Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Dårlig utført jobb hos verksted, hva har jeg krav på/kan jeg gjøre?

rekk

Anbefalte innlegg

EDIT: Spørsmålet mitt til dere er enkelt og greit, kan et verksted bruke uorginale deler uten å avtale med kunden først? Og evt. hva gjør jeg når det først har skjedd? Hva har jeg evt. rett til å gjøre/kreve?

For ca. 3 uker siden var jeg i en liten kræsj og fikk en skade på bilen min (frontspoiler, venstre lykt og v. framskjerm). Samme dag tok jeg den til et skadesenter hos en merkeforhandler i mitt nærområde. Fikk da taksert skaden til 28 tusen, altså det var det de ville ha for å fikse skaden (arbeid og deler) og at det ville ta en drøy uke.

Jeg sa da at jeg ville tenke på det til over helga (skaden skjedde på en torsdag).

Ringte de rett etter åpningstid på mandag og snakket litt med samme person som takserte skaden på torsdagen før. Jeg hadde da tenkt at jeg skulle høre litt om hvor mye det evt. ville koste å få fikset litt mer enn bare skaden på bilen (lakkere opp panser, en list over førerdør og bagasjelokk på nytt da det var litt rust på disse delene). Når vi snakket om dette sa jeg at jeg maksimalt kunne bruke 40 tusen til sammen på å fikse skaden og lakkere opp disse delene på nytt. Det mente han at skulle gå greit. Jeg gav da klarsignal til at de kunne begynne å jobbe på bilen.

Neste uke ringte jeg de opp igjen for å høre hvordan det gikk med arbeidet. De informerte meg da om at det hadde blitt noen feil ved bestilling av deler så det ville gå en uke til før de fikk delene, men at de ville ringe meg når de visste noe mer om når bilen ville være ferdig.

Etter å ikke ha hørt noe hele denne uka som var ringte jeg de opp i går (fredag) for å høre igjen. Da sa de at bilen var ferdig men at de hadde mistet tlf. nummeret mitt så det var derfor de ikke hadde tatt kontakt...

Jeg tok da turen inn på slutten av dagen i går for å hente bilen. De hadde satt den ut i regnværet. Det første jeg så da jeg gikk mot bilen var en stor glippe mellom spoiler og venstre framskjerm (1-2cm) og når jeg kom nærmere og så ovenifra stakk den også ut (1-2)cm fra framskjermen. Slik var det på begge sider. Jeg gikk da inn og snakket med dem om dette. Det de sa var at de hadde måttet bruke en uorginal spoiler for å komme innenfor mitt maks. beløp.

Jeg sa da rett ut at jeg ikke synes dette var noe greit. Da de ikke hadde informert meg om at de kom til å bruke uorginale deler... Og at delene de da hadde brukt heller ikke passet. De foreslo da at de kunne prøve å "varme opp" spoileren for å få den til å passe og at jeg kunne få leiebil over helga. Var litt i sjokk og hadde dårlig tid for jeg skulle hente noen så gikk da med på dette.

Det jeg egentlig lurer på nå er hva har jeg krav på? Hva om ikke de får fikset det 100% slik at det ikke er synlig at det er en uorginal spoiler.. Som egentlig ikke passer en gang..?

Beklager hvis dette innlegget ble langt og rotete.

Endret av rekk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

slik jeg har skjønt det har du gådd med på og bruke uroginale deler?

isåfall så kan du ikke kreve noe hviss det ikke blir perfekt siden du har har blitt informert og godtatt at det er uorginale deler. er ikke så lett bestandig å få det 100 % når det er uorginalt

Lenke til kommentar

Da de ikke hadde informert meg om at de kom til å bruke uorginale deler...

Nettopp det han ikke har gjort, han har kun satt en makspris.

Jeg hadde satt igang et rabalder uten like om noen gjorde det på bilen min. Håper å se hva lovverket sier om dette, kan du ikke poste tråden der?

Lenke til kommentar

Nei, dette var ikke avtalt. Første gangen jeg fikk vite at de hadde brukt/kom til å bruke uorginale deler var da jeg kom for å hente bilen og så at frontspoileren ikke passet.

Går utifra du mener framfanger når du sier front spoiler?

Ja, det er vel det det oversettes til på norsk.

Lenke til kommentar

JA, men når du selv sier at du KUN kan bruke 40000,- på jobben.

Hvordan har du da tenkt de skal klare og få reparert skaden med orginale deler?

Om jobben i utgangspunktet koster over 40000 med orginale deler, må man jo gå over på uorginale deler, og de er ikke alltid 100% likt orginalt.

Eller trodde du de liksom skulle spandere alt over 40000,- på deg bare du sutret og grein lenge nok til dem??

Lenke til kommentar

Beklager for sen oppdatering, hadde helt glemt denne tråden.

For de som lurer på hvordan det gikk så fikk jeg sjefen for butikken/verkstedet til å se på den jobben de hadde gjort, og han var helt enig i at det var for dårlig i forhold til de avtalene som var inngått. Så fikk tilbud på et nokså greit pris avslag på det som gjaldt skade reperasjonen og godtok det da jeg bare ville bli ferdig med saken.

Takk igjen for alle gode svar. :)

Edit: Glemte å legge til at de også fikk pyntet en god del på det, så det ble til å leve med.

JA, men når du selv sier at du KUN kan bruke 40000,- på jobben.

Hvordan har du da tenkt de skal klare og få reparert skaden med orginale deler?

Om jobben i utgangspunktet koster over 40000 med orginale deler, må man jo gå over på uorginale deler, og de er ikke alltid 100% likt orginalt.

Eller trodde du de liksom skulle spandere alt over 40000,- på deg bare du sutret og grein lenge nok til dem??

Du har lest feil. :)

Endret av rekk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...