Gå til innhold

Ny ultrabook til skolebruk - tips?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har dette dilemma selv, har sett på uendelige ultrabooks og notebooks. Er ikke bare, bare å bestemme seg.

 

Dell kommer med en nye ultrabook xps 14, du har forøvrig xps 13 med SB også.

Lenovo har vell noen ultab's som ikke er så dumme.

 

Tenkte personelig selv på å kjøpe T430s dog ikke ultrabook, men med intel's nye chip. Synd batteri tiden på denne er ikke mere enn 4-5 timer etter hva forums nevner.

 

Dilemmas.

Lenke til kommentar

Hvilket DDR3 SO-DIMM 1600MHz 8GB ville dere anbefalt å kjøpe til ASUS ZENBOOK UX32VD 13,3" FHD IPS? Stikkordet er mest for pengene, ikke å betale dyre dommer for de ekstra 5-10% med ytelse.

 

Vi har en heftig diskusjon gåande på NotebookReview( http://forum.noteboo...ux32vd-149.html) akkurat no ;)

 

Her er alternativa:

http://www.komplett....6285&sku=752033

 

Dei aller fleste hittil har kjøpt Corsair Vengeance SO-DIMM 1600MHz 8GB CL10. Slik diskusjonen vender no, viser det seg at Crucial DDR3 SO-DIMM 1600MHz 8GB CL9 er eit bedre kjøp. Dette fordi det lodda minnet på 2 GB kjører CL9 1600 Mhz, og om du putter inn Corsair sin med CL10 blir hastigheten redusert til 1333 Mhz

 

PrintScreen:

http://forum.noteboo...-ux32vd-ram.jpg

 

Kjøp derfor Crucial DDR3 SO-DIMM 1600MHz 8GB CL9 for å opprettholde maks hastighet på 1600 Mhz :D

http://www.komplett....aspx?sku=752033

Endret av proff93
Lenke til kommentar

Skal begynne på NTNU til høsten, så er også i samme situasjon. Etter forholdsviss omfattende research er dette foreløbig status:

 

ASUS ZENBOOK UX32VD 13,3" FHD IPS

I tillegg til også å kjøpe:

  • Samsung SSD 830 Series 256GB 2.5"
  • DDR3 SO-DIMM 1600MHz 8GB

Og dermed har eg vemodig forkasta:

Samsung 900X4C 15.0" HD+, som har fordelane:

  • Størst skjerm av alle med 15.4"
  • I mine auge det finaste designet
  • 2 stk RAM slot og dermed utvidbar til 16 GB minne

og

 

ASUS ZENBOOK Prime UX31A 13,3" FHD IPS, som har fordelane:

  • Unibody design
  • Den miste

Valget av ASUS ZENBOOK UX32VD 13,3" har eg derfor gjort på bakgrunn av:

  • Kan oppgraderast til 10 GB RAM (2 GB + 8 GB)
  • Ekstern GPU; NVIDIA GeForce GT 620M
  • Kan oppgradere til 256 GB SSD
  • 2 fleire celler batteri enn UX31A

Alle oppgraderingane kan også gjerast på Samsung'en, så styrkene til UX32VD er derfor egen grafikkprosessor og 1920x1080 IPS skjerm.

Prismessig vil en UX32VD med 10 GB RAM og 256 GB SSD ligge på samme nivå som UX31A. I mine auge er derfor vesentleg betre ytelse viktigare enn 150 g lettare unibody design.

Tolker jeg deg rett når du sier at UX31A ikke kan oppgraderes med Samsung 830-HD eller minne?

 

Er på vippen mellom UX31A og MBP retina, hovedstyrken til UX31A er pris, 700 gram lettere og mindre formfaktor mens MPB har sinnsyk skjerm og jevnt over mer kvalitetskomponenter (cpu, keyboard, ssd, pekeflate m.m.). Erstatter man HDD eller SSD når man oppgraderer med SSD på UX32VD? Blir den lettere av det?

 

Var og kjente på MPB i dag og synes den var litt stor/tung til å være "ultraportabel", dvs. noe du kan ta med og flekke frem overalt uten stress.

Endret av Saftis
Lenke til kommentar

15" MBP er på ingen måte en ultraportabel maskin, det regner jeg med du er fullstendig klar over. Skal du ha portabilitet, er MBA noe for deg. Store plusspoeng går til Apple for kvaliteten og medfølgende kvalitetsinntrykk. Pekeflaten og tastaturet er (i mine øyne) i en klasse for seg.

 

En SSD veier som oftest noen fattige gram mindre enn en tradisjonell harddisk. Ingen nevneverdig eller merkbar forskjell med andre ord. Dette er dog ikke et salgsargument eller grunn til å gå for en SSD. Derimot vil en SSD trekke mindre strøm, noe som fører til noe bedre batterilevetid. I tillegg kommer da forskjellen i ytelse - noe du garantert vil merke under boot av maskinen og oppstart av programmer.

 

Nå som du får en god 128gb ssd for et stykke under tusenlappen er det få årsaker til å være gjerrigknark på det området. Verdt pengene. Lagring av større filer som filmer o.l. kan du gjøre på ekstern disk.

