Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvem skal jeg være på VGS?

Anbefalte innlegg

Jeg har nå gått tre år på ungdomskolen. Første termin av det første året(8.klasse). Gikk som en drøm. Men det forverret seg. Guttene i klassen så ned på meg. hver eneste step jeg tok, ble vurdert. Det hendte med at jeg ble latterligjort gjentatte ganger. Av og til ble jeg sparket, eller klappet til bakfra. Men som regel ignorerte jeg dette.

Da jeg kom til begynnelsen av 10.klassen. Forstod jeg at jeg måtte stå imot. Hvis noen sa noe til meg, sa jeg ting imot. Eller laget ansiktsutttryk for å vise at vedkommende er verdiløs i mine øyne. Jeg startet å få bedre karakterer, og ting så mye lysere ut. Plutselig begynte en av bøllene som hadde vært frekke mot meg, bli snillere. Han startet å snakke med meg, sånn kort. jeg pleide også å si ting tilbake.

Nå trengte jeg ikke å være bekymret for å si ting uten å bli latterligjort. Men jeg tok feil, for det viste seg at han i begynnelsen prøvde å finne svakheter som han kunne få meg til å bli flau foran "gutta"... Da jeg begynte å forstå dette, blokkerte jeg han på facebook, og snakket ikke lenger med han. Senere så maste han gjentatte ganger at jeg skulle unblocke. Og han lovte å ikke kalle meg ting, og slikt. Dermed unblocka jeg han. Siden da har han vært veldig snill, men kan ha vært frekk i blandt foran "gutta"(er derfor ikke en ekte venn i mine øyne).

det vr også 3-4 andre elever som ikke var så populære foran "de kule gutta", eller "gangsterne". Da jeg var med dem kunne jeg være mer åpen. Kunne på en måte fortelle om ting som jeg ble mobbet for foran de andre. f.eks kunne jeg vise håret jeg har på legga uten at det blir lagt veldig mye vekt på. :hm:

Når jeg da starter på vgs, har lyst til å være en person som på en måte er en av de "dominerende" i klassen. Men ikke sånn som leker boss eller noe. Bare være med i gruppa og ha en fin tid.

Jeg har følt at jeg har forandret meg foran "mobberne", har på en måte blitt "perfekt" foran dem. Men jeg vet ikke helt. Hva om jeg havner i samme situasjon på vgs. Derfor har jeg tenkt til å være en helt annen person, enn det jeg har vært. (Ble også litt mobbet på slutten av 7.klasse. før 7.klasse var jeg egentlig den jeg "egentlig" var. det føltes så deilig at alle respekterte deg for det. but changes must happen...)

Noen tips ?

erfaringer ?

beklager novellen :green:

Anonym poster: e7143e86d607531a87f77d489c21620b

Dessuten har jeg vært en av de middels "kule" på camper..osv

Da var jeg en blanding av meg selv, og en "annen". Anonym poster: e7143e86d607531a87f77d489c21620b

Dessuten har jeg vært en av de "middels" kule på camper ...osv , da har jeg vært en blanding av den "egentlige" meg, og en annen. Anonym poster: e7143e86d607531a87f77d489c21620b

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På VGS, i hvert fall mot slutten, begynner gutter og jenter å få litt mer fornuftig innhold mellom ørene og hormonene begynner å finne sine steder. Jeg ville ikke tilstrebe å være en annen. Våg å være deg selv. Det vil du vinne mest på i det lengste. anskje du da ikke er den kuleste, men kanskje tar fagene mer seriøst og vil få med deg det læreren underviser i, istedenfor å kjase, bråke og leke tøffing. I dag er det 10 år siden jeg gikk ut av VGS, og de jeg husker med respekt i klassen min på 33 elever, er de skoleflinke, og de mindre tøffe og irriteerende var de som bråket og forstyrret.

Det er opp til deg, men nå har jeg sagt mine erfaringer og tanker.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vil si det samme som de andre her, vær deg selv. Ikke strev etter å være noe du ikke er. Det er en tungvint, og gir deg ingenting.

Da jeg begynte i ny klasse i 3. vgs og etterhvert merket at jeg ikke passet helt inn med resten av klassen, prøvde jeg å forandre meg for å gå i lag med dem. Jeg greide å bli invitert med på det meste, men på alle begivenheter kjedet jeg meg. Jeg passet ikke sammen med disse folkene, og burde heller ha brukt tiden på å være meg selv og finne ut hvem jeg kom godt overens med. Resultatet er at jeg i dag sitter igjen med veldig lite fra 3. vgs, både faglig og sosialt. Heldigvis har jeg en stor vennesirkel ellers.

Det er som folk sier her også, på vgs har medelevene dine som regel mer mellom ørene enn de har på ungdomsskolen. Etter min erfaring er hele situasjonen snudd på hodet på vgs. De som prøver å være dominerende, le og rakke ned på andre, blir de som etterhvert havner utenfor og får problemer.

Vær deg selv, så finner du en vennegjeng du passer inn i og folk vil huske deg for å være ekte. Du skriver jo selv at du etterhvert ikke fikk noen problemer med å stå i mot de i klassen din som behandlet deg dårlig. Om noen begynner å behandle deg dårlig på vgs, og du står i mot på samme måten, vil det være du som blir lagt merke til som "vinneren", mens den andre personen vil latterliggjøre seg selv.

Det går nok fint :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...