Gå til innhold

Tråden for opptak til Politihøgskolen 2013


Gjest medlem-261816

Anbefalte innlegg

Noen som skal fortelle meg litt om praksis året? Rekker man å jobb litt ved siden av, eller orker/rekker man ikke dette?

Hvor stor mulighet er det å få praksisplass der man ønsker? Jeg har ingen av de spesielle omstendighetene som gjør at man havner først i køen, søker praksissted på lik linje med alle andre. Grunnen til at jeg lurer er fordi jeg bor hjemme fortsatt, og ikke kommer til å ha råd til å flytt ut under praksisåret. Vil derfor ha plass på akershus eller oslo området. Jeg kan tenke meg det er stor kniving om disse plassene?

 

:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du rekker nok å jobbe ved siden av, det er det flere som har gjort. Det det kommer an på er om stasjonssjefen tillater at du jobber ved siden av. Noen steder mener de det kan være en ulempe at man ikke har 100% fokus på praksistiden.

 

Angående hvor du får praksisplass kommer det helt an på hvor du bor. Bor du i indre Billefjord og søker deg dit får du plass. Oslo er blant de plassene det er desidert vanskeligst å få plass. Du søker deg heller ikke til Oslo by, men hele distriktet. Det vil si at du blir plassert på en av politistasjonene eller lennsmannskontorene. Du søker deg altså ikke til en enkelt stasjon. Det samme er det i Hordaland.

Lenke til kommentar

Har det noe å si hvor man har praksisåret sitt med tanke på hvor man får jobb etter man er ferdig utdannet. Altså dersom man har hatt praksisåret sitt i Oslo er det lettere å få jobb der senere (erfaring, kjennskap)? Eller har ikke det noe å si, og det politistudentene som har utmerket seg får velge fra øverste hylle?

Lenke til kommentar

Du rekker nok å jobbe ved siden av, det er det flere som har gjort. Det det kommer an på er om stasjonssjefen tillater at du jobber ved siden av. Noen steder mener de det kan være en ulempe at man ikke har 100% fokus på praksistiden.

 

Angående hvor du får praksisplass kommer det helt an på hvor du bor. Bor du i indre Billefjord og søker deg dit får du plass. Oslo er blant de plassene det er desidert vanskeligst å få plass. Du søker deg heller ikke til Oslo by, men hele distriktet. Det vil si at du blir plassert på en av politistasjonene eller lennsmannskontorene. Du søker deg altså ikke til en enkelt stasjon. Det samme er det i Hordaland.

 

Feil.

 

Søker du Oslo, søker du en av fem politistasjoner her i byen.

Lenke til kommentar

Feil.

 

Søker du Oslo, søker du en av fem politistasjoner her i byen.

Direkte feil er det ikke det jeg skrev, men jeg var upresis. Du søker deg til Oslo politidistrikt (som består av 5 politistasjoner). I praksis betyr det at du havner i Oslo by i og med at alle politistasjonene ligger i byen. Poenget mitt var i alle fall at man ikke søker seg til èn enkelt stasjon, men blir plassert på en av de :)

Lenke til kommentar

Du rekker nok å jobbe ved siden av, det er det flere som har gjort. Det det kommer an på er om stasjonssjefen tillater at du jobber ved siden av. Noen steder mener de det kan være en ulempe at man ikke har 100% fokus på praksistiden.

 

Angående hvor du får praksisplass kommer det helt an på hvor du bor. Bor du i indre Billefjord og søker deg dit får du plass. Oslo er blant de plassene det er desidert vanskeligst å få plass. Du søker deg heller ikke til Oslo by, men hele distriktet. Det vil si at du blir plassert på en av politistasjonene eller lennsmannskontorene. Du søker deg altså ikke til en enkelt stasjon. Det samme er det i Hordaland.

 

Hva med de som har f.eks. barn med spesielle behov? Får ikke de heller velge stasjon, men bare på distriktsnivå?

 

Riktig. Ville bare gjøre klart at en ikke risikerer noe lensmannskontor når man får innvilget plass i Oslo pd. Da står det mellom sentrum, grønland, stovner, majorstua og manglerud politistasjon :)

 

Har hørt at det er mye bedre oppfølging på mindre politistasjoner. Og på lensmannskontorer får man en mye bredere erfaring enn f.eks. midt i Oslo sentrum, der man vel er mer spesialisert opp mot ordenstjeneste.

Lenke til kommentar
Er ikke PHS det samme som å utdanne seg til arbeidsløshet den dag i dag? Det vil si med mindre man har lyst til å jobbe som reinsdyrpoliti og i distriktene.

 

Hvordan mener du de utdanner seg til ledighet?

 

Mener du at de store byene ikke trenger nye etter hvert som folk pensjonerer seg eller flytter?

Lenke til kommentar

Hvordan mener du de utdanner seg til ledighet?

 

Mener du at de store byene ikke trenger nye etter hvert som folk pensjonerer seg eller flytter?

 

I vaktselskapet jeg jobber i har vi ansatt mange utdannede politibetjenter som ikke får jobb andre steder. I tillegg har jeg blitt fortalt av andre politibetjenter at det er utrolig mange av disse på flyplassen også.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig får de jobb andre steder. Men det er som du sier, man kan være uheldig og måtte flytte litt på seg i starten etter utdanning. Jeg lurer på motivasjonen deres hvis de ikke er villig til dette en kort periode. Og hvis de fortsetter i et vaktselskap fordi de er kresne på jobbalternativer kommer de seg aldri ut i jobb som politi. Det første arbeidsgiver vil spørre om er hvorfor de ikke har gått ut i jobb som politi før, og hvis geografisk plassering har vært problemet vil det være 3 andre som har ett år på ræva som reinsdyrpoliti foran i køen.

 

De aller aller fleste jeg har prata med på skolen er villig til å gå ut i jobb nesten hvor som helst. Det verste man kan gjøre er å være lite fleksibel på jobbmarkedet. Da vil andre få dyrbar arbeidserfaring, mens man selv blir på stedet hvil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I vaktselskapet jeg jobber i har vi ansatt mange utdannede politibetjenter som ikke får jobb andre steder. I tillegg har jeg blitt fortalt av andre politibetjenter at det er utrolig mange av disse på flyplassen også.

 

Det er klart det FINNES jobber. Det er bare å se på tallene hvor mange som er i arbeid fra fjorårets kull.

 

Som det blir sagt kommer det også an på søkeren.

 

- Gjorde du et godt praksisår? Gode referanser? Kanskje til og med utlyste stillinger der du var?

- Villig til å flytte på deg?

og mest av alt; er du villig til å jobbe med det du får der du er? MÅ du på orden, eller er etterforskning greit? Tåler du en vinter på oslo s i prosjektet der osv osv.

 

Så er det ikke til å stikke under en stol at med et halvt tusen uteksaminerte studenter (700 i til sommeren) vil du alltid ha noen med ræva karaterer og/eller elendig tjenesteuttalelser, rykte etc. Da kan veien være lang....

 

Så gjør et godt B2! For det er de som blir oppringt når du søker et annet sted!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
I vaktselskapet jeg jobber i har vi ansatt mange utdannede politibetjenter som ikke får jobb andre steder. I tillegg har jeg blitt fortalt av andre politibetjenter at det er utrolig mange av disse på flyplassen også.

 

Alle får selvsagt ikke jobb, men det er mange som går av med pensjon eller slutter hvert år, og disse må erstattes. I tillegg må det opprettes nye politistillinger over hele landet for å nå målet om to politibetjenter per 1000 innbyggere i Norge.

 

Å påstå at de utdanner seg til ledighet fordi ikke absolutt alle får jobb der de ønsker er tåpelig.

 

har fått tilbud av jobben nå å få gratis livredningskurs? er dette noe som kan være greit å ha med tanke på søknad eller har det ingenting å si?

 

Det har ingenting å si hvis ikke du er personlig egnet generelt (det får deg ikke inn). Hvis du er personlig egnet har det heller ikke noe å si (da er du inne alt, og konkurrerer på poeng og ikke kompetanse).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Det er klart det FINNES jobber. Det er bare å se på tallene hvor mange som er i arbeid fra fjorårets kull.

 

Som det blir sagt kommer det også an på søkeren.

 

- Gjorde du et godt praksisår? Gode referanser? Kanskje til og med utlyste stillinger der du var?

- Villig til å flytte på deg?

og mest av alt; er du villig til å jobbe med det du får der du er? MÅ du på orden, eller er etterforskning greit? Tåler du en vinter på oslo s i prosjektet der osv osv.

 

Så er det ikke til å stikke under en stol at med et halvt tusen uteksaminerte studenter (700 i til sommeren) vil du alltid ha noen med ræva karaterer og/eller elendig tjenesteuttalelser, rykte etc. Da kan veien være lang....

 

Så gjør et godt B2! For det er de som blir oppringt når du søker et annet sted!

 

B2? Vil det si praksisår?:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...