kommer frem og blir tatt hånd om? :/ Grunnen til å sende rekommandert er at du kan spore brevet, og dokumentere at det er sendt. Hvis du ikke sender rekommandert vill det sannsynligvis komme frem og alt går bra, men hvis noe går galt har du ikke noe dokumentasjon. Mao. går det sikkert helt fint. Lenke til kommentar
Pjassop Skrevet 20. mars 2013 Del Skrevet 20. mars 2013 Politi er ikke noe for deg. Det er dette tråden handler om. Det politi i Norge trenger er spanere, råbarka folk, menn og damer, men de må ha en sterk psyke. Ikke slike som er opptatt av Volvat etc. som han skrev over her. Du aner ikke hva du snakker om. Politifolk er helt vanlige mennesker. I politiet finner du folk med helt forskjellig bakgrunn - fra tidligere befal i militæret til tidligere førskolelærere. Politiets primære verktøy er også kommunikasjon, så hvis du bare er "råbarka" som du kaller det, så kommer du ikke langt. Jeg tror nok du har sett for mye på TV-serier og filmer, og tror at verden er som i fantasiverdenen du drømmer deg inn i. I virkeligheten er politifolk vanlige folk med vanlige tanker og følelser. Lenke til kommentar
Jusst Skrevet 20. mars 2013 Del Skrevet 20. mars 2013 Sendingen er utlevert - Mottatt av: s******** 20.03.2013 08:01, 0024 OSLO Da er den i alle fall kommet frem! Lenke til kommentar
kanontoretang Skrevet 20. mars 2013 Del Skrevet 20. mars 2013 Godt å høre at de fleste er i rute Politifolk er mennesker som alle andre, men det legges jo vekt på blant annet modenhet, handlekraft, og analytisk evne, for å nevne noen punkter. Av modenhet kommer det frem motivasjon og engasjement. Av handlekraft kommer det å ta iniativ, systematisk tankegang og selvstendige vurderinger. Og av analytisk evne kommer det frem rasjonelle vurderinger og innsikt i komplekse spørsmål. Det å bli politi, er ikke en spontan handling. Jeg tror ingen får et spontant kall dagen før fristen, at nå skal de ble politi. Det å søke om opptak til PHS, er heller ikke noe heksekunst. Tror neppe PHS er ute etter å ta noen, og alt i alt koker ting ned til sunn fornuft. Man skal oppfylle noen generelle krav, og man skal følge noen frister. Alle kan gjøre feil, så hvis man har bommet på et dokument, vil man få beskjed om dette, og få mulighet til å rette det opp. Som jeg har skrevet før, dette har vi alle nok tenkt på lenge, og visst om lenge. Informasjonen hos PHS har vært ganske klokkeklar. Selvfølgelig dukker det opp småting man lurer på, for eksempel hva som er vesentlig av attester og liknende. Men de fleste kravene er ganske rett fram. Da må jeg jo si at jeg stusser litt, når noen virkelig har problemer med å rekke tidsfristene, som man har visst om i over et år. Og jeg stusser også litt når enkelte kommer med spørsmål, som man får ordrette svar på bare ved å lese litt på PHS. Jeg er ikke ute etter å dømme noen, vi er alle mennesker, og vi har alle spørsmål, og det må vi få lov å ha, men hvis man kommer på opptak, og for eksempel får spørsmål om man er punktlig, og det vises til at man så vidt på dagen rakk en svært viktig tidsfrist som man må ha visst om i lang lang tid, ja da vil jeg nesten tro at man står litt innmalt i et hjørne. Alt i alt håper jeg at de som skal søke neste år, virkelig planlegger i god tid. Er politiet noe du virkelig vil? Ja. Selvsagt. Begynn i god tid med å sjekke krav, samle dokumenter (de du kan få tak i, ihvertfall), og legesjekken kan man planlegge til rett etter nyttår. Man viser faktisk en viss grad av motivasjon og handling bare ved å planlegge søknaden i god tid, og gjøre alt klart, og være innenfor tidsfristene Lenke til kommentar
