Don Juan Skrevet 24. juni 2012 Del Skrevet 24. juni 2012 (endret) Jeg skal starte et holding AS, hvor jeg skal være styreleder og ha en i vara. Ingen flere skal være i styret. Jeg har skjønt at selskapet ikke trenger å ha daglig leder, men da må styreleder være ansvarlig for driften. Er det slik at hvis jeg velger å være daglig leder, må jeg være ansatt i selskapet? Jeg ønsker ikke å ha noen ansatte. Takk Endret 24. juni 2012 av Don Juan Lenke til kommentar
*F* Skrevet 24. juni 2012 Del Skrevet 24. juni 2012 Hadde vel vært rart om man kunne ha en stilling i et selskap og samtidig jobbe 0%- Syns jeg da. Lenke til kommentar
SuperSjantis Skrevet 24. juni 2012 Del Skrevet 24. juni 2012 Enig med Disc Jockey Evelen her, men jeg har samtidig sett kjøkkensjefer som kun går i dress ut av kjøkkenet og leker kuling. Så det er sikkert mulig Lenke til kommentar
Antatra Skrevet 24. juni 2012 Del Skrevet 24. juni 2012 (endret) Daglig leders plikter fremgår av aksjeloven §§ 6-14 og 6-15. Ut over dette er daglig leder underlagt styret og igjen generalforsamlingen, og det er disse som instruerer og pålegger daglig leder plikter ut over loven. Skjønner ikke helt hvorfor du skal ha daglig leder i det hele tatt når det bare er et holdingselskap. Da fungerer styret som eneste organ i selskapet, og det skal holde i massevis. Endret 24. juni 2012 av Antatra Lenke til kommentar
Don Juan Skrevet 24. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2012 Antatra, ja det er det jeg opprinnelig tenker. Som du linker til, så har daglig leder plikter som personen må følge opp. Dette blir unødvendig da det nettopp kun er et holdingsselskap. Det som jeg fremdeles er usikker på er om det er mulig å ha daglig leder som samtidig ikke er ansatt. I dette tilfellet er daglig leder og styreleder samme person (meg). Mulig at dette er så opplagt at dette ikke går, altså at daglig leder må være ansatt, men jeg er faktisk usikker. Lenke til kommentar
PROuser Skrevet 24. juni 2012 Del Skrevet 24. juni 2012 Hei Jeg er daglig leder og adm dir i 2 AS firmaer. Er ikke ansatt i noen av dem foreløpig.. Ikke noe galt i det. Det ene er det ikke ansatte i det hele tatt, alt gjøres på dugnad av eierne, for å bygge det raskt opp. Lenke til kommentar
Don Juan Skrevet 24. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2012 Takker for info! I et holdingselskap hvor man er eneeier og styreleder, er det da noen fordeler med å også offisielt være daglig leder? Eller er dette unødvendig, da styreleder automatisk overtar dette ansvaret i praksis. Lenke til kommentar
Antatra Skrevet 25. juni 2012 Del Skrevet 25. juni 2012 Helt unødvendig. Når daglig leder mangler, er det styret som står for all drift. Daglig leder er jo underlagt styret. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 25. juni 2012 Del Skrevet 25. juni 2012 Daglig leder må være tilsatt i bedriften. De eneste ikke-ansatte i bedriften er styret (som har verv og er valgt), og generalforsamlingen (eierne). Noe annet gir da heller ikke mening, gitt hvordan et aksjeselskap er bygget opp. Det følger for så vidt også av aksjeloven pgf 6-2 (2) at daglig leder tilsettes (ikke velges) av styret. Dersom styrets leder er daglig leder (noe som bare kan skje hvis selskapet har aksjekapital på <3MNOK, jfr. aksjeloven pgf 6-1 annet ledd jfr. første ledd) vil vedkommende både ha verv i selskapet og være tilsatt i selskapet. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå