Gå til innhold

Tråden for opptak til Politihøgskolen 2013


Gjest medlem-261816

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

250 på høyre øre har jeg fått "30" på og "40" på 4000 høyre og "30" på 6000 venstre. Resten 10 og 20.

 

Hva betyr dette? Er ikke alt dårligere enn 25 stryk? :(

 

 

Hørseltapet måles for frekvensene 250, 500, 1000, 2000, 3000, 4000, 6000 og 8000 Hz. Summen av hørseltap i dB for de tre dårligste nabofrekvensene på hvert øre og i sum for begge ører kan ikke utgjøre mer enn enten 150 dB for frekvensene < 2000 Hz, eller 200 dB for frekvensene > 3000 Hz.

 

Lenke til kommentar

Noen andre som har tomme felt på samsyn? Fikk ikke svar på blodprøva i dag som lovet, så jeg må vente til i morgen med å sende.

 

 

Satt du ikke på et isolert rom? Jeg satt i et eget rom med et lite lydrom. Hørte min egen puls GODT. :)

Endret av bmw1502
Lenke til kommentar

Har noen erfaring med mangler/rettelser av legeerklæring fra PHS? Er det slik at hvis det er mangler ved legeerklæringen, så får du muligheten til å rette dette opp?

 

Skrev denne mailen til PHS:

Hei,

Har et spørsmål angående skjemaet for legeerklæring. I feltet Urin,albumin har legen skrevet "-". Det samme gjelder i feltet Leukocytter og Glukose. I feltet "Blod" er det ikke skrevet noen ting.

Jeg forstod det slik, at legen mente at "Blod" her på skjemaet skulle leses i sammenheng med HGB og SR, altså senkningen på blodet osv. Er dette feil?

Jeg har allerede sendt inn følgeskjemaet, og fastlegen min er et langt stykke unna her.

Håper på svar evt. hva jeg kan gjøre.

 

Fikk dette svaret tilbake:

Svar: La oss først få motta din legeerklæring slik at vi kan få vurdert dens innhold.

Finner vi mangler ved den, vil du få mail om dette.

 

Hvordan tolker dette det? Vil jeg få mulighet til å rette opp evt. feil ved en senere anledning?

Lenke til kommentar

Ja. Dersom det er noe som mangler osv. så tolker jeg dette slik at du da vil få mulighet til å rette opp i det. Ref. hva andre her har fått beskjed om ved tidligere opptak.

 

HB/HGB og SR er vel de eneste verdiene fra blodprøva.

De andre er fra urinprøve. Blod er da blod i urin. Mener jeg da. :)

Edit:

 

Fra følgebrevet: "Punktene «leukocytter», «glukose» og «blod» sees i sammenheng med punktet «Urin, albumin», og testes med urinprøve og ordinære mulitstix eller liknende."

Endret av Alienated82
Lenke til kommentar

Ja. Dersom det er noe som mangler osv. så tolker jeg dette slik at du da vil få mulighet til å rette opp i det. Ref. hva andre her har fått beskjed om ved tidligere opptak.

 

HB/HGB og SR er vel de eneste verdiene fra blodprøva.

De andre er fra urinprøve. Blod er da blod i urin. Mener jeg da. :)

 

Joda, er enig. Bare legen som har tolket det feil. Siden det ikke står skrevet noe i feltet "Blod" i tilknytning til urin.

 

Men hvis det bare er dette som er feil, ser jeg ikke det som noe stort. Får bare vente å høre hva de sier :)

Lenke til kommentar

317508_10152688305105054_507945944_n.jpg

 

Er det bare meg eller har jeg regelrett ganske så flaks her, eller misforstår jeg? 150db til sammen på høyre øret er det jeg har regnet med fram til.

 

"Summen av hørseltap i dB for de tre dårligste nabofrekvensene på hvert øre og i sum for begge ører kan ikke utgjøre mer enn enten 150 dB for frekvensene < 2000 Hz, eller 200 dB for frekvensene > 3000 Hz."

