Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Er Norge ei sinke på internett?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kobber i seg selv er ikke krise, men noen av avstandene er det. Se bare på VDSL som et eksempel på kobber som vil fungere fint for en gjennomsnittelig familie/bruker. Det som irriterer meg er at Norge skulle være med på alle teknologivalgene opp gjennom årenel. Først modem m/ 56,6k, ISDN, dobbel ISDN, ADSL, VDSL, fiber, Wimax osv. Dette fører til mye større kostnader og utviklingen for brukerne blir mye senere.

 

Vi kan vel strengt tatt konkludere med at Norge er en sinke på utvikling av internettutbygging.

 

Mvh Faller.

Lenke til kommentar

Sjølv om mange sliter med hastigheita på si tilkobling så har vi om ikkje anna tilgang på internett nesten over alt. Dersom vi ser på enkelte andre vestlige land så er det mange plasser der god informasjon kun er å finne i dei største byane. Sjå berre på mobildekninga, det er ikkje mange land som har dekkning på folketomme fjell.

Lenke til kommentar

Jeg syns at videreutvikling av sentraler og lignende går ganske tregt.

Jeg bor 2000m fra sentralen og det høyeste vi får er 4500kbps ned og 640kbps opp. (Bit, ikke byte). Og jeg bor ganske sentralt på en øy, med ca. 25.000 innbyggere.

Og det verste er at kompisen, han bor i et boligfelt 1min med bil, og der får de fiber oppimot 70/70 :'(

 

Så ja, min mening er at Norge er en sinke.

Endret av stepking2
Lenke til kommentar

Jeg syns at videreutvikling av sentraler og lignende går ganske tregt.

Jeg bor 2000m fra sentralen og det høyeste vi får er 4500kbps ned og 640kbps opp. (Bit, ikke byte). Og jeg bor ganske sentralt på en øy, med ca. 25.000 innbyggere.

Og det verste er at kompisen, han bor i et boligfelt 1min med bil, og der får de fiber oppimot 70/70 :'(

 

Så ja, min mening er at Norge er en sinke.

 

Jeg er vel i omtrent samme situasjon som deg, fiber tilgjengelig 400m i luftlinje herfra, men ikke hos meg, og har derfor 10Mbit ADSL.

 

Du burde kunne få høyere hastigheter enn det du får, har du sjekket om nextgentel kan levere? Du burde kunne få rundt 10-11Mbit ADSL du og.

 

Uansett så synes jeg ikke situasjonen din er et eksempel på at vi er sinker. Med 4.5Mbit kan du fortsatt streame full HD og laste ned det meste innen rimelig tid. Dessuten er jo fiberen i området ditt, som gjør at hvis du "virkelig" hadde gått inn for å få fiber, og hatt penger til å betale utbyggingen, så er det ikke langt unna. (f.eks hvis du hadde hatt en bedrift eller et borettslag med ønske om fiber)

 

Hadde det vært sånn at de ikke kunne levere i området ditt i det heletatt fordi det ikke finnes noe knutepunkt for fiber i nærheten, hadde det kanskje vært mer kritikkverdig med tanke på dårlig utbygging, men slik er det ikke ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er en situasjon jeg håper endrer seg iløpet av noen år da Telenor snakker om massiv utbyggning av fiber, samt at reservedeler til kobbernettet ikke lenger blir produsert fra 2017.

Det er bare fasttelefoni-delen som har dette problemet, ikke kobbernettet. DSL vil leve i mange år.
Lenke til kommentar

Sikker på det? Jeg har nemlig lest at man skulle gå over til fibernett eller evt LTE til forbrukere som ikke surfer så mye nettopp pga at deler til DSL-nettet ville gå tom for reservedeler, i 2017, i tillegg til at deler av kjernenettet er så gammelt at det kun er noen få i Norge som vet hvordan man kan fikse det. Jeg klarer ikke å finne igjen kilden på dette.

 

Samtidig vet jeg at Berit Svendsen og flere fra Telenor har diskutert fasttelefon. http://e24.no/it/telenor-sjef-vil-kutte-fasttelefonen/20228034

 

 

Mvh Faller

Lenke til kommentar

Sikker på det? Jeg har nemlig lest at man skulle gå over til fibernett eller evt LTE til forbrukere som ikke surfer så mye nettopp pga at deler til DSL-nettet ville gå tom for reservedeler, i 2017, i tillegg til at deler av kjernenettet er så gammelt at det kun er noen få i Norge som vet hvordan man kan fikse det. Jeg klarer ikke å finne igjen kilden på dette.

 

Samtidig vet jeg at Berit Svendsen og flere fra Telenor har diskutert fasttelefon. http://e24.no/it/tel...efonen/20228034

 

 

Mvh Faller

Ja jeg er sikker. :)

Når det er sagt har Telenor lyst til å stoppe vedlikeholdet av kobbernettet noen veldig få steder så jeg tror du blander de to delene litt. Planen til Telenor er å flytte alle fast-telefoni kundene over til IP-telefoni (ev. mobilnettet) til 2017. Det kan også være at du leste denne dårlige artikkelen til digi: http://www.digi.no/897240/i-2017-er-det-slutt som kan være ganske forvirrende. Her ser det ut til at det er slutt med kobber men bare for fast-telefoni delen. Det kan også være verd å merke seg at de sier 600k på POTS men det er altså ISDN.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...