Gå til innhold

Tråden for opptak til Politihøgskolen 2013


Gjest medlem-261816

Anbefalte innlegg

En idé kan være å tenke at du ikke trener for opptaket, men snarere selve yrket.

 

I løpet av studiet blir det flere fysiske prøvelser og eksamener i fysisk styrke, og selve yrket stiller også krav til god fysikk generelt.

 

I tillegg har vi en helse å ta vare på som mennesker. Trening er en livsstil og et evig prosjekt og en investering i framtiden.

Opptaksprøvene er bare et lite fysisk delmål på veien :)

 

God utholdenhet er viktigst. Har du det så har du forutsetningene for å både løpe langt, svømme langt, og ikke minst presse (pine) deg selv i antall pullups. Pullups er mye psyke. Mange tror at man klarer mindre enn man egentlig gjør.

 

Deretter kommer generell styrke. Styrke for å stabilisere kroppen slik at utholdenheten glir lettere, og at man klarer å ta i et tak.

 

Jeg er ingen ekspert, men tror et godt tips kan være å kjøre noen intervalløkter med pulsklokke i uka, 2-4 styrkeøkter fullkroppsøvelser (markløft, knebøy, utfall, chins, pullups, militærpress, roing etc), og svømmetrening noen ganger i uken.

 

Svømmingen vil gå av seg selv med mengdetrening, og trener du andre kondisjonsidretter vil dette også hjelpe på svømmingen.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kom over en peisode fra Insider på max hvor de følger ulike hundepatruljer.

 

https://www.youtube.com/watch?v=dKWZ6okOZ34

 

Noen som vet hvordan mulighetene for å jobbe i hunderpatruljen er dersom man ikke har så stor erfaring med hund fra tidligere? Hadde en dalmantiner før for en del år siden, men sett bort i fra det så har jeg ikke så stor erfaring eller greie på hunder generelt. Synes det virker som en spennende del av politiarbeidet og noe jeg kunne tenkt meg :)

 

Har forstått det sånn at mange politihunder er trent opp privat av betjenter på fritiden og senere sertifisert som politihunder?

Endret av Mantoius
Lenke til kommentar

Som en av betjentene sa i et intervju under opptaket for noen år siden "Vi tester den gjennomsnittlige nordmann og er sånn sett ikke ute etter superatleter på noe som helst måte" Jeg har ikke noe tro på om du får 1 på benkpress og 2 på løping, så vil det på noen måte være slik at du er mindre egnet enn personen som fikk 3 på begge øvelsene.

 

Misforstå meg ikke, for tallene kan være god motivasjon til å ville prestere bedre og det vil selvsagt ikke ta seg negativt ut å score høyt, men å strebe etter 3 i alle øvelser ser jeg ikke på som nødvendig for å få tilbyd skoleplass.

Endret av Mantoius
Lenke til kommentar

Helt sant det Mantoius, jeg fikk jo 11/12 i fjor, hjalp veldig lite når jeg gjorde et dårlig intervju.

 

Men jeg tror det ville vært negativt om man søkte i fjor, for så å komme tilbake med dårligere restultater på det fysiske :).

 

Det er første gangen jeg søker PHS, så lurer litt på hvordan intervjuet er.

Har lest på PHS og både dette forumet og tidligere.. Men kan noen nevne litt hva som blir snakket om under intervjuet, hvilke typer spørsmål man blir stilt osv.. Noe man kan forberede seg til?

 

Ser også via forumet her at PHS skal innføre noen nye typer prøver, gruppeoppgaver osv..

Hvilke byer/steder blir det arrangert opptaksprøver?

Lenke til kommentar
Som en av betjentene sa i et intervju under opptaket for noen år siden "Vi tester den gjennomsnittlige nordmann og er sånn sett ikke ute etter superatleter på noe som helst måte" Jeg har ikke noe tro på om du får 1 på benkpress og 2 på løping, så vil det på noen måte være slik at du er mindre egnet enn personen som fikk 3 på begge øvelsene. Misforstå meg ikke, for tallene kan være god motivasjon til å ville prestere bedre og det vil selvsagt ikke ta seg negativt ut å score høyt, men å strebe etter 3 i alle øvelser ser jeg ikke på som nødvendig for å få tilbyd skoleplass.

 

Du har heilt rett i at å "strebe" etter 3 i alle øvelsar ikkje er nødvendig for å bli tilbudt skuleplass. Men som eg nevnte er det for MIN egen del :) Eg synest det er gøy, og det gir meg motivasjon :) Kom på venteliste i fjor, og hadde langt ifrå 3 i alt. Eg elskar å trene, å sette meg mål, og no er mitt mål å få 3 i alt. Var kun det som var poenget mitt. Du har vel kanskje gjort deg nokre tankar rundt testane du og?:)

Lenke til kommentar

 

 

Det er første gangen jeg søker PHS, så lurer litt på hvordan intervjuet er.

Har lest på PHS og både dette forumet og tidligere.. Men kan noen nevne litt hva som blir snakket om under intervjuet, hvilke typer spørsmål man blir stilt osv.. Noe man kan forberede seg til?

 

Ser også via forumet her at PHS skal innføre noen nye typer prøver, gruppeoppgaver osv..

Hvilke byer/steder blir det arrangert opptaksprøver?

 

Kan si fra intervjuet ifjor, ble jeg litt satt ut da hun sa: svar konkret på disse spørsmålene; (...) så stilte hun meg endel spm jeg måtte svare helt konkret på.

 

 

 

Du har heilt rett i at å "strebe" etter 3 i alle øvelsar ikkje er nødvendig for å bli tilbudt skuleplass. Men som eg nevnte er det for MIN egen del :) Eg synest det er gøy, og det gir meg motivasjon :) Kom på venteliste i fjor, og hadde langt ifrå 3 i alt. Eg elskar å trene, å sette meg mål, og no er mitt mål å få 3 i alt. Var kun det som var poenget mitt. Du har vel kanskje gjort deg nokre tankar rundt testane du og?:)

 

Fornuftig tenkemåte. Intervjueren sa til meg: kanskje du bør trene mer på enkelte øvelser ifjor. Det tok jeg til etterretning i år! ;)

Endret av Jmarth
Lenke til kommentar

Kom over en peisode fra Insider på max hvor de følger ulike hundepatruljer.

 

 

Noen som vet hvordan mulighetene for å jobbe i hunderpatruljen er dersom man ikke har så stor erfaring med hund fra tidligere? Hadde en dalmantiner før for en del år siden, men sett bort i fra det så har jeg ikke så stor erfaring eller greie på hunder generelt. Synes det virker som en spennende del av politiarbeidet og noe jeg kunne tenkt meg :)

 

Har forstått det sånn at mange politihunder er trent opp privat av betjenter på fritiden og senere sertifisert som politihunder?

 

Hundepatruljen virke veldig spennande ja :)

 

Stod ikkje så mykje på phs sine sider, men fant dettte:

 

http://www.phs.no/Studietilbud/Etter--og-videreutdanning/utdanninger/politioperative-utdanninger/grunnutdanning-for-hundeforere1/

Lenke til kommentar

Du har heilt rett i at å "strebe" etter 3 i alle øvelsar ikkje er nødvendig for å bli tilbudt skuleplass. Men som eg nevnte er det for MIN egen del :) Eg synest det er gøy, og det gir meg motivasjon :) Kom på venteliste i fjor, og hadde langt ifrå 3 i alt. Eg elskar å trene, å sette meg mål, og no er mitt mål å få 3 i alt. Var kun det som var poenget mitt. Du har vel kanskje gjort deg nokre tankar rundt testane du og? :)

Det var vel også derfor jeg prøvde å få fram at karakterene kan gi en god motivasjon til å yte bedre og ville mer. Det er aldri negativt å trene målrettet mot noe og å oppnå gode resultater :)

 

Jeg håper for din del du kommer inn frøken87. Du virker veldig motivert , og siden du allerede har kommet på venteliste, så regner jeg med du ikke er noe mindre egnet i år hehe. Er redd jeg vil havne på venteliste i år jeg også om jeg er så heldig at jeg kommer gjennom alle testene. Men da får jeg gjøre som deg å vente et år.

 

Hundetjenesten virker spennende ja og takk for link. Tolker det som står der slik at man allerede må ha hund i eie fra før av og så trene den opp til å bli politihund. Da er det vel en fordel å ha en schefer og ikke en pomeranian, hehe.

Om dere så episoder fra Insider, så må jeg bare så at det er fascinerende å se hvor god luktesans hunder har!

Endret av Mantoius
Lenke til kommentar

Jeg har søkt PHS, men også noen andre studier. Er det slik at om jeg får tilbud hos PHS, vil jeg også få tilbud på de andre studiene? Eller vil jeg bare få tilbud på førstevalget, deretter andrevalget om jeg ikke fikk tilbud på første osv? Litt krunglete og dårlig formulert, men håper budskapet kom fram :)

Lenke til kommentar
Synest svømminga er den største utfordringa. Blir liksom aldri bedre der.

 

Teknikk, teknikk, teknikk. Små forbedringer i teknikk kan ha utrolig mye å si. For noen år siden drev jeg selv med litt hobbysvømming, og hadde en personlig rekord som jeg gjerne ville slå. Så jeg meldte meg på crawl-kurs, og med en gang svømte jeg mye raskere. Men det som var bra var at jo mer jeg finpusset på teknikken, desto raskere gikk det. Jeg fikk en kamerat av meg som har svømt aktivt i mange år til å terpe på crawl-teknikken min, og jeg forbedret tidene enda mer i forhold til etter at jeg hadde avsluttet svømmekurset.

 

Teknikk. Teknikk. Teknikk. Svøm mye og få noen til å pirke på teknikken.

Lenke til kommentar

Som en av betjentene sa i et intervju under opptaket for noen år siden "Vi tester den gjennomsnittlige nordmann og er sånn sett ikke ute etter superatleter på noe som helst måte" Jeg har ikke noe tro på om du får 1 på benkpress og 2 på løping, så vil det på noen måte være slik at du er mindre egnet enn personen som fikk 3 på begge øvelsene.

 

Misforstå meg ikke, for tallene kan være god motivasjon til å ville prestere bedre og det vil selvsagt ikke ta seg negativt ut å score høyt, men å strebe etter 3 i alle øvelser ser jeg ikke på som nødvendig for å få tilbyd skoleplass.

 

Grunnen til at de har en poengskala er sannsynligvis at det var slik tidligere, og de har bare ikke endret det. Poengskalaen er rett og slett ikke tilpasset det nye opptakssysstemet.

 

Litt tåpelig egentlig. Nå har de gjort store endringer på andre deler av opptaket, men det eneste de gjorde med de fysiske testene var å endre på poengskalaen. De bør ta skrittet fullt ut.

Lenke til kommentar
Det er første gangen jeg søker PHS, så lurer litt på hvordan intervjuet er.

Har lest på PHS og både dette forumet og tidligere.. Men kan noen nevne litt hva som blir snakket om under intervjuet, hvilke typer spørsmål man blir stilt osv.. Noe man kan forberede seg til?

 

Ser også via forumet her at PHS skal innføre noen nye typer prøver, gruppeoppgaver osv..

Hvilke byer/steder blir det arrangert opptaksprøver?

 

Intervjuet er vel helt annerledes enn tidligere. Tidligere ble du stilt spørsmål basert på egenerklæring, men nå følger intervjuet en fast mal. Du sitter også bare med en intervjuer, mot fire(?) før.

 

Du forbereder deg gjennom å se på de seks kompetanseområdene og tenke gjennom hvem du er i forhold til disse, og hva slags holdninger du har.

Lenke til kommentar

Teknikk, teknikk, teknikk. Små forbedringer i teknikk kan ha utrolig mye å si. For noen år siden drev jeg selv med litt hobbysvømming, og hadde en personlig rekord som jeg gjerne ville slå. Så jeg meldte meg på crawl-kurs, og med en gang svømte jeg mye raskere. Men det som var bra var at jo mer jeg finpusset på teknikken, desto raskere gikk det. Jeg fikk en kamerat av meg som har svømt aktivt i mange år til å terpe på crawl-teknikken min, og jeg forbedret tidene enda mer i forhold til etter at jeg hadde avsluttet svømmekurset.

 

Teknikk. Teknikk. Teknikk. Svøm mye og få noen til å pirke på teknikken.

 

Takk for tips :)

Lenke til kommentar

Det var vel også derfor jeg prøvde å få fram at karakterene kan gi en god motivasjon til å yte bedre og ville mer. Det er aldri negativt å trene målrettet mot noe og å oppnå gode resultater :)

 

Jeg håper for din del du kommer inn frøken87. Du virker veldig motivert , og siden du allerede har kommet på venteliste, så regner jeg med du ikke er noe mindre egnet i år hehe. Er redd jeg vil havne på venteliste i år jeg også om jeg er så heldig at jeg kommer gjennom alle testene. Men da får jeg gjøre som deg å vente et år.

 

Hundetjenesten virker spennende ja og takk for link. Tolker det som står der slik at man allerede må ha hund i eie fra før av og så trene den opp til å bli politihund. Da er det vel en fordel å ha en schefer og ikke en pomeranian, hehe.

Om dere så episoder fra Insider, så må jeg bare så at det er fascinerende å se hvor god luktesans hunder har!

 

Takk for det! :) Håpar virkelig eg komme inn eg og ;) Er skikkelig motivert.

 

Ja, eg leve jo litt på den at eg kom igjennom i fjor, men blir jo tatt ein ny vurdering i år, så kan ikkje vere heilt sikker. Men eg satse på det går i år, og håpar sjølvsagt alle dåke andre komme inn og :D WE CAN DO IT!!!

 

Kva har du i snitt då? Det er rett innstiling, går det ikkje i år så komme du inn neste år :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...