Gå til innhold

AP/SV-fanatikere


Anbefalte innlegg

Spennende; så la meg oppsummere det du har sagt til meg:

 

* Høyrevridde kan ikke politikk, fordi universiteter er venstrevridde.

* Militæret tenker bare på våpen, og er derfor ikke i stand til å forstå politikk

* Venstrevriddhet kommer av utdannelse.

* De som ikke er enige med deg, er plundrende 3-åringer med ett eller annet problem.

 

Stemmer dette?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så konklusjonen din følger ikke. Grunnen til at universiteter er venstrevridd er langt enklere: folk har bedre utdannelse på universiteter, noe som fører til venstrevridning. Du skjønner - de skjønner politikk på universiteter :)

 

Studèr litteraturvitenskap i 5 år, stem SV, skjønn politikk. Makes sense.

 

Ja, le om du vil, men på universitetet får du mer enn en faglig utdannelse.

 

Korrekt, det har seg dog at de studiene som faktisk er svært relevante til politikk (Samfunnsøkonomi og Statsvitenskap) ikke er spesiellt venstrevridde. At man har masse studier som er totalt irrelevant til politikk hvor deltakerne er venstrevridde betyr ikke at de har bedre peiling på politikk (og derfor stemmer mot venstre) fordi utdannelsen deres gir de bedre innsikt. Derfor er påstanden om at "de skjønner politikk på universiteter" latterlig, fordi det er tonnevis av studenter uten noe særlig politisk innsikt, både fordi de ikke bryr seg og fordi studiene deres overhodet ikke er relevante.

 

Ja og nei. Ja, det er sant at studiene ikke er relevante. Nei, det er ikke sant at de ikke skjønner politikk på universiteter. Det politiske skjer på fritiden. Her er noen linker:

http://radionova.no/nyhetene

http://universitas.no/debatt/

http://www.studentparlamentet.uio.no/

http://www.studentvelferd.no/

http://student.no/vi...svalget-2013-2/

 

Dette er veldig oslo-sentrisk, fordi det var der jeg gikk for mange år siden. Å være student på UiO er som å jobbe utenfor løvebakken. ALT er politisk, og alt er viktig.

 

Som utgjør kanskje maksimalt 10-20% av studentmassen, de som deltar der er mennesker som stort sett allerede er engasjerte eller dominert av studenter som studerer noe relevant. Ved NTNU har studentdemokratiet en oppslutning på rundt 10%, og eneste grunnen til at det når et så "høyt" nivå er fordi de som stiller rekrutterer alle vennene og bekjente de har.

 

Skal man ta med relevante studier og engasjement utenfor som er politisk- og samfunns-relevant stopper vi fortsatt på langt langt under halvparten av studentene ved universitetet. Ergo er det ikke noe holdbart argument at man har politisk innsikt bare av å være universitetsstudent og venstrevridde derfor har bedre innsikt i samfunnet.

Lenke til kommentar

Fanatisme er generelt en uting som plager alle grupperinger enten det er snakk om politikk, religion eller fotball. Det som skjer er at man oppgir sin individualitet for å passe best mulig inn i en gruppe og i politiske partier kan det nærmest være en nødvendighet, i det minste på overflaten, for at partiet skal ha en entydig profil. Jeg tror ikke AP/SV er noe mer preget enn andre, men det er selvfølgelig mer irriterende når det er grupperinger man er uenig med, og de i tillegg har politisk makt.

 

La meg hjelpe deg, da: politiet og militæret er begge LANGT mindre venstrevridd enn universiteter, så langt som at militæret er sterkt for Høyre og politiet sterkt for Venstre og FrP. Så konklusjonen din følger ikke. Grunnen til at universiteter er venstrevridd er langt enklere: folk har bedre utdannelse på universiteter, noe som fører til venstrevridning. Du skjønner - de skjønner politikk på universiteter :)

 

Haha, du begynner å bli god på denne trollingen men vanntett er det ikke.

 

Jeg er selvfølgelig smigret over at du synes universitetsfolk er så smarte men etter å ha tilbrakt fem år av livet mitt på UiO og ett på historisk institutt så kan jeg ikke si at den politiske innsikten er så mye bedre der enn ellers, dog kan den være bedre formulert og sånn sett mer besnærende. Det er - logisk nok - ingen automatikk i at man blir politisk velorientert av å studere på UiO; det vil komme helt an på hva det er man studerer. De aller fleste fag på UiO kan fint studeres uten at man blir det hakk klokere på verken politikk eller samfunnsøkonomi.

 

Med i beregningen må man også ta det at ansatte på de fleste norske universiteter er statlige ansatte og at skolene dermed tiltrekker seg venstrelente. Går man til andre typer høyskoler vil man finne andre tendenser; BI-studenter har gjerne bedre samfunnsøkonomisk forståelse enn en historiestudent fra Blindern, uten at de blir venstrevridde av den grunn.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Så konklusjonen din følger ikke. Grunnen til at universiteter er venstrevridd er langt enklere: folk har bedre utdannelse på universiteter, noe som fører til venstrevridning. Du skjønner - de skjønner politikk på universiteter :)

 

Studèr litteraturvitenskap i 5 år, stem SV, skjønn politikk. Makes sense.

 

Ja, le om du vil, men på universitetet får du mer enn en faglig utdannelse.

 

Korrekt, det har seg dog at de studiene som faktisk er svært relevante til politikk (Samfunnsøkonomi og Statsvitenskap) ikke er spesiellt venstrevridde. At man har masse studier som er totalt irrelevant til politikk hvor deltakerne er venstrevridde betyr ikke at de har bedre peiling på politikk (og derfor stemmer mot venstre) fordi utdannelsen deres gir de bedre innsikt. Derfor er påstanden om at "de skjønner politikk på universiteter" latterlig, fordi det er tonnevis av studenter uten noe særlig politisk innsikt, både fordi de ikke bryr seg og fordi studiene deres overhodet ikke er relevante.

 

Ja og nei. Ja, det er sant at studiene ikke er relevante. Nei, det er ikke sant at de ikke skjønner politikk på universiteter. Det politiske skjer på fritiden. Her er noen linker:

http://radionova.no/nyhetene

http://universitas.no/debatt/

http://www.studentparlamentet.uio.no/

http://www.studentvelferd.no/

http://student.no/vi...svalget-2013-2/

 

Dette er veldig oslo-sentrisk, fordi det var der jeg gikk for mange år siden. Å være student på UiO er som å jobbe utenfor løvebakken. ALT er politisk, og alt er viktig.

 

Som utgjør kanskje maksimalt 10-20% av studentmassen, de som deltar der er mennesker som stort sett allerede er engasjerte eller dominert av studenter som studerer noe relevant. Ved NTNU har studentdemokratiet en oppslutning på rundt 10%, og eneste grunnen til at det når et så "høyt" nivå er fordi de som stiller rekrutterer alle vennene og bekjente de har.

 

Skal man ta med relevante studier og engasjement utenfor som er politisk- og samfunns-relevant stopper vi fortsatt på langt langt under halvparten av studentene ved universitetet. Ergo er det ikke noe holdbart argument at man har politisk innsikt bare av å være universitetsstudent og venstrevridde derfor har bedre innsikt i samfunnet.

 

10-20% av studentmassen er politisk interessert, resten får det med seg ved hjelp av samme prinsipper som passiv røyking. La meg spørre deg: hvor mange % tror du er politisk interessert på BI?

 

Og jeg sa _aldri_ at venstrevridde har bedre innsikt i samfunnet. Jeg sa at universitetsstudenter har det.

Lenke til kommentar

Nei, det stemmer ikke, og oppsummerer NØYAKTIG det jeg mener med deg: Du skjønner ikke det folk sier til deg.

 

Hørtes strengt talt ut som om du (nok en gang) tyr til personangrep, fordi du ikke er i stand til å føre en debatt. Det er ikke uten grunn at folk er lei SV og AP.

 

Hvis du hadde brukt tiden din på å argumentere mot meg i stedet for å klage, så kanskje du hadde klart å servere et relativt godt argument.

 

Fanatisme er generelt en uting som plager alle grupperinger enten det er snakk om politikk, religion eller fotball. Det som skjer er at man oppgir sin individualitet for å passe best mulig inn i en gruppe og i politiske partier kan det nærmest være en nødvendighet, i det minste på overflaten, for at partiet skal ha en entydig profil. Jeg tror ikke AP/SV er noe mer preget enn andre, men det er selvfølgelig mer irriterende når det er grupperinger man er uenig med, og de i tillegg har politisk makt.

 

La meg hjelpe deg, da: politiet og militæret er begge LANGT mindre venstrevridd enn universiteter, så langt som at militæret er sterkt for Høyre og politiet sterkt for Venstre og FrP. Så konklusjonen din følger ikke. Grunnen til at universiteter er venstrevridd er langt enklere: folk har bedre utdannelse på universiteter, noe som fører til venstrevridning. Du skjønner - de skjønner politikk på universiteter :)

 

Haha, du begynner å bli god på denne trollingen men vanntett er det ikke.

 

Jeg er selvfølgelig smigret over at du synes universitetsfolk er så smarte men etter å ha tilbrakt fem år av livet mitt på UiO og ett på historisk institutt så kan jeg ikke si at den politiske innsikten er så mye bedre der enn ellers, dog kan den være bedre formulert og sånn sett mer besnærende. Det er - logisk nok - ingen automatikk i at man blir politisk velorientert av å studere på UiO; det vil komme helt an på hva det er man studerer. De aller fleste fag på UiO kan fint studeres uten at man blir det hakk klokere på verken politikk eller samfunnsøkonomi.

 

Med i beregningen må man også ta det at ansatte på de fleste norske universiteter er statlige ansatte og at skolene dermed tiltrekker seg venstrelente. Går man til andre typer høyskoler vil man finne andre tendenser; BI-studenter har gjerne bedre samfunnsøkonomisk forståelse enn en historiestudent fra Blindern, uten at de blir venstrevridde av den grunn.

 

Igjen denne løgnen om at statsansatte er venstrevridde fordi de er ansatte av staten. Vennligst finn en kilde som forklarer hvordan dette skjer, eller goomf.

Lenke til kommentar

10-20% av studentmassen er politisk interessert, resten får det med seg ved hjelp av samme prinsipper som passiv røyking. La meg spørre deg: hvor mange % tror du er politisk interessert på BI?

 

Og jeg sa _aldri_ at venstrevridde har bedre innsikt i samfunnet. Jeg sa at universitetsstudenter har det.

 

Haha, nei, på ingen måte at resten får det med seg. De får med seg en aksjon her og der, studenter som deler ut flyers for saken sin osv. De bryr seg ikke, de får ikke noe innsikt. Gidder ikke å tippe politisk interesse på BI fordi jeg har ikke noe innsikt i det.

 

Jo, du sa det, når du hevdet at universitetsstudenter har bedre innsikt og derfor er venstrevridde, så er det underforstått at de som har bedre innsikt i samfunnet blir venstrevridde.

Lenke til kommentar

Nettfora er høyrevridd, universiteter er venstrevridd. Jeg kommer ikke med noen konklusjoner, men jeg tror man kan lage en konklusjon temmelig enkelt...

 

Javel, ja. Jeg tenker at vi bør være med generelle påstander som dette. Hvis jeg skulle velge en generell påstand som jeg måtte fremsette så er det følgende:

 

- På nettfora har folk ingen problemer med å dra sære påstander ut av ræva.

 

Dette går tydelig frem fra det siterte innlegget, men også trådstarter som kommer med LATTERLIGE påstander om "den gjennomsnittlige sosialist". Du har nok ikke peiling på hva det er for noe, trådstarter.

 

Si meg en ting, prøver dere ikke engang? Sender dere katten på løpetur over tastaturet og trykker "post"?

 

Redigert: Jeg regner med at "venstrevridd" betyr AP-velger for enkelte her inne, så det kunne vært greit å avklare saken.

Endret av Dux ducis
Lenke til kommentar

10-20% av studentmassen er politisk interessert, resten får det med seg ved hjelp av samme prinsipper som passiv røyking. La meg spørre deg: hvor mange % tror du er politisk interessert på BI?

