Gå til innhold

Tamron AF 18-270mm F/3.5-6.3 Di II VC PZD vs NIKON 18-200 VR 11

Anbefalte innlegg

Har fått med at noe tilsvarende har vært debbatert før, men prøver igjen, kanskje det har kommet flere erfaringer eller synspunkter.

Jeg er klar over at et slikt objektiv ikke kan måle seg med fast-optikk eller dyrere Zoom ,som ikke dekker så stort område. Dette objektivet vil i så fall være som ferie/tur linse der jeg går for fleksibilitet samt kanskje ta med et fast 50mm el. Ser det er tilbud på tamronen for 3500,- om dagen, så det er klart at dette da kan friste. Men er det veldig dårlig bildekvalitet på det er det uannsett ikke verdt prisen selv om det er billig...

Synspunkter/erfaringer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er klar over at et slikt objektiv ikke kan måle seg med fast-optikk eller dyrere Zoom ,som ikke dekker så stort område.

Dette objektivet vil i så fall være som ferie/tur linse der jeg går for fleksibilitet...

Synspunkter/erfaringer?

Tja...det kommer vel mest an på fotografen ;)

Prøv for all del å teste de selv - på eget kamerahus eller bedre...

Ja, en SuperZoom er utrolig enkelt å forholde seg til i de fleste situasjoner.

Jeg har samlet mitt synspunkt/erfaring på denne måten:

Legger ved testbilde av 18-200mm på 18mm...

627421_1024x768.jpg

...og 200mm

627422_1024x768.jpg

Testbildet er tatt håndholdt. Spennende å prøve ut hvor "grenselandet" for å få hjelp av stabiliseringen i objektivet ligger...

100% crop på 18mm...

627540_1024x768.jpg

og 100% crop på 200mm...

627541_1024x768.jpg

Endret av flageborg
Lenke til kommentar

Hei og takk for svar :)

Etter mitt skjønn syntes jeg dette så svært så bra ut jeg, iallefall til skissert allround feriebruk. Forstår jeg deg riktig at bildet er tatt med nikon 18-200 og at du er godt fornøyd?

I såfall hvordan tror dere ovenevnte tamron står seg i forhold til nikon sitt?

Endret av d90
Lenke til kommentar

Forstår jeg deg riktig at bildet er tatt med nikon 18-200 og at du er godt fornøyd?

I såfall hvordan tror dere ovenevnte tamron står seg i forhold til nikon sitt?

Ja, jeg er godt fornøyd og bildene er tatt med Sigma 18-200mm f3.5-6.3 DC OS HSM(forrige modell)

Tamron 18-270mm eller Nikon 18-200mm har jeg ingen erfaring med så langt, men det er ikke lenge før... ;)

Det virker som den kvalitetsmessige "rangeringen" blant folket av disse allround-zoomene er:

1. Nikon

2. Tamron

3. Sigma

Endret av flageborg
Lenke til kommentar

Dette objektivet vil i så fall være som ferie/tur linse der jeg går for fleksibilitet samt kanskje ta med et fast 50mm el.

Synspunkter/erfaringer?

Fleksibilitet er vel det mest ønskelige når man velger objektiv for "feriemodus" som 18-200/250/270mm,

men det er kjekt med et greit fastobjektiv i tillegg som eks. 35/50mm...

Erfaringer? Ja, ble vel en liten erfaring rikere i kveld - med min egen lille test av Sigma 18-200mm... ;)

Håndholdt - 100% crop - 35mm

DSC_7756_1024_35mm_100pc_f45_s60.jpg

Håndholdt - 100% crop - 200mm

DSC_7757_1024_200mm_100pc_f63_s60.jpg

Lenke til kommentar

Hei igjen og takk for at du gidder :)

Synes de to siste bildene dine oogså ser svært så bra ut jeg, men nå har jeg ikke mer greie på dette enn det øyet ser, hva slags inntrykk sitter du med av disse?

Virker som du snart skal stifte bekjentskap med Nikon og Tamron :hmm: Tenkt å kjøpe et av de, elelr teste?

Lenke til kommentar

Jeg må spørre dere erfarne rever igjen :)

Det er lett å la seg rive med for å spare noen hundrelapper, salget hos JP nærmer seg slutt.

Utfra slik dere har erfaring eller lest dere til(noe jeg forøvrig blir forvirret av :confused: ) Er nikon sin 18-200 vr såpass mye bedre at jeg burde bruke de samme pengene på et brukt et, å samtidig gå glipp av 70mm i telenden, eller er denne tamronen et like så godt alternativ?

Lenke til kommentar

Hei igjen og takk for at du gidder :)

Synes de to siste bildene dine oogså ser svært så bra ut jeg, men nå har jeg ikke mer greie på dette enn det øyet ser, hva slags inntrykk sitter du med av disse?

Virker som du snart skal stifte bekjentskap med Nikon og Tamron :hmm: Tenkt å kjøpe et av de, elelr teste?

Takker for den...

Først teste Nikon og Tamron, så får jeg sammenligne resultatene mot Sigma som jeg allerede har utrolig mange fine ferieminner med... ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...