Gå til innhold

Breiviks "høyreekstreme" Hilsen.

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-82119

Skal ikke gå nærmere inn på peterskorset, de som vil kan sjekke det ut her:

http://no.wikipedia.org/wiki/Peterskors

Problemet, slik jeg ser det, er at man definerer symboler og hilsener som utelukkende tilhørende en ideologi. Dvs at ABBs hilsen nå er definert utelukkende som en høyreekstrem hilsen, noe som sender feil signal neste gang jeg gjør samme hilsen på en metalkonsert. ABB selv knytter det visstnok mot knights templar. Det er det samme som skjer når en buddhist med swastika tatovering bankes opp fordi folk tror han er en nazibuddhist. Sterke og smale koblinger skaper slike problemer for folk om folk lærer at bestemte symboler har utelukkende en mening.

Betydningen kan OGSÅ ha en høyreekstrem betydning, sammen med mange andre betydninger. Men i media fremstilels det som en utelukkende høyreekstrem hilsen...noe som gjør at jeg og mange andre må forandre hilsemåte.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Betydningen kan OGSÅ ha en høyreekstrem betydning, sammen med mange andre betydninger. Men i media fremstilels det som en utelukkende høyreekstrem hilsen...noe som gjør at jeg og mange andre må forandre hilsemåte.

ofte du møter venner velkommen på denne måten i all offentlighet ? 1334559905332_25.jpg

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Ofte og ofte, er situasjonsbetinget. To slag på hjerteregionen og en lignende hilsen er ikke så uvanlig. Heier man på noen, så hender det den brukes som en "stå på, heier på deg, du skal vinne" osv. Må metalkonserter, relativt ofte, begge armene og på kne i et "yesss!" det er endel situasjoner, men kanskje ikke på en rema1000 i kassekøen...?

Jeg oppfatter den ihvertfall ikke som en høyreekstrem hilsen. Jeg oppfatter den som en hilsen til meningsfellene, som en slags "vi står sammen" eller "vi vant". Om man definerer handlingene som høyreekstreme og alle meningsfellene som høyreekstreme så kan jeg forstå at folk oppfatter det som en høyreekstrem hilsen....men det gjør altså ikke jeg, sannsynligvis fordi jeg ikke ser på handlingene som høyreekstreme men antiislamistiske.

Han har jo også skrevet at det er en kt hilsen. Tempelridderne jeg kjenner bruker ikke den hilsenen, men kt som ABB refererer til er vel mer en antiislamistisk variant av kt, og ikke de tradisjonelle mer kjente.

Lenke til kommentar

Da Freddie knyttet neven oppfattet jeg det ikke som en høyreekstrem hilsen.

Når ABB knytter neven oppfatter jeg det som en høyreekstrem hilsen.

Han har selv sagt at det er en høyreekstrem hilsen. Budsskapet hans med den hilsenen er høyreekstremt.

Budsskapet til Freddie med å knytte neven var ikke høyreekstremt.

Dvs at ABBs hilsen nå er definert utelukkende som en høyreekstrem hilsen, noe som sender feil signal neste gang jeg gjør samme hilsen på en metalkonsert.

Jeg har vært på enormt store metallkonserter og aldri noen sinne har en knyttet neve blitt oppfattet som en høyreekstrem hilsen der.

Hvordan kan du da påstå at når du gjør det oppfattes det som en høyreekstrem hilsen? Kanskje hvis du løfter armen bestemt opp mens du roper "hill og sæl"?

sannsynligvis fordi jeg ikke ser på handlingene som høyreekstreme men antiislamistiske.

Det er ikke handlingene som gjør hilsenen, det er ABB med sin ideologi som gjør hilsenen. Ideologien er ikke antiislamsk slik SIAN er eller EDL er. ABB sin ideologi er kristen-fascistisk, høyreekstremt. Han ønsker å innføre fremmede religiøse lover i Norge, teokrati av verste sort. Og han ønsker å drepe en stor del av befolkningen, resten skal deporteres med tvang. De eneste som skal få lov til å leve her i Norge ifølge ABB og hans ideologi er de menneskene som tror på samme fremmede gud som han gjør og som har samme høyreekstreme syn som ham. Alle andre skal enten bli drept eller deportert. Dette er ikke antiislamsk, dette er høyreekstremisme.

Jeg skal nærme meg opp-ned-korset. Det kan være identisk med St. Peterskorset, men har så og si fullstendig motsatt betydning. Det kan enten være et hellig katolsk symbol, eller et ekstremt blasfemisk anti-kristent symbol. Som med alt annet her i verden: Det kommer ann på hvem som bruker symbolet å avgjøre forskjellen.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Nei, men det jeg mener er at en hilsen som betyr ulikt i ulike sammenhenger ikke kan defineres som utelukkende høyreekstrem slik media gjør. Det er en hilsen til likesinnede, som i dette tilfellet betegnes som høyreekstreme. Jeg synes bare hilsenen er for generell til å defineres som en ren høyreekstrem hilsen.

Jeg fokuserer altså på hva hilsenen betyr uavhengig av denne saken, mens du sannsynligvis fokuserer på hva den betyr i denne saken.

Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Er dette vanskelig for deg Ankh?

"Autisme innebærer en annen måte å tenke, forstå og oppfatte omverdenen på. Autisme er en utviklingsforstyrrelse som særlig påvirker kommunikasjon og evnen til sosialt samspill."

http://no.wikipedia.org/wiki/Autisme

Lenke til kommentar

Om det skal sammenlignes med noe så blir det det samme som å kalle donald for en nazi-tegneserie basert på nazitegnefilmene som ble gjort under 2. verdenskrig.

http://www.youtube.com/watch?v=H2I7rlmefA8

Joda, men da er vel også USA, Russland og England Nazister siden de kjempet MOT nazistene. Hvis du ser hele filmen så ser man at de rett og slett og slett driter ut nazismen og Hitlers samfunn. Den er kritisk mot Nazismen.

Eller Steven Spielbierg er nazi fordi at han har lagd forskjellige WWII filmer.

Med tanke på at Breivik er høyreekstrem (eller at media mener at han er høyreekstrem) og at han utfører en hilsen som skal representere hans ideologi og organisasjon så blir den en høyreekstremhilsen. Hvis han hadde vært venstreekstrem så hadde det blitt en venstreekstrem hilsen. Også er det nevneverdig at hilsener har forekommet mye mer i høyreekstreme miljøer og ideologier (Nazi-Tyskland, Italia (Fascistiske), Ustacha, ny-nazist grupper og mange fler) så blir det da mer naturlig og omtale hilsenen hans som høyreekstrem. Hilsenen minner også om Hitler hilsenen for Ola Nordmann og det er nok også hva Breivik ønsker, bevisst eller ubevisst.

Endret av ThaHoward
Lenke til kommentar

Jeg fokuserer altså på hva hilsenen betyr uavhengig av denne saken, mens du sannsynligvis fokuserer på hva den betyr i denne saken.

Hva en knyttet neve betyr uten sammenheng med ABB er vel ikke særlig interessant når vi diskutere ABB sin høyreekstreme hilsen? Endret av Abigor
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Jeg diskuterer hilsenen i seg selv, dvs at media omtaler hilsenen i seg selv som høyreekstrem. Jeg ser på hilsenen som en hilsen som brukes av mange i ulike sammenhenger med ulike betydninger. Det at ABB også bruker den betyr ikke at den utelukkende har den betydningen.

Kort sagt, selv om det ikke i seg selv er en høyreekstrem hilsen, så tolkes det dit når ABB bruker den.

Det er en viktig forskjell, for meg, som jeg vil ha frem. Dette har bl.a med at venner og kjente som tilhører ulike religioner og livssyn bruker symboler med ulike betydning for folk. Er derfor opptatt av at hva en hilsen eller symbol oppfattes som av noen ikke er det samme som det oppfattes av hos andre.

Dette er bl.a vist her: http://www.religionfacts.com/buddhism/symbols/swastika.htm

Nå er hilsenen til ABB definert som utelukkende en høyreekstrem hilsen, slik swastikaen ble definert som utelukkende et nazisymbol etter at nazistene hadde voldtatt det.

Lenke til kommentar

Hvor omtaler media hilsenen i seg selv som høyreekstrem?

Når paven bruker korset så kan media tolke det som et kristent symbol i seg selv. Det er det jo ikke. Ingen symboler er noe i seg selv, kun i historie og kontekst.