Lenke til kommentar

Var og kjente på MPB i dag og synes den var litt stor/tung til å være "ultraportabel", dvs. noe du kan ta med og flekke frem overalt uten stress.

Da er nok macbook air et bedre alternativ. selv den nye, og tynnere mbp en er jo fortsatt for stor til å være "ultraportabel".

 

Hvordan går det med dere andre? Noen som har funnet "den beste ultrabooken" og bestemt seg?

 

 

Selv heller jeg mot den dyreste 13" mba modellen. Dette helst fordi jeg føler byggekvaliteten på mba er hakket bedre enn de andre. Men når jeg oppgraderer til 8gb ram, 2ghz cpu og 256gb ssd blir jo prisen igjen høyere, som igjen gjør at jeg får flere alternativer som jeg ikke har sett på tidligere...damn

 

vanskelig dette her :p

Endret av shaaland
Lenke til kommentar

Macbook Air virker bedre på alt annet enn skjerm ja, der har imo Zenbook IPS overtaket og det er et veldig viktig punkt.

 

Når det gjelder nye MPB med Retina er den så vidt jeg har forstått innenfor definisjonen av "Ultrabook" i forhold til vekt og tykkelse, men den føles definitivt ikke nett i hånden i forhold til en MBA med sine 15"+ og 2kg+.

 

Men det opprinnelige spørsmålet var; "Tolker jeg deg rett når du sier at UX31A ikke kan oppgraderes med Samsung 830-HD eller minne"?

Lenke til kommentar

Var og kjente på MPB i dag og synes den var litt stor/tung til å være "ultraportabel", dvs. noe du kan ta med og flekke frem overalt uten stress.

Da er nok macbook air et bedre alternativ. selv den nye, og tynnere mbp en er jo fortsatt for stor til å være "ultraportabel".

 

Hvordan går det med dere andre? Noen som har funnet "den beste ultrabooken" og bestemt seg?

 

 

Selv heller jeg mot den dyreste 13" mba modellen. Dette helst fordi jeg føler byggekvaliteten på mba er hakket bedre enn de andre. Men når jeg oppgraderer til 8gb ram, 2ghz cpu og 256gb ssd blir jo prisen igjen høyere, som igjen gjør at jeg får flere alternativer som jeg ikke har sett på tidligere...damn

 

vanskelig dette her :p

 

Har ikke bestemt enda, men det står nå mellom xps 13 og MBA.

 

Ja jeg vet mac'n er bedre, men så liker jeg også windows. :)

Man kan dual win i mac, men da blir nesten hele poenget med å kjøpe mba borte personelig.

 

Kom oppi 14k med 8gb minne, i5. Heftig pris, men er ikkenoe problem siden man må ha seg en eller annen laptop før august.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Macbook Air virker bedre på alt annet enn skjerm ja, der har imo Zenbook IPS overtaket og det er et veldig viktig punkt.

 

Når det gjelder nye MPB med Retina er den så vidt jeg har forstått innenfor definisjonen av "Ultrabook" i forhold til vekt og tykkelse, men den føles definitivt ikke nett i hånden i forhold til en MBA med sine 15"+ og 2kg+.

 

Men det opprinnelige spørsmålet var; "Tolker jeg deg rett når du sier at UX31A ikke kan oppgraderes med Samsung 830-HD eller minne"?

 

Asus UX31A er 13", har unibody design og er ment å gjøres lettest og nettest mulig. Det er derfor ikke mulig å oppgradere HDD til SSD eller mer minne. Minnet er visst loddet til hovedkortet og ikke i en egen "socket" slik at UX31A ikke er oppgraderbar.

 

UX32VD har ikke unibody-design men er ellers oppgraderbar til 10 GB RAM og en 7 mm SSD av foretrukket størrelse.

Lenke til kommentar

update:

jeg går for macbook air!

 

13", 2.0ghz i7, 8gb ram, 256gb

blir rundt 13k med studentrabatt =)

 

Hva tenker du om valget nå? Er i samme båt, står mellom ux31a, macbook air og samsung 9. Alt i alt virker airen mest som et "sikkert" kjøp. Har ikke råd(og tid/gidder ikke) at wifi, skjermen osv ikke skal fungere optimalt.

Lenke til kommentar

 

 

Hva tenker du om valget nå? Er i samme båt, står mellom ux31a, macbook air og samsung 9. Alt i alt virker airen mest som et "sikkert" kjøp. Har ikke råd(og tid/gidder ikke) at wifi, skjermen osv ikke skal fungere optimalt.

har ikke bestilt den enda. venter på osx mountain lion :)

,så vet ikke hvor fornøyd jeg blir, men jeg føler jeg får mer kvalitet når jeg kjøper et apple produkt. Men det er kanskje bare en "positiv fordom" mot apple ...

 

I tillegg velger jeg macbook air fordi man kan konfigurere den med mer ram og bedre prosessor. Det eneste jeg har fundert litt på etter at jeg kom frem til at jeg ville kjøpe MBA er om jeg heller burde kjøpt MacBook pro. Men har funnet ut at den blir for stor/tung!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...