Gå til innhold

Tråden for opptak til Politihøgskolen 2013


Gjest medlem-261816

Anbefalte innlegg

At jeg vil bli politi, har jeg visst om lenge. Jeg har også visst når jeg skal søke (aldermessig).

 

Med andre ord, god tid. God tid til å lese PHS sine sider, søke informasjon hos venner som er politistudenter og politiansatte, og ellers forberede seg.

 

Når klokka da gikk, og det ble 1. februar, var det ingen overraskelser. La inn elektronisk søknad, og ringte legen. Kommer godt fram på PHS sine sider hvilke dokumenter som kreves.

 

Når jeg snakket med legekontoret første februar, så spurte jeg både om hørselstest, og spirometri, og eventuell ventetid. Fikk time 19. februar.

 

Brukte de to ukene før legesjekken, på å kontrollere dokumenter, og samle siste rester av dokumentasjon.

Blant annet har jeg brukt litt tid på å hente ut dokumentasjon på flere sider fra utlandet, og fra aktuelle arbeidsgivere, kurs, med mer.

 

Når fristen gikk ut, sto datoen første mars. Sjekket Samordna Opptak rundt en uke etterpå, der lå følgeskjema. Da hadde alle dokumenter ligget klar i en konvolutt siden februar.

Da var det stort sett å plotte inn aktuelle data på følgeskjema, skrive dette ut, legge dette i konvolutt, og sende rekommandert samme dag.

 

All info står på PHS sine sider, ganske så klart og tydelig. For mange av oss så er politiyrket en lang livsdrøm, så man har vel hatt god tid til å planlegge, tenke over søknad, papirer, legeattest og slik, tidsfristene bør på ingen måte være et problem.

 

 

Synes forøvrig at de fire nye testene virker veldig bra. Et naturlig språk og uttrykk, er noe man ikke kan øve på. Men hvis man har gjort et godt arbeid på skolen, lest mye bøker og liknende, eller ervervet seg språkerfaring via livserfaring, for eksempel fra andre yrker, studier og liknende, så skal nok dette neppe være noe problem.

 

Er du egnet, så er du egnet. Du er den du er. En hverken kan eller bør forandre dette, med tanke på at politiyrket er høyere enn en selv. Så tror det kan være lurt å ikke tenke så mye på dag to av opptaksprøven, men heller bare fokusere på å være seg selv og ta ting som de måtte komme :)

Det du skriver her er bra! :)

 

Har i det siste tenkt mer og mer over at "det får gå som det går" og i bunn og grunn skal bare politihøgskolen finne ut om du er egnet til å bli politi eller ikke. Man er den man er og man kan ikke gjøre stort ved det. Det eneste jeg håper og tror er at jeg er en god kandidat til å bli en dyktig politibetjent.

 

Her er en video om Geir som kommer rett fra politihøgskolen haha

 

Endret av Mantoius
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En ting som kan være greit å tenke over er hva slags arbeid man får gjennom denne utdanningen.

 

Det er noen eksempler på de som har kommet inn på drømmeutdanningen, men som rett og slett ikke har klart å takle det som møter de. Man kan/kommer til å møte relativt stygge ting som trafikkulykker, gå inn i hjem der det har ligget døde over lang tid, møte med overgrepssiktede/pedofile og se døde barn osv. Dette er noe det ikke går an å forberede seg spesielt mye til, men det går i det minste an å ha det i bakhodet.

Tross alt bare to år til noen av dere skal ut og se disse tingene.

Lenke til kommentar

Det er også noe å tenke over ja. Har en bekjent som er ute i praksis nå, og døde mennesker er noe av det han har opplevd hittil i praksisperioden. Jeg for min del er fult klar over at ikke alt jeg møter vil være like hyggelig, men jeg velger å tenke på det som viktig for samfunnet. Forberede meg på det vil jeg aldri klare og jeg vet jo ikke med sikkerhet hvordan jeg vil takle en slik situasjon før jeg står midt oppe i den.

Lenke til kommentar

Hei. Vurderer å søke phs om noen år. I mellomtiden står valget mellom å studere eller å jobbe. Om jeg velger å studere vil jeg gjerne studere noe som er relevant til politiyrket, og ser på sosionomutdanning som et mulig alternativ, eventuelt et årsstudium i ungdomssosiologi.

 

Innenfor politiet kunne jeg godt tenkt meg å jobbe med "samfunnets skyggeside", da gjerne forebyggende. Hva tenker dere?

Lenke til kommentar

Om du ikke har veldig lyst til å studere noe spesielt vil jeg annbefale å jobbe og spare penger til studiene. Det kommer man lang vei med, i tilegg får du arbeidserfaring som kan være viktig for å utvikle deg som person.

 

I mitt tilfelle kunne jeg ALDRI gått rett fra skolebenken til PHS, jeg er utrolig glad jeg har 5 år i arbeidslivet hvor jeg har vært i mange vanskelige situasjoner og fått prøvd meg på flere ulike måter. Jeg har iallefall lært MYE her, men enn det JEG ville lært av skole :). Det er vel opp til enhvær, men modenhet kommer via ulike faser hos enkelte.

Lenke til kommentar

Stiller et lite spørsmål til dere!

For PHS er det en rekke krav, med blant annet:

Søkere må ha normalt samsyn

 

Jeg er blind på ett øye, noe jeg har vært siden jeg ble født. Vil det da være diskvalifiserende med en gang? PHS er noe jeg har interesse for, håper det er mulig å komme inn selvom. Ser at NRK har skrevet

Hvis man har hatt manglende samsyn i mer enn 6 måneder, har en vanligvis lært seg teknikker for å kompensere for det normale avstandssynet.

http://www.nrk.no/programmer/tv/puls/1879325.html

 

Er det noe håp?

Lenke til kommentar

Heisann alle sammen!

Etter å ha lest å fulgt med her på tråden i vår, følte jeg selv også får å gi meg med!

Ble litt stress etter at følgebrevet ble lagt ut. Har alle dokumentene klare, bortsett fra legeerklæringen.

Jeg har stresset i flere dager nå for denne legeerklæringen, angrer sterkt på att jeg ikke tok denne tidligere..

 

Jeg er student og bor derfor borte fra hjemstedet hvor jeg har fastlege, og dette resulterte i at det var klin umulig å skaffe seg time hos lege her på Lillehammer.. Måtte derfor ty til privat, på Hamar, hvor jeg nå har fått skaffet meg time den 19/03, de kunne gjennomføre alle testene på dagen, bortsett fra audiometri, som jeg måtte ha henvisning til sykehus for å gjennomføre. Men ettersom det jeg har lest her, så skal det vell gå greit å ettersende audiometrimåling/diagram?

 

Selv om prisen hos privat er veldig dyrt, så er det tross alt nødvendig, og min egen feil at jeg undervurderte dette med legetime, og ventet til siste liten, så da får det bare gå sin gang. Legeerklæring skal det nå vertfall bli innen 20, slik at man får sendt avgårde alt i hop.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-261816

Stiller et lite spørsmål til dere!

For PHS er det en rekke krav, med blant annet:

 

 

Jeg er blind på ett øye, noe jeg har vært siden jeg ble født. Vil det da være diskvalifiserende med en gang? PHS er noe jeg har interesse for, håper det er mulig å komme inn selvom. Ser at NRK har skrevet

 

http://www.nrk.no/pr...ls/1879325.html

 

Er det noe håp?

 

På PHS sine sider kan ein lese:

"Opptak forutsetter normalt godt syn som ikke er svakere enn 5/10 6/12 (0.5) ukorrigert. "

 

Om ein er blind på det eine auge, har ein jo svakare syn enn det oppgitte.

Uansett: Om du vil ha eit 100%-svar, så tek du kontakt med PHS! :-)

Lenke til kommentar
PHS har vel tidligere gitt dispensasjon fra norskkravet til grupper med minoritetsbakgrunn. Dette ble fjernet, da de anså at alle måtte stille til samme utgangspunkt.

 

Skal de nå begynne å "finkjemme" det norske språket, så kan dette nå slå uheldig ut. Selv om kravet til norskkarakter er den samme for alle.

 

Jeg vil tro at de nye testene er svært enkle, og kun tester at man kan veldig grunnleggende norsk språk (og enkel logisk tenkning, osv.).

 

Er det noen som vet konkret hva slags tester som vil brukes?

 

Dette er nok med tanke på at det muligens kan finnes vanskelige ord i testen som ingen har hørt om, vanskelige setninger m.m. Setningsoppbygningen fra andre land sammenlignet med Norge er på langt nær en likhet.

 

Det jeg forsøker å si, er at det kanskje kan skapes et skille her som vil være uheldig. Dette gjenstår å se.

 

Igjen så anser jeg det for å være tvilsomt. Jeg vil anta at nivået på testene ligger såpass lavt at enhver med grei forståelse av norsk vil klare det.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-261816

Spørsmål på PHS si Facebookside:

 

"Hei :) Når jeg gjennomførte legeundersøkelsen, fikk ikke jeg noe "hørselsskjema" som det står er nødt til å fylles ut, men han bare fylte inn i det som ligger i legeerklæringsdokumentet, altså han fylte ut alle punktene der vi skal skrive frekvens på ørene. Må noe annet også legges ved hvis dette er fylt ut?"

 

Svar:

 

Hei Maria. Hvis legen har ført på "verdiene" i legeerklæringen så holder det. Hvis du i tillegg fikk utskrift av diagrammet så send gjerne inn dette også :-)"

Lenke til kommentar

Spørsmål på PHS si Facebookside:

 

"Hei :) Når jeg gjennomførte legeundersøkelsen, fikk ikke jeg noe "hørselsskjema" som det står er nødt til å fylles ut, men han bare fylte inn i det som ligger i legeerklæringsdokumentet, altså han fylte ut alle punktene der vi skal skrive frekvens på ørene. Må noe annet også legges ved hvis dette er fylt ut?"

