ENY Skrevet 23. juni 2012 Del Skrevet 23. juni 2012 Nå har det seg sånn at jeg skal begynne i 3.klasse på vidregående til høsten og til tross for min ganske planlagte veg mot framtiden, så kan man aldri være helt sikker på hvilken yrkesretning man skal ta. Derfor går jeg å undrer på en del spørsmål angående jusstudiet, og håper noen kan ta seg tid til å svare på disse: Lesestoffet og pensum - Hva krever jusstudiet av deg som enkeltperson? Nå tenker jeg på lesestoffet, etc, hvordan skiller lesingen/språket seg fra stoffet på vidregående? Dukker det konstant opp nye ord? Går ut ifra at man skal kunne det meste av innholdet i det norske lovverket, betyr det at man skal sitte å lese, pugge og huske vedtak, osv? Karaktersystemet - Er det like utfordrende å få en 6-er på vidregående som å få en A? Er det denne stadige lesingen og puggingen som gir en god jurist, eller er logisk tankegang og refleksjon er viktigere faktor? I hvor stor grad er karakterene fra studiet avgjørende for arbeidsmarkedet i denne yrkesretningen? Ser arbeidsgiverene etter andre verdier enn karakterer? Masteroppgaven - Hvordan er masteroppgaven? Er dette krevende og helt selvstendig, eller får man tildelt tema som i en eksamen? Hvor lang tid tar masteroppgaven og hvor stor (antall sider, osv) er den? Setter stor pris på all hjelp. Måtte også de med relevant kunnskap komme med innspill. På forhånd, Takk! Lenke til kommentar
jorgenfos Skrevet 24. juni 2012 Del Skrevet 24. juni 2012 Jeg skal begynne på 3.året på jus i Bergen nå, og skal gjøre et forsøk på å svare deg. Lesestoffet og pensum: Jusstudiet krever at du er fokusert og leser. Å lese jevnt igjennom året fungerer bra for meg, men jeg kjenner også mange som overlever fint med skippertak. Det er selvfølgelig mye mer avansert språk enn på vgs, men er man gjennomsnittlig oppvakt er det ikke så vanskelig å henge med. Nå har vi riktignok ukentlige grupper (med 10 medelever og én eldre student) som gjør det adskillig enklere å stille "dumme" spørsmål. Man skal IKKE pugge lovverk, det er en common misunderstanding om jusstudiet. Jussen handler om å lære seg en metode for å løse rettslige problemstillinger...virkelig ikke pugging av lover. Man kan faktisk gjøre det bra på eksamen uten omtrent å ha åpnet lovsamlingen på forhånd. Karaktersystemet: Jeg tror det er vanskeligere å få en A på jussen enn en 6er på vgs. Jeg har alltid måttet jobbe hardt for karakterene mine, men har venner som fikk 6ere på løpende bånd på vgs, uten å gjøre noe særlig, som nå må slite for en A. Det stilles også helt andre type krav...på vgs var pugging og materiell kunnskap viktig, imens forståelse og metode er viktigere på jussen. Logikk er som du påpeker veldig sentralt. Rumor has it at karakterer er veldig viktige for jobbsøkingen, noe som kun delvis er sant. Karakterene kan ha litt å si for den første jobben man søker, men dette gjelder særlig hos de store advokatfirmaene. Når de har 50 søkere til én jobb, er det enkelt å stryke alle som ikke har B-snitt..men kommer du over den grensen har utenomfaglige engasjement og personlighet minst like mye å si. Og i veldig mange andre typer jobber tror jeg karakterer har lite å si. Masteroppgaven: har jeg jo ikke skrevet ennå, men vet jo litt. Du velger selv tema, og får noe veiledning. De fleste skriver masteroppgave på 1/2 år og 30 studiepoeng, og legger ikke sååå mye i den. Men dersom du er spesielt interessert i et tema kan man skrive masteroppgave på 1 år og 60 studiepoeng. Men har fått inntrykk av at masteroppgaven ikke er så big deal som feks hovedfagsoppgave var før. Håper dette var til hjelp 1 Lenke til kommentar
ENY Skrevet 24. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2012 Dette gav meg god innsikt, takk skal du ha. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå