RWS Skrevet 23. juni 2012 Del Skrevet 23. juni 2012 Leste denne http://www.kjendis.no/2012/06/22/kjendis/carola/musikk/religion/22249796/ artikkelen om Carola som syntes at alle ikke kristne skal jobbe på disse hellig dagene og da tenker jeg, hvorfor ikke omdøpe disse hellig dagene til noe mer fornuftig enn løgnene om jesus? Hva med "Einsteins dag", Darwins dag, Davinci dag også videre? Jesus er ut, det er bare å innse det, men fridagene trenger jo ikke å fjernes for det. Dessuten har jo kristendommen stjålet disse dagene fra eldre religioner allikevel, de fleste av dem ihvertfall, så det er vel bare rett og rimelig at de får dem stjålet fra seg igjen når kristendommen går av moten... Noen som har noen gode forslag og ideer til hva vi bør nevgi disse dagene? 9 Lenke til kommentar
Nachoswolf Skrevet 23. juni 2012 Del Skrevet 23. juni 2012 Kansje slutte å referere til religion som mote, så virker det litt mer saklig. Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 23. juni 2012 Del Skrevet 23. juni 2012 (endret) Jeg vil nå beholde påsken slik den er; en feiring av påskeharen og påskekyllingene! Julaften også, jeg har aldri sett noe til Jesus, men Julenissen kommer hvert år. Endret 23. juni 2012 av Må jeg? 4 Lenke til kommentar
Halsoy Skrevet 23. juni 2012 Del Skrevet 23. juni 2012 Personlig har jeg lurt lenge på hvorfor vi feirer den hedenske helligtiden Jul som en del av den kristne religion. Jul har ingenting med kristendom å gjøre. Det er mer eller mindre akseptert at det kommer fra "jól" som hadde med feiringen av midtvinteren å gjøre. Påsken hadde opprinnelig med "Astarte" å gjøre, fruktbarhetsgudinnen (for ett fantastisk ord ). Hennes dag er fredag, som nå plutselig har blitt langfredag når jesus angivelig ble korsfestet. Matthew 12:40 - For as Jonas was three days and three nights in the whale's belly; so shall the Son of man be three days and three nights in the heart of the earth. Merkelig hvordan han stod opp på søndag da, kanskje han ikke var så flink til å spå. Eller kanskje kirken er litt flink til å hoste opp små hvite løgner. 1 Lenke til kommentar
O3K Skrevet 23. juni 2012 Del Skrevet 23. juni 2012 Dette forslaget fra Carola kan jeg ta imot med glede. Det er ingen skam i å arbeide, eller å ta i et ekstra tak. Carola og kristne som er enige med henne må gjerne sitte på rævva og dyrke egoismen sin, mens hardtarbeidende ikke-kristne, og kristne som ikke er enige med Carola, faktisk gjør noe som faktisk kvalifiserer til å kunne løfte haken og være stolt. Hvis disse fridagene blir lagt til i vanlig ferie hos ikke-kristne arbeidere, så tar jeg ihvertfall imot dette forslaget med glede. Det er ingenting som irriterer meg mer enn når Kristi Himmelfartsdag kommer ut av intet slik at jeg ikke får handlet, fordi jeg i motsetning til kristne ikke teller ned 39 dager etter første påskedag. Den beste løsningen ville jo å være å nedlegge alle offentlige religiøse helligdager, og legge dagene til de disponible fridagene til den enkelte arbeider. Så kan de som vil, ta seg fri på Kristi Himmelfartsdag, mens resten av oss kan forlenge sommerferien i Danmark med en ekstra dag. Det jeg lurer mest på er om Carola vil tvinge jøder til å jobbe i påsken også. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 23. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2012 Kansje slutte å referere til religion som mote, så virker det litt mer saklig. Du skjønte vel hva jeg mente tenker jeg... O3K: Joda, kjenner igjen følelsen av å jobbe når ingen andre jobber, har jobbet skift av og på i 21 år og vet hvordan det er å jobbe når alle andre spiser jule grøten eller reiser på hytta i påsken... Men det er jo akkurat det da, hvor KRISTNE er disse høytidene egentlig og hva legger vi egentlig i dem? Jesus har aldri hatt noen plass i heimen hjemme hos oss og jul handler derfor ikke om jesus, men om familie, venner, glede og, etterhvert, barn og slik tror jeg mange har det. Vi innbiller oss, gjerne mellom stats kanalen, at vi feirer en jul fordi løgnen om at jesus ble født da, men sannheten er at fælt få gidder dette. Enda færre går i kirken. Så har du påsken, som også fælt få engang husker hva som skjedde med den jesus myten disse hellig dagene er opprettet til ære for (bortsett fra på TV da, der religiøse idioter løper gatelangs og pisker seg selv mens andre lar seg spikre opp på kors for å etterleve mytene...). Skjønt, hvis en begynner å se litt nærmere på det, skal vi ikke se bort i fra at påsken også er rappet fra andre tradisjoner... Den er jo ikke på en fast dato (som om jesus myten døde på en bevegelig dag liksom..), men kommer hvert år sammen med den tredje fullmånen.. Himmel spretten er en dag vi nå og da har fri på.. (Har jobbet litt for mange år med skift til å huske hvem dag folk flest har fri på....) Og hva med å droppe disse kristne mytene og kalle dagene noe annet. Jul er greit, den rakk ikke kristendom å ødelegge (noe den klarte i england, med sin krsitmesse (Chistmas). Let the age of reason begin! Lenke til kommentar
Nachoswolf Skrevet 23. juni 2012 Del Skrevet 23. juni 2012 Et spørsmål: plager det deg virkelig at helligdagene er basert på religion? Jeg ser ikke noe problem i det, så hva er det du ser som ikke jeg ser? 1 Lenke til kommentar
Halsoy Skrevet 23. juni 2012 Del Skrevet 23. juni 2012 Vel, rent praktisk har det vel ikke så mye å si? Men betyr det at det er ok å stjele helligdager for å tvangsinnføre en gruppes meninger og syn bare fordi de kan? Det er i praksis det kristendommen har gjort. De har tatt tidligere høytider og feiringer, tillagt sine navn på disse tidene og sakte, men sikkert har det blitt "forkristnet". Er det ok å stjele, så lenge det er i religions navn? Vi attributerer heller ikke noe særlig til den "kristne" jul og påske annet enn tid med familien. Jeg kjenner ingen som går i kirken i juletider eller rundt påsken. Vi deler alle ut gaver derimot, og får egg fra en hare. Det er en absurd sammenheng mellom kristendom og påske forresten. Siden man før trodde at haren kunne reprodusere som møy, trakk man tråder mellom haren og jomfru maria... Av alle ting... Lenke til kommentar
RWS Skrevet 23. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2012 Et spørsmål: plager det deg virkelig at helligdagene er basert på religion? Jeg ser ikke noe problem i det, så hva er det du ser som ikke jeg ser? Nei, egentlig ikke, eller kun når ignoranter som Carola går ut som hun gjorde... Det plager ikke meg at onsdag heter odinsdag, torsdag er tors dag og fredag er frøyas dag foreksempel, men det er heller ingen i åsatroen som går ut å fronter at andre bruker dagene heller, er det vel? Jul er en farse fra kristndommen, som i alle år har løyet med glatte ansikter om jesus sin fødselsdag, som ihvertfall ikke er den 24 desember, slik de har hevdet i alle år. På toppen av det har de forsøkt å endre jul, yul, youl til kristmesse og har faktisk klart det i enkelte land. Når Carola, som kommer fra dommedags sekten livets ord, går ut og fronter mytene i den kristne tro slik hun gjør så tenke jeg at det kunne være godt med et tilsvar, forslag på hva vi kan kalle disse fridagene isteden for de kristne navnene. Vi har endret før/etter kristi tid til før/etter vår tid foreksempel, så det ville vel ikke vært rart om vi endret på andre deler de kristne mytene har lagt beslag på heller, hadde det vel? Ting endrer seg jo og nå er det kristendommens hegemoni i såkalte helligdager som endres... men til hva gjenstår å se... Lenke til kommentar