Juggel Skrevet 20. mars 2013 Del Skrevet 20. mars 2013 Da må jeg jo si at jeg stusser litt, når noen virkelig har problemer med å rekke tidsfristene, som man har visst om i over et år. Og jeg stusser også litt når enkelte kommer med spørsmål, som man får ordrette svar på bare ved å lese litt på PHS. Angående tidsfristen. Her kan det være mange grunner til at folk får dårlig tid. Jeg vet ikke hvordan det står til i Stavanger, men det er ikke sjeldent i andre storbyer at ventetiden på diverse undersøkelser man må gjennom er lengre enn forventet. Man tror kanskje 2 mnd i forveien er god nok tid, men har folk på skolen her som fikk ventetid på både 3 og 4 mnd! Da er det selvfølgelig mulig å bruke andre (dyrere) alternativer og man kan komme opp i ganske høye summer for studenter/folk med dårlig råd. Detter penger man kanskje må ofre tenker noen, men hva om det er snakk om folk som rett og slett ikke har pengene eller mulighet til å låne? Man kan prøve andre byer, men det er ikke sikkert man har bil/mulighet til å komme seg avgårde. At folk spør og graver om etter spørsmål ser jeg bare på som en positiv ting. Da viser man i det minste at man ønsker å få ting riktig og vil gjøre det så nøye som mulig (noe som er minst like viktig som politi som det du ramser opp). Selv om det etter din mening står ganske opplagt på PHS sine nettsider er det nok av saker man kan tolke på forskjellige måter, så å diskutere det her og komme frem til en felles løsning er etter min mening problemfritt. Man viser hverken manglende motivasjon eller handlekraft av den grunn, slik som du insinuerer i ditt innlegg. Jeg selv var for sent ute med to sending når jeg søkte, uten at jeg på noen måte har manglet motivasjon, har dårligere handlekraft enn andre studenter eller analytiske evner. Så hvis innsending av dokumentasjon skal bli en pekepinn på hvordan politi man skal bli (det er slik jeg tolker innlegget ditt, da du ramser opp en hel rekke "ferdigheter" en polititjenesteperson må ha og senere ser dette i lys av innsending av dokumentasjon), da er det jo bare å selektere på bakgrunn av når og hva slags dokumentasjon som har kommet. Eller? Og er det nå slik at man mangler motivasjon, kommer dette til syne i løpet av B2. Er noen eksempler på de som har funnet ut i praksisåret at politiet ikke er noe for de. Og det er en ærlig sak. 1 Lenke til kommentar
kanontoretang Skrevet 20. mars 2013 Del Skrevet 20. mars 2013 Angående tidsfristen. Her kan det være mange grunner til at folk får dårlig tid. Jeg vet ikke hvordan det står til i Stavanger, men det er ikke sjeldent i andre storbyer at ventetiden på diverse undersøkelser man må gjennom er lengre enn forventet. Man tror kanskje 2 mnd i forveien er god nok tid, men har folk på skolen her som fikk ventetid på både 3 og 4 mnd! Da er det selvfølgelig mulig å bruke andre (dyrere) alternativer og man kan komme opp i ganske høye summer for studenter/folk med dårlig råd. Detter penger man kanskje må ofre tenker noen, men hva om det er snakk om folk som rett og slett ikke har pengene eller mulighet til å låne? Man kan prøve andre byer, men det er ikke sikkert man har bil/mulighet til å komme seg avgårde. At folk spør og graver om etter spørsmål ser jeg bare på som en positiv ting. Da viser man i det minste at man ønsker å få ting riktig og vil gjøre det så nøye som mulig (noe som er minst like viktig som politi som det du ramser opp). Selv om det etter din mening står ganske opplagt på PHS sine nettsider er det nok av saker man kan tolke på forskjellige måter, så å diskutere det her og komme frem til en felles løsning er etter min mening problemfritt. Man viser hverken manglende motivasjon eller handlekraft av den grunn, slik som du insinuerer i ditt innlegg. Jeg selv var for sent ute med to sending når jeg søkte, uten at jeg på noen måte har manglet motivasjon, har dårligere handlekraft enn andre studenter eller analytiske evner. Så hvis innsending av dokumentasjon skal bli en pekepinn på hvordan politi man skal bli (det er slik jeg tolker innlegget ditt, da du ramser opp en hel rekke "ferdigheter" en polititjenesteperson må ha og senere ser dette i lys av innsending av dokumentasjon), da er det jo bare å selektere på bakgrunn av når og hva slags dokumentasjon som har kommet. Eller? Og er det nå slik at man mangler motivasjon, kommer dette til syne i løpet av B2. Er noen eksempler på de som har funnet ut i praksisåret at politiet ikke er noe for de. Og det er en ærlig sak. Dumt å se at du feiltolker innlegget mitt, kan godt være at jeg har formulert meg dårlig. Det var på ingen måte et angrep på noen, så jeg beklager hvis det blir oppfattet slik. Jeg mener bare det at fristen er såpass tydelig lang tid i forveien, og som regel er valget om å bli politi, nøye planlagt. Derfor bør det for de aller fleste være en grei sak å planlegge opp mot dette med tanke på attester, dokumentasjon, og liknende. Det må også være lov å stille kontruktive kritiske spørsmål til hverandre. Slik lærer man av. Hvordan du klarer å tolke ut av innlegget mitt, at man skal basere inntak på dokumentasjonsinnsending, stiller jeg meg uforstående til. Men det å være punktlig, er viktig, og det er i de fleste tilfeller ikke så vanskelig med en så lang tidsfrist, å få i orden alt som skal ordnes. Når det gjelder legeattest og antall måneder, så bør jo dette tas opp videre hvis det er et stort problem å få legetime i god tid. Uansett er jo dette en god legitim grunn. Jeg går til Norges travelste lege, hvis man skal tro avisene (har flest antall pasienter osv), og ventetiden er lang, men et tips kan være å ringe før jul, eller i god tid, og spørre om hvor lang ventetid det måtte være. Min tråd var ikke ment som noe belæring, mer som en velmenende tanke for neste års søkere at man bør være ute i god tid Lenke til kommentar
st2016 Skrevet 20. mars 2013 Del Skrevet 20. mars 2013 Ble litt provosert av innlegget ditt jeg også stavangern. Men det var sikkert ikke slik det var ment. Snakket nettop med opptakskontoret, gikk greit å ettersende legeattesten heldigvis Lenke til kommentar
kanontoretang Skrevet 20. mars 2013 Del Skrevet 20. mars 2013 (endret) Ble litt provosert av innlegget ditt jeg også stavangern. Men det var sikkert ikke slik det var ment. Snakket nettop med opptakskontoret, gikk greit å ettersende legeattesten heldigvis Dumt å høre at du blir provosert, det er selvsagt ikke meningen. Kan som sagt godt være at jeg har formulert meg dårlig, men jeg mener det må gå an å uttale seg litt kritisk til ting her. Det er på ingen måte angrep mot enkeltpersoner, eller et angrep generelt, bare en konstruktiv tanke om at faktisk så er det å sende en søknad til for eksempel Politihøgskolen, noe av det enkleste leddet i en slik yrkesvei. Å stille krav til at folk følger tidsfrister, og faktisk klarer å følge disse, burde ikke være for mye forlangt. Selvsagt kan ting oppstå, har man en legitim grunn så er det neppe et problem. Jeg synes bare personlig at det gir et godt inntrykk i et hvilket som helst yrke, at man er punktlig, og følger tidsfrister, og er ute i god tid. 1 år er en veldig lang tidsfrist, og i tillegg har PHS vært ekstremt dyktige med tanke på informasjon. Både det å opprette egen Facebook side, bestille fotograf/videograf for å filme opptakskrav og diverse andre videoer i forbindelse med opptak, produsere brosjyrer, stelle i stand boder på forskjellige messer, åpne dager både i Bodø og Oslo, heldags seminar ved PHS sine lokaler i Oslo, osv. Endret 20. mars 2013 av stavangern Lenke til kommentar
Poor Leno Skrevet 20. mars 2013 Del Skrevet 20. mars 2013 Jeg har med stort hell fått ferdig alle tester og undersøkelser idag. Da er det bare å fortsette treningen! Lenke til kommentar
Pjassop Skrevet 20. mars 2013 Del Skrevet 20. mars 2013 Kan noen forklare hvordan de fikk til å ha dårlig tid før innsendingsfristen? Jeg forstår det ikke heller. Legeerklæring kan f.eks. tas allerede i september året før. Lenke til kommentar
Jusst Skrevet 20. mars 2013 Del Skrevet 20. mars 2013 Da er det bare å krysse fingrene for om man faktisk blir kalt inn. Har jo allergi mot husmidd i ganske sterk grad. Men bruker ingen medisiner, og funger optimalt i hverdagen. Det skal ikke ødelegge for meg, det har jeg bestemt meg for Lenke til kommentar
Poor Leno Skrevet 20. mars 2013 Del Skrevet 20. mars 2013 Kan noen forklare hvordan de fikk til å ha dårlig tid før innsendingsfristen? Jeg forstår det ikke heller. Legeerklæring kan f.eks. tas allerede i september året før. Jeg kan forklare det for min egen del ihvertfall! Jeg var ikke fullstendig klar over fristen 20. mars før jeg fikk brevet hos samordna opptak 14. mars. Det er selvsagt min egen feil! Jeg har aldri søkt PHS tidligere, slik at når jeg sendte inn søknaden før 1. mars tenkte jeg ikke noe mer på det før jeg fikk videre beskjed! Lenke til kommentar
MMJ_9 Skrevet 20. mars 2013 Del Skrevet 20. mars 2013 Hei folkens! Jeg har et spørsmål til dere jenter! Hvordan skal jeg klare lav bom? Jeg klarer alle de andre kravene og har trent en stund for å klare lav bom, men det går bare ikke. Noen tips? Lenke til kommentar
Poor Leno Skrevet 20. mars 2013 Del Skrevet 20. mars 2013 Jeg ville anbefalt å starte med apparater først. Starte lett og med mange repetisjoner. Teknikk er viktig også i denne øvelsen. Så kan man øke i vekt og senke antall repetisjoner etterhvert, slik at man nærmer seg målet. Det er vanskelig å komme videre om man greier få, ufullstendige reptetisjoner med kroppsvekt! Lenke til kommentar
MMJ_9 Skrevet 20. mars 2013 Del Skrevet 20. mars 2013 Jeg ville anbefalt å starte med apparater først. Starte lett og med mange repetisjoner. Teknikk er viktig også i denne øvelsen. Så kan man øke i vekt og senke antall repetisjoner etterhvert, slik at man nærmer seg målet. Det er vanskelig å komme videre om man greier få, ufullstendige reptetisjoner med kroppsvekt! Hvilke apparater anbefaler du?? Lenke til kommentar
Juggel Skrevet 20. mars 2013 Del Skrevet 20. mars 2013 Kan noen forklare hvordan de fikk til å ha dårlig tid før innsendingsfristen? Jeg forstår det ikke heller. Legeerklæring kan f.eks. tas allerede i september året før. Hvis du leste innlegget mitt, kan det være veldig mange grunner til det. Jeg skjønner ikke hvorfor dere er så frampå med å ha forklaringer på det. Hva så om noen får dårlig tid og kanskje ikke rekker fristen? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå