Gå til innhold

Tråden for opptak til Politihøgskolen 2013


Gjest medlem-261816

Anbefalte innlegg

Jeg lurte på om noen kunne svare på et par ting:

 

1: Hva er typiske arbeidstider? Jeg ønsker selv å jobbe mest mulig "vanlige" (8-16) dager. Forstår selvf at jeg ikke bare kan gjøre det, men hvordan er mulighetene generelt for å kunne jobbe dager, ikke kveld/natt?

 

2: Hva ligger en realistisk årsinntekt på? Hvordan er mulighetene for å gjøre seg fortjent til lønnsøkning? (Videreutdanning f.eks)

 

3: Hva slags støtte får man i praksisåret? (Stipend/lån).

 

Takker for gode svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg lurte på om noen kunne svare på et par ting:

 

1: Hva er typiske arbeidstider? Jeg ønsker selv å jobbe mest mulig "vanlige" (8-16) dager. Forstår selvf at jeg ikke bare kan gjøre det, men hvordan er mulighetene generelt for å kunne jobbe dager, ikke kveld/natt?

 

2: Hva ligger en realistisk årsinntekt på? Hvordan er mulighetene for å gjøre seg fortjent til lønnsøkning? (Videreutdanning f.eks)

 

3: Hva slags støtte får man i praksisåret? (Stipend/lån).

 

Takker for gode svar.

 

Hei!

 

Mulighetene for "vanlig" arbeidstid, som 8-16, er ikke umulig. Hvordan turnusrotasjonen er varierer litt fra sted til sted, men det vanligste er at vanlig etterforskning stort sett foregår fra 8-16. Dette er en jobb du kan gå rett inn i etter tre år på skolen, og slettes ingen dum vei å gå dersom du finner ut at du liker etterforskning. Fordelen med mange typer etterforskningsjobber, er at du selv i stor grad styrer dagen din selv.. Det er jo du som sitter på saken, så bare den blir etterforsket, så har du ofte ganske frie tøyler til når du vil innkalle til avhør etc. Å jobbe orden på gata er nok stort sett forbeholdt turnus og "ugunstige tider".

 

Og det går naturlig videre i neste spørsmål om lønn. Jobber du turnus, så gir dette et lønnstillegg alene på mellom 30-50k i året (har skrevet mer spesifikt et annet sted i tråden om dette).

 

Grunnlønn varierer litt fra sted til sted, men det er vanlig å gå ut ifra lønnstrinn 39 for nyutdannede i PB1 stilling. Med litt småting iberegnet er det vanlig å anslå 360.000 som den lønnen en begynner med. Fordelen med politiet (staten generelt) er at alt er regulert til minste minutt. Det skal derfor ikke skje mye uforutsette ting før du får tillegg og overtid.

 

De fleste vil f.eks måtte vitne en del i retten (hvor mye avhenger av hvor du jobber), og det er overtidsbetalt.

 

Så har du overtid du selv kan velge å jobbe der distriktet trenger mer folk. Dette varierer veldig fra sted til sted, da noen distrikter har så stramme budsjetter at det nesten er uhørt. I Oslo er det f.eks gode muligheter for overtid for de fleste. Man har f.eks mye av det som heter "privatbetalt overtid". Det er i forbindelse med arrangementer av private hvor de er forpliktet til å ha et visst antall politibetjenter tilstede. Det kan f.eks være konserter i spektrum, fotballkamper på ullevål, trafikkdirigering oslo marathon, og andre mindre ting. Tar du en slik i måneden, hjelper det litt på lønna osv.

 

Mulighetene for å "rykke" opp er godt regulerte og gode. Dette er også omhandlet i en tidligere tråd på sida, men kort fortalt kan en f.eks jobbe tre år på samme sted, ha hospitert 6mnd et annet sted enn der du jobber til vanlig, og rykke opp til PB2 (to stjerner på skuldra). Da øker selvsagt også lønna. Tre nye år og litt andre ting, så har du PB3.

 

Antall kursdager/videreutdanning vil alltid variere fra sted til sted, da det er distriktet som betaler det. Du kan selvsagt videreutdanne deg på skolen vanlig, og bare ta permisjon fra jobb. Da vil det du utdanner deg til kanskje hjelpe deg inn i en konkret jobb, men gir ikke i seg selv automatisk lønnsøkning. Men studiepoengene du får for studiet kan du bruke videre som "byggekloss" for å komme deg opp til både PB2 og PB3. Dette gjelder også utdanning du allerede har (uansett hva det er i).

 

I praksisåret, og i studietida generelt, får du lån/stipend i lånekassa på lik linje med andre studenter på høgskole. Med andre ord; du blir ikke rik ;)

Lenke til kommentar

Da har jeg endelig tatt valget å søke på politihøgskolen 2013, da det stod mellom enten det eller en lektorutdanning. Jeg håper derfor at noen kan svare på noen spørsmål ang. studieplass. Er det slik at man kan endre studieplass etter ønske på intervju? Eller er det ønsket ditt fra samordna opptak som står gjeldene?

 

Hvilke studieplass er mest "lønnsomt" å velge ut ifra levekostnader? Muligheter for hybel, leiligheter, kollektiv? (Pris?) Studentmiljø? :)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-261816

Da har jeg endelig tatt valget å søke på politihøgskolen 2013, da det stod mellom enten det eller en lektorutdanning. Jeg håper derfor at noen kan svare på noen spørsmål ang. studieplass. Er det slik at man kan endre studieplass etter ønske på intervju? Eller er det ønsket ditt fra samordna opptak som står gjeldene?

 

Hvilke studieplass er mest "lønnsomt" å velge ut ifra levekostnader? Muligheter for hybel, leiligheter, kollektiv? (Pris?) Studentmiljø? :)

 

Du kan endre rekkefølge på studiestadane heilt fram til 01.juli.

Lenke til kommentar

Takk mezzanine for svar! :-)

 

Jeg er en aktiv fotballsparker i 2.divisjon og jeg lurer på hvordan dere mener mulighetene er for å kombinere fotballsparkingen med utdanningen er?

 

Burde være fullt mulig. Vi har blant annet eliteseriespillere i håndball på skolen, og de får det til! Det som avhenger hvor "lett" det blir er vel reisevei til treningene osv i forhold til skole!

 

Men svaret er ja :)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-261816

Burde være fullt mulig. Vi har blant annet eliteseriespillere i håndball på skolen, og de får det til! Det som avhenger hvor "lett" det blir er vel reisevei til treningene osv i forhold til skole!

 

Men svaret er ja :)

 

En kompis av meg gikk på PHS, og han var toppdommer. Dømte i Adeccoligaen og Tippeligaen i løpet av studietida. Var også utenlands osv. Så ja; då bør vel fotballspillinga og kunne kombineres.

Lenke til kommentar

Det er vel gode muligheter for å kombinere trening og politiutdanning, ja. Jeg kjenner en del som går på PHS, og de klarer seg kjempefint med trening/idrett ved siden av.

 

Spent på opptaket da. Nå nærmer det seg stadig følgeskjema også, så det er jo mye som skal sendes inn...

Det står blant annet at det kun er tjenesteuttalelse/attest som blir godkjent som bevis for førstegangstjeneste, men på blankett et-eller-annet. Regner med at det bare holder med en kopi av selve tjenesteuttalelsen da, og ikke noe mer?

Lenke til kommentar

Har en del pensum fra førsteklasse som selges, hvis noen av dere kommer inn til høsten. Bare ha det i bakhodet. Jeg har avsluttet studie på PHS. Fant ut i praksisåret at det ikke var noe for meg :)

 

Litt digresjon her. Men hvor mye brukte du på skolemateriale når du begynte? Og siden jeg er nysgjerrig, hva fikk deg til å innse at det ikke var noe for deg? :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det ble vel på ca 8-9k hvis jeg ikke husker helt feil.

 

Etter mye om og men innså jeg egentlig det at jeg ville gå en annen vei, har fått en ny drøm om å jobbe på sjøen nå. Politiet ble vel litt for negativt for meg, dessverre. Mye "drit" som skjer på gata og som du må takle. Så jeg fant ut at jeg ikke har lyst å jobbe med et så negativt yrke. Jeg mistet gløden ganskje kjapt. All ære for de som har gløden! :)

Endret av Capt.Bajazz
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå skal jeg ikke gå inn i en diskusjon om valget ditt, for det er som kjent aldri for sent og snu. Men, må bare få si at det å jobbe som politi kan være veldig mye mer enn å hanskes med bøller og nark på gata. Man har mange særorganer innenfor politiet, som gir utrolig mange muligheter. I tillegg, når man har en bachelor fra PHS og kanskje noen år på baken er det også mange muligheter utenfor politiet. Jeg vet om i alle fall en som har gått ut av politiyrket fordi han ble headhunta av oljebransjen for å jobbe med sikkerhet på plattform.

 

Bare ment som et lite tillegg til ditt innlegg Bajazz. Håper du trives i ny utdanning og yrke :)

Lenke til kommentar

Kan noen fortelle meg litt om hvordan vakter/turnus/arbeidstider fungerer generelt?

 

Jeg synes politi virker spennende men synes det er negativt dersom jeg mister mye av livet utenom ved å være hjemme hver dag når andre er på jobb, for så å jobbe på kveldene når mange kommer hjem. I helgene også, forsåvet.

 

Har ingen problemer med å jobbe "ugunstige" (for meg) arbeidstider av og til, men ikke fast.

 

Anyone?

Lenke til kommentar

Hei.

Har et spørsmål angående opptak på politihøgskolen.

 

Har en god stund nå gått rundt å lurt litt på hva jeg skal bli. I løpet av denne tiden har jeg rukket å bli 22 år og noen erfaringer klokere. Snittet mitt skulle tilsi at jeg kommer inn på skolen poengmessig dersom snittet ikke passerer fjorårets grenser.

Jeg har også funnet ut at jeg tror politiyrket er noe som passer meg svært godt som person og jeg føler meg egnet til arbeidet.

 

Når jeg var inne til førstegangstjeneste, ble jeg desverre tatt for å drikke alkohol på leir. Dette var ikke store greierne og det skjedde ute på stasjon og sent i tjenesteperioden. Ingen av oss var i tjeneste eller i nærheten av våpen eller lignende når hendelsen fant sted - sånn sett kan man si det var på "fritiden" men likevell på en militær leir. Vi satt en gjeng og nippa til noen pils og generelt så var terskelen for alkohol på leir veldig lav der jeg hadde tjeneste. Uansett fant MP ut at de skulle huke tak i noen av oss og ta oss inn til avhør. Først innrømmet jeg ingenting, for jeg var redd for kosekvensene det kunne få. Senere i avhør innrømmet jeg å ha drukket en pils på rommet på kaserna. Det ble ingen videre stor sak ut av det, men jeg fikk altså en hake på det militære rullebladet.

Ja - det er fullstendig høl i haudet av meg, men selv om regelverket lå der, så overså vi det. Synd, trist, leit for meg i ettertid.

 

Spørsmålet som dukker opp er jo om dette er noe de vil vektelegge i stor grad? Muligens vanskelig å si noe eksakt om, men det ser jo overhode ikke bra ut på papiret. Det står ingenting om det i tjenestepapirene mine, men jeg regner med det vil stå anført på det militære rullebladet dersom man går inn for å undersøke det. Om jeg kommer gjennom og stiller til intervju, så vil de nok helt sikkert ta opp denne hendelsen som skjedde for snart 2 år siden i forsvaret.

Er jeg en strøket kandidat tror dere? - om dere alene ser på hendelsen i forsvaret.. :hm:

 

Også en annen ting; er alder noe de vil vektelegge? Er det positivt eller negativt å være 23 år når man kommer inn på PHS? Igjen kanskje vanskelig å si og det kommer jo helt ann på person til person, men noen som vet sånn ca gjennomsnittsalder på førsteårs elever?

Endret av Mantoius
Lenke til kommentar

Du har ingenting å frykte dersom det ikke dukker opp på den uttømmende politiattesten du skal sende inn. Uansett er tipset mitt å være ærlig dersom spørsmålet skulle stilles.

Gjennomsnittsalderen for førsteårsstudentene lå på 25 for noen år tilbake. Vet ikke hva det er nå, men på skolen min er det studenter som er alt fra 20 til 39 år gamle. Desto eldre du er når du søker, desto fler alderspoeng og konkurransepoeng får du, ergo større sjangs for å komme inn. Jeg mener det er bedre desto eldre du er, da alder ofte tilsier mer livserfaring. Trenger ikke alltid å stemme men :p

Lenke til kommentar

Hei.

Har et spørsmål angående opptak på politihøgskolen.

 

Har en god stund nå gått rundt å lurt litt på hva jeg skal bli. I løpet av denne tiden har jeg rukket å bli 22 år og noen erfaringer klokere. Snittet mitt skulle tilsi at jeg kommer inn på skolen poengmessig dersom snittet ikke passerer fjorårets grenser.

Jeg har også funnet ut at jeg tror politiyrket er noe som passer meg svært godt som person og jeg føler meg egnet til arbeidet.

 

Når jeg var inne til førstegangstjeneste, ble jeg desverre tatt for å drikke alkohol på leir. Dette var ikke store greierne og det skjedde ute på stasjon og sent i tjenesteperioden. Ingen av oss var i tjeneste eller i nærheten av våpen eller lignende når hendelsen fant sted - sånn sett kan man si det var på "fritiden" men likevell på en militær leir. Vi satt en gjeng og nippa til noen pils og generelt så var terskelen for alkohol på leir veldig lav der jeg hadde tjeneste. Uansett fant MP ut at de skulle huke tak i noen av oss og ta oss inn til avhør. Først innrømmet jeg ingenting, for jeg var redd for kosekvensene det kunne få. Senere i avhør innrømmet jeg å ha drukket en pils på rommet på kaserna. Det ble ingen videre stor sak ut av det, men jeg fikk altså en hake på det militære rullebladet.

Ja - det er fullstendig høl i haudet av meg, men selv om regelverket lå der, så overså vi det. Synd, trist, leit for meg i ettertid.

 

Spørsmålet som dukker opp er jo om dette er noe de vil vektelegge i stor grad? Muligens vanskelig å si noe eksakt om, men det ser jo overhode ikke bra ut på papiret. Det står ingenting om det i tjenestepapirene mine, men jeg regner med det vil stå anført på det militære rullebladet dersom man går inn for å undersøke det. Om jeg kommer gjennom og stiller til intervju, så vil de nok helt sikkert ta opp denne hendelsen som skjedde for snart 2 år siden i forsvaret.

Er jeg en strøket kandidat tror dere? - om dere alene ser på hendelsen i forsvaret.. :hm:

 

Også en annen ting; er alder noe de vil vektelegge? Er det positivt eller negativt å være 23 år når man kommer inn på PHS? Igjen kanskje vanskelig å si og det kommer jo helt ann på person til person, men noen som vet sånn ca gjennomsnittsalder på førsteårs elever?

 

Må bare understreke at jeg ikke er sikker på dette, men ikke i noen forbindelser har jeg hørt at en sjekker militærrullebladet i forbindelse med opptak! Det kunne kanskje stilt seg annerledes om du ufrivillig måtte ut av militæret, men når de ikke har tatt det med engang på tjenesteuttalelsen din... Nei du har neppe noe å frykte!

 

Folk kommer inn på fartsbøter som har endt med anmeldelse (altså ikke små forenklede forelegg) og andre småting... At du tok en øl på kaserna i førstegangstjenesten tror jeg ikke er stort verre enn noe de fleste av oss har gjort ;)

 

Alderen din er helt fin!

Lenke til kommentar

Du har ingenting å frykte dersom det ikke dukker opp på den uttømmende politiattesten du skal sende inn. Uansett er tipset mitt å være ærlig dersom spørsmålet skulle stilles.

Gjennomsnittsalderen for førsteårsstudentene lå på 25 for noen år tilbake. Vet ikke hva det er nå, men på skolen min er det studenter som er alt fra 20 til 39 år gamle. Desto eldre du er når du søker, desto fler alderspoeng og konkurransepoeng får du, ergo større sjangs for å komme inn. Jeg mener det er bedre desto eldre du er, da alder ofte tilsier mer livserfaring. Trenger ikke alltid å stemme men :p

Godt å høre!

Fikk faktisk en veldig positiv opplevelse av militærpolitiet den gangen. Jeg tenkte at "nå er hælvette løs" men de hadde full forståelse for hvorfor jeg først ikke innrømmet feilen jeg hadde gjort og senere tilsto. Faktisk beklaget de at jeg ble plukket ut som syndebukk for hendelsen.

Ble trukket noen kroner i tjenestetillegg måneden etter, men det så jeg egentlig bare på som en fin straff til meg selv.

Angående alderspoeng har jeg i følge utdanning.no maks av hva som er mulig å oppnå allerede (8 alderspoeng)

 

Jeg har i tillegg sølv i de fleste militære skyttermerker og mange andre militære ferdighetsmerker. Dette er vel også noe de vektlegger? Fikk høre fra befalet mitt at tjenesten vi hadde fikk skyte langt mer enn hva en politistudent f.eks får gjøre i løpet av den 3-årsperioden de er studenter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...