Gå til innhold

Kjærestetur, hvor i Europa skal vi reise?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lisboa er en koselig by og en tur på Europas største outlet som ligger sør for byen er så nært himmelen man kan komme for mange damer. Man kan reise dit tidlig på året og møte en tidlig vår. Som badedestinasjon er det derimot ikke egnet. Før det første må man for eksempel ut til Estoril for å finne greie badesteder, men man er svært utsatt forAtlanterhavet der så vannet er 19 i juli og 20 i august. Det tilsvarende for Dubrovnik er 24 og 26.

 

Du vil finne mange beskrivelser av Dubrovnik om du søker litt online så jeg vil ikke skrive masse her. De bruker slagordet "mediterranean as it once was" om Kroiatia og det er veldig passende.

 

+Mye gammel bebyggelse med røde takstein og også nyere hus i gammel stil. Få moderne eller høye hus

+mye historie

+man finner noe å se omtrent hvor man går

+god mat

+sikkert sommervær

+billig for nordmenn

+lett omstilling: ingen tidsforskjell og den lokale valutaen Kona er verdt nesten akkurat en krone.

+ikke de fulleste eller mest bråkete turistene

+mye å dra på utflukt til: Mostar, Montenegro og masse øyer

+liten risiko for streik eller kaos

+hyggelige og ærlige folk, har enda ikke sett agressivitet eller tiggere. Avslappet steming

+lite søppel som flyter

+gode i engelsk

+infrastruktur som fungerer, båter og busser går i rute

+klart varmt(etter europeiske forhold) badevann og lite maneter (har enda ikke sett noen)

 

-lite sandstrender(om de har sand er den hentet), mye farlige kråkeboller man kan tråkke på

-mye turister, mye nordmenn

-veldig fullt i gamlebyen når det kommer inn cruiseskip

Endret av robertaas
Lenke til kommentar

Hvis du skal til Dubrovnik så anbefaler jeg en utflukt til Kotor. Ekstremt fint. Gå opp til den festningen/utsiktstårnet kanskje en kilometer oppover fra byen og vær vitne til fantastisk utsikt!

 

Om jeg ikke tar helt feil, tror jeg vi tok direktebuss mellom Kotor og Dubrovnik for et par år siden.

Endret av -Sindre
Lenke til kommentar

Takker for informative innlegg. Dubrovnik er helt klart aktuelt. Det er litt viktig for meg å kunne bade, så om Portugal er uegnet for dette (relativt sett) blir det kanskje mindre aktuelt.

 

For øyeblikket står det litt mellom Dubrovnik og Split. Split virker enormt fint av det jeg har sett av bilder etc. Dubrovnik virker større og "mer populær", men det betyr jo ikke at det er et finere sted, tenker jeg da.

 

Tanker? Noen som har vært i Split?

Lenke til kommentar

Gjort litt research, og kommet frem til at kanskje Lisboa ikke er så dumt. Tror ikke badetemperaturen blir et problem. Vi reiser sannsynligvis 20.-31.juli, så det er varmt over hele Sør-Europa. Kanskje ikke dumt å ha kjølige Atlanteren i bakgården.

 

Lisboa virker som en fantastisk by, med masse å se, samtidig som man kan ligge seg på stranden om det blir for varmt. Kommer til å reise ned med KLM, sjekker opp i hvilke hotellmuligheter jeg har der.

 

Noen som har vært i Lisboa?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hold deg unna Split. Det er rett og slett en usjarmerende storby, som stort sett fungerer som en båthavn for folk som skal reise videre.

 

Dubrovnik er helt alright, ingen WOW opplevelse. Veldig turistpreget. Hvar, likte jeg mye bedre - men der er også en del party.

 

Se på Sardinia, en øy utenfor Italia. Norwegian og Ryaniar har direktefly dit. Alghero skal være veldig fint. Skal dit med kjæresten min nå i slutten av juli. Vi skal kombinere Roma med Sardinia (Alghero og San Teodoro).

 

http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=579318

Lenke til kommentar

Hvis dere skal være på reis så lenge som 2 uker vil jeg anbefale å ikke nødvendigvis holde dere til kun et sted. Italia og sør-Frankrike lar seg flott kombinere. Kan for eksempel ordne fly til Roma og hotell der i et par dager. Både Roma og Milano bør la seg shoppe littegrann i. Kan også innom Pisa og Genova langs kysten, eller reise rundt i de italienske fjellene. Gjerne kombiner med besøk på vingårder, en del av disse tilbyr også overnatting og events etc for turismen. Videre kan turen gå inn i Frankrike, f.eks. til Nice og Marseilles. Evt innom Sveits, Liechtenstein, og/eller Østerrike.

 

Det forutsetter dog at dere ikke har noe i mot å reise en del, enten med leiebil eller tog. Eller en gyllen middelvei, der dere har 1 uke hver plass i 2 forskjellige byer f.eks. Jeg er jaffal av den oppfatning av at det er kjekt å oppleve mye forskjellig når jeg først er på ferie. (Eller oppleve ingenting, fordi jeg er på fylletur.)

Lenke til kommentar

Barcelona er en kjempeflott storby med lange sandstrender og en rekke kulturelle innslag. Museer, kaféer, festivaler og gode shoppingmuligheter og et billig prisnivå til å være en kjent storby.

 

Dog er det mange turister, og naturen rundt er typisk spansk, ikke mye å se. I tillegg er Barcelona en av Europas mest kriminelle byer, men for all del; er dere oppmerksomme hele tiden så skal det nok gå bra, for Barcelona er virkelig verdt et besøk én eller annen gang i livet, men kanskje ikke for denne type tur dere ønsker her?

Lenke til kommentar

Provence og Sør-Frankrike er flott. Og det kan lett kombineres med turer inn i Italia og Spania, spesielt om dere leier bil.

 

Jeg var i Collioure i fjor og det var en flott by, ikke langt å reise til Barcelona heller om man vil se noe annet.

Mer om Collioure.

 

I området har man nydelig mat, vin, badestrender og det finnes mye kultur om man reiser litt rundt. Se for eksempel Beziers eller Carcassonne. Ryan air har billige flybilletter til Beziers.

 

(Linkene jeg har lagt inn er til min egen side. Bare greit å ha sagt det så ingen mener det er snikreklame.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...