Gå til innhold

Tråden for opptak til Politihøgskolen 2013

Gjest medlem-261816

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Aner ikke!

Men dere kan slå dere til ro med at dere ikke trenger å vite noe, gjøre noe... ja, egentlig gjøre så mye annet enn å være spent og glede dere til mandag alle mann :)

Alt dere trenger å få vite/gjøre, vil ramle i fanget deres de første dagene, mens dere får "gå to og to" mellom program til program, og bare holde ut hendene og ta imot!

Første uka, foruten bøtter med introduksjoner til emner (som dere gjerne får enda en gang når dere faktisk begynner), er bare hygge med faddere, måltaking til uniformer, vester og gud vett, og grillings med rød saft.

Lave skuldre og myk start på et flott år! Kunne NESTEN ønsket det var meg! (men bare nesten!!!)

• Liker 2
Lenke til kommentar

sorry borry, de har allerede røket! Men likevel, ikke kjøp så mye bøker før dere er igang! Det vil være bøker som står på pensumslista som ikke er uunværlig! Det er kort vei til bokhandelen fra timen du skjønner at boka kommer godt med ;)

Men det er klart, orden, etterforskning, og lovsamlingene er det ingen vei utenom uansett - så klink til i hvert fall på de om noen selger

Lenke til kommentar

Noen detaljer å dele? :)

Var det vanskelig å få jobb i Oslo, eller hadde du bare toppkarakterer?

Karakterer er ikke alt, når du kommer dit at du skal begynne å søke jobber, men gode karakterer kommer godt med i pakken. Tidligere arbeidserfaring, studier du evt. har tatt tidligere samt gode referanser fra praksis/sommerjobb er ting som danner grunnlaget for om man får jobb der man vil. Selv jobber jeg i Stavanger, og trives veldig godt. Bare å glede seg til man er ferdig :)

Lenke til kommentar

Snakka med en bekjent av meg som skal ut i praksis nå og han forklarte det som et tallsystem hvor man ble trekt ut til prakisplasser? Noen som kan forklare?
Sånn han la det fram så virket det ikke som man kun påvirke resultatet ut i fra karakterer osv. De eneste forhold som eventuelt ble lagt til grunn var sosiale grunner som sivilstand og om man hadde barn.

Lenke til kommentar

Karakterer har ikke noe å si ved tildeling av praksisplass. Hver student for et tilfeldig trekt nummer. Jo lavere (vil jeg tro) nummer man får, jo større er sjansen for at man får tildelt plass på ett av sine 3 ønsker.

Og selvfølgelig, som du sier, kommer de som søker på sosialt grunnlag foran i køen.

Endret av Rusken4
Lenke til kommentar

Skader ikke med gode karakterer, men som det blir sagt, så er det overhode ikke alt.

Man kan, som ellers i samfunnet, ha forskjellige veier inn i ny jobb. Mange fortsetter å jobbe der de hadde praksis, hvor de som da skal ansette allerede kjenner deg og vet hva du står inne for allerede. Da er plutselig ikke hva du fikk i forvaltningsrett så viktig lenger.

Andre kan ikke tenke seg å jobbe der de hadde praksis (eller at de ikke lyser ut der), og må derfor begynne på mer bar bakke et helt nytt sted. Der ingen kjenner deg, og der det er mange (mange mange) søkere på få jobber, så må de som regel sortere etter noe før de kan begynne å ringe referanser, og da kan karakterene spille inn.

Andre får jobb via bekjente, som kjenner de fra før og kan tenke seg å ha vedkommende i stallen. Som sagt, etaten, og staten forøvrig er ikke så anerledes enn samfunnet øvrig når det kommer til stykket.

Lenke til kommentar

"Sivilstand" - kan det legges til grunne for meg for eksempel som har samboer og som selvf foretrekker å bo sammen? Det hadde jo vært konge, men jeg tviler egentlig på det. Ait?

I og med at det er studentene selv som setter statuttene for hva som skal vektlegges for sosiale grunner, så varierer det litt. Men som regel har de med sosial grunn blitt vurdert i kategorier som omtrent følgende:

1. Foreldre til kronisk sykt barn

2. Forsørgeransvar for barn

3. Delvis forsørgeransvar for barn

4. Gift

5. Registrert samboer (felles folkeregistrert adresse) i: (mitt år var det to år, ryktene sier det var ett år i fjor, og året før der aner jeg ikke... men klype salt her)

6. Toppidrett (her har det også vært litt subjektivt opp til praksisrådet, alt etter hvor mange søkere. Generelt har tommelregel vært at man ligger i elite, evt divisjonen under, landslag og lignende) Her er det vrient å gi noe fasitsvar.. Det er ikke til å stikke under en stol at adecco-ligaen f.eks regnes som litt mer "satsing" enn nest øverste nivå i mindre indretter, osv.

Tommelregel har vært at de fem første får i ønsket distrikt, hvorav de aller øverste også gjerne får velge nøyaktig hvilken stasjon (f.eks i Oslo), mens de på f.eks toppidrett for innenfor rimelig pendleavstand (f.eks bo/spille i oslo, praksis på romerriket eller asker/bærum)

Så har man en egen kategori, som er andre særskilte grunner. Dette er grunner som av en eller annen årsak faller utenfor overnevnte kategorier. Der er det ikke elevenes praksisråd som avgjør, men studieadministrasjonen ved søkndad og dokumentasjon.