 

Og jeg sa _aldri_ at venstrevridde har bedre innsikt i samfunnet. Jeg sa at universitetsstudenter har det.

 

Haha, nei, på ingen måte at resten får det med seg. De får med seg en aksjon her og der, studenter som deler ut flyers for saken sin osv. De bryr seg ikke, de får ikke noe innsikt. Gidder ikke å tippe politisk interesse på BI fordi jeg har ikke noe innsikt i det.

 

Jo, du sa det, når du hevdet at universitetsstudenter har bedre innsikt og derfor er venstrevridde, så er det underforstått at de som har bedre innsikt i samfunnet blir venstrevridde.

 

Nei, dette er det jeg sa: Så konklusjonen din følger ikke. Grunnen til at universiteter er venstrevridd er langt enklere: folk har bedre utdannelse på universiteter, noe som fører til venstrevridning. Du skjønner - de skjønner politikk på universiteter

Lenke til kommentar

Du skjønner - de skjønner politikk på universiteter :)

Ja, og de skjønner handling i militæret.

 

Selvfølgelig, der har vi forskjellen. :)

De skjønner svært lite. De blir hjernevasket på en slik måte at man bruker soldatene til å passe på hverandre så det eneste offiserne trenger å gjøre er å gi ordre om hva de skal gjøre, og sørge for at de som nekter å følge ordre blir latterliggjort av de andre soldatene. Det er ganske effektivt og lurt å få undersåttene til å passe på hverandre.

 

Skjønner ikke denne tråden da alle partiene på Stortinget strengt tatt er venstrevridde.

 

"Venstrevridde" kapitalister.

Lenke til kommentar

(Diskusjon.no er veldig høyreorientert)

 

Internett generelt er ganske høyreorientert. - Interessant at internett også er vårt største fristed for ytringer.

 

Internett er den største kilden vi har til udokumenterte påstander, blanke løgner, politisk ekstremisme og religiøs fanatisme.

 

Hehe, det kan du si. Men hva er forskjellen på om man får sine løgner fra en korrupt politiker enn internettet? (får sannsynligvis en løgn som er nærmere sannheten på internett.)

 

Forøvrig, hvorfor er universiteter venstrevridde? - Slik jeg forstår det har man ikke samme åpenhet i universiteter; som på internett.

 

På universiteter så har de krav til sannhetsgestalt og tror ikke på autoriteter, men på fakta og vitenskap.

Myndighetene bestemmer ikke hva som skal regnes som sannhet.

 

På et universitet lærer man blant annet at det ikke spiller noen rolle om en forskningsrapport kommer fra Einstein eller Øystein -- ALT som spiller en rolle er at INNHOLDET stemmer når man etterprøver det.

Som igjen er viktig for universiteter: Å etterprøve andre sitt arbeid i stedet for å simpelthen tro på det som sies.

 

Internett er en fritidssyssel, eller tilholdssted for arbeidsløse og uføre og psykisk syke.

 

... < Universitetsutdannede

Lenke til kommentar

Hehe, det kan du si. Men hva er forskjellen på om man får sine løgner fra en korrupt politiker enn internettet? (får sannsynligvis en løgn som er nærmere sannheten på internett.)

 

Jeg har aldri hørt noe i nærheten av den galskapen som presenteres på diverse nettfora fra en seriøs politiker.

Lenke til kommentar

Men når jeg prater med en gjennomsnittlig sosialist evner han ikke se en god ting fra Høyre eller FrP. Vedkommende har totalt sperrer og for han/hun fremstår høyresiden som ren sykdom.

 

Hvordan vet du at du snakker med gjennomsnittsosialister? Jeg har aldri møtt noen som ser på høyresiden som ren sykdom. Jeg er sosialist selv, og mener høyresiden har noen gode poenger. Jeg synes også venstresiden i norge gjør masse dumt.

 

Ingen partier i norge mener det jeg mener, så jeg må ingå et kompromiss, og stemme på de som er nærmest, og det er venstresiden.

Endret av Skurupu
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...