Fub Skrevet 2. februar 2013 Del Skrevet 2. februar 2013 Hvis en kommer inn, når i august er det skolen begynner? Lenke til kommentar
Fub Skrevet 2. februar 2013 Del Skrevet 2. februar 2013 Hvis en kommer inn, når i august er det skolen begynner? Glem det, fant det Lenke til kommentar
Oneness Skrevet 3. februar 2013 Del Skrevet 3. februar 2013 Kanskje litt dumt spørsmål, men får man støtte av lånekassen under praksisåret? Lenke til kommentar
frøken87 Skrevet 3. februar 2013 Del Skrevet 3. februar 2013 (endret) Eg blir 21 i år, søkte i fjor og blei kalla inn til opptak, men fikk spysjuka kvelden før.. Snakk om karma Kor gammal er du? Huffdå.. snakk om uflaks Eg er 25 Endret 3. februar 2013 av frøken87 Lenke til kommentar
frøken87 Skrevet 3. februar 2013 Del Skrevet 3. februar 2013 Ja, då trur eg kanskje eg veit kven du er Ja, var karaktersnittet her og.. eg enda på nr. 23 i Bodø! Holde på å forbedre snittet eg og, satsar på me kjem inn i år Lenke til kommentar
Jmarth Skrevet 3. februar 2013 Del Skrevet 3. februar 2013 Ja, då trur eg kanskje eg veit kven du er Ja, var karaktersnittet her og.. eg enda på nr. 23 i Bodø! Holde på å forbedre snittet eg og, satsar på me kjem inn i år Da kommer vi inn i år vettu! Er greit å vite at vi kom igjennom intervju. du får ha masse lykke til videre med treningen, så snakkes vi på opptaksdagen 1.juni Lenke til kommentar
mfb Skrevet 3. februar 2013 Del Skrevet 3. februar 2013 I går tok jeg alle de fysiske testene. Dykk til 2m dyp m/ringer gikk bra. Benkpress klarte jeg makskravet 60kg x 18 = 3 poeng Chins klarte jeg 5reps for minimumkravet = 1 poeng Løpetesten klarte jeg minimumkravet = 1 poeng Svømming klarte jeg mediumkravet = 2 poeng. Jeg har da 7/12 mulige poeng, men dersom jeg eventuelt på opptak ikke klarer mer enn det jeg allerede klarer nå hva har dette å si? når er det de fysiske testene teller? dersom man f.eks kun klarer minstekravet på alt hva har det å si? Lenke til kommentar
Airdoodle Skrevet 3. februar 2013 Del Skrevet 3. februar 2013 Har lagt inn søknad nå. Søkte Oslo, Stavern, Kongsvinger og Bodø i den rekkefølgen. Jeg må nok lese litt mer om studiestedene før jeg bestemmer meg helt. Lenke til kommentar
Chaqwa Skrevet 4. februar 2013 Del Skrevet 4. februar 2013 Hei folkens! Søkte Oslo, Stavern, Kongsvinger og Bodø. Fant ut at jeg har 46,7 konkurransepoeng som er litt under kravet for Oslo burde jeg ha da Oslo som førstevalg? Det skal sies at det ikke er kjempeviktig for meg å komme inn på Oslo har bare det valgt i tilfellet jeg kommer inn der. Stavern har jeg vel god nok snitt for? Slik at jeg kan gå for Larvik om jeg ikke kommer inn i Oslo. Lenke til kommentar
Pjassop Skrevet 4. februar 2013 Del Skrevet 4. februar 2013 Jeg har da 7/12 mulige poeng, men dersom jeg eventuelt på opptak ikke klarer mer enn det jeg allerede klarer nå hva har dette å si? når er det de fysiske testene teller?dersom man f.eks kun klarer minstekravet på alt hva har det å si? De har vel veldig lite å si. Du trenger bare bestå. Lenke til kommentar
Airdoodle Skrevet 4. februar 2013 Del Skrevet 4. februar 2013 (endret) De har vel veldig lite å si. Du trenger bare bestå. Dersom man får 12/12 poeng og en annen person får 8/12 poeng, har det da ingenting å si at man presterte best? Altså har begge bestått, men resultatet i de fysiske testene har ingenting å si i seleksjonen utover bestått/ikke bestått? Endret 4. februar 2013 av Airdoodle Lenke til kommentar
Fub Skrevet 4. februar 2013 Del Skrevet 4. februar 2013 Dersom man får 12/12 poeng og en annen person får 8/12 poeng, har det da ingenting å si at man presterte best? Altså har begge bestått, men resultatet i de fysiske testene har ingenting å si i seleksjonen utover bestått/ikke bestått? Dersom en får 12 poeng vil jo sikkert det bli bedre tatt imot enn å være akkurat innenfor minstekravet. Hadde det hatt null betydning, kunne jo testene bare blitt gradert med bestått/ikke bestått... Tenker nå jeg Lenke til kommentar
Gjest medlem-261816 Skrevet 4. februar 2013 Del Skrevet 4. februar 2013 (endret) Dersom en får 12 poeng vil jo sikkert det bli bedre tatt imot enn å være akkurat innenfor minstekravet. Hadde det hatt null betydning, kunne jo testene bare blitt gradert med bestått/ikke bestått... Tenker nå jeg Så lenge ein består dei fysiske opptakskrava og blir funne skikka, så har det ingenting å seie. Då er det konkurransepoenga som avgjere om du kjem inn og evt kor du kjem inn. MEN; om poengsummen frå dei fysiske opptaksprøvene har noke å seie mtp skikka/uskikka, det veit eg ikkje... (Mi synsing: Kan aldri tru at det skal ha noke avgjerande betydning.) Endret 4. februar 2013 av medlem-261816 Lenke til kommentar
Pjassop Skrevet 4. februar 2013 Del Skrevet 4. februar 2013 Ser det er flere som sliter med en akademisering av utdannelsen: http://universitas.no/nyhet/57864/sykemelder-praksisen Politiutdannelsen ble vel høyskole blant annet for å gi bedre status og lønn? Men nå er mange kritiske til at det er mindre praksis og mer teoretisk og virkelighetsfjernt fluff. Lenke til kommentar
Pjassop Skrevet 4. februar 2013 Del Skrevet 4. februar 2013 Dersom man får 12/12 poeng og en annen person får 8/12 poeng, har det da ingenting å si at man presterte best? Altså har begge bestått, men resultatet i de fysiske testene har ingenting å si i seleksjonen utover bestått/ikke bestått? Jeg kan ikke se at det skal ha noe å si i det hele tatt. Består man minstekravene, så er man fysisk skikket. Får man maksimal poengsum på de fysiske kravene men ikke er personlig egnet så hjelper det ikke. Man har jo også åpnet for kvinner i yrket, og disse har lavere fysiske krav enn menn igjen, så de fysiske kravene må være tilnærmet irrelevante. Dette med ulike poeng på de fysiske testene er sannsynligvis noe som henger igjen fra tidligere. Opptaksprosessen er jo i endring, og det kommer flere endringer også. Det er blant annet snakk om at synskravet skal droppes eller reduseres (man kan fint bruke briller når man først jobber som politi, så hvorfor ha strengere krav ved opptak?). 1 Lenke til kommentar
Juggel Skrevet 4. februar 2013 Del Skrevet 4. februar 2013 Enig med Pjassop. Poengsummen kan dog være brukenes til en ting, som jeg egentlig ikke tror skjer i virkeligheten. Om det er to stk som både blir funnet skikket og har like konkurransepoeng, men som konkurrerer om èn plass, da kan de fysiske testene telle. En annen grunn til at det er karakterer i form av poeng, er at flere da sannsynligvis ikke slår seg til ro med å være innenfor minstekravene, men tilstreber å få så mange poeng som mulig. Man kan jo dra en sammenlikning i skolesammenheng; Karakterene er vanligvis A-F. De fleste vil ha så gode karakterer som mulig og leser som regel "mer enn man må". Man trenger jo bare en E for å få bestått. Har man bestått/ikke bestått vurdering kan det rett og slett hende man får inn flere som er dårligere trent for de trenger kun å være innenfor minstekravet. Den ordningen som er i dag med poengkarakterer gjør slik at mange av de som søker er i god fysisk form. Jeg tror med bestått/ikke bestått så hadde vi fått flere som har nøyet seg med å "bare" være innenfor. Utrolig kronglete formulert, men håper dere ser poenget 1 Lenke til kommentar
Airdoodle Skrevet 4. februar 2013 Del Skrevet 4. februar 2013 Enig med Pjassop. Poengsummen kan dog være brukenes til en ting, som jeg egentlig ikke tror skjer i virkeligheten. Om det er to stk som både blir funnet skikket og har like konkurransepoeng, men som konkurrerer om èn plass, da kan de fysiske testene telle. En annen grunn til at det er karakterer i form av poeng, er at flere da sannsynligvis ikke slår seg til ro med å være innenfor minstekravene, men tilstreber å få så mange poeng som mulig. Man kan jo dra en sammenlikning i skolesammenheng; Karakterene er vanligvis A-F. De fleste vil ha så gode karakterer som mulig og leser som regel "mer enn man må". Man trenger jo bare en E for å få bestått. Har man bestått/ikke bestått vurdering kan det rett og slett hende man får inn flere som er dårligere trent for de trenger kun å være innenfor minstekravet. Den ordningen som er i dag med poengkarakterer gjør slik at mange av de som søker er i god fysisk form. Jeg tror med bestått/ikke bestått så hadde vi fått flere som har nøyet seg med å "bare" være innenfor. Utrolig kronglete formulert, men håper dere ser poenget Eksempelet ditt med karakterer fungerer dårlig da karakterene man får i skolesammenheng vil ha noe å si for opptak, jobb etc. Men skjønte hva du mente. Jeg sikter selv etter 12/12 poeng og trenger bare å stå på litt mer med svømmetreningen for å få dette til. Derfor er det også litt ergerlig å høre at poengene på testene ikke har noe å si for opptak. Lenke til kommentar
