Gå til innhold

Har komplett sluttet å sende pakker med posten?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Leverer denne Tullposten engang på døren slik Posten gjør? Eller må jeg faktisk gå ned en bakke til Bunnpris for å hente en pakke på 20kg f.eks???

Ja, men til en blodpris. 500kr!

 

edit: whoops, Shruggie kom meg i forkjøpet :wee:

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar

Billig er det jo ikke, men dette var for en pakke på 10kg, og da synes jeg ikke det er så galt.

 

Verre er det med mindre pakker som er for store til å sende som brevpost.

 

Forresten stod det "NordPost" hva nå det er for noe. Jeg gir tilbakemelding om hvordan den saken går om noen dager (I hope).

Endret av Rune.4156
Lenke til kommentar

Dessverre kommer dette sansynligvis til å bli enda mer utbredt når EU får gjennomført postdirektivet som åpner for full konkurranse på brev under 50g eller hva det når er.......er stygt redd for at det kommer til å gå hard utover de som bor i "grisgrendte strøk".......bor forøvrig selv nokså sentralt, men er ikke nevneverdig tilhenger av de greiene der......

 

Bedre å støtte opp om posten så man faktisk kommer til å kunne ha et fungerende postvesen også i fremtiden.

 

Hjelper ikke med "fri konkurranse" når det ender med å koste 100 spenn å sende et brev som skal avgårde til avsidesliggende steder for ingen egentlig vil levere der......

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Dessverre kommer dette sansynligvis til å bli enda mer utbredt når EU får gjennomført postdirektivet som åpner for full konkurranse på brev under 50g eller hva det når er.......er stygt redd for at det kommer til å gå hard utover de som bor i "grisgrendte strøk".......bor forøvrig selv nokså sentralt, men er ikke nevneverdig tilhenger av de greiene der......

 

Bedre å støtte opp om posten så man faktisk kommer til å kunne ha et fungerende postvesen også i fremtiden.

 

Hjelper ikke med "fri konkurranse" når det ender med å koste 100 spenn å sende et brev som skal avgårde til avsidesliggende steder for ingen egentlig vil levere der......

 

Fare for at det blir slik ja. Det værste er at konkurransen kommer til å bli mellom "statseide" aktører - dvs i Norge vil Posten/Bring konkurrere med PostNord (svenske og dansk stat - som eier Tollpost) og DB (eier DB Schenker. DB er primært eid av den tyske stat).

 

Personlig mener jeg mest mulig lik distribusjon over hele landet er en offentlig oppgave - utfører kan gjerne være en privat aktør (som staten kjøper tjenester av), men en person som bor i en utkant skal også ha mulighet til å få pakker/brev levert raskt og til en akseptabel pris.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
men en person som bor i en utkant skal også ha mulighet til å få pakker/brev levert raskt og til en akseptabel pris.

 

Hvorfor det? Folk som vokser opp eller bosetter seg i distriktene har allerede skattefordeler, tilskudd av ymse slag og boligpriser som er en fraksjon av hva de er i storbyene. Når folk bosetter seg i byer og nær sentrum sier man at det er et valg, og at de velger å betale for å bo der. Hvorfor skal ikke folk i distriktene betale tilsvarende for tjenester som er dyrere fordi de velger å bosette seg der? Eller skal myndighetene begynne å subsidiere alle som vil bo i byene?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvilke skattefordeler. Så vidt jeg vet er det bare i Finnmark man har skattefordeler. Ja, boligpriser er lavere - men det meste andre er faktisk dyrere (matvarer, drivstoff, transport osv). De fleste får heller ikke noen tilskudd av noen slag. "Subsidiene" relatert til de som bor i byer er også betydelige - f.eks til kollektivtransport (mange andre ting også). Faktisk er det betydelige samfunnsmessige kostnader knyttet sterkt sentralisering (at folk flytter til byer), noe som er grunnen til at de fleste land faktisk søker å gjøre det attraktivt å bosette seg utenfor store byer. Distriktene er faktisk svært viktige også når det gjelder total verdiskaping, f.eks gjennom oppdrett, fiskeri og reiseliv ( i det hele tatt skjer betydelig del av verdiskapningen i Norge utenfor byer). F.eks har Røst kommune større verdiskaping pr innbygger enn f.eks Oslo.

 

Lønnsnivået er ofte også klart lavere i distriktene.

 

Når jeg skriver akseptabel pris - så sier jeg ikke nødvendigvis lik pris (selv om det bør være prinsippet for en del tjenester).

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Well.....er ikke sikker på at det er relevant for kompletts valg av fraktførere, men allikevel:

Nord-Norge: mva på strøm = 0 (normalt 25 %)

Nord-Troms og Finnmark, el. avgift = 0 (normalt 11,39 øre/kWh)

Nord-Troms og Finnmark, arbeidsgiveravgift = 0 (Østlandet 14,1%)

Ymse kilder:

http://www.skatteetaten.no/no/Tabeller-og-satser/Arbeidsgiveravgift/

http://www.energinorge.no/energi-og-klima/statsbudsjettet-for-2012-vedtatt-i-stortinget-article9013-437.html

http://www.regjeringen.no/nb/dep/krd/dok/regpubl/prop/2011-2012/prop-1-s-20112012/14.html?id=658375

 

Til topic:

Etter at MyPack ble et alternativ hos komplett/mpx har jeg benyttet dette, siden det var noe billigere. I praksis var det 3-4 timer senere levering med Tollpost, noe jeg kan leve godt med, siden ICA ligger vegg i vegg med postkontoret, som alllikevel skal legges ned.

Lenke til kommentar

Helt enig Bolson. Er vel ikke akkurat sånn at alle som bor på bygda har valgt det selv, er du født en plass og er under 18 år så har du jo ikke akkurat noe annet valg enn å bo der, det er det foreldrene dine som må ta for deg til du kan flytte bort selv for å gå på skole...samme som at du ikke kan velge foreldrene dine selv. Er du født inn i en velstående familie så har du ikke akkurat gjort så mye for å få det til selv. Det er det foreldrene dine som har gjort.

 

Litt av poenget med et velykket demokrati er at vi alle skal betale skatt for å subsidiere utgiftene et velferdssamfunn trenger for å fungere. Sånn til opplysning betaler jeg og andre akkurat like mye skatt her i nord norge(bortsett fra Nord Troms og Finnmark) som resten av landet og i Oslo ville jeg fått mer i lønn for å jobbe med det samme som jeg gjør i Tromsø nå. Nettopp fordi man ønsker å trekke til seg flere folk til Oslo og det er litt dyrere å bo der så derfor betales det litt mer, så subsidiering finner du også i Oslo.

 

 

Er også ganske mye dyrere å ta fly herfra(prøv å søke på Widerøe sine ruter med mer enn 1 flybytte) og uansett hvor vi skal i Norge så må vi nesten alltid innom Gardermoen for å mellomlande/bytte fly selv om det er mye raskere ruter om man går i luftlinje. Det er vel og en form for subsidiering av Gardermoen for å få opp antall passasjerer sånn at den kan bygges ut og få mer statlige midler ut fra passasjerantallet.

 

Men nok distriktspolitikk, ingen stemmer vel sp her uansett :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...