Mange lurer på om det er grunn at en sitter med hus/leilighet med gjeld ved studiestedet, noe som ikke har holdt de årene jeg studerte der.

Håper det var svar nok!

Lenke til kommentar

5. Registrert samboer (felles folkeregistrert adresse) i: (mitt år var det to år, ryktene sier det var ett år i fjor, og året før der aner jeg ikke... men klype salt her)

6. Toppidrett (her har det også vært litt subjektivt opp til praksisrådet, alt etter hvor mange søkere. Generelt har tommelregel vært at man ligger i elite, evt divisjonen under, landslag og lignende) Her er det vrient å gi noe fasitsvar.. Det er ikke til å stikke under en stol at adecco-ligaen f.eks regnes som litt mer "satsing" enn nest øverste nivå i mindre indretter, osv.

Stemmer at det var 1 år registrert samboerskap som var kravet i fjor.

Stemmer også det du sier om toppidrett sett i forhold til hvem som søkte på dette grunnlaget i fjor og hvem som fikk ønsket sitt oppfylt på bakgrunn av dette.

Lenke til kommentar

Takk for mye nyttig informasjon :)

VG+ Kine (23) drømte om politijobb. I stedet selger hun kjøkkenutstyr. Mediesak av nyere dato om Kine som har søkt 35 politijobber, men som enda ikke jobber innen politiet.

23 år? Nettopp ferdig utdannet da. Blir litt merkelig å vinkle saken som at drømmen bare er å gi opp da.

Jeg har ikke VG+, men ut ifra overskriften og det lille som står setter jeg spørsmålstegn ved hvor hun har søkt, hva hun har søkt, hvilke karakterer hun har, hvilken jobberfaring og hvor bra attest hun har fra praksisåret. Det er mulig å få jobb som politi i Norge som ferdigutdannet, forutsatt at du er villig til å dra til mindre attraktive plasser og ikke er kresen.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke VG+, men ut ifra overskriften og det lille som står setter jeg spørsmålstegn ved hvor hun har søkt, hva hun har søkt, hvilke karakterer hun har, hvilken jobberfaring og hvor bra attest hun har fra praksisåret. Det er mulig å få jobb som politi i Norge som ferdigutdannet, forutsatt at du er villig til å dra til mindre attraktive plasser og ikke er kresen.

Samme Kine i denne saken her via PF http://www.pf.no/pf/aktuelt_na/nyhetsarkiv/2013/august/Har+s%C3%B8kt+35+politijobber.d25-TNlLUXJ.ips

Tallene om hvor mange som har fått fast er jo litt ("Av de 594 politistudentene som besto eksamen i vår, har bare 64 fått fast jobb i politiet") sannhet med modifikasjoner med tanke på at det er svært mange som har vært i sommerjobb/vikariat i sommer, som nå glir over i faste stillinger (i Oslo tiltrer det 69 stk alene i fast stilling i september).

Men ja, det stemmer at mange sliter med å komme seg i et midlertidig eller fast ansettelsesforhold. Kine har søkt det som er, og over det langstrakte land. Problemet er ofte de som ikke har noen naturlig vinkel inn (hverken kjennskap til sted, mannskap, eller så bra karakterer at du slår resten av bunka), og som samtidig konkurrerer mot en mye større masse enn tidligere.

Før søkte man der man ville og kunne tenke seg å jobbe - mens mange nå nærmest utvikler en søkeanoreksi, og søker på rubbel og bit uansett. Det gir kunstig høye søkertall på en del jobber, og da sliter en plutselig med å i det hele tatt komme til intervju fordi det er for mange søkere til å intervjue alle.

Dette problemet er reelt, og høyst frustrerende for de som ikke får jobb (og kanskje ikke føler seg nære engang). Samtidig, for hver som får jobb, roer det seg litt med tanke på at andre får slippe til. Legger vi hele "det er stortinget som utdanner det antall politi som trengs, og derfor bør sikre ansettelsen", så er det svært få yrker en kan være sikret jobb når en ennå tegner påfølgende august etter endt utdanning.

Får bare håpe det bedrer seg kraftig!

(om noen tolker dette dithen til at en vurderer det som usikkert å bli politi pga jobbfremtid, så er det bare å se hvor mange prosent som er i jobb i løpet av det første året... Det er nær sagt "alle som vil")

Lenke til kommentar

Dette problemet er reelt, og høyst frustrerende for de som ikke får jobb (og kanskje ikke føler seg nære engang). Samtidig, for hver som får jobb, roer det seg litt med tanke på at andre får slippe til. Legger vi hele "det er stortinget som utdanner det antall politi som trengs, og derfor bør sikre ansettelsen", så er det svært få yrker en kan være sikret jobb når en ennå tegner påfølgende august etter endt utdanning.

Med regjeringsskifte så er det jo muligheter for en bedring.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...