Gå til innhold

AP/SV-fanatikere

Anbefalte innlegg

(Diskusjon.no er veldig høyreorientert)

Internett generelt er ganske høyreorientert. - Interessant at internett også er vårt største fristed for ytringer.

Internett er den største kilden vi har til udokumenterte påstander, blanke løgner, politisk ekstremisme og religiøs fanatisme.

Hehe, det kan du si. Men hva er forskjellen på om man får sine løgner fra en korrupt politiker enn internettet? (får sannsynligvis en løgn som er nærmere sannheten på internett.)

Forøvrig, hvorfor er universiteter venstrevridde? - Slik jeg forstår det har man ikke samme åpenhet i universiteter; som på internett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Universiteter er venstrevridde fordi professorer, studenter, administrasjon og studentpolitikere er venstrevridde :)

Og åpenhet er ikke viktig, intellekt, utdannelse og riktige beslutninger er. Åpenhet er for samfunnet, ikke for skolen.

Endret av Shruggie
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fra Wikipedia (jaja):

"Milton Rokeach's dogmatism scale was an early attempt to measure pure authoritarianism, whether left or right. The scale was carefully designed to measure "closed mindedness" without regard to ideology. Nevertheless, researchers found that it correlated with British political conservativism. In a similar line of research, Philip Tetlock found that right wing beliefs are associated with less integrative complexity than left wing beliefs. People with moderate liberal attitudes had the highest integrative complexity in their cognitions."

http://en.wikipedia....uthoritarianism

Så du tar nok feil Notelitten..

Endret av marinated
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Jeg har alltid stemt og har vært medlem av SV en stund nå. Samtidig kan jeg vel si de fleste av vennene mine stemmer i retning høyre. Ingen av oss bryr seg nevneverdig hva de andre mener politisk i den forstand at det er ingen av oss som huser noen sympati/antipati ovenfor hverandre på grunnlag av hvilken politisk retning vedkommende trekkes mot. Det hender selvfølgelig det kommer noen slengbemerkninger både her og der, men gjøres bare for humorens skyld, og vi har alle nok selvironi til ikke å ta oss nær av dette.

Ved forrige stortingsvalg sa jeg til lillebroren min (han skulle stemme for første gang) at det var viktigere at han stemte FrP enn at han valgte å ikke stemme i det hele tatt, da å delta i demokratiet er ekstremt viktig. Han tok det til hjertet og stemte FrP, det er jeg glad for (selv om jeg selvfølgelig hadde vært mer fornøyd hvis han stemte på et venstreparti).

Nå har jeg ikke truffet på noen "hardbarkede sosialister" der ute forutenom muttern som har stemt AP hele livet. Hun er ekstremt enkel å trekke opp hvis man begynner å diskutere politikk. Noe fattern ofte utnyttet da han ville ha litt liv rundt middagsbordet trololololol

Endret av Gjest slettet-ld9eg7s96q
Lenke til kommentar

Universiteter er venstrevridde fordi professorer, studenter, administrasjon og studentpolitikere er venstrevridde :)

Universiteter styres som regel ganske autoritært, og er ofte stats-subsidiert. - Selvfølgelig vil de være venstrevridd.

Konklusjonen følger ikke. Tror du politivesenet er venstrevridd? De er statssubsidiert og veldig autoritært styrt. Hva med militæret? RV står sterkt der, tenker du?

Lenke til kommentar

Universiteter styres som regel ganske autoritært, og er ofte stats-subsidiert. - Selvfølgelig vil de være venstrevridd.

Konklusjonen følger ikke. Tror du politivesenet er venstrevridd? De er statssubsidiert og veldig autoritært styrt. Hva med militæret? RV står sterkt der, tenker du?

Nå har jeg ikke samme kjennskap til personer i militæret, eller politivesenet, som jeg har til universitetet.

Så grunnet at venstrevridde er mer innviklet og kompleks enn konservative; betyr dette at deres syn er mer korrekt?

Lenke til kommentar

La meg hjelpe deg, da: politiet og militæret er begge LANGT mindre venstrevridd enn universiteter, så langt som at militæret er sterkt for Høyre og politiet sterkt for Venstre og FrP.

Så konklusjonen din følger ikke. Grunnen til at universiteter er venstrevridd er langt enklere: folk har bedre utdannelse på universiteter, noe som fører til venstrevridning. Du skjønner - de skjønner politikk på universiteter :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke samme kjennskap til personer i militæret, eller politivesenet, som jeg har til universitetet.

Så grunnet at venstrevridde er mer innviklet og kompleks enn konservative; betyr dette at deres syn er mer korrekt?

Jeg tenkte mer på at høyrevridde hadde en mer autoritær personlighet.

Lenke til kommentar

Du skjønner - de skjønner politikk på universiteter :)

Ja, og de skjønner handling i militæret.

Selvfølgelig, der har vi forskjellen. :)

Nei, det skjønner våpen, og de liker våpen.

På samme måte som universitetet skjønner penner, og liker penner. - Totalt irrelevant i vår diskusjon.

EDIT; leif

Endret av Notelitten
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så konklusjonen din følger ikke. Grunnen til at universiteter er venstrevridd er langt enklere: folk har bedre utdannelse på universiteter, noe som fører til venstrevridning. Du skjønner - de skjønner politikk på universiteter :)

Studèr litteraturvitenskap i 5 år, stem SV, skjønn politikk. Makes sense.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Tja, nå er det ikke de høyrevridde som vil: øke skatter, lage nye forbud, nye reguleringer, nye krav, og nye avgifter.

Det er heller ikke de høyrevridde som innførte datalagringsdirektivet. (her kan det vel diskuteres om Høyre faktisk er høyrevridd)

Økning av skatt, forbud, reguleringer, krav, avgifter er ikke direkte relatert til autoritærisme. Disse har hensikter, mange er heller ment til å skape frihet. I og med at vi lever så mange tett på hverandre, er det du kaller regulering, ofte nødvendig for å respektere andres friheter.

Kriminelle tar frihet fra rettslige borgere.. å forebygge kriminalitet er ikke autoritærisme. Derimot hadde noe tilsvarende datalagringsdirektivet vært i hendene på en stat som Iran ville det være grunn til bekymmringer.

Endret av marinated
Lenke til kommentar

Ja, le om du vil, men på universitetet får du mer enn en faglig utdannelse.

Det har aldri vært mer åpenbart at noen trenger utdannelse enn akkurat nå...

Forklar, er du snill.

Nei, du vil ikke skjønne forklaringen heller.

Lenke til kommentar

Ja, le om du vil, men på universitetet får du mer enn en faglig utdannelse.

Korrekt, det har seg dog at de studiene som faktisk er svært relevante til politikk (Samfunnsøkonomi og Statsvitenskap) ikke er spesiellt venstrevridde. At man har masse studier som er totalt irrelevant til politikk hvor deltakerne er venstrevridde betyr ikke at de har bedre peiling på politikk (og derfor stemmer mot venstre) fordi utdannelsen deres gir de bedre innsikt. Derfor er påstanden om at "de skjønner politikk på universiteter" latterlig, fordi det er tonnevis av studenter uten noe særlig politisk innsikt, både fordi de ikke bryr seg og fordi studiene deres overhodet ikke er relevante.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...