Gå til innhold

SP ønsker pappvinforbud

Anbefalte innlegg

Det er i praksis det samme som å be om økte CO2-utslipp. Alkoholmonopolene i Norden har gjort undersøkelser om hva som er mest karbonvennlig med hensyn til utslipp av CO2 og her vinner papp-vinene soleklart.

Det Kjersti Toppe fra SP bekymrer seg over er at mengden alkohol øker når man kjøper seg en bag med 3 liter. For å møte dette problemet ønsker hun å forby 3-litere. Hun innrømmer at dette er urealistisk og ønsker snarere enn debatt rundt dette formatet.

Men hun er ikke så veldig "edruelig" sine påstander. Hun hevder at boksviner er særnorsk, det er et ikke. Boksen, som ble "oppfunnet" av australske vinprodusenter, er ikke spesielt norsk. I Norden drikkes det mye boksvin, og i resten av Europa øker forbruket enormt.

Hun hevder også at europeere drikker mindre og mindre. Flere og flere konverterer fra hardere drikker (les vodka, whisky, gin etc.) til vin og det gir en nedgang i forbruket av ren alkohol. Og det er en slags reduksjon dersom man måler det i forbruk av ren alkohol. Men det er ikke det samme som reduksjon i forbruk av alkoholholdige drikker. Selv om sistnevnte er positivt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, vi husker jo alle forbudstiden. Alle kan jo lese En flyktning krysser sitt spor, hvor forbudstiden til syvende og sist er godt dokumentert. Eller man kan lese Falkbergets innlegg om død over gaukere og heimbrennere. Eller man kan se til USA, hvor størrelsen på stat tillot storsyndikater med kriminalitet.

Lenke til kommentar

Dere som hisser dere opp hver eneste gang en politiker kommer med et litt "spenstig" forslag, husk at det ikke er alt som blir politikk, og at det kan være en god ting å diskutere likevel. Det er tilsynelatende nettopp det som er målet med utsagnet. Pappvin kommer ikke til å bli forbudt.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg håper alle leste argumentasjonen for dette forbudet fra hennes side:

Det gikk essensielt utpå at det at du fikk billigere pris pr liter for større mengder vin var et ulogisk konsept, og slik var det ikke med noen andre varer... (jeg regner med hun siktet til alkohol her)

Dette er jo KOMPLETT feil, øl, sprit alt blir billigere i større kvantitet, latterlig.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Foreslår ny overskrift "Pappskaller mot pappvin -påstår ingen andre typer varer blir billigere dersom man kjøper større kvanta".

Kjøper jeg en 4-pack cola på butikken får jeg rabatt. Kjøper jeg en 1,5l i stedet for en 0,5l cola får jeg 0,5l "gratis" osv osv...

Endret av Nator
Lenke til kommentar

Kjøper jeg en 4-pack cola på butikken får jeg rabatt. Kjøper jeg en 1,5l i stedet for en 0,5l cola får jeg 0,5l "gratis" osv osv...

Sssssh! Ikke nevn det! Tenk om de leser det! Da blir det dyrere pga. kampen mot sukker!
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt det ideologiske grunnlaget SP har på dette forslaget.. Har bønder noe mot pappvin?

Det er ikke et ideologisk grunnlag. Kjersti Toppe er lege, og vant med tankegangen om at hun vet best hva som er bra for deg.

For deg, så blir det å sammenlikne epler med pærer, da man sammenlikner økt sykelighet av økt alkoholinntak med verdien av alkoholnytelsen i seg selv. Det samme gjelder for andre stoffer. Det er ingen politikere som snakker om verdien av å ruse seg på heroin, de snakker bare om skadevirkningene.

Skadevirkningene fins det plenty av.

Ettersom jeg ikke får noen ulemper i mitt liv av å forby andre mennesker å drikke mer sprit, utover den negative spin-off effekten av at folk venner seg til at det er ok å lage alle slags forbud, så virker det for meg rasjonelt å legge føringer for andre folks liv.

Rett og slett fordi det ikke er noe hyggelig å se menneskelige vrak rundt seg. Folk prioriterer rusbruk på en måte som skaper vrak, særlig i forbindelse med psykiatri. På den måten er det fint at det nå startes en ny spesialisering med navn rus og psykiatri, men det er en annen diskusjon.

Rent teknisk, så er forbud mindre fleksibelt, og mer tilfeldig enn avgifter. Det er f.eks tull om en 1 liters pappvin skal koste mer per liter enn en 0.75 italiener. Med mindre du har fått bestikkelser, men det er igjen en annen diskusjon.

Når folk rent psykologisk drikker mindre alkohol når man får kjøpt mindre flasker (man er ikke nødt til å drikke opp når man har åpnet en flaske), så er det rasjonelt å ha en omvendt avgiftspolitikk som gjorde det billigere å selge mindre kvanta alkohol, da gjerne i multipacks, men altså mye emballasje per alkoholenhet. Her går hensynet til folks spritforbruk da foran hensynet til miljø. Det burde også bli billigere å produsere med skrukork.

Dette kan jeg si, siden jeg ikke eier moral, og ikke drikker noe særlig. Jeg er da interessert i en politikk som gir en OK kombinasjon mellom minst mulig svart produksjon og kriminalitet, og færrest mulig folk med ødelagt lever, wernicke encefalopati, ødelagte nerver i bena av b12mangel, slossing på byen, bråk og utagering.

Sssssh! Ikke nevn det! Tenk om de leser det! Da blir det dyrere pga. kampen mot sukker!

Det er faktisk et godt poeng. Jeg hadde sannsynligvis blitt sunnere om staten hadde skrudd opp avgiftene på sukkerholdig drikke. Man kunne lagt slike avgiftsspm til et direktorat med rask avgjørelsesmandat, f.eks på nye varer.

Lenke til kommentar

Hvorfor skal man hele tiden prate rundt grøten? Kvitte seg med (eller diskutere) pappvin kommer ikke til å løse noen ting.

Det er mulig vi har et alkoholproblem i Norge (jeg veit ikke), men hvorfor skal løsningen alltid være å prøve å fjerne symptomene, istedenfor å løse eller diskutere/debattere det som egentlig er problemet.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Men hun er ikke så veldig "edruelig" sine påstander. Hun hevder at boksviner er særnorsk, det er et ikke. Boksen, som ble "oppfunnet" av australske vinprodusenter, er ikke spesielt norsk. I Norden drikkes det mye boksvin, og i resten av Europa øker forbruket enormt.

Det eneste som er særnorsk med pappviner er at SP forsøker å lage et problem ut av det.

Lenke til kommentar

Hvorfor skal man hele tiden prate rundt grøten? Kvitte seg med (eller diskutere) pappvin kommer ikke til å løse noen ting.

Det er mulig vi har et alkoholproblem i Norge (jeg veit ikke), men hvorfor skal løsningen alltid være å prøve å fjerne symptomene, istedenfor å løse eller diskutere/debattere det som egentlig er problemet.

Det er ingen som nekter deg å diskutere hva som egentlig er problemet. Nå ble du jo til og med minnet på det av et drøyt politikerutsagn.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...