mwy Skrevet 23. juni 2012 Del Skrevet 23. juni 2012 http://teknologinyheter.com/ http://www.tu.no/it/2012/06/22/ny-digital-motorvei-fra-trondheim-til-oslo Norge skal bygge 100 ggibyte internett mellom oslo og trondheim, skryter tu.no. Men samtidig merket jeg meg kommentarene under feltet, hvor ingen syntes dette var noe bra. Det er en som henviser til denne siden http://www.telegeography.com/products/commsupdate/articles/2012/06/22/kpn-international-huawei-complete-pan-european-400g-field-test/ Kineserne bygger 400 gigabyte internet i Europa samtidig som Norge bygger 100 gigabyte, altsa får vi bare 1/4 av standarden i Europa. Lenke til kommentar
fenele Skrevet 23. juni 2012 Del Skrevet 23. juni 2012 Vel vi har oss selv å takke når vi stemmer rød/grønt. 3 Lenke til kommentar
mwy Skrevet 23. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2012 Vel vi har oss selv å takke når vi stemmer rød/grønt. Har du noen konkret kjennskap til hva de borgerlige ville gjort annerledes, eller er dette bare de vanlige frepper fordommene? 9 Lenke til kommentar
fenele Skrevet 23. juni 2012 Del Skrevet 23. juni 2012 Vel vi har oss selv å takke når vi stemmer rød/grønt. Har du noen konkret kjennskap til hva de borgerlige ville gjort annerledes, eller er dette bare de vanlige frepper fordommene? Følg mer med på politiske debatter så får du høre at de borgelige vil bruke mer penger på blant annet infrastruktur her i landet, noe de rød/grønne ikke ser på som en investering og bruker derfor minimalt på dette. Dette er gjelder infrastruktur i form av veier, transport og blant annet fiberlegging. Som du kanskje har lest droppet CERN å bygge datasenter i Norge pga regjeringen aldri svarte på forespørselen om et etableringstilskudd på rundt 50 til 75 millioner kroner. Så ja vi har oss selv å takke for at vi stemmer rød/grønt. 3 Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 23. juni 2012 Del Skrevet 23. juni 2012 Kineserne har en voldsom driv; de setter i gang og får ting gjort uten å bruke år på å drøfte saken først. Jeg tror ikke det skorter på nordmenns -evne- til å gjennomføre det samme, men vi har en sendrektig og ekstremt forsiktig mentalitet som gjør at ethvert prosjekt får en treghet i seg, i tillegg kommer alle de formelle hindrene og hopen av forståsegpåere som skal skrive lange kronikker i avisene om hvor fæle disse prosjektene er for kulturlandskap/økosystemer/bestemor. 1 Lenke til kommentar
mwy Skrevet 23. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2012 Vel vi har oss selv å takke når vi stemmer rød/grønt. Har du noen konkret kjennskap til hva de borgerlige ville gjort annerledes, eller er dette bare de vanlige frepper fordommene? Følg mer med på politiske debatter så får du høre at de borgelige vil bruke mer penger på blant annet infrastruktur her i landet, noe de rød/grønne ikke ser på som en investering og bruker derfor minimalt på dette. Dette er gjelder infrastruktur i form av veier, transport og blant annet fiberlegging. Som du kanskje har lest droppet CERN å bygge datasenter i Norge pga regjeringen aldri svarte på forespørselen om et etableringstilskudd på rundt 50 til 75 millioner kroner. Så ja vi har oss selv å takke for at vi stemmer rød/grønt. Dette står ingenting om at det var det som veltet Cern planen her http://www.digi.no/895287/ungarn-slo-norge-paa-maalstreken Lenke til kommentar
Quote Skrevet 23. juni 2012 Del Skrevet 23. juni 2012 Her sitter jeg med 1,5 mbps ned, og 600 kbps opp på gamle kobberledninger 5 kilometer unna sentralen med et internett som forsvinner hvert 30. minutt til tider. Om ikke Norge er en sinke på internett, så er i hvert fall kommunen min det. 6 Lenke til kommentar
mwy Skrevet 23. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2012 (endret) Her sitter jeg med 1,5 mbps ned, og 600 kbps opp på gamle kobberledninger 5 kilometer unna sentralen med et internett som forsvinner hvert 30. minutt til tider. Om ikke Norge er en sinke på internett, så er i hvert fall kommunen min det. Hvor i all verden bor du? Har du sjekket om du kan få noe bedre? Jeg har 20 mbps i kabel. Du kan vel å mer på kobberledningene dine? Det du får er jo nesten det samme som 3g turbo Endret 23. juni 2012 av michaelhe Lenke til kommentar
Torpedo_Peter Skrevet 23. juni 2012 Del Skrevet 23. juni 2012 Hvis han vet hvor langt han er fra sentralen har han nok sjekket om han kan få bedre. 4 Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 23. juni 2012 Del Skrevet 23. juni 2012 Uninett er jo ingen sinke. Ser det her ved NTNU, som ga studentene 100 Mbps i veggen i hver eneste hybel for mange år siden - mens store firmaer fortsatt delte linjer på rundt 2 Mbps. Andre universiteter og høgskoler rundt om i Norge gjør det samme, og det ville ikke vært mulig uten infrastrukturen til Uninett. På campus ved universitetene er det en selvfølge å ha minst 100 Mbps når man kobler seg til med kabel. Forskningsnettet SKAL være foran resten av Norge. Det er jo halve poenget og vel så det. Men det er synd at utviklingen går tregt for de andre leverandørene, som leverer til vanlige kunder. Staten må komme på plass og støtte med mer penger. Men sånn litt off topic: som NTNU-student må jeg rope litt hurra for at linjen til Oslo oppgraderes. Ikke at vi nødvendigvis kommer til å merke noe særlig til det. Jeg kan tenke meg at det er langt igjen før det blir gigabit i alle porter her, og det er jo ikke slik at vi har hatt 10 Gbps-linjen som en betydelig flaskehals. Den har vanligvis ganske liten last, noe som egentlig er litt merkelig. Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 23. juni 2012 Del Skrevet 23. juni 2012 Her sitter jeg med 1,5 mbps ned, og 600 kbps opp på gamle kobberledninger 5 kilometer unna sentralen med et internett som forsvinner hvert 30. minutt til tider. Om ikke Norge er en sinke på internett, så er i hvert fall kommunen min det. Litt samme situasjon her. Mitt nett er hakket raskere og for det meste stabilt, men da jeg ringte Nextgentel for å oppgradere hastigheten fikk jeg beskjed om at det ikke var noe vits for det fantes ingen infrastruktur her som støttet det, og å flytte for å få bedre internett er noe drastisk. Lenke til kommentar
leipsland Skrevet 23. juni 2012 Del Skrevet 23. juni 2012 Nei, Norge er ingen sinke noe alle oversikter viser. Tilgangen til raske internettlinjer er god for både bedrifter og private. Det betyr selvsagt ikke at alle har husholdninger har fibertilbud, men det er ikke normen i utlandet heller akkurat. Og apropos kineserne, de har vesentlig dårligere tilgang til internett enn oss... 1 Lenke til kommentar
Quote Skrevet 23. juni 2012 Del Skrevet 23. juni 2012 (endret) Hvor i all verden bor du? Har du sjekket om du kan få noe bedre? Jeg har 20 mbps i kabel. Du kan vel å mer på kobberledningene dine? Det du får er jo nesten det samme som 3g turbo Ytre Sogn. Vi har ikke 3G, selv om senderen fra Telenor er 200 meter i fra huset mitt. Joda, det er nok sikkert mulig å få bedre. Vi kan få Wimax fra Telenor, men det er jo så utrolig dyrt. I hvert fall for Premium, hvor man får 3000/1500 kbps for 999 i måneden. 2500/400 for 359. Og da kommer man jo også inn på om man faktisk får grei responstid, slik at man kan spille online o.l Jeg vet egentlig ikke om noen andre reelle alternativ. Det ser ut som om f. eks. directconnect ikke har dekning her, men de har det på feil side av fjorden som vi liker å si. Edit; Ser ut som om de har en sender 11 kilometer fra der vi bor, blir vel rimelig håpløst da. Endret 23. juni 2012 av Quote Lenke til kommentar
fenele Skrevet 23. juni 2012 Del Skrevet 23. juni 2012 Vel vi har oss selv å takke når vi stemmer rød/grønt. Har du noen konkret kjennskap til hva de borgerlige ville gjort annerledes, eller er dette bare de vanlige frepper fordommene? Følg mer med på politiske debatter så får du høre at de borgelige vil bruke mer penger på blant annet infrastruktur her i landet, noe de rød/grønne ikke ser på som en investering og bruker derfor minimalt på dette. Dette er gjelder infrastruktur i form av veier, transport og blant annet fiberlegging. Som du kanskje har lest droppet CERN å bygge datasenter i Norge pga regjeringen aldri svarte på forespørselen om et etableringstilskudd på rundt 50 til 75 millioner kroner. Så ja vi har oss selv å takke for at vi stemmer rød/grønt. Dette står ingenting om at det var det som veltet Cern planen her http://www.digi.no/8...paa-maalstreken Men hvis du trykket på linken min http://www.hardware.no/artikler/cern-dropper-stort-datasenter-i-norge/108749 så står det både her og hw.no sin ref som er teknisk ukeblad: http://www.tu.no/it/2012/04/26/cern-valgte-bort-norge Lenke til kommentar
SanyaTrond Skrevet 24. juni 2012 Del Skrevet 24. juni 2012 Nei, Norge er ingen sinke noe alle oversikter viser. Tilgangen til raske internettlinjer er god for både bedrifter og private. Det betyr selvsagt ikke at alle har husholdninger har fibertilbud, men det er ikke normen i utlandet heller akkurat. Og apropos kineserne, de har vesentlig dårligere tilgang til internett enn oss... Jaha, jeg bor i Kina. betaler ca 100kr for min linje per maned. Malte den til 2,7Mb/s opp og 0.3 Mb/s ned pa dinside.no surfometer. helt akseptabelt etter min mening, det er heller ikke den beste linja vi kunne fa. Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 24. juni 2012 Del Skrevet 24. juni 2012 Quote bor kanskje i Ytre Sogn men jeg bor en 10 minutters kjøretur fra Oslogrensa og det mangler fortsatt mye utbygging her. Lenke til kommentar
Xprez Skrevet 24. juni 2012 Del Skrevet 24. juni 2012 i sverige 100 mbits fiber for litt over 300 kr, når vi nærmer oss det nivået så begynner det å bli bra 2 Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 24. juni 2012 Del Skrevet 24. juni 2012 Kunne godt betalt det dobbelte for 100mbits fiber og det tror jeg flere mener, så har det er et marked som bare venter på å tappes. Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 24. juni 2012 Del Skrevet 24. juni 2012 (endret) Husk at 400G nettet i Europa skal deles på mange flere brukere enn 100G linja mellom Oslo og Trondheim. Faktum er at uninett sitt backbone nett pr. i dag ikke er overbelastet. En kan selv se belastningen på http://drift.uninett.no/kart/ Endret 25. juni 2012 av Thorsen 1 Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 24. juni 2012 Del Skrevet 24. juni 2012 Vel vi har oss selv å takke når vi stemmer rød/grønt. Snakk om å tolke ting 100% feil. Tror du virkelig at FRP eller Høyre skal bygge ut bredbånd for milliarder? De er jo for at private skal bygge ut (slik det er nå) og sannsynligvis fjerne den lille offentlige støtten man har til bredbåndsutbygging i dag. Når disse partiene snakker om infrastruktur (spesielt FRP), så er det utbygging av vei i sentrale strøk. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå