limahc Skrevet 9. juli 2012 Del Skrevet 9. juli 2012 Når du skriver det sånn så høres det nesten ut som om kristendommen oppfant kjærlighet. Var ikke slik jeg mente det. : ) Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 9. juli 2012 Del Skrevet 9. juli 2012 At den jødisk-kristne tanken om kjærlighet og rettferdighet har vært en uvurdelig drivkraft i kampen for likveverd, rettigheter og demokrati er det vel liten tvil om - så kan vel umulig ha vært så ille? ;o Det er all tvil omkring det Hoppet dere over middelalderen i historietimene? Likeverd, rettigheter og demokrati har nada med kristendommen å gjøre. Bare se på Luther når han påsto at man var fri for synd? Nei, til tross for at den jesus som omtales i bibelen kunne vørt en grei kar, så er kristendommen slik den har fremstått et skremselsekempel på undertrykkelse, forfølgelse og intolleranse. Lenke til kommentar
O3K Skrevet 9. juli 2012 Del Skrevet 9. juli 2012 (endret) Når du skriver det sånn så høres det nesten ut som om kristendommen oppfant kjærlighet. Var ikke slik jeg mente det. : ) Jeg oppfattet det heller ikke at det var det du mente. Jeg bare synes det hørtes litt rart ut når du spesifiserte at det var "den jøde-kristne tanken om kjærlighet og rettferdighet", istedet for å kreditere tanker om kjærlighet og rettferdighet generelt. Jeg for eksempel vil ikke kreditere jøde-kristne tanker om kjærlighet og rettferdighet, når det kommer til visse ting, som f.eks. det at heterofilt samboerskap i Norge ble lovlig først i 1972. Det at man før 1972 kunne bli bøtelagt eller kastet i fengsel for å leve sammen uten å være gift, føler jeg ikke var på tross av "jøde-kristne tanker om rettferdighet", men heller på grunn av troen. Endret 9. juli 2012 av O3K Lenke til kommentar
limahc Skrevet 9. juli 2012 Del Skrevet 9. juli 2012 Det er all tvil omkring det Hoppet dere over middelalderen i historietimene? Likeverd, rettigheter og demokrati har nada med kristendommen å gjøre. Jeg må nok ha skulket den timen - hva sier historiebøkene? Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 9. juli 2012 Del Skrevet 9. juli 2012 At kongen har sitt mandat fra Gud, så alt kongen gjør er per definisjon guds vilje. 1 Lenke til kommentar
limahc Skrevet 9. juli 2012 Del Skrevet 9. juli 2012 Jeg bare synes det hørtes litt rart ut når du spesifiserte at det var "den jøde-kristne tanken om kjærlighet og rettferdighet", istedet for å kreditere tanker om kjærlighet og rettferdighet generelt. Jeg for eksempel vil ikke kreditere jøde-kristne tanker om kjærlighet og rettferdighet, når det kommer til visse ting, som f.eks. det at heterofilt samboerskap i Norge ble lovlig først i 1972. Det at man før 1972 kunne bli bøtelagt eller kastet i fengsel for å leve sammen uten å være gift, føler jeg ikke var på tross av "jøde-kristne tanker om rettferdighet", men heller på grunn av troen. Jeg tenkte i første rekke på litt eldre historie enn 1970-tallet, og rett og slett fordi den tanken ikke har vært spesielt 'generelt' i Europa. Verken barn, svake eller syke hadde f.ex. spesielt høy status i antikken.. Lenke til kommentar
O3K Skrevet 9. juli 2012 Del Skrevet 9. juli 2012 (endret) Verken barn, svake eller syke hadde f.ex. spesielt høy status i antikken.. Og det forandret seg ikke noe særlig før den industrielle revolusjon, som ikke var en religiøs bevegelse. Endret 9. juli 2012 av O3K 1 Lenke til kommentar
limahc Skrevet 9. juli 2012 Del Skrevet 9. juli 2012 Og det forandret seg ikke noe særlig før den industrielle revolusjon, som ikke var en religiøs bevegelse. Hva baserer du dette på? Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 9. juli 2012 Del Skrevet 9. juli 2012 (endret) Liberté, égalité, fraternité. Friheten og samfunnsstrukturen vi har stammer fra den franske revolusjon.Det er disse idéene som hadde direkte påvirkning for den norske grunnloven på Eidsvoll 1814. Den franske revolusjonen avskaffet kirken i frankrike. Kongen som hadde mandat fra gud mistet hodet. Prester ble forfulgt. Tidsregningen som frem til da var målt etter når man trodde jesus ble født skulle byttes ut. År null ble satt til starten av revolusjonen. Endret 9. juli 2012 av Abigor Lenke til kommentar
O3K Skrevet 9. juli 2012 Del Skrevet 9. juli 2012 Og det forandret seg ikke noe særlig før den industrielle revolusjon, som ikke var en religiøs bevegelse. Hva baserer du dette på? Faget Historie på VGS. 1 Lenke til kommentar
limahc Skrevet 9. juli 2012 Del Skrevet 9. juli 2012 Faget Historie på VGS. Jeg må ha skulket den timen også : ) At vesten tok en ny vending med den industrielle revolusjon er det absolutt ingen som helst tvil om, men det skjedde ganske så mye før den tid også. Kristendommens bidrag er nok betydelig større enn det de fleste er klar over, ikke bare med etablering av sykehjem, skoler/universiteter, barnehjem, omsorg, etikk og lover, kapitalisme, samfunn, osv. - men rett og slett hvordan Europa ble formet. 1 Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 9. juli 2012 Del Skrevet 9. juli 2012 Europa ble formet før kristendommen. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 9. juli 2012 Del Skrevet 9. juli 2012 Kristendommens bidrag er nok betydelig større enn det de fleste er klar over, ikke bare med etablering av sykehjem, skoler/universiteter, barnehjem, omsorg, etikk og lover, kapitalisme, samfunn, osv. - men rett og slett hvordan Europa ble formet. Kistendommens problem er at alt dette ble formet ETTER at kirken mistet sin makt... At det er tuftet på de verdiene og kulturen som gjalt under kristendommen kommer vel neppe som en overraskelse på noen, men at dette SKYLDES kristendom er hevet over enhver tvil at det IKKE er... Tvert i mot ville vi nok ha sittet i lyset fra dyretalg lykter og lest våre bibler den dag i dag, OM vi i det hele tatt kunne lese da... Best at prester forteller og bibelen gode biter slik at folk ikke leser dem selv vettu... Så ikke overdriv kristendommens verdi her er du snill, som sagt skjedde utviklingen ETTER at kirken mistet grepet i store deler av europa... Men det forundrer meg hvordan naive kristne klarer å fremme kristne verdier som noe MER positivt og salig gjørende når de verdiene vi i dag har har evolvert seg langt bedre og sterkere enn nettopp de kristne verdiene de selv påstår at samfunnet er tuftet på... Hvordan klarer de å få den motsigelsen til å gå opp liksom? Vil det ikke være å ta en del skritt tilbake ved å innføre såkalte kristne verdier (Der fordømmelse og ikke tillit til alle andre grupper er fryktelig stor? Har hørt mer enn en gang kristne som påstår at det er DE som er moralens voktere her i landet... Vi får vel være glad for at det ikke er tilfelle tenker jeg.... For ellers hadde det meste vært usmakelig syndig og ytterst forbudt... 3 Lenke til kommentar
limahc Skrevet 9. juli 2012 Del Skrevet 9. juli 2012 Kistendommens problem er at alt dette ble formet ETTER at kirken mistet sin makt... At det er tuftet på de verdiene og kulturen som gjalt under kristendommen kommer vel neppe som en overraskelse på noen, men at dette SKYLDES kristendom er hevet over enhver tvil at det IKKE er... Tvert i mot ville vi nok ha sittet i lyset fra dyretalg lykter og lest våre bibler den dag i dag, OM vi i det hele tatt kunne lese da... Best at prester forteller og bibelen gode biter slik at folk ikke leser dem selv vettu... Så ikke overdriv kristendommens verdi her er du snill, som sagt skjedde utviklingen ETTER at kirken mistet grepet i store deler av europa... Men det forundrer meg hvordan naive kristne klarer å fremme kristne verdier som noe MER positivt og salig gjørende når de verdiene vi i dag har har evolvert seg langt bedre og sterkere enn nettopp de kristne verdiene de selv påstår at samfunnet er tuftet på... Hvordan klarer de å få den motsigelsen til å gå opp liksom? Vil det ikke være å ta en del skritt tilbake ved å innføre såkalte kristne verdier (Der fordømmelse og ikke tillit til alle andre grupper er fryktelig stor? Har hørt mer enn en gang kristne som påstår at det er DE som er moralens voktere her i landet... Vi får vel være glad for at det ikke er tilfelle tenker jeg.... For ellers hadde det meste vært usmakelig syndig og ytterst forbudt... Skulket historietimen du oxo? (: Though, hva var det som skjedde ETTER at kirken mistet grepet i store deler av Europa ? (og når var dette..?) Altså, hvilke radikalt nye endringer var det du mener kom som har formet Europa og samfunnet - som ikke har sine røtter i verken kristen etikk eller kirken generelt? Og hvordan kan "alt dette" ha blitt formet ETTER kristendommen falt bort? Aquinas som argumentere for retten til å ta renter (eller andre kompensasjoner). Rettigheter og rettighetstenking ala "uskyldig inntill det motsatte er bevist" stammer fra kristen etikk/kirken..det samme sies juryordningen å gjøre. De moderne sykehjem, skoler/universiteter, osv ble grunnlagt av katolikker.. selv den hippokratiske ed er jo 'christianized' (når man ser på hvordan den ble praktisert).. universale rettigheter har røtter i kristen etikk.. lovverk.. osv. Og hvis man leser litt litteratur fra historikere som f.ex. tar for seg kirkens innflytelse (det mangler ikke akuratt på de), hvorfor ender man opp med et litt annet bilde enn det du forsøker å tegne? (F.ex. James Hannam, Rodney Stark, Edward Grant, Stanley Jaki, David Lindberg, Christopher Dawson, til og med JD Bernal, osv.) Lenke til kommentar
RWS Skrevet 9. juli 2012 Del Skrevet 9. juli 2012 Hvem har snakket om falt bort? Kirken mistet sitt grep og folk fikk gjøre mer hva de selv ville og derfra her det gått oppover for de aller fleste mennesker. Er det virkelig så ufattlig vanskelig å innse at kristendommen aldri har stått for fremgang og velstand for den jevne borger, opphengt i velstanden og "æren" til den imaginære og høyst usynlige guden som de geistelige var, og fremdeles er? Ja europa er tuftet på kristne verdier, men det er jammen lenge siden de verdiene var gjeldende også.... Vi har på en måte evolvert videre fra de såkalte kristne verdiene... Eller mener du seriøst at vi ville hatt det bedre om vi ikke hadde snudd den guden ryggen i opplysnings tiden? 1 Lenke til kommentar
limahc Skrevet 9. juli 2012 Del Skrevet 9. juli 2012 Er det virkelig så ufattlig vanskelig å innse at kristendommen aldri har stått for fremgang og velstand for den jevne borger Er dette noen du personlig liker å tro, eller er dette noe du føler du har dekning hos historikerne for å si? Ja europa er tuftet på kristne verdier, men det er jammen lenge siden de verdiene var gjeldende også.... Vi har på en måte evolvert videre fra de såkalte kristne verdiene... Har vi ? Hvilke verdier da? Eller mener du seriøst at vi ville hatt det bedre om vi ikke hadde snudd den guden ryggen i opplysnings tiden? Du missforstår. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 9. juli 2012 Del Skrevet 9. juli 2012 Så les litt rundt omkring på nettet da, er ikke så mange som motstrider at verden begynte å gå fremover etter flere hundre år med stilstand etter at jern grepet til kirken slapp taket... Ikke så rart at det ikke ble noen velstand kanskje, når de to største fraksjonene stadig kriget om hvem av versjonene av den kristne gud som var den riktige... Noe de ikke har funnet ut av enda... Ja, hvilken verdier er de kristne verier egentlig? Kan du svare på det? Har forgjeves forsøk å få et svar, men ingen har riktig greie på hva disse verdiene er, ikke engang de som fremmer de såkalte kristne verdiene... Men de er der må vite og vokter over moralen vi etter sigende skal ha mellom den kristne gud... Hva er det jeg misforstår? At dere kristne hodeløst hadde kastet dere inn i et teokrati hvis sjangsen bød seg? 1 Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 9. juli 2012 Del Skrevet 9. juli 2012 Ser forøvrig at steinkasteren fra Stavanger har meldt seg og blitt tilgitt. Greit gjort av kirken syntes jeg. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 9. juli 2012 Del Skrevet 9. juli 2012 Though, hva var det som skjedde ETTER at kirken mistet grepet i store deler av Europa ? (og når var dette..?) Altså, hvilke radikalt nye endringer var det du mener kom som har formet Europa og samfunnet - som ikke har sine røtter i verken kristen etikk eller kirken generelt? Religionsfrihet, ytringsfrihet, lovlig homofili, demokrati blant annet. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå