offtopic Skrevet 23. juni 2012 Del Skrevet 23. juni 2012 Er relativt ny eier av nikon d5100 (men ikke av speilrefleks) og begynner å se meg lei av standardobjektivet som fulgte med..Tar mest portrettbilder og actionbilder, så en lydløs og rask autofokus er å foretrekke. Skal også reise et halvår etter jul og trenger derfor et objektiv med litt brennvidde da jeg tenker å kun ta med en linse, men ikke disse 17-300 typene da de er store, tunge og dårligere om man skal tro ekspertene. Ser på zoomlinser og så langt har to stk fanget min oppmerksomhet: sigma 17-70 f2.8-4 dc os hsm og nikon 16-85mm f3.5-5.6g ed vr af-s dx. Sigmaen har fått god kritikk og priser, men har litt mindre brennvidde enn nikonlinsa. På den andre siden er den (sigmaen) billigere og på tilbud på japanphoto denne uken. Noen som har tips eller erfaringer å komme med? Lenke til kommentar
R2B2 Skrevet 23. juni 2012 Del Skrevet 23. juni 2012 Du har sikkert sjekket det ut, men poster det likevell. Håper det er til hjelp. http://www.flickr.com/groups/dx16-85vr/discuss/72157611998485870/ http://www.flickr.com/groups/nikondslr/discuss/72157628347863045/ Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 23. juni 2012 Del Skrevet 23. juni 2012 På den andre siden er den (sigmaen) billigere og på tilbud på japanphoto denne uken. Noen som har tips eller erfaringer å komme med? Mye for pengene: Sigma 17-70mm F2.8-4 DC Macro OS HSM for Nikon for kun 2 299,- Lenke til kommentar
Keyzer28 Skrevet 23. juni 2012 Del Skrevet 23. juni 2012 Vet ikke noe om Nikon-objektivet, men mitt første objektiv var det nevnte Sigma-objektivet. Synes det fortjener all rosen det har fått, men som anmeldelsene også nevner: På 70mm er det ganske soft på f/4. På f/5.6 er det derimot veldig skarpt. At det ikke tegner spesielt skarpt på full åpning er dog kun et problem på de lengste brennviddene. For 2299 kroner er det et godt kjøp. Det er mindre enn jeg solgt mitt for i fjor. Lenke til kommentar
jon67 Skrevet 23. juni 2012 Del Skrevet 23. juni 2012 (endret) Så vidt jeg kan se på JP koster Sigma 17-70 2.8-4 kr 2799 for både Nikon og Canon. Eller er det noe spesielt man må gjøre for å få ytterligere 500 i avslag? Det koster vel vanligvis ca 3300 kr. Endret 23. juni 2012 av jon67 Lenke til kommentar
Shirmah Skrevet 23. juni 2012 Del Skrevet 23. juni 2012 Nikon 16-85 er et av de beste kjøpene på markedet når det gjelder slike zoomer. Skarp og hendig med god VR. 2 Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 23. juni 2012 Del Skrevet 23. juni 2012 Så vidt jeg kan se på JP koster Sigma 17-70 2.8-4 kr 2799 for både Nikon og Canon. Eller er det noe spesielt man må gjøre for å få ytterligere 500 i avslag? Det koster vel vanligvis ca 3300 kr. Nei, prisen er 2299,- ikke ei krone mer... Legger ved dokumentasjon som viser "Førpris" på 2799,- Det betyr, med et avslag på kr. 500,- - at du IKKE skal betale mer enn kr. 2299,-...BILLIG mye for pengene Lenke til kommentar
offtopic Skrevet 23. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2012 Det virker som nikon-objektivet er bedre på de fleste områder annet enn pris, spørsmålet er vel hvor stor denne kvalitetsforskjellen er og om den er verdt prisforskjellen. Som sagt er en rask og stille autofokus viktig for actionshotsa og filmingen jeg gjør. Dnne linsa kommer til å bli standarden min i mange år framovef, det er jo surt å ikke betale litt ekstra for å få en bedre linse.. Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 23. juni 2012 Del Skrevet 23. juni 2012 Dnne linsa kommer til å bli standarden min i mange år framovef, det er jo surt å ikke betale litt ekstra for å få en bedre linse.. Yeah, right....den har vel alle her inne servert på et tidlig stadium i "objektiv-syken"... Begynn med noe som er billig, bra og greit nok - du kommer til å svi av MYE kronasje på denne hobbyen etterhvert. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 23. juni 2012 Del Skrevet 23. juni 2012 (endret) Dnne linsa kommer til å bli standarden min i mange år framovef, det er jo surt å ikke betale litt ekstra for å få en bedre linse.. Yeah, right....den har vel alle her inne servert på et tidlig stadium i "objektiv-syken"... Begynn med noe som er billig, bra og greit nok - du kommer til å svi av MYE kronasje på denne hobbyen etterhvert. Vel, h*n har slitt med kid-objektivet en stund og vil ha noe bedre, vil da si at h*n er i "rette" kundegruppe for og kjøpe en 16-85, ser ingen grunn for og kjøpe et "billigobjektiv" til selv om Sigma'en er bra nok. Jeg har tilsvarende objektiv til Canon og det er det jeg bruker mest grunnet allsidigheten. Endret 24. juni 2012 av Nautica Lenke til kommentar
offtopic Skrevet 23. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2012 Blir nok å gå for nikon 16-85mm linsa. Takk for bra tilbakemelding folkens Som et siste spørsmål: tror dere prisen på den linsen kommer til å gå ned noe om jeg venter et par måneder til? Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 23. juni 2012 Del Skrevet 23. juni 2012 Neppe. Objektiver er i motsettning til kamerahus produkter som gjerne ikke blir oppdatert på mange år, så prisene er passelig stabile. Lenke til kommentar
jon67 Skrevet 23. juni 2012 Del Skrevet 23. juni 2012 Så vidt jeg kan se på JP koster Sigma 17-70 2.8-4 kr 2799 for både Nikon og Canon. Eller er det noe spesielt man må gjøre for å få ytterligere 500 i avslag? Det koster vel vanligvis ca 3300 kr. Nei, prisen er 2299,- ikke ei krone mer... Legger ved dokumentasjon som viser "Førpris" på 2799,- Det betyr, med et avslag på kr. 500,- - at du IKKE skal betale mer enn kr. 2299,-...BILLIG mye for pengene Ja, du tror det går greit? Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 23. juni 2012 Del Skrevet 23. juni 2012 Så vidt jeg kan se på JP koster Sigma 17-70 2.8-4 kr 2799 for både Nikon og Canon. Eller er det noe spesielt man må gjøre for å få ytterligere 500 i avslag? Det koster vel vanligvis ca 3300 kr. Nei, prisen er 2299,- ikke ei krone mer... Legger ved dokumentasjon som viser "Førpris" på 2799,- Det betyr, med et avslag på kr. 500,- - at du IKKE skal betale mer enn kr. 2299,-...BILLIG mye for pengene Ja, du tror det går greit? Ja, det vil forundre meg hvis en seriøs forhandler som JapanPhoto IKKE forholder seg til sine egne kampanjepriser. FotoVideo hadde samme kampanjepris i fjor høst da jeg kjøpte mitt eksemplar... Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 23. juni 2012 Del Skrevet 23. juni 2012 Som et siste spørsmål: tror dere prisen på den linsen kommer til å gå ned noe om jeg venter et par måneder til? Det er veldig press i markedet på speilrefleksprodukter/objektiver, pga. andre formater som utvilsomt jafser store markedsandeler. JapanPhotos objektivkampanje i denne uken med go'biter... er nok noe vi vil oppleve mer av i månedene framover. Disse kampanjene er vel bare starten på det som avspeiler hvor tøft markedet er i dag. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 24. juni 2012 Del Skrevet 24. juni 2012 tror dere prisen på den linsen kommer til å gå ned noe om jeg venter et par måneder til? Det er det ingen som vet, men som vanlig blir den satt på tilbud et par dager etter at du har kjøpt den Hva med brukt, 16-85 er bygget såpass solid at det ikke skal være farlig og kjøpe det brukt. Lenke til kommentar
OmarL028577693 Skrevet 24. juni 2012 Del Skrevet 24. juni 2012 Har selv hatt Nikon 16-85mm, et meget allsidig og godt objektiv. Kjøp denne brukt; HER evt. HER (om selger går med på å splitte opp pakken(noe hun BØR gjøre, amatører innen bruktmarkedet :nei2: )) Følg med på foto.no's bruktmarked evt. sett inn en annonse med ønskes kjøpt og pris. Nikon 16-85mm får du lett kjøpt for 2600-3000kr inkl. frakt. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå