Gå til innhold

Et oppgjør med Anders Behring Breivik sin ideologi

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg synes det er skremmende at såpass mange snakker om Breiviks meninger som grunn til at han skal straffes. Spesielt absurd blir det når noen med Venstres partilogo som avatar antyder at meninger skal være grunn for straff.

Men vi ser jo i Dagbladet i dag at det ikke er grenser for hva man skal kunne utsettes for dersom man har feil meninger.

- Med hans forskrudde ideer og holdninger, har jeg vanskelig for å se at han kan slippes ut igjen, sier parlamentarisk leder i Sp, Lars Peder Brekk.
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Hva er det som er rart med det? Dette er en samtale mellom politiet og ABB etter at han har sonet x antall år:

-Dersom vi slipper deg ut nå, kommer du til å sprenge bomber og skyte mennesker?

-Ja, jeg må fortsette min ideologiske kamp.

Hey, dette er jo bare en mening, vi kan ikke være sikre på om han faktisk kommer til å drepe noen, alle må ha lov til å ha meninger. Slipp ABB ut så får vi se.

Nei slik kan vi ikke ha det TEE.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hva er det som er rart med det? Dette er en samtale mellom politiet og ABB etter at han har sonet x antall år:

-Dersom vi slipper deg ut nå, kommer du til å sprenge bomber og skyte mennesker?

Hey, dette er jo bare en mening, vi kan ikke være sikre på om han faktisk kommer til å drepe noen, alle må ha lov til å ha meninger. Slipp ABB ut så får vi se.

Det å sprenge bomber og skyte mennesker er handlinger. Det er disse handlingene han skal straffes for. En del av et åpent og demokratisk samfunn er at man har ytringsfrihet og at man tillater mennesker å ha de meningene de måtte ønske.

Breivik skal f.eks. ha retten til å si at han ønsker alle muslimer ut av Norge. Hvorvidt du eller jeg er enig med han er likegyldig, han skal fortsatt ha retten til å ytre sine meninger og ha sine holdninger.

Men at de flotte ordene om mer åpenhet og mer demokrati bare var svada og pisspreik har jo Norge vist ganske tydelig i løpet av det siste året. Det norske samfunnet har blitt mindre tolerant og mindre åpent.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Det er bare svada og pisspreik at en person som har drept 77 mennesker skal slippe ut dersom han fortsatt uttrykker samme meninger og opprettholder at drap og terror er hans ønske.

Det vil de fleste forstå.

Tror du pedofile slippes ut dersom de uttrykker ønske om å voldta barn med en gang de kommer utenfor murene?

Endret av Abigor
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Klarer du virkelig ikke å se forskjellen på det Lars Peder Brekk sier og det du sier? Du snakker om handlinger, som er noe helt annet enn holdninger.

Dersom Breivik sier at han har tenkt å skyte mennesker er han en fare for samfunnet. Dersom Breivik sier at han har samme meninger som før, og at han ønsker offentliggjøre disse meningene er det noe han har rett til etter Grunnloven.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Hans holdninger og ideolgi er fascistiske og grunnleggende voldelige. Du kan ikke separerer ABB sin ideolgi og holdning med drap og terror. Derfor kan ikke ABB slippes fri så lenge har har de samme holdninger og ideologi som har har nå.

Det finnes mange flere fascister, og nazister, i Norge. Skal disse fengsles på livstid med kommunikasjonsforbud?

• Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg synes det er skremmende at såpass mange snakker om Breiviks meninger som grunn til at han skal straffes. Spesielt absurd blir det når noen med Venstres partilogo som avatar antyder at meninger skal være grunn for straff.

Syntes det er skremmende hvordan noen vrir og vender på det man sier her inne til det ugjenkjennelige.

Jeg ser at du sikter til meg, så da vil jeg bare si at dette ikke er tilfellet i det hele tatt, og at jeg faktisk mener det stikk motsatte.

Men vi ser jo i Dagbladet i dag at det ikke er grenser for hva man skal kunne utsettes for dersom man har feil meninger.

- Med hans forskrudde ideer og holdninger, har jeg vanskelig for å se at han kan slippes ut igjen, sier parlamentarisk leder i Sp, Lars Peder Brekk.

Å herregud... Du forstår ikke at dette er begrunnet med at personen kommer til å begå nye voldshandlinger senere? At når han selv SIER at han kommer til å gjøre det, så burde dette være nok til å holde ham innesperret?

Lenke til kommentar

Det å sprenge bomber og skyte mennesker er handlinger. Det er disse handlingene han skal straffes for. En del av et åpent og demokratisk samfunn er at man har ytringsfrihet og at man tillater mennesker å ha de meningene de måtte ønske.

Og det er også tilfellet...

Breivik skal f.eks. ha retten til å si at han ønsker alle muslimer ut av Norge. Hvorvidt du eller jeg er enig med han er likegyldig, han skal fortsatt ha retten til å ytre sine meninger og ha sine holdninger.

Det har han da også lov til, og det gjør han også...

Problemet er hvor? At andre sier sine meninger som strider med ABBs?

Men at de flotte ordene om mer åpenhet og mer demokrati bare var svada og pisspreik har jo Norge vist ganske tydelig i løpet av det siste året. Det norske samfunnet har blitt mindre tolerant og mindre åpent.

Nei det har ikke det. AP har noen forslag som går i den retningen der, men det har ikke det.
Lenke til kommentar

Hans holdninger og ideolgi er fascistiske og grunnleggende voldelige. Du kan ikke separerer ABB sin ideolgi og holdning med drap og terror. Derfor kan ikke ABB slippes fri så lenge har har de samme holdninger og ideologi som har har nå.

Det finnes mange flere fascister, og nazister, i Norge. Skal disse fengsles på livstid med kommunikasjonsforbud?

Nei, men det er forskjell på disse og ABB så lenge de ikke dreper noen...
Lenke til kommentar

De mener en ting og gjør noe annet. Dessuten er det mange fascister og nazister som ikke har et syn som gjør at de personlig vil skade andre mennesker.

ABB har en ideologi der han selv har fått rett til å drepe. Han har utnevnt seg selv til bøddel. Hans holdninger inkluderer prioriterte lister: A-, B- og C-lister med navn på mennesker som skal drepes. Han har allerede bevist sin vilje og evne til å drepe 77 mennesker fra disse listene.

Det er forskjell på massemorderen og de som ikke er massemordere men bare har holdninger.

Det er også forskjell mellom massemordere som har positiv holdning til å drepe mennesker og massemordere som har endret holdning til å bli negativ til å drepe mennesker.

Kanskje en gammel ABB slipper ut en gang, etter at han har ombestemt seg anngående drap eller lyver om at han forandret seg. Slik han fremstår nå virker det ikke som han kommer til å lyve om sine holdninger og heller ikke som han kommer til å endre holdninger.

Endret av Abigor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Syntes det er skremmende hvordan noen vrir og vender på det man sier her inne til det ugjenkjennelige.

Jeg ser at du sikter til meg, så da vil jeg bare si at dette ikke er tilfellet i det hele tatt, og at jeg faktisk mener det stikk motsatte.

Beklager virkelig. Jeg gikk bare ut fra det du skrev, siden jeg ikke klarer å lese tankene dine.

De mener en ting og gjør noe annet. Dessuten er det mange fascister og nazister som ikke har et syn som gjør at de personlig vil skade andre mennesker.

ABB har en ideologi der han selv har fått rett til å drepe. Han har utnevnt seg selv til bøddel. Hans holdninger inkluderer en liste over prioriterte lister: A-, B- og C-lister med navn på mennesker som skal drepes. Han har allerede bevist sin vilje og evne til å drepe 77 mennesker fra disse listene.

Det er forskjell på massemorderen og de som ikke er massemordere men bare har holdninger.

Fascisme og nazisme er i utgangspunktet voldelige ideologier, og man kan faktisk ikke støtte opp om disse uten å støtte opp om og ønske drap av mennesker. Enten mener du at man skal fengsles pga ideologi og holdninger, eller så mener du det ikke. Det er ikke så komplisert, men krever at man klarer å være konsekvent.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Beklager virkelig. Jeg gikk bare ut fra det du skrev, siden jeg ikke klarer å lese tankene dine.

Okei. Helt i orden det ;)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jepp. Nazister og fascister i Norge støtter stort sett vold i form av at myndighetene gjør jobben, ikke at de utnevner seg selv til å ta den jobben. Og det er en holdning som er lovlig i Norge.

En holdning som ikke er lov i Norge er å lage drapslister, lage gjødselbomber og hamstre opp våpen og ammunisjon. Det blir man fengslet av. Har du i tillegg drept 77 mennesker og beholder holdningene om at dersom du slipper ut må du fortsette kampen slipper du aldri ut igjen. Dette er ikke så komplisert.

Det er ikke voldelig ideologi som er problemet. Det er personlig evne og vilje til å utføre volden som gjør at det blir problem.

Endret av Abigor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

En såpass politisk motivert aksjon som det ABB gjorde vitner om politiske meninger som ikke vil forandres selv om han sitter X år i fengsel. Man stemmer ikke Ap fordi man får en rose i valgkampen, like lite som man stemmer FrP om man får ett eple eller senterpartiet om de deler ut en firkløver. Som ABB selv sier så var han allerede i fengsel før handlingene, så når han fengsles så var det bare å flytte fra ett fengsel (Ap samfunnet) til et annet. Lite, om noe, er forandret.

Videre så er jo handlingen over, dvs det er ikke nødvendig lenger å utføre en ny aksjon. Han har fått frem sitt budskap så godt som han kunne og hadde mulighet til, og kampen vil fort sette på andre plan når han kommer ut igjen.

Kampviljen mot islamiseringen vil være like sterk, holdningene vil være de samme, men norge vil være et tapt land. Han vil sannsynligvis flytte til Malta, Sør-korea eller Japan...eventuelt Sør-Amerika, og leve et stille liv i et homogent samfunn med lite islam og innvandring. Jeg vil også tippe han gis en ny identitet, nytt personnummer og transporteres ut til "hemmelig sted" hvor han kan starte på ny.

Selv om han gis 21 år og er ute etter 14-16 av dem, så er han ingen trussel mot norge lenger. Andre vil ha tatt opp den voldelige kampen mot islamiseringen og det vil være andre ABB`ere man bør passe seg for når den tid kommer. I løpet av 15-20 år vil også effekten av handlingene være mer synlige, så miljøet er annerledes. Enten ser man at ABB hadde rett og det utvikles et islamsk flertall, eller så skjer det ikke og da vil mange gi ABB æren for at det ikke skjedde med at aksjonen vekket mange. Det vil derfor være en vinn-vinn situasjon uansett hva som skjer.

Lenke til kommentar

Andre vil ha tatt opp den kampen mot det brutale fascistiske kristenteokratiet ABB står for.

Hvem vil ta opp kampen for ABB sin ideologi?

Dersom du tror ABB slipper ut fra fengsel etter 14-16 år så er det like virkelighetsfjernt som om du skulle trodd at politiet i Norge torturerer og henretter kriminelle.

ABB vil få 21 år med utsettelse på ubestemt tid. Jeg vil anta at han blir sittende minst et tiår utover denne tiden også.

For ABB sin del vil det være nødvendige med stadig flere aksjoner. Hans draplister rangert i ulike prioriteter er fortsatt fulle av navn på personer som lever. Mennesker i Norge tror fortsatt på andre guder enn den jødisk-kristne, og da må ABB bruke makt for å tvinge de av oss som er hedninger, ateister eller annerledestenkende. I sin generøsitet er det mulig disse gruppene for leve i reservater eller deporteres til andre land.

At ABB selv skulle flykte til Asia eller Sør-Amerika på grunn av innvandring er jo toppen av ironi. Han vil bidra til økt innvandring ved å flytte, fordi han ikke liker innvandring? Denne mannen er jo så full av motsigelser og paradokser at du nødig trenger å tilegne ham noen nye.

Du har jo tidligere hørt hvor rart det er at han vil bruke vold og drap for å kjempe for en asiatisk religion skal få makten i Norge, samtidig som han bruker vold og drap for at en annen religion ikke skal få sine religiøse lover gjeldende i Norge.

Dersom han hadde vært ærlig mot seg selv ville hans første skudd gått gjennom hans eget hodet.

Enten ser man at ABB hadde rett og det utvikles et islamsk flertall, eller så skjer det ikke og da vil mange gi ABB æren for at det ikke skjedde med at aksjonen vekket mange. Det vil derfor være en vinn-vinn situasjon uansett hva som skjer.

Du glemmer et alternativ her. Mangler du perspektiv?

Timothy McVeigh og Terry Nichols drepte 168 mennesker og skadet nesten 700 andre. Dette skjedde for 17 år siden. Hvor mange husker deres ideologi idag? Hvor mange etterfølgere fikk de som fortsatte deres viktige kamp?

Så får vi se om 17 år til hvor mange som bryr seg om nok en terrorists syke og virkelighetsfjerne ideologi. Kanskje færre enn dem som husker hva McVeigh og Nichols sitt budskap var.

Endret av Abigor
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Se på hvordan gangsterbyen Malmø er i ferd med å bli rasert av innvandring. Jeg så et program på tv der politet nektet å kjøre inn i visse deler av byen, men mindre de var tungt bevæpnet, og i et stort antall..

Dette her er i tillegg 3 år gammelt.

"Malmö har 293 909 invånare, varav 40 procent invandrare. Staden fylls ständigt på med nya stora invandrargrupper. Under 2009 flyttade 21 232 personer till Malmö. 37 procent, 7 856 personer, kom från andra länder. Då ska man betänka att de som uppehåller sig illegalt i Malmö inte är medräknade. Räknat mot utflyttningen på 15 678 personer (varav hälften flyttade till andra skånska kommuner) blir det ett negativt flyttnetto på 2 302 personer. Det betyder i klartext att svenskarna flyttar ut när invandrarna flyttar in, en utveckling som är tydlig i flertalet av landets största kommuner. Att släppa in i storleksordningen 8 000 – 10 000 invandrare år efter år är ett säkert sätt att förstöra en stad."
Endret av FiveInline
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Breiviks avslutningstale var, med et par mindre unntak, en av de beste og mest relevante politiske talene noensinne holdt i Norge. At han kortsluttet og drepte uskyldige har ikke med hans politiske meninger å gjøre, men med hans voldsvilje. Antallet han drepte blekner likevel fullstendig ift ofre for muslimsk vold i Europa de siste 10-15 årene.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...