Følgende nyhetsartikler på nett støtter synet på saken om at hilsenen sett i lys av terroristen er høyreekstrem:

http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/22-juli-terror-oslo-og-utoya/breivik-vil-ikke-droppe-hoeyreekstrem-hilsen-3759355.html

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/22-juli/artikkel.php?artid=10065401

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/22-juli/artikkel.php?artid=10077840

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/22-juli/artikkel.php?artid=10077887

http://www.dagbladet.no/2012/04/19/nyheter/innenriks/breivik/21191594/

Endret av Abigor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Ved å skrive det. De skriver at det er en høyreekstrem hilsen, og det er det folk leser. Folk skjønner ikek at den kan ha flere betydninger.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/22-juli/rettssaken/artikkel.php?artid=10065385

http://www.dagbladet.no/2012/04/19/nyheter/innenriks/breivik/21191594/

http://www.adressa.no/tv/?id=20077

osv

Dette leses ikke som en hilsen som brukes på en høyreekstrem måte, det leses som en høyreekstrem hilsen. Da blir det pussig når Fr. Mercury gjør den, eller andre gjør den i andre sammenhenger.

Lenke til kommentar

Ved å skrive det. De skriver at det er en høyreekstrem hilsen, og det er det folk leser. Folk skjønner ikek at den kan ha flere betydninger.

1) Hvilke folk er det som ikke skjønner at et symbol kan ha flere betydninger?

2) Hvilket tema overhode er det som absolutt alle folk forstår uansett hva du skriver om det?

Det er spennende at du har gått fra å si at media sier at det er en utelukkende høyreekstrem hilsen i seg selv (noe de avisartiklene jeg har lest ikke har sagt) til å si at "folk" ikke skjønner at media ikke mener at det er en høyreekstrem hilsen i seg selv.

Endret av Abigor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

På den andre siden, så er det mange som hilser på en måte som ligner utrolig mye på nazihilsen, eller sier hade, for den saks skyld.

Når folk bare hilser tilfeldig på hverandre, så er det ikke mange som trekker konklusjonen at de er hverken høyreekstreme, nazister eller mye annet som blir forbundet med hender i været.

Det er derimot noe litt annet om du retter deg i ryggen, spenner brystet frem, slår hånda mot brystet og så setter armen skrått oppover med åpen eller lukket hånd... Det ér det mange som ville tolket som høyreekstremt, og noe mer enn bare "vi prates, kos deg", og forsåvidt noe mer enn "det kommer til å gå bra" også...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er hilsenen til ABB definert som utelukkende en høyreekstrem hilsen, slik swastikaen ble definert som utelukkende et nazisymbol etter at nazistene hadde voldtatt det.

Ja, det var slemt gjort av nazistene. Men slik var det når en gang. Og det er vel ikke så mange utenfor India som sutrer over det i dag. Vi klarer oss i det store og hele fint uten symbolets andre betydninger. Jeg tror ikke jeg har opplevd at noen har villet bruke det i ulike varianter (f. eks. som avatar på forumet) uten at det hadde noen med den gjengse betydningen å gjøre. Enten direkte, eller for å provosere. Noen ønsker kanskje å renvaske det, men de ville neppe kommet på å bruke det om det aldri hadde vært brukt i nazistisk sammenheng. (Da hadde det jo ikke vært noe å renvaske...)

Breiviks hilsen vil ikke endre knyttnevens primære betydning. Til det er han for ubetydelig historisk sett.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Breiviks hilsen vil ikke endre knyttnevens primære betydning. Til det er han for ubetydelig historisk sett.

Er du sikker på det? Er det hevet over tvil at hele vår levesett og livstil i den vestlige verden nå ikke står på spill på grunn av den hensynsløse omtalelsen fra media om denne høyreeksteme hilsenen?

Lenke til kommentar

Den er faktisk så omfattende og tilværelsespreget, at den til og med virker på samtlige som noen har har hatt noe som ligner en knytteneve over leppehøyde til høyreekstremister! Og det er tilbakevirkende i tid også, men ikke lenger tilbake enn fotografier etter 1000-tallet :-)

Så alle som har blitt avbildet eller filmet med en neve med høyde over leppa som er nesten knyttet vil fra nå av være dokumenterte høyreekstremister.

Godt ingen har tatt bilde av meg imens jeg gjorde det, da!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...