 

Er ikke jeg akkurat innafor?

Ser legen ikke har skrevet noe i blod osv, men hun sa hun hadde sendt mange til politihøgskolen og de virket veldig erfaren på hva denne testen gikk ut på og hva som måtte være med og ikke. Forstår ikke hva alle de feltene betyr, men de tok i alle fall to blodprøver og jeg måtte komme tilbake senere på dagen å hente skjema fordi blodprøvene ikke ble klare sånn med en gang.

Endret av Mantoius
Lenke til kommentar

Du er akkurat innafor ja! Men du burde nok kanskje få sjekket det på nytt en annen gang. Er vel litt reduksjon på enkelte frekvenser.

 

Du har jo fått en minus på samtlige på urin. Det betyr at det ikke er noen merknader. Men jeg har minus i alle rutene bortsett fra denne med Blod. Da legen nok har misforstått her, sett det i sammenheng med blodprosent og senkning.

Lenke til kommentar

Jeg mener den testen var alt for dårlig utført. For det første var ikke rommet lydtett og jeg kunne høre trafikken utenfor og klimaanlegget inne på rommet selv med øreklokkene på. I tillegg kom en sykepleier inn i rommet mens testen pågikk. Men men, godkjent er godkjent :)

 

Et høretap for et smalt frekvensområde mellom 4000 og 6000 Hz er vanlig ved skuddstøy og kalles en "dipp". Dette kan nok stå i sammenheng med en SIBO-øvelse vi hadde i forsvaret. Jeg har en liten formening om at det er her jeg kan ha fått såkalt "dipp". Uten forvarsel smalt det en sjokkgranat inne i en av bygningene så det suste i øret mitt. Hadde ikke nedsatt hørsel når jeg gikk inn til førstegangstjeneste, men når jeg dimma hadde jeg nedsatt hørsel som vist på testen jeg tok i dag.

 

Har fått to vedlegg. Et for audiometri og et som viser en del verdier jeg ikke skjønner meg på og lungekapasitet osv :)

 

750,- kroner kostet undersøkelsen hos mitt legesenter.

 

I dag bærer turen til svømmehallen for å sjekke hvordan jeg ligger ann. Har ikke stoppeklokke, så noen som vet hvor jeg kan få kjøpt en rimelig en? Europris eller noe kanskje har?

Endret av Mantoius
Lenke til kommentar

I morgen er det endelig tid for legetime, alt for seint, men min egen skyld, begynte ikke å skaffe legetime før etter at jeg hadde mottatt følgebrevet.. Ikke var det mulig å få time hos fastlege heller, så da ble det privat, på Volvat.. noen tusen kroner går nok bort... Siden timen er i morgen, å følgebrevet med dets vedlegg skal sendes onsdag, så sier det vell seg selv at jeg ikke kommer til å få sendt inn fullstendig legeattest.. Kommer vell til å mangle audiometri og svar på enkelte blodprøver kanskje? Vet ikke hvor lang tid det tar å få svar på det forskjellige? Men, da får jeg bare ettersende dette å krysse fingrene for at det går bra. Alle andre vedlegg er i orden vertfall.

Lenke til kommentar

Dersom du har time tidlig på dagen (la oss si før 11:00) så skulle det være mulig å få skjema samme dag. Alt tok vel litt over 1 time for min del, men blodprøvene måtte stå litt for å få ut ulike verdier. Kom tilbake klokken 14 og hentet skjema :)

 

Nettopp tilbake fra svømmehallen. Skremmende! Ligger på 2.20. Ti sekunder fra stryk. Sliter skikkelig med pusteteknikk på crawl. Tror jeg plasker for mye, for jeg drar inn vann nå og da. Sitter ikke dette bedre til uti april, så går jeg bort fra crawl og kjører bryst.

Lenke til kommentar

Da er følgeskjemaet sendt for min del, og håper de godtar den håndskrevne hørseltesten jeg måtte sende med!

