Gå til innhold

Evolution v2 - Vannkjølt alumiunium PC!

Anbefalte innlegg

Evolution v2

Da var det på tide med et nytt kabinettprosjekt! Dette blir mitt 8. kabinettprosjekt, etterfølgeren etter den store suksessen med den fantastiske (tunge, feite, upraktiske) FreakenPC'n

Dette kabinettet blir konstruert ut ifra en blanding av mange ideer jeg har tegnet og funnet på iløpet av de fire, snart fem årene jeg har holdt på med modifisering/bygging av PC kabinetter! Jeg har tatt løsninger fra kabinetter jeg allerede har bygget og fra de jeg bare har skissene og planene til!

Kan også nevne at designet på selve PCn dukket opp i en drøm jeg hadde en natt for noen måneder siden :p haha

Prosjektet er sponset av:

post-167336-0-96135700-1342219113.png

Rakett1.no sponser prosjektet med knallgode priser og skybra service! Tusen lysår takk til dere!

Hvorfor Evolution v2?

Evolution v2 er etterfølgeren av Evolution v1 som aldri ble fullført. Evolution er navnet på en serie (ja, jeg har planer om å lage flere) kabinetter som skal være brukervennlige, ha rå ytelse og har et praktisk og pent designe.

Plan

Planen er å bygge et kabinett som er 100% vannkjølt! Kabinettet deles inn i to rom, et for hw og et for radiatorer. Rommet for radiatorene har plass til to stk 360 radiatorer og en stk 140mm vifte, tank og pumpe plasseres i samme rom som hardwaren. All hardware plasseres altså i det øverste rommet, der er det plass til et m-atx kort, stor PSU, de største skjermkortene, vanntank, pumpe og seks harddisker.

Kabinettet skal bygges av 3mm og 8mm aluminiums plater og 2cm tykk plexi/lexan. Alle kabler skal sleeves. Fargetema er ikke helt bestemt ennå, men det ligger an til svart som hovedmaling, hvit sleeving og lilla plexi, vifter og kjøleveske.

Skisser

42522.jpg

Minner om at fargene på tegningen mest sannsynlig ikke kommer til å stemme med de jeg kommer til å bruke

42523.jpg

42525.jpg

Kabinettet har gode muligheter for kabelorganisering, bak hovedkortplaten kan det gjemmes masse kabler. Ser nå at jeg har glemt å tegne på hull på denne tegningen for å dra kablene gjennom

42527.jpg

Den radiatoren jeg har brukt på denne tegningen er ca 30mm tykk, tror det kan bli litt dårlig luftflyt hvis de blir alt for tykke, så jeg tror jeg kommer til å gå for 40-50mm tykkelse

42528.jpg

Fronten er bygd opp av flere aluminiumsplater som er 8mm tykke og plexi-/lexanplater som er 20mm tykke

42524.jpg

Her ser du alle delene som fronten er bygd opp av

42526.jpg

Her er alle de andre delene kabinettet er bygd opp av

Mine eldre prosjekter

- FreakenPC

- DosBox

- Chieftec Mesh v2

- PengebingePC

- Dark Night

Har du spørsmål eller kommentarer til prosjektet, kommenter her: http://www.diskusjon...owtopic=1443305 :) Kommentarer er veldig motiverende!!

#GreenRay//Jardar Grilstad

Endret av GreenRay
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Update

Ikke akkurat den største oppdateringen, men har regnet meg frem til hvor mye materiale jeg trenger

Akryl:

1stk 20mm*1000mm*1000mm

Aluminium:

1stk 3mm*1000mm*1000mm

1st 8mm*1000mm*1000mm

1st 8mm*1000mm*2000mm

Ellers så har jeg tenkt litt på maling, vurderer å få aluminiumen eloksert. Var å så på et eksempel av det eloksert produkt idag, det så utrolig bra ut!

#GreenRay

Lenke til kommentar

Update

Endring i planene! Har fått pris på materialene, det ble mye dyrere en jeg hadde sett for meg (rundt 5k for bare aluminium)

Så jeg har funnet ut at jeg skal bygge kabinettet av bare 2mm aluminium og 3mm lexan (opal). Jobber med nytt design akkurat nå! Det blir nesten helt likt som tegningen i første posten.

Venter ennå på prisforslag på lexan og eloksering.

#GreenRay

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Update!

post-167336-0-17528600-1342218945.png

Rakett1.no sponser prosjektet med supergode priser og god service!

Så nå skal jeg straks slenge inn en bestilling på vannkjølingskomponenter og litt hardware :cool: Gleder meg!

Har også ferdigstilt den nye 3D modellen av kabinettet, går nå for bare 2mm aluminium for å få ned utgiftene litt.

post-167336-0-85744700-1342218938_thumb.png

post-167336-0-15901700-1342218942_thumb.png

post-167336-0-89593500-1342218943_thumb.png

Plexi/Lexan fronten, denne skal belyses med RGB leds

Ellers så står prosjektet litt stille, venter på svar på diverse mailer jeg har sendt ut. Virker som alt går mye tregere i ferien :p

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Update

- Det skjer faktisk noe!

Siden jeg ikke har fått tak i noe materiale og ikke fått pakken fra EK (rakett1.no) enda, så har jeg ikke så mye jeg kan gjøre. Men jeg har fått laget litt av føttene til kabinettet! Var litt lite å gjøre på jobb igår, så fikk låne dreiebenken.

44283.jpg

Jeg lagde føttene ut ifra denne, altså i aluminium

44284.jpg

Dette er første gangen jeg dreier i et metall :p har bare prøvd å dreie i tre før

44282.jpg

Har planer om å legge en "donu" formet lexanbit med en RGB led rundt den litlle oppstikkeren der

44281.jpg

44280.jpg

Hva synes dere om resultatet? Ta gjerne turen innom kommentartråden og si din mening!

Link: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1443305

#GreenRay

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Update

- Vannkjøling og hardware

Da har jeg fått vannkjølina og hardwaren i hus! Aluminiumsplatene er nesten på vei også, folk er bare så trege til å svare på mail...

Kommer til å skrive litt om vannkjølingskomponentene jeg har fått og hardwaren senere, etter jeg har fått testet de litt.

Takk til Rakett1.no som bidro med superdupre priser!

Så her er "noen" bilder

44958.jpg

Pakken med vannkjøling kom idag, levert på døra faktisk

44962.jpg

Vannkjølingsdelene som kommer til å bli brukt

44961.jpg

Nytt hovedkort og strømmforsyning

Hovedkort og strømmforsyning

Hovedkort

44957.jpg

Dette er altså et ASUS P8Z77-V Deluxe

44955.jpg

Siden hovedkortet har blå som pyntefarge, så vurderer jeg å lakke viftene blå og bruke blå sleeving. Hva tror dere?

44956.jpg

4stk USB2

6stk USB3

2stk SATA

1stk Displayport

1stk HDMI

1stk Optisk S/PDIF

2stk LAN

+ Surround uttak

44951.jpg

Diverse knapper som er beregnet ved bruk under overklokking

44949.jpg

Closeup av de forskjellige sata kontaktene

44953.jpg

Dette er det som følger med! Mange satakabler, en bro, hkdeksel, papir, et par adapter og utstyr for WiFi GO!

Strømmforsyning

44948.jpg

Dette er altså det jeg fikk med når jeg bestilte en Corsair AX850. Den leveres med 7år garanti hos Corsair! Må også nevne at det oser kvalitet av den!

44954.jpg

1stk ATX 24pin

2stk EPS/ATX 12v (8/4pin)

4stk PCI-E (6/8pin) (to kabler)

12stk SATA (4 kabler)

8stk Molex (2 kabler)

2stk Floppy

+ strips og casebadge

44945.jpg

Strømmforsyningen veier overraskende lite.

44946.jpg

Alle kablene er avtagbare! loveit! Kommer til å skifte ut sleevingen som er kablene med sleeving fra mdpc.

Vannkjøling

44940.jpg

4m med slange, håper det holder

44952.jpg

Trodde jeg bare hadde bestillt en tank, men jeg fikk tre stk!

44943.jpg

Laing D5 Vario. Trodde det gikk an å skru av de niplene der, men de sitter fast. Så jeg må bestille en ny pumpetopp

44944.jpg

EK Supremacy - Acetal+Nickel (CPUblokk)

44935.jpg

EK FC580 DCII - Acetal+EN (Nickel) (GPUblokk)

44939.jpg

4stk 45gradere

44937.jpg

7stk 90gradere

44960.jpg

11stk kompresjonsnipler (det er en som ikke er med på bildet)

44936.jpg

7stk 120mm vifter - Scythe Gentle Typhoon AP-15

44934.jpg

EK CoolStream XT (360)

44933.jpg

Begge har et par slike småskader, men regner med at det ikke har så mye å si

Setter pris på kommentarer: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1443305 :)

#GreenRay

Endret av GreenRay
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...