Gå til innhold

Tråden for opptak til Politihøgskolen 2013


Gjest medlem-261816

Anbefalte innlegg

Kanskje den viktigste å teste seg i også... Klarer du å bli godt kjent med løypa og kan ha et jevnt tempo kan du hente inn mange ekstra meter. Det er også greit å kjenne på hvordan det er å legge seg ned hele tiden. Det er ikke som å løpe 3k på mølle som mange tror.

 

Helt klart! Er i generelt god form så det å bestå minstekravet kommer ikke til å bli et problem. Har kjørt noen lignende øvelser gjennom amerikansk fotball trening, en mye bedre øvelse istedet for vanlig 3k mener jeg i alle fall.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hehe, jeg er i god form egentlig, jeg startet altfor hardt den første gangen jeg prøvde. Man må fordele energien godt under kondisjonsøvelsen. Om du er slank og har grei kondisjon bør man klare 3 poeng. Du har hele tiden en politibetjent/opptaksansvarlig som sier hvordan du ligger an i forhold til målet. (du sier om du satser på 1-2 eller 3 poeng til de først) så nevner de hele tiden hvordan du ligger an. Så det er bare viktig å prøve øvelsen om du har mulighet, det er absolutt IKKE så lett som man tror. Helt utrolig hvor mye energi man bruker på å legge seg ned for så å løfte seg opp igjen.

Lenke til kommentar

Driver å leser på litt tidligere tråder om opptaket til PHS og må si jeg har blitt mer nervøs en jeg var :p

 

"Ellers må jeg bare si at de aller, aller fleste kommer IKKE inn på første forsøk, så ikke la deg knekke av et nei! Det er imidlertid LITEN vits å søke hundre ganger"

 

Er dette fakta? Noen som har noe tall på dette?

Lenke til kommentar

Har hørt historier om at phs, uten å en gang vurdere dem, bare avviser halvparten av søkermassen. Har også hørt en historie om at de alle fleste førstegangssøkere blir bedt om å søke igjen til neste år for å teste motivasjonen til søkeren. Det er nok bare piss, men kjenner at jeg uroer meg litt mer pga. det. Er tross alt førstegangssøker og forholdsvis ung.

Lenke til kommentar

Det er jo forsåvidt enkel matte.

720 plasser og 4000 søkere - ca 1 av 6 kommer inn.

 

Men det er vel kun halvparten av de 4000 søkerene som sender inn alle dokument og møter til opptaksprøver.

Da står vi igjen med 720 plasser og 2000 søkere. Ut av de 2000 skal man sile ut de som klarer opptaksprøvene og som blir funnet egnet.

 

Etter dette startet siling på bakgrunn av studiepoeng.

Endret av Mantoius
Lenke til kommentar

Kan vel også legge til at det er 3233 søkere i år med PHS som førstevalg.

 

Sokere%202013.png

 

Jeg tenker at søkertallene kan forvirre litt og at det kan virke som det er vanskeligere å komme inn enn hva det egentlig er.

 

Angående påstanden om at de bare avviser folk uten å ta en helhetsvurdering, det er nok bare tull. Da ville politiet gått glipp av veldig mange gode kandidater og de sitter ikke igjen med så mange kvalifiserte søkere til syvende og sist at de bare kan velge og vrake. I tillegg spiller det vel ingen rolle for PHS hvor mange kvalifiserte de sitter igjen med. Det eneste som skjer er at man må ha en høyere sum konkurransepoeng for å komme inn, og det er fair nok spør du meg.

Endret av Mantoius
Lenke til kommentar

Tviler på jeg legger med noe på arbeidserfaring. Er kun ifra deltidsjobber som ikke akkurat er relevant for politiarbeid :p

 

Det med forbedrede karakterer går vel under punkt 1. Videregående opplæring.

Skal selv sende inn to vedlegg på den så må vel skrive flere vedleggsnummer i samme boks!

Lenke til kommentar

Det jeg lurer på er hvor mange % som faktisk blir sett på som egnet. Altså om vi ser bort fra de fysiske testene.

Er det liksom slik at flest ryker på intervjuet, eller ryker flest på konkurransepoeng etterpå :hmm:

 

Fant igrunn svar på mitt eget spørsmål på facebooksidene til phs;

 

"Vi pleier å operere med at rundt 20% av de som møter, stryker på fysiske tester, og at ca. 15% av de som består fysiske tester ikke blir funnet egnet på intervju. Dette varierer selvfølgelig litt fra år til år (2-3% fra eller til."

 

Så la oss gjøre litt lystig matte.

 

3233 søkere med førstevalg phs. I følge mange er det bare rundt halvparten som sender inn papirene.

Da sitter vi igjen med 1617 søkere.

Om 20% ikke består de fysiske testene så sitter vi igjen med 1294.

Om 15% av de ryker på intervjuet er det 194 som forsvinner der.

 

Altså 1100 av 1294 består intervjuet. Klart dette blir veeeeldig synsing, men føler meg allikevel litt bedre med tanke på intervjuet! :)

 

Men er fremdeles veldig interessert i hva som blir sagt og spurt om i et intervju, så om noen har vært gjennom det, ta gjerne kontakt :)

Lenke til kommentar

Man trenger ikke å legge ved "RETT KOPI" slik jeg først trodde :) I stedet må man framlegge orginale vitnemål og papirer dersom man får tilbud om studieplass.

 

På spørsmål om jeg har vært i kontakt med politiet før så vet jeg ikke helt hva jeg skal krysse av for.

 

Jeg har vært i kontakt med namsmannen i fjor på en liten sak og namsmannen er jo underlagt politiet. Uansett ble saken ferdig lenge før den gikk noe sted og all gjeld er nå slettet.

 

Ble også anmeldt i en fillesak hvor politiet henla saken med en gang.

 

Så hva skal man hake av på :hmm: Har jo aldri blitt bøtelagt eller noe lignende.

Endret av Mantoius
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...