 

Svar:

 

Hei Maria. Hvis legen har ført på "verdiene" i legeerklæringen så holder det. Hvis du i tillegg fikk utskrift av diagrammet så send gjerne inn dette også :-)"

 

Litt merkelig at de har svart det når det står spesifikt at hørselsskjema SKAL vedlegges.

Lenke til kommentar

Heisann alle sammen!

Etter å ha lest å fulgt med her på tråden i vår, følte jeg selv også får å gi meg med!

Ble litt stress etter at følgebrevet ble lagt ut. Har alle dokumentene klare, bortsett fra legeerklæringen.

Jeg har stresset i flere dager nå for denne legeerklæringen, angrer sterkt på att jeg ikke tok denne tidligere..

 

Jeg er student og bor derfor borte fra hjemstedet hvor jeg har fastlege, og dette resulterte i at det var klin umulig å skaffe seg time hos lege her på Lillehammer.. Måtte derfor ty til privat, på Hamar, hvor jeg nå har fått skaffet meg time den 19/03, de kunne gjennomføre alle testene på dagen, bortsett fra audiometri, som jeg måtte ha henvisning til sykehus for å gjennomføre. Men ettersom det jeg har lest her, så skal det vell gå greit å ettersende audiometrimåling/diagram?

 

Selv om prisen hos privat er veldig dyrt, så er det tross alt nødvendig, og min egen feil at jeg undervurderte dette med legetime, og ventet til siste liten, så da får det bare gå sin gang. Legeerklæring skal det nå vertfall bli innen 20, slik at man får sendt avgårde alt i hop.

 

Har du ikke volvat eller noe lignenende? Jeg fullførte min test i dag, må bare få svaret på blodprøven til mandag. I mellomtiden gjør jeg klart alt annet.

Og til deg som er blind på ett øye, er nesten 100% sikker på at det er diskvalifiserende, desverre.

Lenke til kommentar

Stiller et lite spørsmål til dere!

For PHS er det en rekke krav, med blant annet:

 

 

Jeg er blind på ett øye, noe jeg har vært siden jeg ble født. Vil det da være diskvalifiserende med en gang? PHS er noe jeg har interesse for, håper det er mulig å komme inn selvom. Ser at NRK har skrevet

 

http://www.nrk.no/pr...ls/1879325.html

 

Er det noe håp?

 

Da er jeg redd alt håp er ute. Synskravet gjelder for begge øynene hver for seg og samsyn.

Lenke til kommentar

Har du ikke volvat eller noe lignenende? Jeg fullførte min test i dag, må bare få svaret på blodprøven til mandag. I mellomtiden gjør jeg klart alt annet.

Og til deg som er blind på ett øye, er nesten 100% sikker på at det er diskvalifiserende, desverre.

 

Det er Volvat jeg skal til den 19/03. I telefon i dag sa de at de kunne gjøre alt, utenom audiometri. Jeg fortalte de også at det hele skal sendes inn senest den 20. Jeg fikk ikke beskjed om att jeg måtte vente på blodprøve svar etc, var kun audiometrien de måtte henvise meg til sykehus for å gjennomføre, og da ville det ta lenger tid. Men audiometri-greiene kan vell ettersendes....

Lenke til kommentar

Hm. Hva slags verdier har folk på spirometrien? Syns jeg lå litt lavt.

PEF: 484

VitalKap: 5.49

FEV: 4.19

 

 

484 på PEF? Her har jeg 11.71..

FEV1 har jeg 5.39

FEV1%Pred har jeg 106%

 

Skjønner ikke så mye av disse tallene, men ligger litt over det som er forventet.

 

Legen min bare streket under "spirometri vedlegges" på lege erklæringen, fylte ikke inn resultatene. Har dette noe å si?

Lenke til kommentar

PEF er oppgitt i Liter/Min så din verdi er nok Liter/Sek. Fortsatt en del bedre enn meg. Er ikke noen racer på medisinske saker, så skjønner ikke så mye av tallene selv. Derfor jeg lurte. :)

 

I følgeskjemaet står det at verdiene skal føres på, og utskrift kan vedlegges. Men når alt kommer til alt så tror jeg ikke det er noe problem. Min lege gjorde akkurat det samme. Orker ikke kjøre 40minutter ennå en gang for å få de til å skrive på 3 verdier når jeg har utskriften.

Lenke til kommentar

Litt merkelig at de har svart det når det står spesifikt at hørselsskjema SKAL vedlegges.

Enig. Synes det blir litt "vinglete" av PHS å fast bestemt kreve noe i følgeskjema, men når man spør de direkte så er det ikke så farlig om man sender inn eller ikke.

 

Regner med vi får typiske figurer man ofte får på IQ-tester, hvor man har et mønster og skal velge alternativ i siste rute.

Endret av Mantoius
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...