Gå til innhold

Sykelig Overvektig - Trenger hjelp med nye matretter!

Anbefalte innlegg

Hei, som titelen sier, så er jeg sykelig overvektig. Jeg er 24 år gammel, har en BMI på 50, enda ingen sykdommer (diabetes, karsykdommer etc.. ). Jeg har lekt med livet i mange år og risikoen blir større for hvert år som går (vektoppgang). I hele livet mitt som overvektig (15 år) har jeg skyldt på alle andre enn meg selv. Jeg er overvektig fordi barneværnet tok meg, fordi huset våres brant ned til grunnmuren, fordi faren min var alkoholiker og kunne ikke ta vare på meg, fordi moren min fant seg en type som slo og sparket meg, fordi jeg har blitt utsatt for psykologist terror i mange år, fordi jeg ble mobbet, fordi ingen orker å være sammen med meg.

Uansett hvor mye jeg skylder på disse tingene, så vil de aldri hjelpe meg i min kamp mot overvekt. Dette er noe jeg nylig har forstått og spikret inn i hodet mitt. Jeg hater og elsker mat. Jeg hater mat fordi jeg mener det har skyld i min sykelige overvekt. Jeg elsker mat fordi det gir meg en komfort da alt annet i livet har gått til helvete.

Mine spisevaner har gått fra å spise hele tiden, til å spise 1 gang om dagen men en sykelig stor porsjon, til å spiser flere større porsjoner om dagen, til å ikke spise noe annet enn kjeks/kake, cola etc...

Eneste maten jeg har laget er; steking av pizza, mikromat, taco, lasagna, spagetti, kyllingvinger, kylling lår, wiener og grill pølser. Noen ganger fisk. Men da spiser jeg langt mer enn en porsjon for 1 person.

Jeg trenger hjelp til å danne meg en ny kokebok med retter som hjelper meg og ikke skader meg. Dette må være retter som er målt opp for 1 person (ops! kalorier). Jeg er dum når det kommer til matlaging, så oppskriftene må være veldig detaljerte i tillegg. Jeg tåler ikke sjømat, majones, rømmeprodukter. Av fisk spiser jeg bare Ørret og Laks.Jo mer smak retten har, jo bedre er det for meg å forholde meg til det.

Jeg håper at jeg kan få så mange oppskrifter som mulig slik at det er mulig å lage en matplan for en hel uke med en del variasjoner. Jeg vil takke alle som ønsker å hjelpe meg med en oppskrift som forhåpentligvis kan være viktig støttespiller for meg for min nye kamp mot overvekten.

MvH Ivar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Det er jo ingen rask løsning på dette. Ofte velger man en gastrisk bypass, en løsning som folk venter i årevis for å ta og det kan også være løsningen for deg.

Generelt så bør du vel unngå sukker og fett, og velge produkter med innhold som kroppen klarer å bryte ned. En relativt enkel rett som smaker godt er å steke laks, lage ris og koke frosne grønnsaker og blande dette i en gryte. Enkelt og velsmakende, og du kan variere mengden av de ulike tingene og type grønnsaker for å få den smaken du ønsker.

Jeg vet også at mobbeofre MÅ gjennom en psykolog om de ønsker å gå ned i vekt. Før man får bearbeidet følelsene og minnene vil man aldri fikse forholdet til mat.

Eneste maten jeg har laget er; steking av pizza, mikromat, taco, lasagna, spagetti, kyllingvinger, kylling lår, wiener og grill pølser. Noen ganger fisk. Men da spiser jeg langt mer enn en porsjon for 1 person.

Det finnes sunne utgaver av pizza, hvor man bl.a lager med grov bunn, sunnere karbonadedeig og ikke går amok med ost. Pølser er også i ulike sunnere versjoner, likte selv laksepølsene når de fantes.

Lykke til!

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Min tanke er i første omgang ikke tenke på porsjoner og størrelsen på disse, men hva som er på tallerken.

Enkle måter å lage mat på er å bake/dampe. F.eks hvis kyllingfilet er noe som man liker, dropp stekepannen, men legg den heller i ovnen på 200 grader i ca 20 min. Samme med laks. Bak det. Det blir faktisk saftigere enn stekt, samtidig som man ikke trenger fett for å steke det. Hvis du også bruker al.folie vil du også samle opp kraften som er en fin saus å bruke. Krydderbruk er opp til deg. ca 1/4 av tallerken med kjøtt. Prøv å spis fisk og fjærkre, mindre av rødt kjøtt. Ikke fordi jeg har noe moralske kvaler mot rødt, men rødt kjøtt er mat som er hardere for fordøyelsessystemet å bryte ned enn de andre typene.

Men halvparten av tallerken bør være grønnsaker.Friske grønnsaker. Som f.eks brokkoli. Kutt det opp. Damp de i til de er akkurat nestenmøre. Er to grunner til at man bør spise mye grønnsaker. En er det rent ernæringsmessige, men også som overvektig har man ofte problemer med avføring. Grønnsaker har den egenskapen at mange av mageproblemene kan spores tilbake til for lite fiber.

Litt potet/ris/bygggryn, som opptar max 1/4 av tallerken. Hvis du vil at potet skal kokes raskere er det bare å dele den opp i mindre biter.

Problemet er jo det ovenfor ofte kan bli smakløst om man ikke er flink med krydder. Derfor er saus/dressing meget viktig. For det første til at maten faktisk smaker noe, men også at man skal ikke få et hatforhold til maten og dermed gjøre det enda lettere å skeie ut.

Saus er ofte fett. Fettet som en spiser bør i all hovedsak komme her. Og hvis du skal bruke energi på å finne frem til mat, så bruk tiden til saus/dressing. Det er begrenset hva du klarer å spise av saus, men det er ytterst viktig for smak.

F.eks;

Laks med kikertsalat og youghertdressing (1 pers)

Laks

1-2 lakseporsjonstykker

1/2 Løk

Olivenolje

Salt/pepper

1-2 Sitronskiver

Legg laks i al.folie. Kutt løk og legg ved siden av. Hell over litt olivenolje og salt/pepre etter behov. Legg på 1-2 skiver sitroner før du pakker folien. Inn i oven på 200 grader i ca 20 min. (avhengig av ovenen)

Kikertsalat

1/2 boks kikerter

1/2 purreløk

1/2 løk

Kutt opp purre og løk. Ha kikerter, purre og løk i en bolle. Litt olivenolje i. Salt&pepper. Når du er klar til å servere, klemm litt sitronsaft over.

Dressing

1 dl yoghurt naturell

salt

sukker

1 ts karri (eller bytt med chilli)

2 ss frisk mynte

Yoghurt over i en liten bolle. Blant karri og mynte. Fingernype med salt og sukker. Bland.

Endret av norskgoy
Lenke til kommentar

Noe jeg syns er superdigg er å bake laks.

Ha en stor flate med folie, legg en laksefilet rett på midten, krydre med litt salt og pepper og eventuelt en bitteliten dæsj med smør (du trenger ikke mye, LITT altså, en liten klump). Så bretter du folien og passer på så du ''lager'' en klump på toppen av folien så den er enkel å få ut av ovnen. La laksen stå på 200-250 grader i 15 minutter.

Imens det godgjører seg i ovnen så koker du opp ett par poteter (ca 15-20 minutter, stikk en av dem med en gaffel for å sjekke), og dampkoker grønnsaker (fersk brokkoli er skikkelig digg, men er lov å ha i frosne grønnsaker istedet! Ferske grønnsaker skal dampkokes i 7 1/2 minutt, frosne kanskje litt lenger. Her er gaffelen også ett godt redskap for å sjekke om den er ferdig!). Husk at du kan gå litt amok med grønnsakene hvis du vil, de inneholder nesten ingen kalorier. Det er ingen som har blitt feit av å spise for mye grønnsaker!

Ha alt på en tallerken, krydre potetene dine og ha gjerne litt lettrømme ved siden av (eventuelt laktosefri rømme hvis det er laktosen du ikke tåler). Det er kjempegodt!

Du kan også bytte ut laks med masse annet, som f.eks kylling, og droppe potetene eller grønnsakene også og heller ha en god salat til!

Det aller enkleste blir nok lapskaus.

Jeg bruker koteletter. Kutter vekk fettet og ben (de store benbitene kan du beholde, og du skal snart få vite hvorfor!) og skjærer kjøttet i biter. Bruner kjøttet kjapt i en stor gryte med litt olivenolje. Ha deretter i vann (det må dekke kjøttet og litt til). Ha i de store benbitene fra kotelettene. Ha i ett par buljonterninger (kjøttsmaken er god) og la alt småkoke i en stund til kjøttet er godt og ferdig, og du har en fin buljongblanding av krydder og kjøttet. Ha ut de store benbitene.

I forkant har du kuttet opp masse grønnsaker og noen få poteter (for stivelsen sin del, og det blir mer ''mat'' sånn sett). Ha alt i gryten. Ha i noe mer vann. La alt småputre i en time eller to. Rør om av og til. Slapp av, det vil ikke svi seg! Smak deg frem til slutt med salt og pepper. Voila! Mat for flere dager, som er supersunn og kjempegod!

Syns du at lapskausen blir litt tynn kan du ha litt maisena i, eller ett par poser med brunsaus (mmmmm).

Dette er kjempepopulært her.

Edit: Er man superlat kan man bare ha i ''lapskausblanding''.. Har hendt mer enn en gang her :p

Endret av BuffyAnneSummers
Lenke til kommentar

Chili Con Carne - Sunt, enkelt å lage, og kan lages i stort volum og posjoneres ut og fryse ned. Spises f.eks med ris, godt brød eller ganske enkelt alene.

Det fine med Chili Con Carne er at det ofte smaker best dagen etter :)

Inneholder ofte følgende:

Karbonadedeig

Løk

Tomatpuré

Hakkede tomater

Kidneybønner

Gulrot

Rød paprika

Rød chili

Maiskorn

Hvitløk

Kajennepepper

Lenke til kommentar

Spørsmål: hvorfor er "annen mat" tankegangen for å forhindre overvekt, og ikke trening?

Må vel være enorme muligheter for å få ut raseri o.l. på denne måten!

Hvis man veier 150kg+ er ikke trening det som er enklest å utføre. Og det er forsåvidt heller ikke det som forårsaker vektproblemet. Så trim etter førstefiks.

Endret av norskgoy
Lenke til kommentar

Kyling alà BareGjest

Jeg har aldri likt vanlig kyllingfile, har alltid brukt mye forskjellig krydder når jeg steker opp kylling. Forleden fant jeg ut at pesto faktisk fungerer fint.

1. Bank kylling filet litt flatere enn den normalt er. Dette vil gjøre at den ikke behøver å steke så lenge, og blir av den grunn saftigere. Den skal ikke være helt flat, bare litt flatere enn normalt.

2. Legg kyllling filet i panne med olivenolje, og dekk hele den ene siden ganske bra med pesto. Snu den med en gang og gjør det samme på andre siden.

3. Det skal være mulig å steke den kun 2 minutt på hver side (såfremt den er flat) - men jeg steker den alltid litt lengre bare for sikkerhets skyld.

4. Ta kyllingen av panna, og la den hvile minst like lenge som den er stekt. Alt av olje som er igjen i panna kan du fint helle over kylllingen, da blir den enda saftigere.

5. Hell en 1/2 eller 1/3 av en pose med frosne grønsaker over i panna, sett på lokk, og la dette få stå i ca 10 minutt.

6. Smak til med olivenolje, salt og pepper.

Endret av BareGjest
Lenke til kommentar

Spørsmål: hvorfor er "annen mat" tankegangen for å forhindre overvekt, og ikke trening?

Hvis man veier 150kg+ er ikke trening det som er enklest å utføre. Og det er forsåvidt heller ikke det som forårsaker vektproblemet. Så trim etter førstefiks.

PØH! Nok en unnskyldning for å la være å trene spør du meg!

Greier ikke en overvektig mann å gå en tur/småjogge?!?

Lenke til kommentar

Så prøv å gå hans/hennes sko før du prøver deg på "jeg vet best".

• Liker 1
Lenke til kommentar

Når du veier 150+ så er sikkert ikke trening det enkleste å få til, men endel ting bør du likevel klare hva fysisk aktivitet angår. Jeg er dog enig med deg, ta et og et skritt av gangen - fiks kosthold først.

Hva trening angår bør du likevel klare å gå mer enn du gjør idag. Stephen Fry gikk ned en masse ved å bare gå veldig mye, samtidig som han hørte på audio books på telefonen sin. Det eneste du behøver her er et par virkelig gode joggesko. Stikk på XXL (edit: eller en hvilken som helst annen sportsforretning :) og be de om å finne frem et par som har virkelig god demping, med mindre de er på salg så tipper jeg de fort kommer på over 1000,- Men da slipper du å ødelegge knærne dine for resten av livet ditt. GÅ MASSE mens det fremdeles er sommer/høst ute ! Dersom du har mulighet, gå i skog og mark.

Når du først er på XXL, så stikker går du også innom avdelingen for hjemmetrenings apparater. Husker ikke helt hva det heter, men der har de noe som ligner på et kjempestort gummistrikk med håndtak på begge ender. Rød farge er lav motstand, svart farge er litt mer motstand. Kjøp den røde, tror den koster 279,- Dette kan du bruke til alle slags øvelser hjem i egen stue, her kan du google litt på nett.

Her er en tilfeldig blogg jeg fant på nett - http://itstraining.b...k/#.UBozhqNMd8E

Endret av BareGjest
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så prøv å gå hans/hennes sko før du prøver deg på "jeg vet best".

Hva i all verden har det med saken å gjøre?

Kroppen er en veldig enkel maskin. Kaloriunderskudd = vektnedgang, kalorioverskudd = vektøkning.

For å få fortgang i fordøyelsen av disse, må man ha bevegelse/trening. Er dette vanskelig og forstå?

Lenke til kommentar

Kroppen er en veldig enkel maskin. Kaloriunderskudd = vektnedgang, kalorioverskudd = vektøkning.

For å få fortgang i fordøyelsen av disse, må man ha bevegelse/trening. Er dette vanskelig og forstå?

Ta deg et kurs i fysiologi før du prøver deg som "kunnskapsrik medisiner".

Ellers vennligst avstå å svar meg.

Lenke til kommentar

Hahaha! Beste svaret noensinne!

Uansett, var spørsmålet mitt rettet imot TS, så forstår ikke hvorfor du er så hårsår!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Uansett, var spørsmålet mitt rettet imot TS, så forstår ikke hvorfor du er så hårsår!

Lær deg i samme slengen hvordan sitering fungerer.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Lær deg i samme slengen hvordan sitering fungerer.

"Ok" :D

Lenke til kommentar

Jeg var ikke helt på din størrelse, men jeg var i nærheten en gang. Erfaringsmessig vil jeg si at du begynner riktig sted, endre livsstil før man går i hardcore slankemodus, og her er kostholdet klart viktigst.

Det tok tid for meg å finne riktig måte å gjøre det på, riktig type og mengde mat, lære om de forskjellige næringsstoffene, og triks for å motstå den største motivatoren til å spise, nemlig sult. Jeg brukte mange timer på næringsinnhold.no og liknende for sette sammen riktige måltider og for å finne ting jeg kunne legge på tallerken for å fylle magen ved et måltid uten at kaloriinntaket gikk i taket. Jeg førte logg i et regneark på alt jeg hadde i meg og telte kalorier på den måten, og etter bare et noen uker hadde jeg såpass kontroll på mitt inntak at jeg ikke trengte å lese på etiketter lenger eller regne på grammene med ris. Denne nye avhengigheten av å ha full kontroll på alt inntak gjorde det veldig lett for meg å styre unna ting som normalt hadde vært store fristelser.

Så er det mosjonen. Her var ergometersykkelen min venn i starten. 2 minutter på normalt tempo og 1 minutt på tungt i en halvtime funka fjell, jeg klarte å bruke mye energi samtidig som tiden gikk fort. Her er det også viktig med motivasjon, noe som den (i begynnelsen iallfall) korte økten kan hjelpe med. Kalori/watt-telleren kan være motivasjon om du ser på det som noe du må klare å slå deg selv i hver dag, samt musikk kan motivere veldig. Det er denne dumpa for å komme i gang med mosjon som er viktig, videre utvikling og slikt kan du ta underveis, du bør først bli vant til at blodpumpa tikker raskere enn vanlig, og lære om dine egne grenser. Å være sliten betyr ikke at du ikke orker mer, dette er viktig lærdom i starten for en som aldri har mosjonert.

Så for å oppsummere litt:

-Bruk tid på internett for å forstå mer om de forskjellige næringsstoffene og råvarene du får i deg.

-Før et regneark over alt du inntar og tilpass kosthold etterhvert som du forstår mer om din egen kropp og matvarene.

-Begynn å mosjonere, ergometersykkel funker bra.

Dette er ikke en "ukeblad"-slankemetode, det finnes ingen mirakelkur for å bli kvitt bilringene. Du må rett og slett lære deg om hva du får i deg, hvordan du kan motivere deg selv til å ikke få i deg ting som ødelegger den nye livsstilen, og hvordan mosjon kan gjøre livet ditt bedre på flere måter enn at det bare forbrenner noen kalorier.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Du kan kanskje få litt inspirasjon ved å se på historien til Angela Stokes.

Bare søk i Goggle, så finner du mye bra stoff.

Nå er det ikke alle som er helt enig med framgangsmåten med rawfood, men hun er i alle fall et levende bevis på at det går an, og hun har vært veldig flink til å fortelle sin historie.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...