Føler følgeskjemaet mitt ble ganske tynt, og jeg ikke hadde så mye å vedlegge.. Har ingen jobber, praksis, frivillighetsarbeid, kunnskaper, osv som er særlig relevante til opptaket. La kun ved legesjekken(+audiometri og lungetest), kopi av førerkort, og kopi av vitnemål. Det er vel ingenting nødvendig som vi må sende som jeg har glemt?

Endret av Sahara-
Lenke til kommentar

Da er følgeskjemaet sendt for min del, og håper de godtar den håndskrevne hørseltesten jeg måtte sende med!

Føler følgeskjemaet mitt ble ganske tynt, og jeg ikke hadde så mye å vedlegge.. Har ingen jobber, praksis, frivillighetsarbeid, kunnskaper, osv som er særlig relevante til opptaket. La kun ved legesjekken(+audiometri og lungetest), kopi av førerkort, og kopi av vitnemål. Det er vel ingenting nødvendig som vi må sende som jeg har glemt?

 

Itillegg vil jeg bare gi alle en heads up når det kommer til postgangen av følgeskjemaet. Jeg jobber på postterminalen i avdelingen som har ansvaret for rekomanderte brev & pakker. Det har vært mange mange brev de siste dagene som er sendt til politihøgskolen, opptakskontoret. Problemet er at flere av disse ikke har frimerker tilsvarende 165 kr (som er takst på a4 rek brev). Noen har frimerker til mindre verdi, noen har ikke frimerker i det hele tatt! Vi må da fjerne disse brevene, og sende faktura til returadressen. Brevene blir da litt forsinket. I mange tilfeller er det heller ingen returadresse, og vi har ikke noe annet valg enn å sende fakturaen til politihøgskolen, opptakskontoret sammen med brevet.. Jeg tror ikke de blir så glade for å få mange fakturaer på søkerens brev. Så for deres egen del, og skolen sin del, pass på at frimerkene kommer på rett sum! :)

 

 

( Hvis jeg var litt lur, hadde jeg jo "rotet bort" alle brevene til politihøgskolen...) :ph34r:

 

Hva mener du nå? Må man sende rekommandert? Jeg var å sendte følgeskjema idag, betalte 30kr for vanlig A-post. Avsenderadresse står bakpå.

Lenke til kommentar

Dersom du har time tidlig på dagen (la oss si før 11:00) så skulle det være mulig å få skjema samme dag. Alt tok vel litt over 1 time for min del, men blodprøvene måtte stå litt for å få ut ulike verdier. Kom tilbake klokken 14 og hentet skjema :)

 

Nettopp tilbake fra svømmehallen. Skremmende! Ligger på 2.20. Ti sekunder fra stryk. Sliter skikkelig med pusteteknikk på crawl. Tror jeg plasker for mye, for jeg drar inn vann nå og da. Sitter ikke dette bedre til uti april, så går jeg bort fra crawl og kjører bryst.

 

Du ligger bedre ann en meg på svømmingen ihvertfall, hvis det er til trøst. Jeg ligger nemlig på 2.50, 10 sek over stryk grensen for jenter :hm: Men trener for å bli bedre. Gikk fra 3.20 til 2.50 på 2 månder, så håper å greie minst 2.30 til juni. Prøver meg også på crawl, men har ingen teknikk der og blir utrolig fort sliten.

 

Hvordan ligger du an i de andre fysiske testene?

Lenke til kommentar

Hva mener du nå? Må man sende rekommandert? Jeg var å sendte følgeskjema idag, betalte 30kr for vanlig A-post. Avsenderadresse står bakpå.

 

Nei, jeg ordla meg litt teit. Man MÅ ikke sende rekomandert. Men det er en forsikring tilfelle brevet blir borte. Da har man bevis for å ha sendt det, og man får lov av politihøgskolen til å sende på nytt. De har anbefalt å sende det rekomandert, men man må ikke altså.

Det jeg skrev gjelder kun dem som sender rekomandert :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...