frøken87 Skrevet 13. mars 2013 Del Skrevet 13. mars 2013 Snakk om å stresse opp folk unødig. Vel og bra at de innfører et slikt system, ser både positive og negativer sider med dette. Hvis testen er i noe samme dur som i Forsvaret, så bør folk ha dette litt på minne. Da tenker jeg særlig på sesjonsdelen av gammel ordning. Jeg klarte ikke disse figurene veldig bra, så det er bare å hive seg i løsningen på nettet. Blir skikkelig nervøs no! Men det er jo grense for kor vanskelig desse testane kan vere? Me skal nok klara det folkens Kan du fortelle litt om opplegget i Forsvaret? Lenke til kommentar
Jusst Skrevet 13. mars 2013 Del Skrevet 13. mars 2013 Blir skikkelig nervøs no! Men det er jo grense for kor vanskelig desse testane kan vere? Me skal nok klara det folkens Kan du fortelle litt om opplegget i Forsvaret? Testene var overkommelige, men kan være vanskelig under tidspress. Ser imidlertid ikke ut til at de kjører akkurat i helt lik stil som forsvaret. Vi hadde i alle fall en synonymtest, en mattetest og en test for å sjekke logisk tenkning. Den med logisk tenkning var værst for min del. Den gikk ut på å se sammenhengen mellom forskjellige figurer, og finne den neste i rekka. Det ser kanskje ut til at de prøver seg med noe lignende? Kan umulig skjønne at dette nye skal ha noen effekt på utsilingen? Det kan jo i værste fall føre til at minoritetsgrupper kan bli silt ut med tanke på dette. Det vil i så fall være uheldig. Kanskje blir dette brukt som et moment i den helhetlige vurderingen av skikkethet? Lenke til kommentar
Pjassop Skrevet 13. mars 2013 Del Skrevet 13. mars 2013 Til en annen sak, vurderer å kjøpe en chin-up bar for å trene hjemme, lignende denne; Noen som har noen erfaringer med slikt, eller som vet hvor det kan kjøpes? Anbefales på det varmeste. Prøv f.eks. eBay. Lenke til kommentar
Pjassop Skrevet 13. mars 2013 Del Skrevet 13. mars 2013 Eneste cv'en jeg sender med er fra frivillig verv. Du mener vel attest? Det ser ut til at det er en del endringer nå: - Trenger ikke attesterte kopier ("rett kopi"-stempel) - Ikke CV - Ikke passbilde Mer? Lenke til kommentar
Yamazero Skrevet 13. mars 2013 Del Skrevet 13. mars 2013 Kan umulig skjønne at dette nye skal ha noen effekt på utsilingen? Det kan jo i værste fall føre til at minoritetsgrupper kan bli silt ut med tanke på dette. Det vil i så fall være uheldig. Hvorfor sier du det ift minoriteter? Lenke til kommentar
Jmarth Skrevet 13. mars 2013 Del Skrevet 13. mars 2013 Du mener vel attest? Det ser ut til at det er en del endringer nå: - Trenger ikke attesterte kopier ("rett kopi"-stempel) - Ikke CV - Ikke passbilde Mer? På frivillig verv har jeg en attest, og en cv. Cv for å vise hvilke kurs jeg tok som hjelpekorpser, barmark osv. Ellers har jeg bare brukt vanlig kopimaskin for å kopiere alle dokumenter. Ingen «rett kopi». Lenke til kommentar
Jusst Skrevet 13. mars 2013 Del Skrevet 13. mars 2013 (endret) Hvorfor sier du det ift minoriteter? PHS har vel tidligere gitt dispensasjon fra norskkravet til grupper med minoritetsbakgrunn. Dette ble fjernet, da de anså at alle måtte stille til samme utgangspunkt. Skal de nå begynne å "finkjemme" det norske språket, så kan dette nå slå uheldig ut. Selv om kravet til norskkarakter er den samme for alle. Dette er nok med tanke på at det muligens kan finnes vanskelige ord i testen som ingen har hørt om, vanskelige setninger m.m. Setningsoppbygningen fra andre land sammenlignet med Norge er på langt nær en likhet. Det jeg forsøker å si, er at det kanskje kan skapes et skille her som vil være uheldig. Dette gjenstår å se. Endret 13. mars 2013 av Jusst Lenke til kommentar
kanontoretang Skrevet 13. mars 2013 Del Skrevet 13. mars 2013 (endret) Er du egnet, så er du egnet. Du er den du er. En hverken kan eller bør forandre dette, med tanke på at politiyrket er høyere enn en selv. Så tror det kan være lurt å ikke tenke så mye på dag to av opptaksprøven, men heller bare fokusere på å være seg selv og ta ting som de måtte komme Endret 3. mai 2013 av stavangern Lenke til kommentar
frøken87 Skrevet 13. mars 2013 Del Skrevet 13. mars 2013 At jeg vil bli politi, har jeg visst om lenge. Jeg har også visst når jeg skal søke (aldermessig). Med andre ord, god tid. God tid til å lese PHS sine sider, søke informasjon hos venner som er politistudenter og politiansatte, og ellers forberede seg. Når klokka da gikk, og det ble 1. februar, var det ingen overraskelser. La inn elektronisk søknad, og ringte legen. Kommer godt fram på PHS sine sider hvilke dokumenter som kreves. Når jeg snakket med legekontoret første februar, så spurte jeg både om hørselstest, og spirometri, og eventuell ventetid. Fikk time 19. februar. Brukte de to ukene før legesjekken, på å kontrollere dokumenter, og samle siste rester av dokumentasjon. Blant annet har jeg brukt litt tid på å hente ut dokumentasjon på flere sider fra utlandet, og fra aktuelle arbeidsgivere, kurs, med mer. Når fristen gikk ut, sto datoen første mars. Sjekket Samordna Opptak rundt en uke etterpå, der lå følgeskjema. Da hadde alle dokumenter ligget klar i en konvolutt siden februar. Da var det stort sett å plotte inn aktuelle data på følgeskjema, skrive dette ut, legge dette i konvolutt, og sende rekommandert samme dag. All info står på PHS sine sider, ganske så klart og tydelig. For mange av oss så er politiyrket en lang livsdrøm, så man har vel hatt god tid til å planlegge, tenke over søknad, papirer, legeattest og slik, tidsfristene bør på ingen måte være et problem. Synes forøvrig at de fire nye testene virker veldig bra. Et naturlig språk og uttrykk, er noe man ikke kan øve på. Men hvis man har gjort et godt arbeid på skolen, lest mye bøker og liknende, eller ervervet seg språkerfaring via livserfaring, for eksempel fra andre yrker, studier og liknende, så skal nok dette neppe være noe problem. Er du egnet, så er du egnet. Du er den du er. En hverken kan eller bør forandre dette, med tanke på at politiyrket er høyere enn en selv. Så tror det kan være lurt å ikke tenke så mye på dag to av opptaksprøven, men heller bare fokusere på å være seg selv og ta ting som de måtte komme Godt sagt, du har heilt rett Lenke til kommentar
Yamazero Skrevet 13. mars 2013 Del Skrevet 13. mars 2013 PHS har vel tidligere gitt dispensasjon fra norskkravet til grupper med minoritetsbakgrunn. Dette ble fjernet, da de anså at alle måtte stille til samme utgangspunkt. Skal de nå begynne å "finkjemme" det norske språket, så kan dette nå slå uheldig ut. Selv om kravet til norskkarakter er den samme for alle. Dette er nok med tanke på at det muligens kan finnes vanskelige ord i testen som ingen har hørt om, vanskelige setninger m.m. Setningsoppbygningen fra andre land sammenlignet med Norge er på langt nær en likhet. Det jeg forsøker å si, er at det kanskje kan skapes et skille her som vil være uheldig. Dette gjenstår å se. Det kan gå begge veier;) Lenke til kommentar
Gjest medlem-261816 Skrevet 13. mars 2013 Del Skrevet 13. mars 2013 På frivillig verv har jeg en attest, og en cv. Cv for å vise hvilke kurs jeg tok som hjelpekorpser, barmark osv. Ellers har jeg bare brukt vanlig kopimaskin for å kopiere alle dokumenter. Ingen «rett kopi». Eg har også veldig mange kurs fra Hjelpekorpset (barmark, strømmende vatn, bratt lende, osv...), men tar ikkje med noken av desse grunna at det er meir enn 3 år siden prøvene er avlagt. Når det kjem til verv så dropper eg alle tillitsvalgtverv osv, men tar berre med kommunestyre og denslags verv. Mitt motto er keep it short and simple! Lenke til kommentar
Jmarth Skrevet 13. mars 2013 Del Skrevet 13. mars 2013 (endret) Eg har også veldig mange kurs fra Hjelpekorpset (barmark, strømmende vatn, bratt lende, osv...), men tar ikkje med noken av desse grunna at det er meir enn 3 år siden prøvene er avlagt. Når det kjem til verv så dropper eg alle tillitsvalgtverv osv, men tar berre med kommunestyre og denslags verv. Mitt motto er keep it short and simple! Er ikke mer enn 3 år siden for min del, og tar det med fordi det slo positivt ut på intervju ifjor for min del. Intervjuer var interessert i hvordan jeg hadde gjort det, erfaringer osv fra den tiden. Men for all del, du tar jo selv med hva du syns er relevant. Har også med attester fra tidligere jobb, militæret, og nåværende jobb. Jobber i en lederstilling nå, og ifjor, og dette var også relevant ift mange av de spørsmålene jeg fikk. Endret 13. mars 2013 av Jmarth Lenke til kommentar
Gjest medlem-261816 Skrevet 13. mars 2013 Del Skrevet 13. mars 2013 (endret) Er ikke mer enn 3 år siden for min del, og tar det med fordi det slo positivt ut på intervju ifjor for min del. Intervjuer var interessert i hvordan jeg hadde gjort det, erfaringer osv fra den tiden. Men for all del, du tar jo selv med hva du syns er relevant. Har også med attester fra tidligere jobb, militæret, og nåværende jobb. Jobber i en lederstilling nå, og ifjor, og dette var også relevant ift mange av de spørsmålene jeg fikk. ok. Kvifor kom du ikkje inn i fjor? Endret 13. mars 2013 av medlem-261816 Lenke til kommentar
Jmarth Skrevet 13. mars 2013 Del Skrevet 13. mars 2013 ok. Kvifor kom du ikkje inn i fjor? Karakterer. Havnet på venteliste i Bodø. Går om igjen i år, og forbedrer. Lenke til kommentar
Jusst Skrevet 13. mars 2013 Del Skrevet 13. mars 2013 (endret) Opptaksprøver 24 eller 25 mai for min del. De har ikke tilbud for å ta opptaksprøvene i juni her oppe. Gosh, svømminga kommer til slutt i opptaket Endret 13. mars 2013 av Jusst Lenke til kommentar
frøken87 Skrevet 13. mars 2013 Del Skrevet 13. mars 2013 Opptaksprøver 24 eller 25 mai for min del. De har ikke tilbud for å ta opptaksprøvene i juni her oppe. Gosh, svømminga kommer til slutt i opptaket Svømminga til slutt??? Kor har du det ifrå? Lenke til kommentar
Jusst Skrevet 13. mars 2013 Del Skrevet 13. mars 2013 Svømminga til slutt??? Kor har du det ifrå? Det ser i alle fall ut til at det er lagt opp slik her i Tromsø Idrettshallen er booket fra 0800-1200 i fire dager, og svømmehallen er booket fra 12.00-1600 i samme tidsrom av Tromsø politidistrikt. Så da regner jeg med det Lenke til kommentar
Gjest medlem-261816 Skrevet 13. mars 2013 Del Skrevet 13. mars 2013 Karakterer. Havnet på venteliste i Bodø. Går om igjen i år, og forbedrer. Ah. Nice :-) Satser på at det går bra i år då. Lenke til kommentar
frøken87 Skrevet 13. mars 2013 Del Skrevet 13. mars 2013 Det ser i alle fall ut til at det er lagt opp slik her i Tromsø Idrettshallen er booket fra 0800-1200 i fire dager, og svømmehallen er booket fra 12.00-1600 i samme tidsrom av Tromsø politidistrikt. Så da regner jeg med det Eg håpe virkelig du tar feil For svømminga har alltid vert først. Etter løpetesten er ein heilt ferdig Lenke til kommentar
st2016 Skrevet 13. mars 2013 Del Skrevet 13. mars 2013 Hørseltest i går, eneste som var "dårlig" var 25 på 4000 freq. Legesjekk i morgen. Så nå er det bare å sortere fagene min på vitnemålet, da jeg har vitnemål bestående av gamle og nye karakterer ettersom jeg har tatt opp en hel haug med fag. (Så jeg må vise PHS hvilke karakterer de skal ignorere ettersom de gamle aldri ble fjernet.) Ser frem til å få sendt inn alt. Ingen CV skal sendes i år altså? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå