Gå til innhold

Kjærestetur, hvor i Europa skal vi reise?


Anbefalte innlegg

Hei forum!

 

Et svært generøst familiemedlem spanderer på meg og kjæresten en ferietur i sommer. Alt vi trenger å gjøre er å si når og hvor vi vil reise, så blir resten fikset. Eneste kravet er at det er i Europa.

 

Jeg har ikke vært på reise på flere år, og aner ikke hvor jeg helst vil. Kjæresten er heller ikke så klok på det. Derfor håper vi noen av dere ville vært behjelpelige med tips og forslag. Vi er forresten begge over 18, men under 20 år gamle, og turen vil vare 1-2 uker.

 

Vi ønsker:

- God mat!

- Fine omgivelser, vakker natur er stort pluss

- Muligheten til å sole seg/bade (strand)

- Muligheten til å utforske kultur/historiske steder, museer og alt i den gaten der.

- Om transporten er billig er det positivt, så kan vi kanskje reise litt rundt på utflukter o.l. på egen lommebok.

- (Hun vil visst shoppe litt, så at muligheten er der er også et pluss).

- Gjerne et "romantisk" sted, dette er første utenlandstur for oss som par :)

 

Vi ønsker ikke:

- Partysted. Vi vil begge unngå å drukne i festungdommer fra hele verden, og ingen av oss er ute etter å drive med festing/overdreven alkoholkonsum. Sunny Beach, Ibiza og lignende er utelukket.

 

Alle ønsker/forslag settes stor pris på :) PS: Det må være i Europa!

Endret av Sitronsaft
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Venezia er en skikkelig turistfelle hvor alle kun lever av å loppe turister. Og kanalene fungerer som åpen kloakk så det kan lukte litt der om sommeren. Ta gjerne en dagstur dit for å ha sett stedet, men legg ikke hele ferien til Venezia.

 

Hva med Madeira? Det er en veldig frodig øy med masse spesiell natur og sjarmerende hus å se. Den er både eksotisk og trygg for nordmenn. Regner med at dere er spreke og ikke redde for litt trapper og bakker som det er nok av der. Det er begrenset utvalg med strenden, men noen er det. Pass på å få et hotell med gode bademulgiheter.

 

Madeira står fortsatt på todo-listen min, men jeg har vært på Azorene som er mye av det samme, men enda mer eksotisk med mere fremmed og frodig natur med vulkankratre, varme kilder og variert landskap. Vil også absolutt anbefale Azorene, men det spørs om dere får det godtatt som Europa selv om det er det.

Endret av robertaas
Lenke til kommentar
Hva med Sør-Frankrike, Provence? Nice eller omliggende byer? Det er jammen fint der :)
Om dere skal til Rivieraen anbefaler jeg Juan-Les-Pins som er har litt yngere klientell og skikkelig sandstrand. I Nice er det rullesteinsstrand. Det er mye kø på veiene langs rivieraen så bruk tog til andre byer langs kysten.

 

Barcelona har også mye å se og gjøre, men som lite reisevante bør dere passe dere for ganske pågående tyver der. Det kan man finne overalt, men i Barcelona er det ganske ekstremt for Europa.

Lenke til kommentar

Malta!

- God mat.

- Hyggelige, serviceinnstilte og høftlige mennesker

- Mye historie

- Dagsbillett med buss koster €2,60 ~ 20,- kr

- Fine bademuligheter

- Jeg og kjæresten var der i april/mai og bodde i Mellieha som ligger nord på øya. Langt unna partystedene, og den beste badestranda rett utenfor hotellet.

 

Eneste ulempen å reise i sommer er kanskje varmen. Det var mellom 25-29 grader når vi var der.

Endret av hightow
Lenke til kommentar

Ville på det sterkeste ha anbefalt Korsika. Nydelig plass, nydelig natur, nydelige byer og masse å gjøre. Kroatia er også et fantastisk sted, jeg og eksen var litt utenfor Split i 2009 og det var en perfekt kjæreste-tur. Veldig romantisk, mye fin natur, masse muligheter for shopping, og mye kultur, fine gammelbyer, billig transport og vakre strender. I tillegg til at Adriaterhavet er herlig vakkert :-)

Lenke til kommentar

Hei forum!

 

Et svært generøst familiemedlem spanderer på meg og kjæresten en ferietur i sommer. Alt vi trenger å gjøre er å si når og hvor vi vil reise, så blir resten fikset. Eneste kravet er at det er i Europa.

 

Jeg har ikke vært på reise på flere år, og aner ikke hvor jeg helst vil. Kjæresten er heller ikke så klok på det. Derfor håper vi noen av dere ville vært behjelpelige med tips og forslag. Vi er forresten begge over 18, men under 20 år gamle, og turen vil vare 1-2 uker.

 

Vi ønsker:

- God mat!

- Fine omgivelser, vakker natur er stort pluss

- Muligheten til å sole seg/bade (strand)

- Muligheten til å utforske kultur/historiske steder, museer og alt i den gaten der.

- Om transporten er billig er det positivt, så kan vi kanskje reise litt rundt på utflukter o.l. på egen lommebok.

- (Hun vil visst shoppe litt, så at muligheten er der er også et pluss).

- Gjerne et "romantisk" sted, dette er første utenlandstur for oss som par :)

 

Vi ønsker ikke:

- Partysted. Vi vil begge unngå å drukne i festungdommer fra hele verden, og ingen av oss er ute etter å drive med festing/overdreven alkoholkonsum. Sunny Beach, Ibiza og lignende er utelukket.

 

Alle ønsker/forslag settes stor pris på :) PS: Det må være i Europa!

 

(Jeg var 13 når jeg var der ifjor 3-10 juli. Er 14 nå. Så ikke døm skrivefeil og sånt. Takk :) )

 

http://www.galinihotels.gr/ Dette 5-stjerners hotellet i turiststedet Agia Marina er fint! :) Agia Marina er et lite turist/badestrandomerådet som er rolig og fint for kjærestepar og like morro for familier med tenåringer og barn. Hotellet ligger rett oppi åsen sammen med mange andre 5 stjerners hoteller. Og spaserturen nedi gata er bare på et par hundre meter. Når du endelig kommer ned er det kiosker med aircondition, solkrem, solbriller, brus, øl, rusbrus, energidrikker, flytemadrasser og alt du vil ha. I tillegg til kiosker er det en pizzeria som heter "Restaurant Italiana". Var litt skeptisk, siden det var jo en gresk restaurant i Hellas med et italiensk navn. Men så prøvde jeg pizzaen dems. Og det er den beste pizzaen med italienske trekk jeg noensinne har spist!!!! Anbefales på det sterkeste :) I tillegg har de Moussakka, Gresk Gyros-kebab og greske retter i tillegg til italienske. Så her er det fritt fram! :D Stranda var også veldig fin. På stranda var det ei beachbar med strådtak og greier. Siden pappa hadde årna allinclusive og hotellet eide baren (!) fikk vi ta gratis mat, drikke, snacks og bade i et lite basseng som hang sammen med baren. (Ikke trod jeg er en bortsjemt pappagutt. Har skilte foreldre og det billige hotellet ble overbooka så vi ble overført. Har aldri vært på sånn tur før heller :) ) Du kunne også reservere strandplasser med solsenger og strådparasoller. Alt på Kreta er som på bilder og postkort. Hadde en mistanke om photoshopping, helt til jeg kom ned og så det med mine egne øyne. Det er flott. Og på kvelden er det stille og rolig, tilogmed meg som småbarnslig badetenåring fikk en romantisk følelse på kvelden.

 

Ting man må gjøre på Kreta: Hvis du er på det hotellet jeg linka, så er det en hyggelig greker som har en kiosk i hotellbygget ved siden av bassenget. Han kan årne alle slags turer rundt om kring og er bedre enn taxi. Det første vi gjorde var at han kjørte oss til en havn på vestsida av øya. Der var det en liten turistbåt med glassbunn så du kunne se ned i vannet. Den kjørte rundt en del av øya og til en lagune. Denne lagunen kalles Balos Lagunen: crete-greece-balos.jpg

Bilde av Balos lagunen. på midten ser du et lite stykke med strand som endel folk kommer til for å sole seg og bade.

Etter at man har vært her, går du på båten igjen og du kjører videre til en øy som heter Gramvousa. På den øya er det et tidligere italiensk fort som man kan gå opp til. Det er også et bittelite kapell og utleie for dykkeutstyr av båtarrangsjøren.

 

Elafonissi

 

Hit fikk vi dessverre ikke dratt. Men det er den mest ettertraktede stranden på hele Kreta. Den har rosa sand og store kampesteiner som står i vannet. Vet dessverre ikke mer om den.

 

Limnoupolis Waterpark

 

Man vil jo ha det litt morro og, og ikke bare fint og romantisk. Da anbefaler jeg Limnoupolis Waterpark. Masse vannsklier, badebasseng og vannaktiviteter. I tillegg har de en kunstig elvstrøm hvor du legger deg på en badering og flyter rolig og fint nedover vannet. De har også en kiosk med masse brus og kaldt og drikke. For ikke å glemme vannbaren! Det er en bar i bassenget, hvor baren står på kanten av bassenget, mens barstolene stikker opp av vannet så du kan kjøle føttene samtidig. Eksotisk og spennende.

 

Platanias

 

Platanias (Uttales med stum S og J, Platanja) er det største turistomerådet utenfor hovedstaden Chania. Agia Marina som hotellet ligger i er på 2. plass. Her I Platanias er det en stor gate med minigolf, kiosker, klessbutikker for shoppekjæresten (tilogmed noen med noen morsomme, frekke parodiT-skjorter som menn digger) og torgboder. Fint hvis man har lyst på et par billige solbriller, en caps og en T-skjorte. Her kan man tilbringe en god dag eller to. Tar et kvarter til 1 time å gå til Platanias fra hotellet, men det er varmt så taxi er best og raskest. Men det tror jeg var alt jeg hadde. Sikkert masse mer å utforske på Kreta, men dette var noen høydepunkter. Takk for meg :-) Petter 14 år.

 

Glemte å legge til at flytur med Norwegian's direktefly tar 4 timer. Akkurat passe :-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Veldig bra innlegg Petter, setter pris på at du tok deg tid. Du skriver veldig bra til å være 14 år :)

 

Jeg har selv vært på Platanias! Derfor tror jeg ikke jeg vil reise dit igjen. Men kanskje det ikke er så dumt uansett, var jo veldig fint der.

 

Jeg har tenkt mye på Kroatia, og også Portugal! Er det noen som har erfaring med f.eks. Lisboa? Har hørt at det er veldig fint her, og jeg kan tenke meg at vindene fra atlanteren gjør det litt kjøligere. Det er tross alt midt på sommeren, så stort sett alt rundt middelhavet blir vel ekstremt varmt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...