Rose86 Skrevet 19. januar 2013 Del Skrevet 19. januar 2013 Hei! Jeg er en jente på 26 år og etter mange års refleksjon og utprøving vet jeg nå helt sikkert at drømme jobben er politi. Til dette har jeg noen spørsmål jeg håper noen kan svare på. 1. Har skeive hornhinner og -2 på øynene, blir det bra Nok ved å ta laser operasjon? 2. Har noen erfaringer ved dette/ anbefale sted? 3. Ble diagnosert som 16 åring med lett ulcerøs colitt. (Krysses av på lege skjemaet ved magesykdommer) Dette er snart 11 år siden, aldri hatt en fraværsdag i henhold til jobb og fungerer kjempefint. Hvor mye legger opptaksnemnda vekt på dette? -Kan jeg risikere å bli avvist? Håper på svar Lenke til kommentar
Juggel Skrevet 19. januar 2013 Del Skrevet 19. januar 2013 Hei hei, du kommer ikke til å angre den dagen du står ferdig utdanna 1. Tar du laseroperasjon kommer du å få syn på linje med jagerflypiloter, altså perfekt. Det er en dyr investering og jeg kjenner noen som har tatt det av forskjellige grunner, ingen har angret. Livskvaliteten blir så til de grader mye bedre (sier de da) 2. Jeg har ikke greie på hvilke steder som er mest anerkjent osv, men fant dette på google http://www.dagbladet.no/2011/01/10/tema/operasjon/helse/oye/15009099/ gå nederst på linken så er det en tabell. 3. Dette er jeg usikker på. Men om ikke annet så teller det positivt at du fungerer bra til vanlig. Allikevel er jo ikke politiet en vanlig jobb heller. Hvordan fungerer magen ved anstrengelser og evt. basketak på byen, for det vil du havne i som politi? Og er du avhengig av medisiner? Dette går det an å ringe inn til opptakskontoret om, så får du kanskje et litt mer spesifikt svar. Lenke til kommentar
Rusken4 Skrevet 20. januar 2013 Del Skrevet 20. januar 2013 Jeg tok laseroperasjon hos Memira på Majorstuen i Oslo før opptaket i fjor. Lenke til kommentar
Mann20 Skrevet 20. januar 2013 Del Skrevet 20. januar 2013 Hei! Jeg er født tidlig på året og fyllt 20 nå. Har funnet ut at jeg tror PHS er tingen for meg. Leste masse i tråden for i fjor og blir gøy å følge med fremover da jeg skal prøve meg selv også. :-) Jeg tror at karakterene og de fysiske kravene er greie. Tror egentlig også at jeg er egnet for tjeneste slik at en personlig samtale skal gå fint, men man vet jo aldri så det blir spennende. Jeg er veldig spent og litt nervøs. Tips tas gledelig imot! Lenke til kommentar
Goldshoten Skrevet 20. januar 2013 Del Skrevet 20. januar 2013 Har dato for laseroperasjon selv. Jeg har godt nok syn til å komme inn (0.75 nærsynthet), men det er irriterende nok. Det var irriterende da jeg var i Forsvaret også. Jeg håper det er verdt det! Spent på søknaden i år! Jeg fyller 22 til sommeren, og dette blir min første søknad til PHS. Tvi tvi! Lenke til kommentar
Pjassop Skrevet 21. januar 2013 Del Skrevet 21. januar 2013 Jobber man tre år ett sted (f.eks på etterforskning), får man derimot det hele godkjent som "fagområde", som er hakket høyere. Vil det si at hvis man jobber med ordenstjeneste i tre år så rykker man automatisk opp til PB2? Eller er det bare hvis man jobber utenfor det man jobber med til vanlig? Lenke til kommentar
Pjassop Skrevet 21. januar 2013 Del Skrevet 21. januar 2013 Førstegangstjeneste var et må-krav tidligere i politet, og det diskuteres om det skal gjeninnføres. Så å si at det ikke er relevant vet jeg nå ikke om stemmer. Det er ikke et stort minus å ikke ha avtjent førstegangstjeneste, det er ikke et krav så det har ingen innvirkning. (Kun ca 1/3 av hvert kull de siste årene som går inn i Forsvaret, så du er ikke alene) Førstegangstjeneste er ikke da egentlig spesielt relevant i seg selv? Det er dine personlige egenskaper som er det. Lenke til kommentar
Pjassop Skrevet 21. januar 2013 Del Skrevet 21. januar 2013 Men verre enn det; kun overkant av 900 søkere kom til de psykiske vurderingene. Med andre ord; PHS trengte 720 av disse. Jeg vil vel tro at de fleste normalt oppegående mennesker med sunne holdninger er egnet til å jobbe i yrket? Lenke til kommentar
Mann20 Skrevet 21. januar 2013 Del Skrevet 21. januar 2013 Noen som vet hva karaktersnittet ligger på for 2013? Lenke til kommentar
Jusst Skrevet 21. januar 2013 Del Skrevet 21. januar 2013 Noen som vet hva karaktersnittet ligger på for 2013? Det er det ingen som vet før søknadsfristen er ute, og omprioriteringer er gjort. Du kan lese om fjorårets poenggrenser her: http://www.phs.no/Studietilbud/Bachelor/soknadsprosess/rangering-av-kvalifiserte-sokere/ Lenke til kommentar
Rusken4 Skrevet 21. januar 2013 Del Skrevet 21. januar 2013 Vil det si at hvis man jobber med ordenstjeneste i tre år så rykker man automatisk opp til PB2? Eller er det bare hvis man jobber utenfor det man jobber med til vanlig? Du må innom minst 2 avdelinger for å kvalifiseres til PB2 på 3 år. Lenke til kommentar
mfb Skrevet 21. januar 2013 Del Skrevet 21. januar 2013 Har et lite spørsmål angående synstesten. Har nå tatt hele legesjekken samt synstest og hørselstest. Synstesten tok jeg hos fastlegen da jeg så på plansjetten med bokstaver fra ca 4-5m avstand og klarte alt. Har aldri brukt briller eller linser og har godt syn. Da skrev legen på skjemaet: Synsstyrke uten korreksjon. Høyre øye 1,25, Venstre øye 1,25. Hva vil dette si? Er nemlig usikker siden det på phs.no står, og jeg siterer: "Opptak forutsetter normalt godt syn som ikke er svakere enn 5/10 6/12 (0.5) ukorrigert. Dette er synsstyrke i dioptrier, og må ikke misforstås som brillestyrke." Hva betyr i mitt tilfelle da 1,25? skjønner ikke helt dette. takker for svar Lenke til kommentar
Gjest medlem-261816 Skrevet 21. januar 2013 Del Skrevet 21. januar 2013 Har et lite spørsmål angående synstesten. Har nå tatt hele legesjekken samt synstest og hørselstest. Synstesten tok jeg hos fastlegen da jeg så på plansjetten med bokstaver fra ca 4-5m avstand og klarte alt. Har aldri brukt briller eller linser og har godt syn. Da skrev legen på skjemaet: Synsstyrke uten korreksjon. Høyre øye 1,25, Venstre øye 1,25. Hva vil dette si? Er nemlig usikker siden det på phs.no står, og jeg siterer: "Opptak forutsetter normalt godt syn som ikke er svakere enn 5/10 6/12 (0.5) ukorrigert. Dette er synsstyrke i dioptrier, og må ikke misforstås som brillestyrke." Hva betyr i mitt tilfelle da 1,25? skjønner ikke helt dette. takker for svar 1,25 er det beste du kan ha! :-) 1,00 er dårligere enn 1,25 f.eks. 0,50 er dårligere enn 1,25, så du er godt innanfor. Lenke til kommentar
mezzanine Skrevet 21. januar 2013 Del Skrevet 21. januar 2013 Vil det si at hvis man jobber med ordenstjeneste i tre år så rykker man automatisk opp til PB2? Eller er det bare hvis man jobber utenfor det man jobber med til vanlig? Syv år så rykker du automatisk opp. Uten det må du jobbe tre år og enten ha nok studiepoeng (fra et studie som ikke er PHS naturligvis) eller planmessig tjeneste fra to andre steder enn der du arbeider. Men det går fort Jeg vil vel tro at de fleste normalt oppegående mennesker med sunne holdninger er egnet til å jobbe i yrket? Veldig sant, og veldig godt formulert. Jeg vet ikke hvor kritisk jeg heller er til selve "egnet/uegnet", da man har de samme mulighetene som før til å luke ut der man mener man har kandidater som ikke er egnet til å bli politi. Men for å ta et tankeeksperiment.... På en linje med 9 stk, hvor de to første faktisk er uegnet, så vil det satt litt på spissen ikke ha noe å si hvordan de siste syv er - for de "må" inn. Førsteklassingene jeg har hatt noe med å gjøre i år er flotte folk, og har ingen dårlige erfaringer. Så jeg håper jo selvsagt det bare er jeg som svartmaler og sprer eder og galle! Men Det er ikke mange prosentene nedgang i søkermasse før det kan bli prekært. Men du slette tid å så negativ jeg er! Feil tråd til slikt! Om et halvt år til, når dere står med brevet i hånda med navnet til en av skolene på, ja da blåser du greit i dette Beste dagen... Lenke til kommentar
mfb Skrevet 22. januar 2013 Del Skrevet 22. januar 2013 har tenkt til å utrede meg for ryggen min da jeg har hatt litt moderate plager siste årene. dersom jeg utreder meg på ullevål sykehus av ryggspesialister og de finner ut at jeg har en skade, men som er fullt helbredelig med tilrettelagt trening vil dette være noe som kan gi meg avslag på søknad? Jeg tenker jo at dersom man kan bli frisk og ikke være plaget bør ikke det ha noe å si, men kan jo hende at opptakslegene kan tenke at dersom man har skadet seg en gang før er det større sannsynlighet for å skje igjen kontra en som aldri har hatt det. noen som vet noe rundt dette? De har jo fullt innsyn i journaler Lenke til kommentar
Juggel Skrevet 23. januar 2013 Del Skrevet 23. januar 2013 De har ikke fullt innsyn i journaler, om du ikke tillater det. Om du er frisk ved opptak og klarer opptakskravene ser jeg ikke noe problem i det. Finnes mange eksempler på folk som har hatt ryggskade, men som fungerer minst like fint som alle andre Lenke til kommentar
Rusken4 Skrevet 23. januar 2013 Del Skrevet 23. januar 2013 Jeg har tidligere hatt prolaps i ryggen. Dette noterte jeg på legeskjemaet. Legen spurte om det på opptaket. Sa bare at jeg ikke har hatt smerter i ryggen på flere år. Det var ikke noe problem i mitt tilfelle. Lenke til kommentar
Airdoodle Skrevet 25. januar 2013 Del Skrevet 25. januar 2013 Etter at man har sendt inn søknad nå i februar på Samordna opptak, får man da melding at man blir sendt videre til opptak senere? I så fall når ca kommer dette til å skje? Greit å få en dato med denne meldingen så jeg kan si fra til arbeidsgiver. Lenke til kommentar
Rusken4 Skrevet 25. januar 2013 Del Skrevet 25. januar 2013 Etter at man har sendt inn søknad nå i februar på Samordna opptak, får man da melding at man blir sendt videre til opptak senere? I så fall når ca kommer dette til å skje? Greit å få en dato med denne meldingen så jeg kan si fra til arbeidsgiver. Innkallelse til opptaksprøver blir sendt ut rundt 1. mai. Gjennomføring av opptaksprøver skjer i perioden ca. 21. mai til 21. juni avhengig av hvor i landet du velger å møte til opptaksprøver. Du velger selv hvilken dato du vil møte til opptaksprøvene, men det gjelder å være tidlig ute med å sette seg opp på den datoen som passer best for deg da enkelte dager kan bli fulle. Lenke til kommentar
Sahara- Skrevet 25. januar 2013 Del Skrevet 25. januar 2013 Gi gass! Ikke overanalysere nå. Tren målrettet mot opptaket, bli kjent med politietaten og gjør ditt beste. At du er 20 år har ingenting å si. Det ble tatt opp mange 20 åringer i fjor! Sålenge du viser at du er utadvendt, reflektert, ha dine egne meninger, ha sunne verdier så kommer du inn! Jeg skjønner at du lurer på enkelte ting er til din fordel, om du burde gjøre slik og datt, men til syvende og sist må du tro på deg selv! De leter ikke etter superwoman . Lykke til! Så hyggelig med litt oppmuntring! Jeg håper jeg kommer inn, og tror jeg gjør det også. Er selvfølgelig litt redd for at dem kanskje gir meg avslag for at jeg skal modne ett år til, for så å søke meg inn på nytt. Det hadde vært ganske kjipt, da jeg ikke har særlig lyst til å utsette utdanningen med enda et år =/ men jeg får bare gi gass som du sier, og håpe på at det går min vei! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå