Sveipno Skrevet 24. juni 2012 Del Skrevet 24. juni 2012 (endret) Hei, Problemet med å lage en webside alene over lengre tid, er at man bli litt blind for forandringer... det stopper litt opp. Jeg trenger litt tips ang: - Mangler på siden. - Hva er det for mye/lite av. - Design - En grei og ikke alt for dyr måte å promotere siden på. Siden er fremdeles under oppbygging, så det er noen seksjoner som ikke er ferdig ennå. Link til siden: http://sveip.no Endret 24. juni 2012 av Sveipno Lenke til kommentar
torbjørn marø Skrevet 24. juni 2012 Del Skrevet 24. juni 2012 Og hva er formålet med denne siden? Dette er en sånn side som man hadde endel av før søkemotorene ble gode.., før google ble til. En "komplett guide til internett" liksom Hvem er målgruppen din, og hvorfor skal de bruke siden? Lenke til kommentar
Sveipno Skrevet 25. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2012 Formålet med sveip.no er lik alle andre startsider - finne de beste linkene i hver kategori, for så å sette de sammen på en side i en temakatalog. Ikke alle er like lette på tastene, slik at det vil helst bare trykke på en link, fremfor å skrive noe inn i adressebaren eller i en søkemotor. Tar man et google søk på f.eks: "gravidklær" så finner man noen sider spredt over 15-20 sider. I stedet kan man gå inn på en startside å finne de sidene som er brukbare på en plass. Dette sparer brukerene veldig mye tid på. Målgruppen er ganske enkelt de som liker å ha en startside med linker, og ikke bare en blank side med et søkefelt. Noen av mine venner liker å ha både 20-30 tabs oppe på en gang, med de siden de bruker mest. Dette er ikke min målgruppe Hvorfor de skal bruke siden...? Noen ganger finner man linker til gode sider man ikke vist eksisterte. Noen av de beste sidene der ute ligger ikke alltid øverst på et søkeresultat i google. Jeg tror de fleste en eller annen gang har hatt behov for en eller flere sier der man har en samlig av linker i en eller annen form. Jeg skal ikke bruke for mye tid på å "omvende" de som liker å ha 30 tabs oppe, eller de som har lagret alle sidene de bruker i fingrene. Lenke til kommentar
agm Skrevet 25. juni 2012 Del Skrevet 25. juni 2012 Greie nok argumenter, men dette er informasjon jeg også synes du burde legge inn på siden et sted. Pluss en catchphrase / et slagord under logoen som forteller kort hva dette er og hvorfor folk skal bruke sveip.no som startside. F.eks. "Sveip.no - De mest relevante lenkene", "Seip.no - Internett i én katalog" eller noe sånt. I tillegg: + Layout er ryddig og grei + Mye relevant innhold - Du har en del tekst (og noen steder også brødtekst) satt i kursiv sans-serif. Dette er lite leselig. Hva med enten å sette normal sans-serif eller velge en annen font? - Siden er bygd på tabeller og kildekode anno 1996 (stort minus - gjør siden treg for å nevne én ting). Å optimalisere nettsider etter dagens standarder og anbefalinger er ikke bare tøft, men for en nettside med ambisjoner om mange besøkende er det et must. Lenke til kommentar
Sveipno Skrevet 26. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2012 Takk for tilbakemeldingen! Ang. "catchphrasen" så bruker jeg denne i "description" - "Sveip.no er en helt ny landsdekkende startside. Her finner du søkemotorer og linker til det meste. Velkommen!". Vet ikke helt hvor jeg skulle ha puttet den på forsiden? - Jeg skal få satt den kursive teksten til normal. Helt enig i at den er litt vanskelig å lese. - Jeg vet jeg er litt gammeldags . Jeg er 100% selvlært, så det er nokk ikke siste skrik innen koding. Jeg vil gjerne optimalisere koden å byttet ut tables med noe annet som er raskere å lese. Noen tips til hvorden dette kan gjøres? Lenke til kommentar
agm Skrevet 26. juni 2012 Del Skrevet 26. juni 2012 Fint med beskrivelse i "description", ja. Jeg ville nok også hatt den et sted på siden, men det blir bare et forslag. Nettsiden må/bør skrives fra bunnen på nytt for å effektivisere ordentlig, men dette går ofte kjappere andre gangen når man vet hva man arbeider mot. Layout er jo lagt, så det er rett og slett å få laget et oppsett som baserer seg på divs. Lag en side i tre versjoner: Én forside, én vanlig innholdsside og én tekstside (for om oss, kontakt osv). Noen tips: - Du bruker HTML5 doctype. Dra mer nytte av HTML5. - - Angi charset med <meta charset="utf-8" /> - - Du trenger ikke å angi type="text/javascript" eller type="text/css" - Legg vekk <table> med mindre du faktisk legger inn en tabell med data - Ikke angi stil som attributter (<td width="100">) - Scripts bør hentes inn i bunnen av siden (Med mindre noen av de trenger å lastes inn før innholdet) - Stil og scripts bør ikke ligge inline (F.eks. <p style="color:red"> eller <a onClick="javascript:void(0)">) Det er alltid noe å jobbe med, men langt ifra uoverkommelig. Lykke til 1 Lenke til kommentar
MrDonutseeker Skrevet 27. juni 2012 Del Skrevet 27. juni 2012 Hvis du skal benytte utnytte HTML5 bedre vil jeg anbefale å legge til http://code.google.com/p/html5shiv/ siden enkelte *cough* IE *coughcough* nettlesere der ute ikke er så fan av nye standarder. Lenke til kommentar
Sveipno Skrevet 28. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2012 Takk for mange gode tips!!! Litt å sett fingrene i her Jeg skal få byttet ut tables med css... Må flytte innholdet fra 450 sider, så det tar nokk litt tid tenker jeg Lenke til kommentar
Sveipno Skrevet 2. august 2012 Forfatter Del Skrevet 2. august 2012 (endret) DAH var sveip.no skrevet om helt fra bunnen! Dette tok godt over en måned, men det var veldig godt å få ting på stell! Noen tilbakemeldinger hadde vært greit på dette tidspunktet.. Hva er lurt å jobbe videre med? Ev. stoppe med... Er nettop ferdig med søkesiden, så det kunne vært greit å fått litt tilbakemelding på denne også... http://sveip.no/sok/ Endret 2. august 2012 av Sveipno Lenke til kommentar
Alexander Prestmo Skrevet 2. august 2012 Del Skrevet 2. august 2012 Har et par kjappe ting som jeg ser med en gang. - Søkefeltene til Google, Bing, Yahoo osv. Se om du ikke skal legge legge på en visuell effekt som viser hvilket søkefelt du befinner deg i. Jeg anbefaler å bruke :focus i CSS på feltene. Se: http://www.w3schools.com/cssref/sel_focus.asp - Tabs bør være markert annerledes når de er aktive. Klikker jeg på TV 2 for å se siste nytt derfra så ser tabben likedan ut som alle andre. Lite brukervennlig. Det gjelder forsåvidt undersider óg. - Personlig synes jeg det generelt er liten skriftstørrelse på siden, og det er noe trangt. Det hele blir veldig grått. Luft skader aldri. Lenke til kommentar
Sveipno Skrevet 2. august 2012 Forfatter Del Skrevet 2. august 2012 Har et par kjappe ting som jeg ser med en gang. - Søkefeltene til Google, Bing, Yahoo osv. Se om du ikke skal legge legge på en visuell effekt som viser hvilket søkefelt du befinner deg i. Jeg anbefaler å bruke :focus i CSS på feltene. Se: http://www.w3schools...f/sel_focus.asp - Tabs bør være markert annerledes når de er aktive. Klikker jeg på TV 2 for å se siste nytt derfra så ser tabben likedan ut som alle andre. Lite brukervennlig. Det gjelder forsåvidt undersider óg. - Personlig synes jeg det generelt er liten skriftstørrelse på siden, og det er noe trangt. Det hele blir veldig grått. Luft skader aldri. Hei, Takk for tilbakemeldingen! -Hvordan setter man :focus på et css felt? Jeg vet at det går ann å ha :focus på input, men ikke div... -Jeg ser nå at knappene til søkemotoren for nyheter kan se ut som tabs Disse knappene er kun til å velge hvilken side du skal søke på i søkefeltet rett under knappene. -Hvilke undersider tenkte du på var lite brukervenlige? ev. hva som er lite bruker med undersidene...? -Skriftstørrelsen er en av de mest vanlige på nette i dag. Jeg tror jeg holder meg til den foreløpig. Kanskje legge inn mulighet for å klikke den større, men det er så lett å zoome i nettlesere i dag at det er nesten ikke verdt bryet -Hvis du synes siden blir litt grå, kan jeg annbefale å trykke på "Innstillinger" oppe til høyre, så på "Rosa/Lilla" knappen. . Lenke til kommentar
Alexander Prestmo Skrevet 3. august 2012 Del Skrevet 3. august 2012 -Jeg sjekket ikke koden din så jeg antok at det kun var input som utgjorde søkefeltene. Da ser det ut til at du får problemer med :focus ja. - Nå ser jeg det. Men jeg vet ikke om det er så veldig bra at jeg først etter en del ganger ser at det er et søkefelt og ikke en overskrift for det som ligger under. Jeg ville vurdert en mer visuell oppdeling der da hele blokken ser ut som den går i ett. - Ble litt usikker på hva jeg hadde ment med de undersidene, men jeg regner med at jeg ville hatt en form for "clue" på hvilken side jeg er inne på når jeg er på "nyheter", "netthandel", "temaer a-å" annet enn bare overskriften på sidene. Om lenken i toppen hadde hatt en understrek, en annen farge eller lignende for å vise hvor du faktisk er på siden. - Det med skriftstørrelser er alltid vanskelig å vurdere siden folk sitter på veldig forskjellig utstyr. Jeg ser at det står 11px på body, noe jeg synes er for lite, men jeg ville tenkt over målgruppen min for siden. Er den folk med bra eller dårlig syn? Er det folk som er flinke med data eller ikke? (det siste jmf. zooming i nettleser. at noe går an betyr ikke at alle vet om det.) Lenke til kommentar
Sveipno Skrevet 3. august 2012 Forfatter Del Skrevet 3. august 2012 (endret) - Det var en god ide å skille nyhetssøket og rss'en. Det kan bli litt missvisende når de er så like og tett inntil hverandre. - Jeg har prøvd å opplyse brukere om hvor de er på siden. Jeg har title, overskrift og klikkbar "adressebane" for å vise hvor de er til en hver tid. De burde ha et bitte lite "clue" om hvor de er - Jeg skal se på om jeg kan få laget en grei måte å zoome på etter hvert. Ser at det kan bli et lite problem for mange. Jeg skal også lage en høykontrast farge for svaksynte. Sort/Hvit eller Sort/Gul. Endret 3. august 2012 av Sveipno Lenke til kommentar
Sveipno Skrevet 16. august 2012 Forfatter Del Skrevet 16. august 2012 Hvilke nettsider er et must å legge ut linken på? Jeg er på startsiden.no... Noen flere? Eller om det er andre måter å promoterte siden på? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå