Gå til innhold

Tråden for opptak til Politihøgskolen 2013

Gjest medlem-261816

Anbefalte innlegg

Og er det noke som forteller at gruppeøvelsen er viktigere enn det andre?

Predikasjonskvalitet forteller om treffsikkerheten til de ulike testene.

Alt er like viktig, poenget mitt er alle snakker så mye om intervjuet, men til sammenlikning måler gruppeoppgaven flere mål (3 av 6) og er generelt ansett som et mer treffsikkert verktøy. Så kanskje man bør snu på flisa og heller tenke hvordan man framsto på gruppeøvelsen....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er vel uansett like greit å la den ligge der. Trenger ikke å hugge hode av folk bare for de har feiltolket noe..

Over til noe annet. Er der noen som har sett noen tall fra tidligere angående personlig uegnethet? Ser for meg at det ikke kan være noe særlig mer enn 20 prosent.

Lenke til kommentar

Ein eg kjenner skulle verta politi (trudde han), men han gjorde eit par tabbar under opptaksprøvene.

-Han visste at han berre klarte 5 kroppshevingar, så etter den femte berre slepte han seg ned. Observatøren vart forbanna, og kjefta på han fordi han ikkje forsøkte på ein til.

-Han hadde vore i militæret i nokre år, tenestegjort i utlandet, og var nok i overkant "militær" i intervjuet. For kompromisslaus, og ikkje heilt inne i "dialog"-tankegangen.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-261816

Grunnen til at jeg ikke gidder ta diskusjonen med deg, er måten du oppfører deg på.

Unødvendig å le av folk, og unødvendig med den fremtredenen.

Derimot tar jeg hekomo mye mer seriøst.

Så flott for hekomo då!

Leit at "hehehehe" skulle virke så støtande på deg. Ber om orsaking dersom du vart såra over at eg flirte litt over at du var så krystallklar på at det framkom tydelig i teksten, og eg ikkje såg dette. Det var altså ikkje deg eg lo av, men at vi såg ting så forskjellig sjølv om det skulle vere tydelig.

Kunne sjølvsagt vore klarare i måten eg skreiv på.

Lykke til med opptaket, værtfall!

Lenke til kommentar
Gjest medlem-261816

Predikasjonskvalitet forteller om treffsikkerheten til de ulike testene.

Alt er like viktig, poenget mitt er alle snakker så mye om intervjuet, men til sammenlikning måler gruppeoppgaven flere mål (3 av 6) og er generelt ansett som et mer treffsikkert verktøy. Så kanskje man bør snu på flisa og heller tenke hvordan man framsto på gruppeøvelsen....

Enig i at mange kanskje nedvurderer gruppeoppgåva. Trur dessutan at det kan vere enkelt å tenkte at ein gjorde bra på denne, utan egentlig å vite heilt kva det er dei vurderer. Leste ein plass at det var 30ulike statesment dei skulle vurdere, og at ein sjølv skal klare å vurdere seg sjølv heilt likt som det observatøren gjere vil vel kanskje vere vanskelig...

Sjølv tenkte eg mest på intervjuet i førekant og. Har nok mest med at dette har vore med i mange år, og har høyrt så mykje rart...

Gruppeøvelsen tenkte eg lite på. Følte jo at det gikkgreit, men vanskelig å vite når eg ikkje har sett dei 30 ulike parameterene.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-261816

Er vel uansett like greit å la den ligge der. Trenger ikke å hugge hode av folk bare for de har feiltolket noe..

Over til noe annet. Er der noen som har sett noen tall fra tidligere angående personlig uegnethet? Ser for meg at det ikke kan være noe særlig mer enn 20 prosent.

På PHS sine sider kan ein lese at nær 900 var funnet kvalifisert i fjor. Dvs bestått medisinsk, fysisk og funnet egna.

1477 vart innkalla til opptaksprøver i fjor.

Finner ikkje ut kor mange som møtte, og kor mange som rauk på fysisk/lege.

Lenke til kommentar
Ein eg kjenner skulle verta politi (trudde han), men han gjorde eit par tabbar under opptaksprøvene.

-Han visste at han berre klarte 5 kroppshevingar, så etter den femte berre slepte han seg ned. Observatøren vart forbanna, og kjefta på han fordi han ikkje forsøkte på ein til.

-Han hadde vore i militæret i nokre år, tenestegjort i utlandet, og var nok i overkant "militær" i intervjuet. For kompromisslaus, og ikkje heilt inne i "dialog"-tankegangen.

Du trenger bare bestå de fysiske testene. At noen har fått kjeft for å ikke gjøre mer enn minstekravet har jeg aldri hørt om før.

Jeg vet derimot at det er en god del som sparer seg på en øvelse for å være sikker på å klare en annen. Kroppsheving og benkpress påvirker hverandre, så hvis man er usikker på den ene lønner det seg å ikke ta seg ut på den andre hvis man har den først.

Jeg tror neppe at dette med at han bare tok minimumskravet i en av de fysiske testene var avgjørende for avslaget. Jeg vet om flere som kun har greid minimumskravet og fått karakter 1 i de fleste øvelsene, og de kom inn.

Lenke til kommentar

Du trenger bare bestå de fysiske testene. At noen har fått kjeft for å ikke gjøre mer enn minstekravet har jeg aldri hørt om før.

Jeg vet derimot at det er en god del som sparer seg på en øvelse for å være sikker på å klare en annen. Kroppsheving og benkpress påvirker hverandre, så hvis man er usikker på den ene lønner det seg å ikke ta seg ut på den andre hvis man har den først.

Jeg tror neppe at dette med at han bare tok minimumskravet i en av de fysiske testene var avgjørende for avslaget. Jeg vet om flere som kun har greid minimumskravet og fått karakter 1 i de fleste øvelsene, og de kom inn.

Sakset fra spm siden til phs:

"Vil resultatet på de fysiske opptakstestene kunne virke inn på konkurransepoengsummen?

Nei, men et godt resultat fra de fysiske testene vil være positivt i totalvurderingen av hver enkelt søker."

Ca 1035 gikk videre fra de fysiske prøvene i fjor. Ca 900 av disse gikk videre etter egnethetsvurdering.

Lenke til kommentar

Her bommar du, og det var poenget mitt. Dei fysiske testane er jo for så vidt ikkje heilt utan meining i seg sjølv. Men innsatsen, og innstillinga er også viktig. At ein berre gjev seg etter å ha klart minimumskravet og gjev F i å forsøka på ein til vert oppfatta som at ein ikkje gjer sitt beste, og kan vera uheldig i ein totalvurdering.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-261816

Her bommar du, og det var poenget mitt. Dei fysiske testane er jo for så vidt ikkje heilt utan meining i seg sjølv. Men innsatsen, og innstillinga er også viktig. At ein berre gjev seg etter å ha klart minimumskravet og gjev F i å forsøka på ein til vert oppfatta som at ein ikkje gjer sitt beste, og kan vera uheldig i ein totalvurdering.

Har eg aldri hørt om.... Han som var leiar for opptaket hos oss sa at målet for dei fysiske testane var å få bestått, og den øvrige poengskalaen fekk vere ein motivasjon for kvar enkelt.

Lenke til kommentar

Morsomt å tenke på at jeg nesten strøyk på benkpress. Var fullstendig peist i brystet etter svømminga! Det dirra i brystet allerede på første rep.

I går tok jeg 22kg x 12rep x 3set (rundt 1 minutt kvile mellom hver set )med dumbbell benkpress - skulle tro det er tyngre enn 60kg x 5rep x 1set. 22kg dumbbell skulle jo tilsvare 44kg på en stang.

Har eg aldri hørt om.... Han som var leiar for opptaket hos oss sa at målet for dei fysiske testane var å få bestått, og den øvrige poengskalaen fekk vere ein motivasjon for kvar enkelt.

Vi fikk nøyaktig samme beskjed.

Endret av Mantoius
Lenke til kommentar

Morsomt å tenke på at jeg nesten strøyk på benkpress. Var fullstendig peist i brystet etter svømminga! Det dirra i brystet allerede på første rep.

I går tok jeg 22kg x 12rep x 3set (rundt 1 minutt kvile mellom hver set )med dumbbell benkpress - skulle tro det er tyngre enn 60kg x 5rep x 1set. 22kg dumbbell skulle jo tilsvare 44kg på en stang.

Vi fikk nøyaktig samme beskjed.

Da kan en fort gå på en smell. For alt vi vet kan de si dette for å faktisk teste motivasjonen og innsatsviljen til folk.

Dette står på PHS sine sider:

"Vil resultatet på de fysiske opptakstestene kunne virke inn på konkurransepoengsummen?

Nei, men et godt resultat fra de fysiske testene vil være positivt i totalvurderingen av hver enkelt søker."

Velger å tro at det faktisk finnes poengsum på fysisk opptak for en grunn. Og at selv om det ikke snakkes høyt om det, så har det nok noe/en del å si for helhetsbildet.

Opptaket har vært gjennom så store og dramatiske endringer, at jeg nekter å tro at poengsummene for fysisk opptak bare er der for moro skyld.

Endret av stavangern
Lenke til kommentar
Gjest medlem-261816

Noen som vet om man får utdelt uniformen helt i starten av skoleåret? Siden man skal ha uniform mens man er på skolen, betyr det at man har den på seg når man reiser til og fra også? Synes det virker litt rart å bevege seg rundt i politiuniform utenfor skolen når man ikke har politimyndighet :p

I følge venner på PHS tok man mål til uniformen i starten av skuleåret, og mottok denne før jul. Dei starta ikkje å bruke uniform før etter nyttår.

I følge dei reiser man ikkje til og fra i uniform, men skifter på skulen. Ein har viss nok skap der.