Juggel Skrevet 4. februar 2013 Del Skrevet 4. februar 2013 Nå skal vi ikke være så bombastiske og si at de absolutt har null og nada å si. Men vi kan jo prøve med litt logisk tenking da. Hadde jeg sittet i opptaksnemda og fått inn en person som har 12/12 poeng (eller bra poengscore), har et fast håndtrykk og klar tale vil førsteinntrykket mitt være meget bra! På intervjuet er jo poenget å vise at man er en ålreit og fornuftig person og jeg mener nå i alle fall at god fysisk form er en indikator på endel sunne holdninger. Og en indikator på at man kan mestre det fysiske aspektet ved polititjenesteutøvelsen. God form vil i mange tilfeller også hjelpe når det kommer til psykisk mestring. Uansett. Kjør på og få en god poengsum! Helsegevinsten kommer til å telle når du kommer ut i B1 og har en hektisk skolehverdag. Jo bedre treningrutiner man har jo mer overskudd, det teller kanskje ikke så utrolig mye på et opptak, men det kan forenkle skolehverdagen betraktelig Lykke til 1 Lenke til kommentar
mezzanine Skrevet 4. februar 2013 Del Skrevet 4. februar 2013 Nå skal vi ikke være så bombastiske og si at de absolutt har null og nada å si. Men vi kan jo prøve med litt logisk tenking da. Hadde jeg sittet i opptaksnemda og fått inn en person som har 12/12 poeng (eller bra poengscore), har et fast håndtrykk og klar tale vil førsteinntrykket mitt være meget bra! På intervjuet er jo poenget å vise at man er en ålreit og fornuftig person og jeg mener nå i alle fall at god fysisk form er en indikator på endel sunne holdninger. Og en indikator på at man kan mestre det fysiske aspektet ved polititjenesteutøvelsen. God form vil i mange tilfeller også hjelpe når det kommer til psykisk mestring. Uansett. Kjør på og få en god poengsum! Helsegevinsten kommer til å telle når du kommer ut i B1 og har en hektisk skolehverdag. Jo bedre treningrutiner man har jo mer overskudd, det teller kanskje ikke så utrolig mye på et opptak, men det kan forenkle skolehverdagen betraktelig Lykke til Er ikke dette bare spekulering? Hovedpoenget med den nye opptaksmodellen var jo å gå fra vekk fra den gamle modellen hvor man vurderte kandidatene mer subjektivt opp mot hverandre (man tok inn de 250 beste søkerne man hadde totalt sett fra søkerbunken), og at man kjører samtale for å finne ut om du i hovedsak er uegnet (altså rett og slett i følge de ikke bør bli politi)? De har ikke lov å bare vurdere deg etter "det de føler for". De har en mal for bedømming, og klager du vil de vise denne til deg (begrunnelse). Da har de fylt ut hvordan du slår ut på seks områder: "Samhandling: Samarbeider godt med andre. Er støttende, empatisk og kommuniserer muntlig og skriftlig på en tydelig og forståelig måte. Åpenhet og inkludering: Viser imøtekommenhet og respekt overfor personer med annen bakgrunn, seksuell orientering, kjønn, religion og hudfarge enn seg selv. Er aktivt inkluderende, utforskende og gir alle like muligheter. Modenhet: Er bevisst egen styrke, svakhet og utviklingspotensial. Viser motivasjon og engasjement, og er kunnskapssøkende. Fremstår som trygg, tillitskapende og viser selvkontroll i krevende situasjoner. Handlekraft: Fremstår som ansvarlig og initiativrik. Er strukturert og systematisk i sin tenkning. Gjør selvstendige vurderinger, viser mot og besluttsomhet. Integritet: Fremstår som saklig og upartisk. Evner å handle i tråd med etiske retningslinjer. Analytisk evne: Viser læringsevne og innsikt i komplekse spørsmål. Er reflektert og gjør rasjonelle vurderinger." Hvor 12 eller 8 poeng på fysisk skulle komme inn her, får noen andre forklare meg. Det nærmeste en kan komme er er under "Motivasjon" og under "...viser motivasjon og engasjement, og er kunnskapssøkende". Da må en samtidig fortelle hvorfor det automatisk skal vise at man er mer motivert om man får 12 enn 8. Skjønner godt det er bittert å ikke stille med et håndfast fortrinn ved å levere maks av det de ber om. Trøsten får være at du med maks på alle ligger godt an til A/B på eksamen i tredjeklasse. Du vil da kunne fokusere på å holde ved like, å ikke øke på alt. Men har man gjort det de ber om, så har man gjort det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå