24erBest Skrevet 22. juni 2012 Del Skrevet 22. juni 2012 Hei! :-) Jeg lurer på hvordan høyskolen fungerer når det gjelder prøver og sånn.. Er det slik som vgs. hvor man har ofte prøver, eller er det kun en eksamen på slutten fo hvert år om alt man har lært? Tusen takk for all hjelp Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 22. juni 2012 Del Skrevet 22. juni 2012 Alle skoler har egne rutiner. Alle linjer har egne rutiner. Alle fag har egne rutiner. Det er ikke slik at all høyskole-utdanning foregår på samme måte. Lenke til kommentar
Itek Skrevet 22. juni 2012 Del Skrevet 22. juni 2012 På byggingeniørlinja ved UIS har vi innleveringer i enkelte fag. De tar tid, men er enkle å få godkjent. Når et visst antall er godkjent får vi lov til å ta eksamen. Eksamen har vi på slutten av semesteret og karakteren er den som er gjeldende uansett fag og kommer på vitnemålet.. Andre institusjoner har deleksamener som må taes halvveis i semesteret og teller en viss del av totalkarakteren, andre igjen har andre typer prøver/tester/innleveringer og praktiske prøver/oppgaver... Dette er variert... Lenke til kommentar
24erBest Skrevet 22. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2012 Ok, tusen takk! Må man få en viss karakter for å komme videre til neste år, eller går det bra så lenge du står? Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 22. juni 2012 Del Skrevet 22. juni 2012 Tror yrkesrettede høyskoler har mange prøver underveis i skoleåret. De som tar engelsk grunnfag får vel mer ei gigantisk pensumliste som de bør jobbe seg igjennom i løpet av året, uten like mange innleveringer. Dette er dog et inntrykk jeg har, da jeg beklageligvis ikke har tatt engelsk grunnfag. Lenke til kommentar
Itek Skrevet 22. juni 2012 Del Skrevet 22. juni 2012 Det går bra så lenge man består. Hvis man skal videre på master må (dersom man ikke søkte ved start) man søke igjen og ha et visst snitt Lenke til kommentar
24erBest Skrevet 22. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2012 Ok, tusen takk Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 23. juni 2012 Del Skrevet 23. juni 2012 På HiST kan man kun gå videre til neste år, dersom man har minst så-og-så mange studiepoeng oppnådd i løpet av dette året. På Dataingeniør er det 60 studiepoeng per skoleår, og vi må klare å stå på nok eksamener til å få MINST 42 studiepoeng for å kunne fortsette linja, ellers må man gå det samme året på nytt. Lenke til kommentar
24erBest Skrevet 24. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2012 Ok, tusen takk! Lenke til kommentar
Melkesjokoladen Skrevet 25. juni 2012 Del Skrevet 25. juni 2012 Som nevnt, alt avhenger av hvilket fag og skole du ender opp på. Skolen jeg går på krever at vi skal stå på noen forprøver (minst 1 i hvert fag) for å kunne gå opp til eksamen. Lenke til kommentar
EveryNever Skrevet 14. juli 2012 Del Skrevet 14. juli 2012 Vel, det kommer an på, som de sier... Men for min "klasse" ble det sånn; så så mange innleveringer må være levert inn og bestått (man får ikke karakter, bare bestått / ikke bestått) før man får lov til å ta eksamen innen faget. Når man tar eksamen, teller kun resultatet av den på vitnemålet. Er du tatt inn på f. eks. bachelor ville jeg tro det var nok å stå hvis plassen videre er reservert, men jeg vet ikke. Best å være på den sikre siden. I psykologi første år f. eks. mener jeg at de må ha A (tilsvarende høyeste karakter) i alle fag for å komme videre i profesjonsstudiet. Men jeg tror innleveringer, fremføringer og større prosjekt forekommer mer enn prøver jevnt over. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå