Gå til innhold

Tråden for opptak til Politihøgskolen 2013


Gjest medlem-261816

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Litt som jeg hadde fryktet. Selvfølgelig er det bra at politi er et atraktivt yrke, men det betyr likevell kamp om plassene for oss som har søkt og snittet vil som følge av flere søkere gå opp.

 

Fikk en god nervøs klump i magen av dette her. Ligger på 4,3 i snitt og dårligste karaktersnitt i fjor var vel på 4 blank i Bodø.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-261816

Litt som jeg hadde fryktet. Selvfølgelig er det bra at politi er et atraktivt yrke, men det betyr likevell kamp om plassene for oss som har søkt og snittet vil som følge av flere søkere gå opp.

 

Fikk en god nervøs klump i magen av dette her. Ligger på 4,3 i snitt og dårligste karaktersnitt i fjor var vel på 4 blank i Bodø.

 

Men om du har 4,3 i snitt, så vil jo du få nok konkurransepoeng?

 

4,3x10 = 43, også kjem jo alderspoeng og alt det i tillegg. Så du vil jo ha over 45 konurransepoeng værtfall.

Endret av medlem-261816
Lenke til kommentar

Jeg har 43 konkurransepoeng. Derfor er det ikke en kjempenyhet for meg at det er rekordmange søkere :hm:

 

Skal ta opp igjen en eksamen i mai og kan da maksimalt stille med 45 konkurransepoeng om jeg klarer 6 på den - noe som jo ikke er veldig sannsynlig.

Endret av Mantoius
Lenke til kommentar
Gjest medlem-261816

Poenggrenser ved opptaket i 2012

 

Sted /// Hovedopptak /// Slutt (supplering)

Oslo /// 47,5 /// 47,1

Bodø /// 40,8 /// 40,2

Kongsvinger /// 42,3 /// 41,6

Stavern /// 42,9 /// 41,3

 

Mine tanker:

Om du har minimum 43 konkurransepoeng, så er du vel nesten sikker på å komme inn værtfall en eller anna plass, sjølv om det er høge søkertall i år. Er studiested veldig viktig for deg?

Endret av medlem-261816
Lenke til kommentar

Studiested er ikke viktig for meg nei. Sålenge jeg blir politi er det egentlig samme for meg hvor jeg kommer inn :) Eneste er at det kanskje er litt flere fritidstilbud på de større plassene.

 

I følge utdanning.no vil jeg få maksimalt av alderspoeng (8 poeng) når jeg er født i 1990. Vil dette være korrekt? Mener å ha lest 6 poeng på phs.no.

Endret av Mantoius
Lenke til kommentar

Studiested er ikke viktig for meg nei. Sålenge jeg blir politi er det egentlig samme for meg hvor jeg kommer inn :) Eneste er at det kanskje er litt flere fritidstilbud på de større plassene.

 

I følge utdanning.no vil jeg få maksimalt av alderspoeng (8 poeng) når jeg er født i 1990. Vil dette være korrekt? Mener å ha lest 6 poeng på phs.no.

Det stemmer det, dersom du fyller 23 i år, så skal du ha 8 alderspoeng.

Lenke til kommentar

Hei alle sammen!

Min første post her i tråden etter å vært litt "lurker" og bare lest:) god tråd med mye nyttig info! Har som mange andre her søkt politiutdanning til høsten og håper selvfølgelig å komme inn! Har Stavern på førsteprioritet, mye fordi jeg har familie i nærheten der.

Begynte i dag med virkelig målrettet trening mot opptaksprøvene. Lå heldigvis bedre an enn fryktet. Fremdeles god tid å få inn formen! :)

Ser det er flere som snakker om den legeattesten. Var treig og fikk ikke bestillt lege offentlig, så måtte innom privatklinikk. Der ble jeg 1300,- fattigere gitt! sure penger, men jaggu var det mye som ble testet!

Syn, hørsel, to blodprøver, urinprøve, pust og mye annet. Men testene var gode og alt på stell!

 

Har et spørsmål til folket her til slutt. Jeg går nå på et studie som jeg fant ut jeg ikke vil fortsette i til neste år. Dette er noe av grunnen til at jeg søker på politihøgskolen.

Så det jeg lurer på handler om tilleggspoeng. Man får jo 1 tilleggspoeng pr. 30 studiepoeng. Siden jeg har fullført et semester(holder fremdeles på med det andre), er det da mulig å få et slags bevis på at jeg har 30 opptjente studiepoeng slik det kan sendes i følgebrevet? :)

Lenke til kommentar

Til dere som er redde for søkertallet mener jeg å huske at i fjor så var det vel slik at omtrent 30-50% av de som søkte leverte aldri inn alle dokumentene for å bli innkalt til opptak. Det er mange som er useriøse og søker PHS kun for at de syntes politi høres kult ut. Hvem her har vært på en fest / vorsspill hvor INGEN har tenkt til å søke PHS, det er sjeldent det. Så etter hva jeg har oppfattet er det MANGE halvhjertede søkere på studiet.

 

Så det er ikke et nåløye slik som media prøver å framstille det.

Endret av bmw1502
Lenke til kommentar
Gjest medlem-261816

Hei alle sammen!

Min første post her i tråden etter å vært litt "lurker" og bare lest:) god tråd med mye nyttig info! Har som mange andre her søkt politiutdanning til høsten og håper selvfølgelig å komme inn! Har Stavern på førsteprioritet, mye fordi jeg har familie i nærheten der.

Begynte i dag med virkelig målrettet trening mot opptaksprøvene. Lå heldigvis bedre an enn fryktet. Fremdeles god tid å få inn formen! :)

Ser det er flere som snakker om den legeattesten. Var treig og fikk ikke bestillt lege offentlig, så måtte innom privatklinikk. Der ble jeg 1300,- fattigere gitt! sure penger, men jaggu var det mye som ble testet!

Syn, hørsel, to blodprøver, urinprøve, pust og mye annet. Men testene var gode og alt på stell!

 

Har et spørsmål til folket her til slutt. Jeg går nå på et studie som jeg fant ut jeg ikke vil fortsette i til neste år. Dette er noe av grunnen til at jeg søker på politihøgskolen.

Så det jeg lurer på handler om tilleggspoeng. Man får jo 1 tilleggspoeng pr. 30 studiepoeng. Siden jeg har fullført et semester(holder fremdeles på med det andre), er det da mulig å få et slags bevis på at jeg har 30 opptjente studiepoeng slik det kan sendes i følgebrevet? :)

 

Be om karakterutskrift. Den viser jo kor mange studiepoeng du hadde det semesteret.

Lenke til kommentar

Til dere som er redde for søkertallet mener jeg å huske at i fjor så var det vel slik at omtrent 30-50% av de som søkte leverte aldri inn alle dokumentene for å bli innkalt til opptak. Det er mange som er useriøse og søker PHS kun for at de syntes politi høres kult ut. Hvem her har vært på en fest / vorsspill hvor INGEN har tenkt til å søke PHS, det er sjeldent det. Så etter hva jeg har oppfattet er det MANGE halvhjertede søkere på studiet.

 

Så det er ikke et nåløye slik som media prøver å framstille det.

 

Slik er det jo hvert år, men når søkermassen likevel stiger så er det ikke usannsynlig at snittet øker litt også.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-261816

Slik er det jo hvert år, men når søkermassen likevel stiger så er det ikke usannsynlig at snittet øker litt også.

 

Det er naturlig å tenke at siden søkerantallet stiger vil antallet søkere som sender inn dokumentasjon stige. Det vil då vere naturlig å annta a antallet som møter til fysiske opptaksprøver stiger, antallet som består stiger og at antallet som blir funnet skikka stiger.

 

Ergo fleire som konkurerer om samma antall studieplasser, men eg har INGEN tru på at at opptaksgrensa plutselig skal stige med 5 konkurransepoeng! :-) En liten økning vil vere naturlig å annta, men neppe noke dramatisk!

Lenke til kommentar

Studiested er ikke viktig for meg nei. Sålenge jeg blir politi er det egentlig samme for meg hvor jeg kommer inn :) Eneste er at det kanskje er litt flere fritidstilbud på de større plassene.

 

I følge utdanning.no vil jeg få maksimalt av alderspoeng (8 poeng) når jeg er født i 1990. Vil dette være korrekt? Mener å ha lest 6 poeng på phs.no.

 

Dette ordner seg, med 43 kommer du inn! Det ble tatt flere "20 åringer" i fjor, og dermed gikk poenggrensene ned. Dette kan skje i år også så dette skal gå bra skal du se;)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-261816

Dette ordner seg, med 43 kommer du inn! Det ble tatt flere "20 åringer" i fjor, og dermed gikk poenggrensene ned. Dette kan skje i år også så dette skal gå bra skal du se;)

 

Kva meina du med "det ble tatt flere "20åringer" i fjor" ? :)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-261816

I fjor ble det tatt inn rekordmange under 21 år. De har ikke så mange alderspoeng dermed gikk snittet ned antagelig pga. det. Hva statistikken er i år vet jeg ikke.

 

Var det pga færre søkere over 21år, eller at det var mange over 21år som ikkje kom gjennom opptaksprøvene? Veit du?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...