tom waits for alice Skrevet 23. juni 2012 Del Skrevet 23. juni 2012 (endret) Breivik plasserer seg selv på høyresiden, hilsen og det hele. Hvor vi andre vil plassere ham er ikke så interessant i denne sammenhengen. Hilsenen er høyreorientert ment, uansett. Han er ellers åpenbart nasjonalist, han omtalte krigsoppgjøret som en skandale i sitt sluttinlegg, han refererte til blant annet Tore Tvedt. Han vil ha fokus på tradisjonelle verdier som ekteskap osv. Nå mener jo jeg personlig at høyre/venstre-aksen er misvisende, men det skal vanskelig unngås å definere ham som høyreekstremist i tradisjonell forstand. Det har åpenbart ikke noe med moderne høyrepolitikk, det vil si liberalisme, å gjøre, men det har mye med tradisjonell høyrepolitikk, det vil si konservatisme og reaksjon å gjøre. Geir Edit: Omformulerte første avsnitt... Endret 23. juni 2012 av tom waits for alice Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 23. juni 2012 Del Skrevet 23. juni 2012 Har alltid sett på hilsenen som en generell styrkehilsen, vær sterk - hold ut, og aldrii sett på den som en høyreekstrem hilsen. Har brukt den ofte selv i ulike sammenhenger. En kreftsyk kan få den som en "hold ut, dette overlever du, dette går bra" hilsen. På metalkonserter så er det samhold og vennskap "dedicaded to metal" omtrent, blandt venner og kollegaer så er det en mer "lykke til videre, håper vi sees snart igjen" hilsen. Hvorfor det kalles en høyreekstrem hilsen aner jeg ikke, de som mener det kan ihvertfall ikke ha særlig peiling. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324 Skrevet 23. juni 2012 Del Skrevet 23. juni 2012 Det har jeg gjort til modern i flere år , det er bare "demonstrering" når jeg ikke får viljen min eller vil lage uhygge Lenke til kommentar
Muggkaare Skrevet 23. juni 2012 Del Skrevet 23. juni 2012 På metalkonserter så er det samhold og vennskap "dedicaded to metal" omtrent, blandt venner og kollegaer så er det en mer "lykke til videre, håper vi sees snart igjen" hilsen. Hva i all verden er det du snakker om? Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 23. juni 2012 Del Skrevet 23. juni 2012 Hilsenen, er det ikke det tråden handler om? Lenke til kommentar
Muggkaare Skrevet 23. juni 2012 Del Skrevet 23. juni 2012 Men man bruker da ikke den hilsenen på metalkonserter. Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 23. juni 2012 Del Skrevet 23. juni 2012 http://www.youtube.com/watch?v=8jajDxRZaqE Ganske typisk på de konsertene jeg går på, ihvertfall. Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 23. juni 2012 Del Skrevet 23. juni 2012 Eller denne: http://www.youtube.com/watch?v=gdcRWs_2Q94 Lenke til kommentar
Muggkaare Skrevet 23. juni 2012 Del Skrevet 23. juni 2012 Å ja, noe ala det her: Betyr ikke en dritt. Og er så absolutt ingen hilsen, mer at man slenger hender i lufta for å digge musikken. Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 23. juni 2012 Del Skrevet 23. juni 2012 Det har absolutt en symbolikk om du kjenner til den, men det er en annen diskusjon. Horns in the air har en annen betydning enn knyttneven........om noen bryr seg. Lenke til kommentar
Muggkaare Skrevet 23. juni 2012 Del Skrevet 23. juni 2012 Men det har ingen sammenheng med Breiviks hilsen overhodet. Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 23. juni 2012 Del Skrevet 23. juni 2012 Knyttneven som breivik gjør, er den samme slik jeg tolker den dvs en hilsen om samhold, styrke, osv. Antar det er en hilsen til sine meningsallierte om at "vi står sammen", "jeg er sterk", "jeg kjemper sammen med dere og for dere" osv. Altså en generell hilsen som passer til det meste, men som ikke er utelukkende knyttet til det høyreekstreme. Om det skal sammenlignes med noe så blir det det samme som å kalle donald for en nazi-tegneserie basert på nazitegnefilmene som ble gjort under 2. verdenskrig. http://www.youtube.com/watch?v=H2I7rlmefA8 Lenke til kommentar
Muggkaare Skrevet 23. juni 2012 Del Skrevet 23. juni 2012 Det er ingen som hilser på den måten under metalkonserter. Det her mer med det å føle musikken å gjøre, man føler seg mer med enn om man bare står der med hendene i lomma. På samme måte er det ingen som holder hånda frem slik Breivik gjør, man holder den opp i lufta. Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 23. juni 2012 Del Skrevet 23. juni 2012 For meg og mange andre er det en hilsen mellom band og fans, og fra fan til fan. Andre legger sikkert andre ting i det. Når JEG gjør det er det ihvertfall som en hilsen, uansett om det er for å gi et klapp på skuldra til en kreftsyk, som en "we stand together" hilsen på konsert, eller "sees på mandag" til en kollega, eller om bedriften huker inn en ny kontrakt. Lenke til kommentar
Muggkaare Skrevet 23. juni 2012 Del Skrevet 23. juni 2012 Aldri sett noe slikt som en hilsen, og jeg går sikkert på ihvertfall 20 konserter i året (om man ser bort ifra festivaler). Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 23. juni 2012 Del Skrevet 23. juni 2012 Det er mange i media og lignende som mener at dette er en høyere ekstrem hilsen, men dette kan ikke bevises. Det er ikke usannsynlig at dette er en høyere ekstrem hilsen, men det å kalle det for en høyere ekstrem hilsen i media osv er å ta det litt langt. Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 24. juni 2012 Del Skrevet 24. juni 2012 Saken er at det er en generell hilsen som blir brukt av alle mulige folk i alle mulige miljøer, også høyreekstreme. Den samme "hold on, be strong" og "we stand together" passer like bra i høyreekstreme miljøer som på konserter som på et sykehus. Sånn sett vil f.eks det å si hei også være en høyreekstrem hilsen siden høyreekstreme bruker den. Lenke til kommentar
Skurupu Skrevet 25. juni 2012 Del Skrevet 25. juni 2012 Det er mange i media og lignende som mener at dette er en høyere ekstrem hilsen, men dette kan ikke bevises. Det er ikke usannsynlig at dette er en høyere ekstrem hilsen, men det å kalle det for en høyere ekstrem hilsen i media osv er å ta det litt langt. Men det selger aviser. Hvis avisene har en agenda, så er det penger. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 25. juni 2012 Del Skrevet 25. juni 2012 Meh, fjotten forsøker å skape en religion. Vi får se hvordan det går når han ikke kan frelse massene lenger fra lukket avdeling. Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 25. juni 2012 Del Skrevet 25. juni 2012 Han forsøker vel ikke å skape en religion. Han har endel konservative meninger og en katolsk tilhørighet, men skaper ikke noe nytt. Et nytt samfunn, derimot, med andre idealer og fokus. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå