Gå til innhold

Tråden for opptak til Politihøgskolen 2013


Gjest medlem-261816

Anbefalte innlegg

I fjor ble det tatt inn rekordmange under 21 år. De har ikke så mange alderspoeng dermed gikk snittet ned antagelig pga. det. Hva statistikken er i år vet jeg ikke.

Med andre ord er det fare for at jeg kan kan klare opptaket og bli funnet egnet, men plassert på venteliste og ikke komme inn på bakgrunn av konkurransepoeng. Den må være vanvittig kjip!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-261816

Yee. Det er _kjipt_ å stå på venteliste. Men det er vel noen hundre som ender opp der hvert år.

 

Personlig er jeg nok mer urolig for opptaksprøvene. hehe. Jeg ligger så dårlig ann i pullups.

 

Korleis ligger du ann då? :) Er forsatt tid igjen!

Lenke til kommentar

 

Med andre ord er det fare for at jeg kan kan klare opptaket og bli funnet egnet, men plassert på venteliste og ikke komme inn på bakgrunn av konkurransepoeng. Den må være vanvittig kjip!

 

Den er vanvittig kjip!!! Skjedde med meg ifjor :)

Endret av frøken87
Lenke til kommentar

Nei jeg har heldigvis en eksamen jeg kan forbedre karakter på i mai, så jeg har jo ikke mistet alt håp.

 

Pullups er noe du enkelt kan forbedre deg i. Det er bare snakk om å trene og å vite hva du skal trene. Jeg har gått fra 1 til 6 nå siden midten av januar måned.

Faktisk er jeg ganske sikker på at jeg klarer opptaket og at jeg skal kunne snakke greit for meg på intervjuet - det er konkurransepoeng jeg er redd skal sette en stopper for meg i år.

 

Med 43 konkurransepoeng i følge utdanning.no sin poengkonkurranse-kalkulator, så har jeg en liten grunn til å være nervøs, MEN jeg lever selvsagt i håpet :w00t:

Endret av Mantoius
Lenke til kommentar

Får ein noken som helst hint om korleis det gikk på intervjuet før opptaket er den 20.juli? :)

Eit lite signal liksom?

 

Kjem kanskje litt ann på kven som intervjue deg. Han som intervjua meg sa at visst eg ikkje kom inn i år, så måtte eg forbedra karakterane til neste år :) Det tolka eg som at eg var blitt "godkjent".

Lenke til kommentar
Gjest medlem-261816

Kjem kanskje litt ann på kven som intervjue deg. Han som intervjua meg sa at visst eg ikkje kom inn i år, så måtte eg forbedra karakterane til neste år :) Det tolka eg som at eg var blitt "godkjent".

 

Og du havna på venteliste? =)

Lenke til kommentar

Aff, gru / gleder meg til intervju ettersom jeg røyk der i fjor. Mye har skjedd på 1 år, så får håpe det har noe å si. Har en god følelse, men man vet aldri. Noen som er GODE stil å svømme her som vet om noen triks for å svømme fortere på de siste 25M? Var 4 sek unna 1.25 i fjor :<

Lenke til kommentar

Ser liten/ingen fremgang akkurat der. Litt sært siden det meste begynner å falle ganske greit på plass nå. Men tar det med knusende ro. Går det ikke i år så tar jeg det til neste år.

 

Bra at du vil søke nesteår om du ikke kommer inn i år, men veldig kjedelig å ryke på det fysiske? Veier du mye så vil det hjelpe godt å gå ned et par kg. Jo mer du har å gå på jo lettere er det. Det å ta hangups når man veier 85kg+ uten å være godt trent kan være nærmeste umulig.

Lenke til kommentar

Pullups handler også mye om teknikk. Forskjellen på god og dårlig teknikk kan bety bestått og ikke bestått.

 

- Prøv å trekk skuldrene sammen i det du trekker deg opp. Som at du klemmer skulderbladene sammen. På den måten aktiverer du en stor muskel i ryggen som heter "lattisimus dorsi" og denne bidrar til økt styrke. Mange glemmer å gjøre dette og dette resulterer i at biceps alene ikke er sterk nok til å klare flere repitisjoner.

latissimusdorsiside.gif

 

 

- Ta pullups med strikk under bena eller med motvekt. De fleste treningssenter har pullupsstativer med motvekt.

band-pullup-pic.jpg

 

- Tren nedtrekk med breit grep.

793865-8-1286640588250.jpg

 

- Tren biceps!

dumbbell_biceps_curl.jpg?1248286341

PPB32X_HERO.png

 

KJØR PÅ!

Dette greier du med målrettet trening. Om du kan ta deg rå, så er vel ikke en PT så dumt?

 

Jeg er ikke snauere enn at jeg forbereder meg til legesjekken også. Kjøpte inn ørerens på apoteket i dag og sitter nå med bomullsdotter i ørene. Kan da være ørevoks som bidrar negativt på hørselstestene, og det skal jeg ikke ha noe av :)

 

Aff, gru / gleder meg til intervju ettersom jeg røyk der i fjor. Mye har skjedd på 1 år, så får håpe det har noe å si. Har en god følelse, men man vet aldri. Noen som er GODE stil å svømme her som vet om noen triks for å svømme fortere på de siste 25M? Var 4 sek unna 1.25 i fjor :<

Kan du si noe om hvorfor du tror du røyk her? Var du nervøs under intervjuet?

Endret av Mantoius
Lenke til kommentar

Bra at du vil søke nesteår om du ikke kommer inn i år, men veldig kjedelig å ryke på det fysiske? Veier du mye så vil det hjelpe godt å gå ned et par kg. Jo mer du har å gå på jo lettere er det. Det å ta hangups når man veier 85kg+ uten å være godt trent kan være nærmeste umulig.

 

Veier rundt 91-92. Passe lett siden jeg er 191 lav. Har stoppet på den vekta av akkurat denna grunnen. Planen var egentlig å fortsette opp et lite stykke, men det var/er såpass tungt med både løping og pullups at jeg måtte stoppe økningen en stund og bruke ekstra tid på tilvenning av øvelsene. Vil helst slippe å ta av meg vekt igjen selv om jeg har litt ekstra fett å ta av for tiden.

 

På pullupsen så hjelper det ikke spes på at jeg har litt hypermobilitet i albuene. Er marginalt, men det skal tydeligvis ikke så mye til for å ødelegge. Men detta ser jeg på sammen med fysioterapeut.

 

Hadde egentlig ikke tenkt å søke før 2014 pga nåværende jobb etc. Men heiv meg nå rundt og kjørte på uansett i år. Går det veien så er det jo supert, hvis ikke så fortsetter jeg bare med trening fremover så jeg er klar til neste år. :)

Endret av Alienated82
Lenke til kommentar

Aff, gru / gleder meg til intervju ettersom jeg røyk der i fjor. Mye har skjedd på 1 år, så får håpe det har noe å si. Har en god følelse, men man vet aldri. Noen som er GODE stil å svømme her som vet om noen triks for å svømme fortere på de siste 25M? Var 4 sek unna 1.25 i fjor :<

 

Du vil ikke fortelle litt om hvorfor du tror du røyk på den biten? Har selv ingen anelse om hvordan intervjuet er, vet bare at man får en form for "case" man må løse.

Lenke til kommentar

Ohoi! Lusket lenge men laget meg bruker i dag.

 

Fikset øynene i på tirsdag, nå ser jeg som en hauk og er klar for opptak. Testet det fysiske for 2 måneder siden og bestod heldigvis alt. Litt rart med det beste på svømming og akkurat bestått på løpetesten. Får vel bare takke meg for at jeg er glad i å bade :p Benken klarer jeg 18 på, men pullups er ikke barebare. Med 0,1 tonn å løfte på blir det fort tungt. Vært litt på slankern og kommet meg ned i 94kg så håper det skal bli litt enklere. Håper å øke til 9 på hang ups, også må jeg jobbe så mye som mulig på cardio.

 

Noen som har noen erfaringer på hvordan det er å ta pullups på bom? Jeg har både hørt posetivt og negativt om bom.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-261816

Ohoi! Lusket lenge men laget meg bruker i dag.

 

Fikset øynene i på tirsdag, nå ser jeg som en hauk og er klar for opptak. Testet det fysiske for 2 måneder siden og bestod heldigvis alt. Litt rart med det beste på svømming og akkurat bestått på løpetesten. Får vel bare takke meg for at jeg er glad i å bade :p Benken klarer jeg 18 på, men pullups er ikke barebare. Med 0,1 tonn å løfte på blir det fort tungt. Vært litt på slankern og kommet meg ned i 94kg så håper det skal bli litt enklere. Håper å øke til 9 på hang ups, også må jeg jobbe så mye som mulig på cardio.

 

Noen som har noen erfaringer på hvordan det er å ta pullups på bom? Jeg har både hørt posetivt og negativt om bom.

 

Erfaring ang bom: Du vil nok høre begge deler - avhengig av kven du spør. Noken seie bom er lettere då du får meir støtte for handleddet, medan noken meina at bom er vanskligere! :)

Kor mange pull ups du ligger på no?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...