Lenke til kommentar

Sant nok det. Men 11/12 hjalp ikke meg i fjor. Da fikk jeg det + greit på gruppeøvelse, men et meget svakt intervju og dårlig på personlighetststesten felte meg i fjor. Uansett føler meg bedre rustet i år og jeg har modnet en del, men vet aldri. Håper at jeg ikke får svar før til torsdag eller fredag. Kjedelig å være deprimert på flyet hjem fra Spania om det skulle gå dårlig.

Lenke til kommentar
Da kan en fort gå på en smell. For alt vi vet kan de si dette for å faktisk teste motivasjonen og innsatsviljen til folk.

De som er der under de fysiske testene er der for å hjelpe folk gjennom det, ikke for å psyke folk ut, teste dem mentalt eller på andre måter drive et psykologisk spill. Opptaksmetodene er dokumentert i en rapport som tidligere er linket til her. Den personlige egnetheten kartlegges etter de fysiske testene, ikke som en del av dem.

Videre er det altså slik at folk som kun har klart laveste karakter på øvelsene har kommet inn, samtidig som vi ser at folk som har nærmest toppscore ikke har blitt funnet egnet. Det ser altså ut fra det vi vet ut til å være liten sammenheng mellom resultater på de fysiske testene og om man blir funnet egnet eller ikke.

De fysiske testene er teoretisk sett en del av et helhetsbilde, men det ser ikke ut til å bli vektlagt i nevneverdig grad, hvis de i praksis blir det i det hele tatt.

Lenke til kommentar

De som er der under de fysiske testene er der for å hjelpe folk gjennom det, ikke for å psyke folk ut, teste dem mentalt eller på andre måter drive et psykologisk spill. Opptaksmetodene er dokumentert i en rapport som tidligere er linket til her. Den personlige egnetheten kartlegges etter de fysiske testene, ikke som en del av dem.

Videre er det altså slik at folk som kun har klart laveste karakter på øvelsene har kommet inn, samtidig som vi ser at folk som har nærmest toppscore ikke har blitt funnet egnet. Det ser altså ut fra det vi vet ut til å være liten sammenheng mellom resultater på de fysiske testene og om man blir funnet egnet eller ikke.

De fysiske testene er teoretisk sett en del av et helhetsbilde, men det ser ikke ut til å bli vektlagt i nevneverdig grad, hvis de i praksis blir det i det hele tatt.

Sier på ingen måte at det er noe psykologisk spill, eller for å psyke noen ut. De er der for å hjelpe, og som dem sa på opptaket: Sørge for at folk kommer igjennom.

Men, det vil være urimelig å tro at disse ikke har en slags dialog med opptaksnemda. Det blir sagt fra PHS sin side, at holdningene til kandidaten på selve opptaksdagen, blir også vurdert.

I den grad man er sosial, hjelpsom osv. Det blir lagt merke til hvem man er, og det blir diskutert.

Dette hørte og opplevde vi selv med egne øyne/øre under opptak.

Så ja, de er absolutt der for å hjelpe, men det står klart og tydelig på PHS sine egne sider at poengsummen og innsatsen faktisk betyr noe i helhetsvurderingen.

Jeg har sitert dette to ganger, og gidder ikke sitere det en tredje gang. Jeg fikk også konkrete spørsmål på intervjuet rundt de fysiske prøvene, uten at jeg ønsker å utdype.

De opptaksmetodene som er nevnt i dokument, går kun på området egnethet, og da gruppeoppgave, intervju og personlighetstest.

Det blir som å si at erfaring ikke skal telle, siden erfaring ikke er nevnt i disse dokumentene.

Men logisk nok vil jo en person som har svært bra relevant erfaring, stille ganske sterkt når det gjelder egnethet. Altså, erfaring teller, feks språk, tidligere arbeid og liknende.

Endret av stavangern
Lenke til kommentar

Dette står på PHS sine sider:

Velger å tro at det faktisk finnes poengsum på fysisk opptak for en grunn. Og at selv om det ikke snakkes høyt om det, så har det nok noe/en del å si for helhetsbildet.

Opptaket har vært gjennom så store og dramatiske endringer, at jeg nekter å tro at poengsummene for fysisk opptak bare er der for moro skyld.

Man må jo tenke at en kandidat som får 3 på alle fysiske tester nødvendigvis ikke er egnet til å bli politi. Trening er noe de aller aller fleste kan gjøre og man kan bli bedre i alle øvelser. Fysisk form er ikke fastsatt og vil i aller høyeste grad være avhengig av innsats over tid. En kandidat som kanskje akkurat består det fysiske kan ha en holdning som er meget god for politiarbeid. Etter litt trening kan plutselig denne kandidaten ligge på over 2 i alle øvelser. Likeledes kan det slå andre veien. Noen mister inspirasjon og motivasjon til trening og da går man fra å være i toppform og en 3`er-kandidat til å kanskje bare akkurat bestå tilsvarende fysiske tester.

Jeg ser ikke akkurat på politiet som en majoritet av veltrente mennesker. Det er sikkert en god del politifolk som knapt har fysisk fostring i hverdagen sin, så har man de som brenner for det og som har en høy mengde trening.

Endret av Mantoius
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...