Nachoswolf Skrevet 23. juni 2012 Del Skrevet 23. juni 2012 I grunn synes jeg at å endre f.kr/e.kr er litt tåpelig, ettersom det faktisk ER relatert til Kristi fødsel, så vidt jeg vet var det ikke noe annet som skjedde det året. Så det er mer riktig å bruke før/etter Kristus (imo). Jeg mener, hvis man ikke skal relatere det til noen religion kunne vi liksågodt regnet fra da jorda ble til og leve i år 4,600,000,000. Det samme gjelder i grunn for disse helligdagene dine, å kalle kristi himmelfartsdag for einsteins dag hadde gitt lite mening. Lenke til kommentar
Ateisten Skrevet 23. juni 2012 Del Skrevet 23. juni 2012 Leste denne http://www.kjendis.n...igion/22249796/ artikkelen om Carola som syntes at alle ikke kristne skal jobbe på disse hellig dagene og da tenker jeg, hvorfor ikke omdøpe disse hellig dagene til noe mer fornuftig enn løgnene om jesus? Hva med "Einsteins dag", Darwins dag, Davinci dag også videre? Jesus er ut, det er bare å innse det, men fridagene trenger jo ikke å fjernes for det. Dessuten har jo kristendommen stjålet disse dagene fra eldre religioner allikevel, de fleste av dem ihvertfall, så det er vel bare rett og rimelig at de får dem stjålet fra seg igjen når kristendommen går av moten... Noen som har noen gode forslag og ideer til hva vi bør nevgi disse dagene? Leste samme innlegg og postet i ett annet forum. Spørsmål tilbake fra kristne var hvorfor vi skal ta del av godene når vi likevel ikke tror. Mitt forslag er at vi legger alle fridagene i en pott og så kan alle og enhver velge selv hva de skal gjøre med disse "fridager". 2 Lenke til kommentar
trra Skrevet 23. juni 2012 Del Skrevet 23. juni 2012 (endret) Som nevnt tidligere, mange disse dagene er stjelt fra andre religioner og samfunn. For min del er "jul" en feiring av at solen snur og det blir lysere. Påske ser jeg på som en liten vårferie. Med et stadig mindre kristent land ser jeg ikke helt poenget med å "tvinge" alle til å ta fri når kristendommen sier det Ellers støtter jeg forslaget om fjerning av alle helligdager, og få de som en feirepott man kan ta ut når man selv vil. Endret 23. juni 2012 av trra Lenke til kommentar
O3K Skrevet 23. juni 2012 Del Skrevet 23. juni 2012 Men det er jo akkurat det da, hvor KRISTNE er disse høytidene egentlig og hva legger vi egentlig i dem?Hva folk legger i høytider som påske kan jo variere så mangt. Hvis du kommer fra et typisk arbeiderklassesamfunn som meg så er folk flest, inkludert kristne, mer glad over å endelig få mulighet til å slappe av i mer enn kun to dager, framfor å "endelig" få muligheten til å tilbe Jesus. hvis en begynner å se litt nærmere på det, skal vi ikke se bort i fra at påsken også er rappet fra andre tradisjoner... Den er jo ikke på en fast dato (som om jesus myten døde på en bevegelig dag liksom..), men kommer hvert år sammen med den tredje fullmånen.. Påsken er jo faktisk ikke kristen, men jødisk, og skal minne jødene om utvandringen fra Egypt. Den jødiske kalenderen er basert på fullmåner, så når det er ny fullmåne, er det ny måned. Virker som et ballespark mot jødene, for det blir som en ikke-muslim skal minnes en person som døde på siste dag av Ramadan i 2007 (12. Oktober), på 25 Juni i 2017. Det kan da ikke være UMULIG å finne ut den nøyaktige gregorianske datoen. Det eneste en trenger er det nøyaktige året for Jesus' død, og finne ut når den jødiske påsken falt det året. Lenke til kommentar
O3K Skrevet 23. juni 2012 Del Skrevet 23. juni 2012 (endret) I grunn synes jeg at å endre f.kr/e.kr er litt tåpelig, ettersom det faktisk ER relatert til Kristi fødsel, så vidt jeg vet var det ikke noe annet som skjedde det året.Ble ikke Jesus født 4 år FØR kristus da? Det ironiske er jo at en må ha en annen religion for å ikke få Jesus tvunget på deg gjennom tidsregning. I Tyskland er det jøder som har sørget for at "f.vt." er mer normalt. Men siden kristendommen opplagt bare er basert på gamle eventyr og myter fra midtøsten, så synes jeg at vi kan basere kalendersystemet vårt på den sanne religion; Buddhismen! Så hvis alle sammen på diskusjon.no kan stille PC-kalenderene sine til år 2555, og måneden "Mithuna" (tidl. Juni). Det er idag "Aditya" (tidl. Søndag). Ikke glem at nyttår er i "Vṛścika" (tidl. November), og ikke i overgangen mellom "Dhanu" og "Makara" (tidl. Desember og Januar). Det er ganske viktig å huske den, sånn at folk ikke skyter opp nyttårsrakketter 6 uker ETTER nyttårsaften. Endret 23. juni 2012 av O3K 1 Lenke til kommentar
Nachoswolf Skrevet 23. juni 2012 Del Skrevet 23. juni 2012 I grunn synes jeg at å endre f.kr/e.kr er litt tåpelig, ettersom det faktisk ER relatert til Kristi fødsel, så vidt jeg vet var det ikke noe annet som skjedde det året.Ble ikke Jesus født 4 år FØR kristus da? Det ironiske er jo at en må ha en annen religion for å ikke få Jesus tvunget på deg gjennom tidsregning. I Tyskland er det jøder som har sørget for at "f.vt." er mer normalt. Men siden kristendommen opplagt bare er basert på gamle eventyr og myter fra midtøsten, så synes jeg at vi kan basere kalendersystemet vårt på den sanne religion; Buddhismen! Så hvis alle sammen på diskusjon.no kan stille PC-kalenderene sine til år 2555, og måneden "Mithuna" (tidl. Juni). Det er idag "Aditya" (tidl. Søndag). Ikke glem at nyttår er i "Vṛścika" (tidl. November), og ikke i overgangen mellom "Dhanu" og "Makara" (tidl. Desember og Januar). Det er ganske viktig å huske den, sånn at folk ikke skyter opp nyttårsrakketter 6 uker ETTER nyttårsaften. Jeg bare venta på at noen skulle pirke oppi at Jesus ble født 4 år før, den dukker alltid opp.. det har lite med saken å gjøre i grunn, poenget var jo at navnendring ikke gir mening. PS: du kan bare be til Buddha om at jeg stiller kalenderen min, jeg følger Maya-kalender. Lenke til kommentar
O3K Skrevet 24. juni 2012 Del Skrevet 24. juni 2012 Jeg bare venta på at noen skulle pirke oppi at Jesus ble født 4 år før, den dukker alltid opp.. Må jo bare spørre siden jeg lurer på hvordan det går an å være født fire år før sin egen fødsel. PS: du kan bare be til Buddha om at jeg stiller kalenderen min, jeg følger Maya-kalender. Jeg kan jo love deg med 100% sikkerhet at Jorden IKKE ender i 2012. COOP-kalenderen min går nemmelig helt frem til 31. Desember 2013. 2 Lenke til kommentar
RWS Skrevet 24. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2012 I grunn synes jeg at å endre f.kr/e.kr er litt tåpelig, ettersom det faktisk ER relatert til Kristi fødsel, Igjen nei. som nevt over her så har forskere og historikere funnet ut at jesus IKKE ble født da våt tidsregning antok han ble født. En må jo huske på at det første som faktisk ble skrevet ned om denne fyren ble skevet over 50 år etter hans død og da var det nok fort gjort å snuble litt i både detaljer og fakta... Ikke er jesus førdt i desember, som kirken i alle år har løyet om (Sjekk det opp selv, mener å huske at det sto noe om at trærne felte blandene, altså på høsten... En annen ting som historikerne og forskere finner rart er de gjeterne på marken, de som gjeter sauer og geiter. For de er ikke ute i desember i det hele tatt, det er rett og slett for kaldt selv der nede, så gjeter og sauer blir holdt innendørs i vintermånedene og de står slettes ikke ute på markene og koper slik bibelen juger om... og da har vi ikke vært innom enda en løgn som bibelen presenterer som sannhet i denne myte omspunnede løgn historien, betlehem stjernen. Et slikt himmel legeme har aldri oppstått...) ...og ikke er jesus født i år 0, eller det vil si, det er vel kanskje snarere de som vidre fortalte mytene om jesus som klarte å fucke dette opp... men det er jo av dem bibelen har sine historier. At det var en vis og klok mann, en som hadde sett seg lei av de jødiske grusomhetene og som ønsket mer kjærlighet blandt folk kan godt være, det skjer jo fra tid til annen overalt at slike dukker opp, men at dette er en gudesønn kan de fleste skyte en lang pil etter, for det er jesus nemlig ikke. Og nettopp derfor skulle vi heller ikke kallt opp fridagene etter disse mytene, ende mindre feiret dem.... Bare med løgnene om jesu fødsel har jo kirken vist at de er mer enn villige til å forlede folk til å tro på løgner og bibelen er ikke et nøyaktig dokument for annet enn et eller annet steds navn... Så hvorfor ære dette med fridager når vi kan ære en masse annet som er langt bedre? Lenke til kommentar
NothingForever Skrevet 24. juni 2012 Del Skrevet 24. juni 2012 Det jeg lurer mest på er om Carola vil tvinge jøder til å jobbe i påsken også. Jeg kjente en gang en jøde som tjente gode penger ved å jobbe i juleferien - med trippeltillegg, eller lignende.. Carola mener vel at de som har Grandiosa til middag på julaften ikke bør få høytidstillegg (det kan nevnes at vedkommede ikke var spesielt religiøs, og brydde seg ikke om kosher, så Grandiosa var ok) .. Lenke til kommentar
IHS Skrevet 24. juni 2012 Del Skrevet 24. juni 2012 Vel, rent praktisk har det vel ikke så mye å si? Men betyr det at det er ok å stjele helligdager for å tvangsinnføre en gruppes meninger og syn bare fordi de kan? Det er i praksis det kristendommen har gjort. De har tatt tidligere høytider og feiringer, tillagt sine navn på disse tidene og sakte, men sikkert har det blitt "forkristnet". Er det ok å stjele, så lenge det er i religions navn? Vi attributerer heller ikke noe særlig til den "kristne" jul og påske annet enn tid med familien. Jeg kjenner ingen som går i kirken i juletider eller rundt påsken. Vi deler alle ut gaver derimot, og får egg fra en hare. Det er en absurd sammenheng mellom kristendom og påske forresten. Siden man før trodde at haren kunne reprodusere som møy, trakk man tråder mellom haren og jomfru maria... Av alle ting... Siden dette med å omgjøre andre religjoners "hellige" dager og "hellige" steder til kristen hellige dager og hellige steder, historisk har vært svært vellykket. Bør denne praksisen implementeres i nye misions marker, som Kina og India. Det hele begynnte med omgjøringen av jødenes religion. Lenke til kommentar
Mr.Duklain Skrevet 26. juni 2012 Del Skrevet 26. juni 2012 (endret) Jul kan jo hete jul syns jeg. Påske har jeg ikke noe godt forslag til men. St. Hans kan jo hete midtsommerfest. Olsok. Kan jo hete Olavs dag. Pinse har jeg heller ikke noe gode forslag på. Men syns vi kan forandre navnene på de det er lett å forandre navnet på og beholde de der det er vanskelig. Om 200-300år er jo region død ut ganske sikkert uansett, sa da vil jo det være en del av Norges historie og den vanlige mannen i gata vil nok drite i hva fridagene hans heter. Endret 26. juni 2012 av Mr.Duklain Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå